Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelig varm dunjakke, erfaringer fra Phd / Sir Joseph / RAB / Fjellreven?


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe en skikkelig varm dunjakke for bruk ved paus på skikkelig kalde og vindfulle strök.

Alternativer jeg ser på:

PHD Omega

Sir Joseph 8000 Long

Rab expedition

evt: Fjellrevens (meget kostbare) ekspeditionsdunjakke.

Det jeg ser er at:

PHD Omega går å få med höy dunkvalitet, men er ikke forsterket på aksler/armer (dersom man må röre seg litt da :) En del festepunkter for votter.

Sir Joseph 8000 long går å få kjöpt til gode priser fra tjekkiske nettbutikker

RAB Expedition... ser pen ut? :):-)

Fjellrevens variant har jeg ikke erfaring med. Virker ha en del fler lommer en de andre?

Alle fire har ordentlige stormklaffer, hvilket jeg lärt å oppskatte. Jeg fikk tips om en Trollveggen, men den manglet vindklaff - utelukkes av den grunn.

Noen tips? Scenariot er tur langt nord på Finnmarksvidda omtrent nå (slutten februar), og jeg er ganske frossen av meg. Jeg hade i hovedsak tenkt å trekke på meg dunjakken utenpå en vindanorakk, med ull under, ved lunchpaus og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meget fornøyd med Sir Joseph 8000Long. Kan sette meg ned å spise lunch, selv om det er minus 30. Ingen problemer å ha den utapå skalljakka. Liker lengden godt, jakka er bygd for å være lettetst og varmest mulig. Stor lomme på ryggen på innsiden er lagd for oppbevaring av vann ol. Den er så varm at den bare får være med på tur når det er meldt kaldere vær enn -25.

post-3635-133474781463_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjellreven Expedition Down Jacket. Det er en veldig god jakke, men hvis du ser på fyllkraften til dunet er den ikke av den aller høyeste. Dette gjør at jakken er forholdsvis tung, og tar ca like mye plass som en dunsovepose i sekken.

Hvis ikke det er viktig for deg synes jeg det er en bra jakke, som er ganske enkel i utformingen uten masse avanserte detaljer. Kun knapper til å stramme rundt håndleddene.

Hvis du skal pakke den ned å bære den i sekken ville jeg valgt en annen jakke.

Fjellreven thermo2 er sviiindyr, men noe av det beste og letteste i forhold til varme som er å få tak i! Den er veldig varm og har en veldig høy fyllkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på samme sted som deg. Endte opp med TNF Himalayan parka til gi bort pris 2999 som kjøres fremdeles http://www.gmax.no/produkt/255343(BC_2)/the-north-face-himalayan-jakke-herre/

Er strålende fornøyd! Har skrevet et review om den: http://villmarkakaller.blogspot.com/p/test-av-utstyr.html

Fikk tak i denne røveren på kjempe tilbud hos GMAX til 2999 kr (ordinær veil pris 5999,-)

Har brukt jakken i 2 uker nå og det kaldeste i den perioden har vært -16 C. For å forklare hvor seriøs denne jakken er, så dro jeg på jobb i bare T-skjorte under den dagen, og på ingen tidspunkt var jeg noe annet enn glovarm.

Glidelås problem?

Den oser av kvalitet og detaljer, så her er det mye å ta tak i. For å ta den eneste bekymringen som var med jakken fra et få-talls andre brukere først, nemmelig glidelåsen. Noen mener at glidelåsen er vond og vanskelig, og at det krevdes en egen teknikk for å operere denne. Jeg vet ikke hvordan den vanlige teknikken for åpning og lukking av glidelåser er for amerikanerne generelt, men jeg opplever ingen som helst problemer med å få dette til å flyte problemfritt.

Jakken har en fillpower på 800 cuin og dette merkes! Den er stor og fluffy og jeg har til nå ikke funnet noen svake punkter hvor man kan oppleve varmetap på jakken ettersom den er forsterket med primaloft på de utsatte stedene.

