Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett fjellsko


olaskaansar

Anbefalte innlegg

Da var mine nye Salewa Alp Trainer Mid GTX endelig i hus. De virker ut som svært gode og lette fjellsko, men hva hjelper det meg. Jeg bestilte størrelse 9,5 som jeg trodde var 44. Størrelse 9,5 US viser seg derimot å være tilsvarende 42,5. Nedtur:(

Så om det er noen her inne som er interessert i Salewa i størrelse 42,5, ta gjerne kontakt. Jeg må uansett ha meg et nytt par i rette størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått kjøpte deg Salewaene altså? Har gått å siklet på de ganske lenge, men som deg må jeg ha 44. Kanskje 45 hvis de er så smale på lesten som noen beskriver. Kan jeg spørre hvor og hvor mye du måtte ut med totalt? Får håpe du får solgt de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, totoni. Jeg betalte med alt rundt 1750kr. Prisen varier nok litt avhengig av valutakurser, tilbud og humøret til tollerne:)

Jeg kjøpte dem på campsaver som er en seriøs butikk og du vil heller ikke få skrevet ned verdien på varen her. Skoene oser av kvalitet, og jeg bare må ha et par som passer:) Kjøp deg et par, jeg tror ikke du vil angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenkte å gi litt tilbakemelding i tråden her. Jeg har kjøpt Salomon Xa Pro 3D Mid 2 Gtx Gått/sprunget med de i nesten seks mil i varierende terreng, men mest høyfjellsterreng. Har kjøpt lave lettvektsgamasjer. Synes kombinasjonen er suveren, kan krysse myrer som ikke er for dype uten å bli våt. Har ikke gått med veldig tung sekk, maksimalt 6-7 kg, men for meg har ikke liten støtte vært et problem selv i steinur, steinur svelt ihjel. Synes såla er stiv nok til å kunne lande på spisse steiner når man "hopper" gjennom en steinur. Kommer også til å bruke de til fjellrypejakt til høsten, i alle fall når jeg skal til områder der jeg vet jeg ikke må vade elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til ett lite spm her, så slipper jeg å lage en ny tråd.

Trenger nye sko, noen som er lettere enn fjellskoa mine. Ser for meg en sko som rekker meg rett over ankelen med gore Tex. Noen forslag? Gjerne til rundt 1000-1500 kr.

Har funnet http://www.outnorth.no/no-salomon/quest-4d-gtx-fjellstovler.php?group=prod_prod_grp-s1%2F113 . Ser ikke så aller værst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gi litt tilbakemelding i tråden her. Jeg har kjøpt Salomon Xa Pro 3D Mid 2 Gtx Gått/sprunget med de i nesten seks mil i varierende terreng, men mest høyfjellsterreng. Har kjøpt lave lettvektsgamasjer. Synes kombinasjonen er suveren, kan krysse myrer som ikke er for dype uten å bli våt. Har ikke gått med veldig tung sekk, maksimalt 6-7 kg, men for meg har ikke liten støtte vært et problem selv i steinur, steinur svelt ihjel. Synes såla er stiv nok til å kunne lande på spisse steiner når man "hopper" gjennom en steinur. Kommer også til å bruke de til fjellrypejakt til høsten, i alle fall når jeg skal til områder der jeg vet jeg ikke må vade elver.

Jeg har disse http://www.outnorth.no/no-salomon/ms-3d-fastpacker-mid-gtx.php . Skoene er veldig gode å ha på, men skoene er aldeles ikke tette. Jeg blir våt etter kort tid gange i vått gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier fjell-sko så ser jeg for meg noe mer enn disse "joggeskomodellene" som etter min mening er best egnet til en spasertur i parken.

Jeg har et par lave fjellsko fra Salomon og det er de verste skoene jeg har hatt. Jeg har nevnt dette i noen butikker og da svarer de stort sett at fjell-sko ikke er Salomon sitt hoved satsingsområde.

