Gå til innhold
  • Bli medlem

orreleik - spillplasser - Oslo omegn


Anbefalte innlegg

Hei. Våren begynner allerede å nærme seg for fult i Oslo.

Jeg har tenkt til å få med meg orreleik på nært hold. Lurer på om noen kan komme med noen tips om noen spillplasser i Oslo/Akershus.

Eller noen som vet om noen nettsider som har noen oversikt over spillplasser. har surfet rundt på nett men finner lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse holdes stort sett hemmelig av hensyn til fuglene og at de skal få fred under parringstida. Og at de som ha funnet en slik plass ikke vil dele med gud og hvermansen :)

Du må nok ut og finne din egen "myr".

Det finnes vistnok noen firma som arrangerer foto turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut og se etter spor på myrer du. Det mest synlige tegnet er gamle barhytter. Leter du så godt kan dy finne møkk og fjær. Kommer det litt nysnø kan du selvsagt også finne spor. Fuglene trenger ro på leiken. dvs at de ikke bør forstyrres hverken kvelden før eller om morgenen, helt til spiller er avsluttet. Spesielt kveldspillet er det mange som ødelegger når de ankommer tidlig på kvelden og fyrer bål ved myra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer så nært tiur at det er krevende er du for nært. På tiurleik skal du legge deg inn i kamuflasje om kvelden før det skumrer og ikke gå ut igjen før utpå formiddagen. Å snike seg inn på tiuren mens den filer fører i mange tilfeller til at den skremmes. Eller at ei røy som sitter i et tre skremmes. Spillet er da ødelagt for den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at jeg ikke har vært på leik siden jeg var guttunge. Gamlekara da hadde så vidt sluttet å ta med 'børrsa' :-)

Drillen da var ut i koie og steike flesk, opp kl 3.00, ut med lommelykt og gå så nærme man klarte.

Gamlekara støkte sjelden opp fugl, de viste når de skulle gi seg. Det var som regel vi smågutta som ikke holdt rytmen,

fire skritt..stopp.....fire skritt............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter myrer som har trær som er fine sitteplasser rundt seg. Gjerne gamle toppbrekte furuer som er lave og vide med mye luft rundt seg og som står mer eller mindre ute i myra. Her liker orrhanen å sitte.

Ellers har kommunen oversikt over spillplasser men om de gir ut dette veit jeg ikke.

Skogeiere plikter å ta hensyn til spillplasser ved hogst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få bli med meg på leik i Romeriksåsen. Forutsetningen er at alt som heter GPS blir igjen hjemme, og at du går med bind for øya til og fra leiken :-)

Selv er jeg så heldig at jeg har jobbet med leikregistrering og kjenner mange triks. Mye bra er skrevet her. Start med orreleik for å få erfaringsgrunnlag. Bruk kartet og finn myrer med et lite vannspeil og en solid myrkant hvor fugla kan herje. Viktig med sittetrær og tilgang på dagområder (kvileområder). Vær klar over at orrhanen ofte liker å spille på isen på vann. Sjekk derfor ut vann med litt åpne områder rundt omkranset av skog.

Og har du først funnet en leik er territorialatferden innrettet slik at leikene er plassert med et par kilometers avstand. Finner du en leik kan du bruke passeren og finne ut hvor du skal lete videre.

Hva angår kartfesting er storfuglen definert som en arealkrevende art som ligger skjermet for offentligheten i kommunens viltkart. Har du tilgang på sensitiv naturbase ligger den der. Men orrffuglleiker vil ofte fremkomme i DNs Naturbase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også letet etter spilleplasser og fikk tips om noen områder. I skogen der fant jeg masse spor etter storfulg, både mange potavtrykk og bæsj. Jeg har 2 år på rad lagt meg i skogen for å tilbringe natten der. Første året hørte vi fuglesang (aner ikke hvordan disse fuglene skal synge) langt fra der vi var og gikk gjennom snøen for å komme nærmere, uten at det hjalp. Året etter landet det store fugl i trærne rett over der vi lå i soveposen. Men de kom selvfølgelig ikke i gang med spilling. Nå antar jeg at problemet er at jeg lå for mye midt opp i det hele og at jeg bør overnatte litt lenger fra det sovestedet. Men det andre er at jeg ikke har funnet direkte spor etter en spilleplass. De potavtrykkene var kanskje fra en enkel fugl som hadde gått fram og tilbake i området. Men jeg hadde også forventet noen fjær og flere avtrykk av poter som gikk rundt på samme sted.

Dette området var forresten litt høyt. Bør jeg da lete etter en myr i nærheten og se om jeg finner spor der? Eller kan myren like godt ligge ganske langt fra sovetrærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hei

Orfuglen er sikkert igang med leiken nå i det varme været. Det finnes storfugl en god del plasser i Marka ved gammelskog i nærhet av åpne myrer, som er spilleplassen. Stedsnavn kan som nevnt være en pekepinn, men du må ut og lete for dette er meget hemmeligt!

En person har? orleikturer fra Lommedalen i Krokskogen mot betaling og bind for øynene til spilleplassen. Prøv å google!

Jeg er så heldig å ha orreleik på jordet utenfor hytta og de var igang i helgen fra kl ca. 6 på morningen til ca. 8 som vanleg. Jeg kan åpne sovekammerdøren til terrassen, ta dunjakka over pysjen og sitte i en komfortabel stol og følge spillet med kikkerten.

Det er mye paradering, kakling, men egentligen svært lite slagsmål. I år var det 5 hanner, så den ene fik ikke riktig lov å bli med og sto litt ensom for seg selv.

Røyene var ikke til å få å se.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.