Den har en feit dunpølse som pakker inn halsen din og sørger for at minimalt av varme slippes ut. Hetten er også stor og opereres med diverse innstramninger bak på hodet og ved halsen. Du vil ikke ha noe problemer med å få plass til en hjelm i denne hetten. Ytterstoffet er et slitesterkt Gore windstoppper membran som holder alt av vind og vær ute så dunen kan gjøre jobben med å holde deg varm. Sa jeg slitesterkt?

Lommer og accessories

På utsiden har du to napoleon-lommer, èn på hver side av brystet. Disse har begge innerstoff av myk og deilig fleece og er store nok til at du uten problemer får plass til en halvliters flaske uten å måtte presse den på plass. Rett ovenfor den høyre lommen finner du en D-ring til fest av eventuelt kompass, GPS eller annet utstyr. Videre nedover har du to store lommer, èn på hver side til å varme hendene i. Disse er også dekket av myk fleece og er meget dype.

På innsiden har du en liten teknisk lomme med glidelås til evt radio eller MP3 spiller, da du har et lite hull ut fra lommen på utsiden av jakken hvor du kan ha øreproppene gjennom. To store netting-lommer, èn på hver side, til evt termoser.

Ellers finner du to små hemper på underarmen til å klipse fast votter eller hansker sånn at du kan ta av vottene uten å måtte tenke på å miste de i snøen. I forkant trodde jeg at disse kunne bli et irritasjons-moment i form av at de vill skrape opp siden på jakken når jeg svinger armene, eller hekte seg fast i ting, men man merker ikke at de er der i det hele tatt.

På enden av ermene ved håndleddene har The North Face utstyrt jakken med to "monkey-cuffs". Dette er jo blitt mer vanlig på de bedre dun-jakkene, men disse stikker seg litt ut ved at de er mer robuste og har innsiden dekket med fleece. De er meget romslige og er for meg et pluss, kontra et problem. Det er heller ingen problemer å la være å benytte seg av disse, da man ikke merker at de er der når man ikke bruker de.

Hvis man skal summere dette så vil jeg si at dette er en suveren ekspidisjons og turjakke som garantert vil holde deg varm på de absolutt kaldeste dagene. Skulle jeg forandret noe med jakken, måte det være at jeg skulle ønske den hadde snø-skjørt og var bittelitt lenger, uten at dette kan forklares som noe annet enn et luksusproblem. Jeg er 186 høy, og den går ned rett under rumpa når jeg står oppreist. Det vil ikke være et problem å sitte stille i -40 C med denne jakken og til den nette sum av 2999 kr er denne et røverkjøp!

Fotnote: Etter jeg kjøpte jakken, kikket jeg på vottene i Himalayan serien og kom over en artikkel om jakken der villmark-kongen selv, Lars Monsen har testet jakka. Her er hva han hadde å si om den:

"Jeg brukte denne jakka mye forrige vinter, blant annet som hundekjører under mange forskjellige slags værforhold. Denne jakka er kort sagt blant de aller beste på markedet, hvis du godtar at den ikke er av de lengste. Ellers har den veldig mye: svært høy komfort, topp gåsedunkvalitet som gir ekstra god varme, lav egenvekt (ca 1350 gram) og gode løsninger: Ei god hette som kombinert med en behagelig innvendig krage effektivt stenger varmlufta inne holder hode- og ikke minst halspartiet varmt. Lommene er mange og riktige: to romslige brystlommer – den ene har hull for radioantenne -- to romslige lommer på sidene, samt en glidelåslomme og to nettinglommer på innsiden. Håndledds-skjørt med tommelhull holder snøen ute og varmen inne også i ermene. Noen jakker er i toppklassen, men brukes likevel sjelden. “Himalayan Parka” er ikke blant dem – den blir garantert brukt mye!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarksbutikken på Jessheim har Fjallraven Thermo 2 i xl til 5900,- nå.

DET er ihvertfall en GOD jakke! Den var best i test på klikk. (Veil pris er jo 9999!)

