Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur på Nordkyn 17. - 19.2 - En erfaring rikere


Ravneskar

Anbefalte innlegg

Etter noen uker med avlyste overnattingsturer bestemte eldstemann (16år) og jeg at vi skulle prøve fiskelykken akkurat denne helga - Litt dårlig værmelding med kuling styrke 15 natt til søndag.. Men ingen nedbør.. Vi hadde vært nede ved teltplassen for to uker siden - ski og pulk må vite - og lagt ned et depot - 2 poser ved, bensin og parafin, telt, 3 kasser - type plast med "klips lokkk" av den store typen med tørr mat og annet småutstyr.

Etter en halvtimes kjøretur ut fra Kjøllefjord (hovedstaden på Nordkyn) lastet vi av - Litt ekstra ved, soveposer og ekstraklær samt ferskmat - gjorde at vi fikk lette pulker. Temperaturen var minus 12 - det var mørkt - men vi var kjente i området og med godt lys fra led lenser lykter la vi i vei.

Turen innover på i overkant av 5 km gikk greit - lette pulker og lite vind. Navigasjon i mørke er likevel ikke enkelt - området er flatt med små konturer og lyktene (H-7 og H14) klarer ikke å skaffe den oversikten som det å se horisonten gir. Etter et par stopp for å sjekke gps var vi framme på under en time. Depoet hadde jeg merket av på gps og i tillegg hadde jeg satt opp en meter lang stokk for å merke nøyaktig hvor vi skulle grave. Vel framme ser jeg at landskapet har forandret seg radikalt siden vi sist var der - Hvor var den store steinen jeg hadde brukt som punkt? Etter litt speiding finner vi merket - 15 cm over snøen... I løpet av to uker har vinden flyttet mengder med snø og lagt det rett over depotet!

Fram med spadene - og iløpet av et kvarter med iherdig graving hadde vi fått fram alt utstyret. På turen innover hadde det klarnet opp. Terrenget var svakt hellende og vi viste at under slike forhold var plassen en kuldegrop. Jeg kjente at øyenvippene frøs - og sjekket temperaturen - I løpet av halvannen time og 50 høydemeter ned var temperaturen 21 minus... En svak vind fra sør var signalet - sett igang med telt, primus - etabler leir!

Dette har vi drillet på mange ganger - tråkker god teltplass - pakker ut og passer på å putte telt og stangposer poser på "lomma" - "Du tar stengene, jeg ordner duken og pluggene" - Det blir stille - "Du pappa - det er ikke strikk, stengene går ikke i sammen". Skjønner med en gang at kulda har tatt knekken på strikkeffekten - men første gangen jeg opplever den så total - stangleddene henger på en lang taustump.. Her må vi bare dra "strikken" stram og lage en knute. En liten metall splint satt i enden - fastfrosset - får den ikke løs med fingrene - tar den med tennene - "frost" - pang så er leppene frosset fast - det var det munnsåret tenker jeg og tar fram Leathermannen til bruk på de neste stengene. Vi bruker over en halvtime på å reise teltet - duken er stiv - kanalene har krympet maksimalt og stangleddene detter fra hverandre - i tillegg var stangkoppen så trang at stang + "taustump" ikke fikk plass og måtte presses, slåes ned... Den som tror at dette kunne gjøres med votter eller hansker på tar helt feil - her måtte det bar never til..

Vel inne i teltet kommer Hikern 111 fram - stillebrenner - samt omnifuel - med et så stort telt kjører vi to primuser for å få det skikkelig varmt. Etter varm drikke kommer speka rypebryst og tørka reinhjerte på bordet - Menst eldstekaren setter ut et par stikker fikser jeg resten av bardunene, smelter snø på termos og organiserer leiren - etterhvert slåes bråkebrenneren av - vi kryper i posen med hikern mellom oss - leser nooen sider i Pelsjegerliv - søvnen kommer sigende og alt slåes av..

Dag 2: Våkner opp etter en god natt i varm sovepose - hodelykta rundt ullvang lua - finner mobilen - klokka er halvsju - ligger en halvtime i posen før jeg forvarmer primusen og kjenner at varmen i teltet brer seg. Slår opp på yr.no og ser at værmeldingen har forværret seg - liten storm 21 fra klokken 8 i kveld. Vinden skal øke på fra klokka 2 til liten kuling.. Men her oppe på fjellet lyser sola -det er vindstille og temperaturen stiger - kun 8 minus.

Etter ostesmørbrød (en egen kunst) på primus - kaffe - finner vi ut: Vi fisker hele dagen og blir til søndag - da er det minket ned til liten kuling - og vi kan gå til veien. Etter som eldstemann fisker på ulike vann øker vinden sakte men sikkert. Med et høyt telt som jeg av erfaring er vindutsatt i kuling starter arbeidet - Her må det settes opp levegg. Den beste skavlen er 80 meter borte - fem store blokker skjæres ut og legges på pulken og dras bort til teltet - det blir mange turer.. Med en mur på 1,5 meter høy må blokkene være massive! Vinden øker stadig på og "stein bruddet" må tømmes for snø mellom hver ladning - vinden dreier litt og jeg forlenger muren med to meter. Går i møte med eldstemann og finner han på et lite vann - mye småfisk - men også to ørreter på rundt 8 hg. Liten kuling når vi kommer tilbake til teltet. Her gjelder det å ha kontroll på alt utstyr. Pulker og ski/staver settes opp mot muren for å stø den av.