Skal du gå i fjellet, utenfor veier og stier så bør du ha en stødig sko med god ankelstøtte og en forholdsvis stiv sole som som tåler at du går og balanserer på toppen av spisse steiner uten å få vont under føttene.

Asolo Moran GTX får en del ros i diverse tester og burde være verd å prøve.

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article668943.ece

Ellers har jo Lundhags noen lave modeller som burde være aktuelle.

Jeg har slitt ut et par høye Lundhags sko uten polstring og det er uten tvil de beste skoene jeg har hatt.

Nå har jeg et par Alfa Hjerkinn som nok befinner seg i helt andre enden av skalaen hva vekt angår. Etter min mening alt for tunge sko til sommerbruk så hver gang jeg går forbi en utstilling med Lundhags sko "så kan jeg høre at de roper på meg". :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier fjell-sko så ser jeg for meg noe mer enn disse "joggeskomodellene" som etter min mening er best egnet til en spasertur i parken.

Jeg har et par lave fjellsko fra Salomon og det er de verste skoene jeg har hatt. Jeg har nevnt dette i noen butikker og da svarer de stort sett at fjell-sko ikke er Salomon sitt hoved satsingsområde.

Skal du gå i fjellet, utenfor veier og stier så bør du ha en stødig sko med god ankelstøtte og en forholdsvis stiv sole som som tåler at du går og balanserer på toppen av spisse steiner uten å få vont under føttene.

Å bruke høye og stive sko til alt mulig er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. For det første gjør ekstra vekt på bena turen mye tyngre, og menneskekroppen har godt av å ikke ha all verdens støtte hele tiden. Lave og forholdsvis myke sko styrker anklene, og det er kun i virkelig høyfjell eller med tung sekk man har behov for støtte. Opp til 1000-1200moh og opp til 10-15kg sekk er joggesko eller mellomhøye GTX-sko i tekstil mer enn godt nok, og de gjør turen vesentlig mindre krevende enn når man har tunge fjellstøvler. Dette forutsetter at man har en sti å gå på, skal man gå mye utenfor allfarvei er litt ekstra høyde kjekt med tanke på myrer, bekker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man gå mye utenfor allfarvei er litt ekstra høyde kjekt med tanke på myrer, bekker osv.

Forutsatt at at det er kaldt og at man bryr seg om man får litt våte føtter. Da kona og jeg gikk i Rondane i fjor sommer hadde hun høye sko og jeg lave åpne sko. Vi fulgte stien rett inn i et lite myrheng og vi ble begge ganske bløte. Mine tørket fortere... :) Jeg trenger ikke ta av meg skoene om vi skal krysse et stryk og har dermed bedre grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser det er litt ulik oppfatning på hvilke sko man burde anskaffe seg - slik det er for det meste - men det er greit med mange synspunkter når man skal velge sko. Spesielt når man er nybegynner, som meg, og ikke egentlig har peiling ;-)

Jeg lurer på om noen har erfaring med;

Crispi Besseggen

http://www.mxnett.no/epages/mxsport.sf/sece74fc395b5/?ObjectPath=/Shops/MXSport/Products/1811108/SubProducts/1811108-1811108-53

eller Scarpa Mythos

http://komplettfritid.no/product/scarpa-mythos-pro-gtx-fango

Jeg har bare vært på småturer før, i joggesko og uten nå videre tung sekk, men nå er det på tide å begi seg ut på litt lengre turer. Hva passer best til overnattingstur, der man går noen timer, før man camper for å fiske etc,? Må selvfølgelig ha med sovepose og underlag og det man ellers trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er litt ulik oppfatning på hvilke sko man burde anskaffe seg - slik det er for det meste - men det er greit med mange synspunkter når man skal velge sko. Spesielt når man er nybegynner, som meg, og ikke egentlig har peiling ;-)

Jeg lurer på om noen har erfaring med;

Crispi Besseggen

http://www.mxnett.no...1108-1811108-53

eller Scarpa Mythos

http://komplettfriti...s-pro-gtx-fango

Jeg har bare vært på småturer før, i joggesko og uten nå videre tung sekk, men nå er det på tide å begi seg ut på litt lengre turer. Hva passer best til overnattingstur, der man går noen timer, før man camper for å fiske etc,? Må selvfølgelig ha med sovepose og underlag og det man ellers trenger.

