Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til utstyr for første gang


margas

Anbefalte innlegg

Hei

Er ny i alpinsammenheng, men har stått langrenn og kjørt snowboard en stund. Resten av denne sesongen og selvsagt til neste sesong planlegger jeg å kjøre mye mer ski- da hovedsakelig offpiste men også noget piste i starten. Jeg bor på Sunnmøre.

Situasjonen er at jeg har lyst prøve meg på litt forskjellig så derfor trenger jeg utstyr som dekker mange bruksområder:

-Topptur (både slake, bratte og korte og lengre bestigninger)

-Heisbasert løssnøkjøring

-Pistekjøring (preppet løype og park)

Målet mitt er å dekke et så vidt bruksområde som mulig, for jeg planlegger å gjøre det meste. Har allerede funnet fram til noe utstyr selv, men ønsker innspill fra noen som har peiling:

Til heisbasert løssnøkjøring:

Ski: Völkl Shiro

Bindinger: Marker Baron/Duke

Sko: Dalbello V.I.R.U.S Tour Id

Kommentar: Bra valg? Har vært i den lokale sportsbutikken og prøvd skoa og de satt KJEMPEBRA, selv om det var lightmodellen så håper jeg passformen er den samme.

Til fjellturer i ulendt terreng, slake toppturer, løs snø:

Ski: Åsnes Nansen M Fellelås / Fischer E99 Tour

Bindinger: Rottefella BC Magnum

Sko: Alfa Skarvet / Crispi Stetind

Kommentar: Er ikke sikker på hovedforskjellene på disse skia, annet at Åsnes har et kortfellesystem (sier meg ikke mye) som er lovprist. Dimensjonene på skia er iallefall ganske like - er bruksområdene også like?

Til kjøring i oppkjørt bakke, park etc.

Ski: K2 Domain M/Squire / Rossignol Strato 7

Bindinger: Marker Jester/Griffon

Sko: Salomon SPK / Dalbello NX 49

Kommentar: Er litt usikker på om jeg skal gå for twintipskia eller carvingskia. Heller nok mest mot carvingskia med SPK-sko for litt mer allsidighet når det kommer til hopping. Kan legge til at jeg kun får tak i carvingskia i 162, noe som er 20 cm lavere enn meg.

Til toppturer med bratte bestigninger:

Ski: Kan Völkl Shiro (119mm) være et godt valg her eller bør en satse på en mindre bredde (75-90mm / 100-110mm?)

Bindinger: Marker Tour 12 / Dynafit Tlt Radical?

Sko: Kan Dalbello skoen brukes her?

Kommentar: Det er dette bruksområdet jeg er mest usikker på. Jeg har et temmelig bankers løssnø-set-up, men vil det passe på bratte/lange toppturer? Tenker i retning av mer typisk rando/telemark set-up.

Til langrennsløping i oppkjørt løype:

Ski: Fischer Superlight Wax NIS (skøyting) og Madshus Terrasonic Classic (klassisk)

Bindinger: Rottefella Xcelerator Skate/Classic

Sko: Alpina Racing Racing RD(skøyting)/Classic RCL

Kommentar: Denne pakken er mest for treningsturer hvor det skal gås litt raskere.

--

Avslutningsvis

Det virker kanskje som jeg er litt fastlåst på utstyr, men det er fordi jeg får et godt tilbud på akkurat de modellene jeg har listet opp nå.

Ønsker gjerne innspill på om noen av valgene er overflødige eller om de dekker et vidt spekter av ulike bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er ikke sikker på hovedforskjellene på disse skia, annet at Åsnes har et kortfellesystem (sier meg ikke mye) som er lovprist.

Kan nok ikke hjelpe deg særlig mye med skiene, men kortfellesystemet til Åsnes går ut på at det er feste for kortfeller under skiene, slik at en kan bruke kortfeller visst en vil. Disse har litt bedre gli enn vanlige feller, slik når en går i kuppert terreng der det går mye opp og ned, uten at det er så veldig bratt, kan dette være greit å bruke.

Lykke til med utstyrsvalget ellers :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.