For all del. Fjellreven Expedition down er også veldig varm, 100% vindtett og har to lag dun. Men den er tyngre og ikke like pakkvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har skrevet noe om PHD ennå, kan jeg fortelle at jeg har god erfaring med dette firmaet. Jeg sendte mine kroppsstørrelser og fikk da en klar beskreftelse fra dem på hvilken jakkestørrelse jeg skulle ha. Den sitter perfekt.

Jeg har en lettvekt dunjakke (Yukon down jacket) og den bruker jeg i pauser og etter turen og som ekstra sikkerhet i sekken på fjellskiturer. Jakken er laget av veldig lette materialer og er etter min mening ikke spesielt egnet til å bruke langvarig under en sekk. Jeg er meget imponert over dunkvaliteten og hvor lett jakken er. Hetten er også bra og komfortabel. Jeg kjenner også mange andre fornøyde brukere av dette merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har skrevet noe om PHD ennå ....

Jeg har en lettvekt dunjakke (Yukon down jacket) ... Jakken er laget av veldig lette materialer og er etter min mening ikke spesielt egnet til å bruke langvarig under en sekk. Jeg er meget imponert over dunkvaliteten og hvor lett jakken er.

PHD kjører ju med litt 'egne' materialer; HS2 og Tempest. Tror du dette er vanlige Pertex-variasjoner med andre navn, eller er det noe annet? Slitestyrke jamført med Pertex?

Ellers, til alle bidragsyter her: kjempetakk! :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PHD kjører ju med litt 'egne' materialer; HS2 og Tempest. Tror du dette er vanlige Pertex-variasjoner med andre navn, eller er det noe annet? Slitestyrke jamført med Pertex?

Kan ikke svare på det. Min jakke har "Wind & water resistant Drishel" og det er veldig tynt. Er slitesterk nok for å bruke jakken i pauser og på toget hjem, men jeg skulle ikke bruke den til hardt bruk eller som daglig jakke. Dette er kun jakken for den letteste vekten. Men de har forskjellige slags jakker, kanskje til forskjellige formål. Men dem kjenner jeg ikke til. Min post var bare for å bekrefte at merket er helt greit å ha med å gjøre og at produktene holder mål til det bruket de er ment til.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å skaffe en skikkelig varm dunjakke for bruk ved paus på skikkelig kalde og vindfulle strök.

Alternativer jeg ser på:

PHD Omega

Sir Joseph 8000 Long

Rab expedition

evt: Fjellrevens (meget kostbare) ekspeditionsdunjakke.

Det jeg ser er at:

PHD Omega går å få med höy dunkvalitet, men er ikke forsterket på aksler/armer (dersom man må röre seg litt da :) En del festepunkter for votter.

Sir Joseph 8000 long går å få kjöpt til gode priser fra tjekkiske nettbutikker

RAB Expedition... ser pen ut? :):-)

Fjellrevens variant har jeg ikke erfaring med. Virker ha en del fler lommer en de andre?

Alle fire har ordentlige stormklaffer, hvilket jeg lärt å oppskatte. Jeg fikk tips om en Trollveggen, men den manglet vindklaff - utelukkes av den grunn.

Noen tips? Scenariot er tur langt nord på Finnmarksvidda omtrent nå (slutten februar), og jeg er ganske frossen av meg. Jeg hade i hovedsak tenkt å trekke på meg dunjakken utenpå en vindanorakk, med ull under, ved lunchpaus og liknende.

Kan anbefale North Face Himalayan Parka. Dejligt varm til kolde pauser :-) (-20)

P1000703.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne selv. http://www.abcfritid.no/produkt/sasta-expert-parka?c=vinterbekledning

Riktignok billigere enn da jeg kjøpte den Da var det kr 1500 som var halv pris. Vel om den egentlig kostet 3000 eller ikke vet jeg ikke. Ser den ligger på 260EURi utland.

Men uansett en jakke jeg har vært veldig fornøyd med. Bra pris for en lang dunjakke med hette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.