Hei! :) Crispi har jeg god erfaring med, men når det gjelder sko er det viktig å prøve før du kjøper, og at du behandler dem riktig. Du som bor i Bodø har jo mulighet til å stikke innom komplettfritid, de har bra priser på friluftsutstyr.

Når det gjelder annet utstyr er det veldig individuelt hva man trenger, og alt etter hvor lenge du skal være borte. Skal du langt avgårde må du ha en ryggsekk som rommer alt du trenger, og da må du regne med at det kan bli noe vekt på ryggen. Da er det viktig at det utstyret du har ikke veier alt for mye, samt at sekken passer din rygg og er god å bære med. Kanskje den sekken du allerede har duger. :) Iallefall, jeg har en 2 pakklister som jeg bruker når jeg skal på tur. En for sommer, og en for vinter. De er ganske omfattende siden jeg går noen lengre turer både sommer og vinter. Du må sørge for å ha: Varme nok klær, en varmekilde (Her foretrekker jeg parafindrevet primus), førstehjelpssaker, tilstrekkelig med mat, toalettpapir, telt, sovepose, liggeunderlag, kart/kompass, fystikker el. lighter.. og selvfølgelig fiskesaker. :)

Dette er bare noe av det du trenger. Husk å pakke inn det som ikke bør bli vått i vanntette pakksekker, eller evt. plastposer. Du finner nok endel informasjon her på forumet fra erfarne fjellfolk. Jeg har fått mye hjelp om ting jeg ikke har erfaring med. :) Det er bare å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Crispi har jeg god erfaring med, men når det gjelder sko er det viktig å prøve før du kjøper, og at du behandler dem riktig. Du som bor i Bodø har jo mulighet til å stikke innom komplettfritid, de har bra priser på friluftsutstyr.

Når det gjelder annet utstyr er det veldig individuelt hva man trenger, og alt etter hvor lenge du skal være borte. Skal du langt avgårde må du ha en ryggsekk som rommer alt du trenger, og da må du regne med at det kan bli noe vekt på ryggen. Da er det viktig at det utstyret du har ikke veier alt for mye, samt at sekken passer din rygg og er god å bære med. Kanskje den sekken du allerede har duger. :) Iallefall, jeg har en 2 pakklister som jeg bruker når jeg skal på tur. En for sommer, og en for vinter. De er ganske omfattende siden jeg går noen lengre turer både sommer og vinter. Du må sørge for å ha: Varme nok klær, en varmekilde (Her foretrekker jeg parafindrevet primus), førstehjelpssaker, tilstrekkelig med mat, toalettpapir, telt, sovepose, liggeunderlag, kart/kompass, fystikker el. lighter.. og selvfølgelig fiskesaker. :)

Dette er bare noe av det du trenger. Husk å pakke inn det som ikke bør bli vått i vanntette pakksekker, eller evt. plastposer. Du finner nok endel informasjon her på forumet fra erfarne fjellfolk. Jeg har fått mye hjelp om ting jeg ikke har erfaring med. :) Det er bare å spørre!