Vi inntar teltet med middag - reinsdyrfilet, sopp og sjalottlauk - rislunsj - kaffe og jeger til meg... Vinden øker stadig på - skikkelig risting - siste melding oppdatert kl 19: Liten storm 23 inntreffer k l0400, alle veier stengt.. Snakker hjem og beroliger - Vi er forberedt - med gode poser og levegg er det bare snøen som kan ta teltet - vi ligger bak en festningsmur.

Dag 3: Våkner kl 6 med kraftig uling og risting i teltet - sovner likevel etter fem minutter... Klokken 8 er det frokost - tar meg en tur på naturens vegne og ser at teltet ligger innhulet - men ike nedpresset i masse snø - Med den kulingen det er velger vi å gå mens det er lyst - Det tar sin tid å bryte leir under slike forhold-teltet må graves fram med forsiktighet - plugger må samles - pilker må hentes inn - pulker må ristes tomme for snø...Starter kl 13 mot veien - fiskebein på nesten flat mark mot vinden - men vi skal vestover - kulingen kommer fra siden (sørsørøst), med en liten dreing bakfra. Midtveis er det pause for drikke og energi - kjeks og sjokolade.

Vinden minker mens vi går og etter to timer når vi bilen - tørste - vi laster inn og deler den red bullen vi har tatt oss med fram og tilbake...! Veien var åpent og vi tøffer bak brøytebilen til Kjøllefjord - til verdens beste søndagsmiddag!

Konklusjon: Depot turer kan virke besnærende - her deler vi opp utstyret vi tar med oss og venter på god melding til å ta oss en helg.

Det vi ikke tenker på er:
1. Av en eller annen grunn finner vi ike depoet - dårlig vær, merking (husk Scott!!)
2. Utstyr i depoet er fungerer ikke som det skal - er ødelagt - eller spist opp (pakk godt - rev liker real turmat).
3. På veien til depoet har du brukt for utstyr som allerede ligger der for å foreta en biuavk.


Etter massevis av døgn i naturen fikk jeg en liten vekker den helgen - God Tur!

post-5172-133474781479_thumb.jpg

post-5172-133474781482_thumb.jpg

post-5172-133474781485_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

utrolig artig lese stoff :)

litt av en tur,aldri tenkt på att telt stenger kan svikte på den måte der før.

Virker jo som dere hadde en fin tur alikavel når alt kom til alt,moro att sønnen din liker og gå på tur :D

aldri prøvd med depo før,må si jeg er noe skeptisk til det og med tanke på att man finner det igen osv,når dere er 2 stk og pulk så burde det vel ikke være problem og kjøre uten depo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne rapporten med stor interesse. For det første skal jeg nok ta en tur til Varangerhalvøya i løpet av livet, og i tillegg bærer jeg på en drøm om stortur i vinterhalvåret om noen år.

Bare det å ha noen frimåneder om kanskje 3-4 år til å dyrke seg sjøl og fjellivet, da skal det bli rom for en tur hvor jeg gjerne driver med forarbeid i form av småturer langs ruta hvor det kanskje både kan lages snøhule og depoter. Så får tida vise hvor realistisk det er, man drømmer gjerne ukontrollert.

Det er nok svært få i dette landet som har opplevd Nordkyn på denne måten, ja Nordkyn overhodet. Å rigge seg til sånn at man klarer å kose seg i teltet under slike forhold må gi uendelig mye tilbake i form av overveldende positive følelser. Men å måtte jobbe uten votter/hansker og styre med gjenstridige teltstenger kan jo være en rent panisk opplevelse...

Takk for fin turrapport! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for reponsen på turrapporten! Er akkurat kommet ned fra hytta (vinterferie) og skal komme med noen kommentarer. Etter å ha bodd i Kjøllefjord de siste 18 årene har det blitt mange turer på fjellet - sommer som vinter. I fjor sommer gikk vi til innkjøp av en Ally kano som ble flittig benyttet i såkalt vann til vann padling (bæring mellom vannene). Helt fantastisk opplevelse i august med mørke kvelder. Da må jeg innrømme at jeg savner bålet - Så vi har en fire - fem lager med bjørkeved som vi i løpet av vinteren drar inn med pulk og steiner ned. På Nordkyn er det kun enkelte områder med vierkratt - elllers mye stein...

Fra april og ut i juni har vi mange isfisketurer og da er det greit med tørrproviant, ekstra brennstoff og ved liggende klar. Har fire barn og vanligvis er de tre eldste gutta med - 11, 14 og 16 år. Aktivt friluftsliv med unger krever ofte litt ekstra vinterstid - spesielt når det gjelder klær og fottøy samt litt ekstra å putte i magen - varme ostesmørbrød er bedre enn havregrøt til frokost! Fra november til februar er det korte dager med variabelt vær - da kan det bli mange timer i teltet, så vi blir vant til primusfyring!! Lesestoff og kortstokken kommer godt med. Alt i alt blir det en laang pakkliste for en helg med god komfort.

Når det gjelder graving - oppsett av levegg - er faktoren vind kontra snø viktig. Man kan alltids kle på seg og grave fram teltet.. Leveggens avstand til teltet, høyde og form (lengde ) er avgjørende. Jeg unngår de hardeste skavlene - Bruker en tom pulk til å flytte blokkene hvis det ikke er optimale forhold like ved teltet. Terrenget er en høyfjellsvidde på 200 til 300 m.o.h hvor vinden får godt tak. I tilllegg velges teltplassene ofte ut i fra nærhet til gode fiskeplasser - ikke alltid de mest optimale med hensyn til vind..

Vi har funnet oss noen favoritt områder - Her et par bilder fra samme området..

-

post-5172-133474781564_thumb.jpg

post-5172-133474781592_thumb.jpg

post-5172-133474781608_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.