Hei, og takk for svar! :-)

Jeg har vært innom både Komplettfritid og prøvd Scarpa-skoen, og Intersport for å prøve Crispien. Begge satt godt på foten, men jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg burde ha lær eller en kompinasjon, som Scarpaen. Har sett på nett at Crispien er godt likt, og mye brukt, så kanskje det må bli den? :)

Foreløpig blir det nok mest sommer- og høstturer, så da slipper jeg unna med litt mindre i sekken. Kanskje.. Turen vi har snakket om i første omgang, er ikke så lang, omtrent 2 timer å gå, og kjæresten har teltet, så da blir det enda mindre i min sekk. Det er forresten en 35+10 liter jeg har nå, og det er litt lite. Tror jeg? Fikk forresten tips på Komplettfritid, om et sted man kan låne sekk, så slipper jeg den utgiften akkurat nå :-) Men sko må jeg hvertfall ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle prøve meg på et par middels høye og lette 'hiking sko' og kjøpte Salomon Elios mid GTX i går. Tok en tur i skogen i ettermiddag og på første tråkket utenfor stien kjente jeg at jeg ble våt på den ene foten. Typisk at jeg skulle klare å plukke en feilvare, tenkte jeg, men noen minutter senere var begge føttene våte...

Jeg kom til et vann og satt føttene på 3-4 cm dybde og inn ved tåen på den ene skoen piplet det inn vann etter et par sekunder, i den andre kom det såpass sakte at jeg ikke kunne lokalisere hvor lekkasjen var.

Kommer ikke til å bytte til samme modell, når BEGGE skoene lekker må det skyldes mer enn tilfeldigheter...

Synd, skoene passet godt og var lette og gode ellers.

Skal tro hva jeg bytter til?

:sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mine Salomon Xa Pro 3D Mid 2 Gtx holdt tett i ca. 6-700 km i varierende terreng, også på vinteren. Sprang en del på stier og lyngmark med de, det funka de bra til. Brukte de bl.a. på fjellvandring i høyfjellet i Nord-Sverige med en sekk på bortimot 30 kg, savnet ikke mer støtte, men mesteparten av turen gikk på sti. Synes det var suverene sko så lenge de holdt tett.

 

Vurderer nå Inov-8 Roclite 286, men er litt usikker på hvordan de på størrelsen siden de er unisex. Blir muligens for smale? Noen her som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en tur jeg skal gå fra A-B faller valget uten tvil på lette løpesko uten membran

Korte fisketurer faller valget på Gummistøvler av typen orienteringsløpere bruker

På lengre turer som kombinerer gåing og en del fisking (stå en del i myr) bruker jeg relativt lette fjellsko med membran

 

Av det terenget jeg har støtt på har jeg ikke hatt behov for denne ankelstøtten som en selger i sportsbutikkene vil prakke på enhver stakkar.

 

Det er klart at om man har fryktelig tung sekk og terrenget er veldig tøft så kan det sikekrt være lurt med ankelstøtte, men jeg bruker mine fjellsko hovedsaklig for å kunne fiske uten å blli våt på bena og jeg løsner lissene ganske mye når jeg går fordi jeg synes det er mye bedre å gå når anklene ikke er låst

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en tur jeg skal gå fra A-B faller valget uten tvil på lette løpesko uten membran

Korte fisketurer faller valget på Gummistøvler av typen orienteringsløpere bruker

På lengre turer som kombinerer gåing og en del fisking (stå en del i myr) bruker jeg relativt lette fjellsko med membran

 

Av det terenget jeg har støtt på har jeg ikke hatt behov for denne ankelstøtten som en selger i sportsbutikkene vil prakke på enhver stakkar.

 

Det er klart at om man har fryktelig tung sekk og terrenget er veldig tøft så kan det sikekrt være lurt med ankelstøtte, men jeg bruker mine fjellsko hovedsaklig for å kunne fiske uten å blli våt på bena og jeg løsner lissene ganske mye når jeg går fordi jeg synes det er mye bedre å gå når anklene ikke er låst

Er ikke alle som ha like god støttemuskelatur og balanse vettu ;) Uansett, bedre føre var og alt det der, kjipt å gå en ukestur med forstuet ankel..

 

Forresten, hva er folkets erfaringer når de superlette ikke-vanntette skoene blir skikkelig våte? Da typ, det regner kontinuerlig og ikke får tid til å tørke? Blir de like tunge som "vanlige" fjellstøvler, eller er de fremdeles lettere.

 

Har selv aldri hatt noe problem med for mye vekt på føttene, er hvertfall ikke der jeg har valgt vekt fremfor funksjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nisso Det er jo selvfølgelig opp til enhver å vurdere hva en skal ha på bena, men om man har en fornuftig lett sekk så tror jeg kjangsen er minimal for å forstue foten. Jeg tror folk flest undervurderer sin egen støttemusklatur og balanse ;) Husk at ankel leddet faktisk er der for å dempe støtet fra ulendt terreng.

Jeg får mye lettere gnagsår med stive sko en med løpesko

 

En lett løpesko uten membran er som regel laget av materialer som ikke holder godt på vann i tillegg til at de er konstruert for å drenere ut vannet så fort som mulig så de vil ikke bli på langt nær så tunge som fjellstøvler når de er våte.Og husk at når fjellstøvler først blir våte så tar det laaang tid å tørke de.

Jeg synes ikke det er noe problem å gå med våte sko i det hele tatt, problemet er om jeg står mye stille i myr og fisker så derfor synes jeg denne type sko egner seg best til å gå fra A-B og ikke så bra til f.eks fisking.

 

Jeg hadde aldri noe problem med for mye vekt på føttene eller i sekken for den saks skyld, men det var først da jeg faktisk prøvde å gå med lettere sekk og med lettere sko at jeg skjønte hvor stor betydning det faktisk har.

For meg har avstivning av ankler ingen funksjon annet en at jeg får mere gnagsår, og jeg har ikke unormalt sterke ankler :logik:

 

Ikke vær konservativ, prøv noe nytt....kanskje funker det for deg, kanskje ikke :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våte terrengsko er ikke noe problem. Heller ikke når det regner. På flerdagsturer bruker jeg tynne ullsokker.

Jeg har brukt terrengsko på mange turer i marka uten problem. Men over Hardangervidda forstuet jeg ankelen, selv om oppaknkningen var svært lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx Gikk du veldig hardt i forhold til hvor god form du er i? Med den erfaringen + alle andre erfaringer du har med terrengsko, hva slags sko velger du neste gang du skal gå over hardangervidda?

Tja. Jeg hadde løpt litt for mye på asfalt i ukene før. Tempo på turen var også høyt ja, og jeg tok turen opp på Hårteigen på dag to, selv om jeg hadde hatt vondt i beina kvelden før etter nedstigningen til Hadlaskard.

Dette var også første gang jeg gikk med gåstaver.

Neste gang tar jeg anmarsjsko eller de samme skoene og prøver å ta det litt roligere. Men på bratte toppturer kommer jeg nok aldri til å bruke terrengløpesko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bruke lette sko, også som vadesko...

 

Men jeg har alltid med ett tørt sett med sokker og goretex sokker til kveldsbruk og følgende rutine:

- luft og tørk av føttene under pauser på dagen 

- i camp luft og tørk av føttene  før du bytter til tørre sokker og goretex-sokk som så går i våte sko...

Jeg har brukt disse:  http://www.gore-tex.com/product/rocky-13-gore-tex-sock/1349817761467/

 

Da er jeg tørr på føttene selv om skoen er  våt...

Og siden goretexsokken stort sett brukes i camp slites den mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også eksperimentert med forskjellige typer vanntette sokker, men da mest til bruk i skoene ved fisking (mulig jeg har nevnt dette tidligere)

Goretex sokkene mine lekker vann når jeg går i våt myr med de

Neoprene sokkene mine lekker vann, men isolerer bedre

 

Til camp bruk som@glote nevner så vil det nok fungere, men ikke til fisking :pinch:

Sealskinz er neste på lista til å prøves ut, selv om jeg ikke helt har trua :no: , men det kan jeg ikke vite sikkert før jeg har prøvd :phone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.