Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvekts sekk 50-60l


Chris B.

Hvilken lettvekter?  

41 stemmer

  1. 1. Hvilken lettvekter?

    • Osprey Exos 58 (1.11kg)
      13
    • Gregory Z55 (1.50kg)
      3
    • Bergans Helium (1.10kg)
      10
    • Arc'teryx Axios 50 (53) (1.60kg)
      15


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har Exos i størrelse 46 og 58. Har også Axios 50. Min datter har Helium av gammel modell, den nye skal være litt mer solid. Det har ikke vært noe galt med noen av disse sekkene. Dette kan nok være fordi de blir brukt mer forsiktig en våre tyngre modeller.

Helium har bra hoftebelte men jeg savner rom/lomme i front og lokkloma er liten.

Forskellen på Exos 46 og 58 er at 58 bygger lenger bakover og den har større topplokk. Dette gjør den enda mer vinglete en 46. Bæresystemet og spesiellt hoftebeltet er svært svakt. Dette er en sekk for max 10-12 kilo. Fortrinnet til denne sekken er meget god lufting i ryggen noe som gjør den til min favorit om sommeren. Ikke brukbar om vinteren da panelet i ryggen samler snø.

Axios 50 har et stivt hoftebelte som kan overføre mye vekt og føles mer stabil en de andre. Plus for frontlomme med glidelås og topplokk med en liten innvendig og to fantastisk rommelige utvendige lommer.

Som lettvekter til allsidig bruk hele året er det Axios 50 som får min stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt oppsummert Tor Einar, hvordan synes du Axios 50 er i størrelse i forhold til Exos som "skal" romme 8(5)l mere. Er det en merkbar forskjell der i størrelse.

Jeg har Bora 95 og er veldig fornøyd med den, så ser ikke bort ifra at Axios 50 blir mitt valg. Eneste som trekker ned er at den er en god del dyrere enn de andre. (trekker den tilbake! Fant den til 1799 nå :lol:

Bæresystemet på arc'teryx er vel bedre en på de andre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mitt eget system for å sjekke utnyttbart volum i hovedrommet på sekken. Jeg bruker 1.5L brusflasker. En høyde helt til bunns og en ny høyde over dissse. Alle med bunnen ned og hvert lag i samme høyde.

Jeg får noen blikk når jeg går i butikken med en sekk tomflasker men er du heldig får du fylle dem med vann også.

Disse tre sekkene er like høye og du får lukket lokket på en grei måte.

Sekk: 1. høyde+ 2. høyde=totalt

Exos58: 9+10=19 flasker

Helium 55: 9+ 9=18 flasker

Axios50: 8+ 9=17 flasker

Axios50 rommer to flasker mindre en Exios58, dette kan kompenseres ved å sette på to Bergans løse sidelommer som rommer en flaske hver.

Bæresystem

Exos 58 kun mesh og noen tynne striper i skum.

Helium55 tykkt hoftebelte og tynne skulderremmer.

Axios 50 tykkt/stivt hoftebelte og tykke skulderremmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med denne sekken fra Helsport?

http://www.helsport.no/no/produkter/RYGGSEKKER/PRO/Langfjellet_Light

Jeg har denne sekken i størrelse 54L, riktignok i forrige utgave som er noen gram tyngre, og har skrevet om den her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=26037

Bæresystemet er "lett", men det kjennetegner vel de fleste lettvekts-sekker. Særlig Berganssekken som er "nominert" i denne avstemmingen, den takler mindre vekt enn enn Langfjellet. Har prøvd begge.

Sekken har frontlomme som rommer lue, votter og ullhals. Stikklommene på sidene har god plass til både drikkeflaske og fiskestang.

Ser at på den nye utgaven av sekken er den nederste kompresjonsreima på siden er flyttet ovenfor stikklommene i stedet for rett over. Det er bra siden dette er en av de få "ankepunktene" på min sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til Agent25:

Får du plass til skallbukse og jakke i frontlomma? Kan du betjene drikkeflaske med sekken på ryggen når sidelommene er så høye?

Hvordan er slitestyrken i forhold til Helium?

Skalljakke går ikke i frontlomma, men sekken har en smart strikkfesteløsning på topplokket for dette formålet. Fungerer bra. Lett å stikke jakka (og. evt buksa) under når du ikke trenger den.

Å betjene stikklommene med sekken på er klønete. Men det går. Som nevnt så har den nye utgaven av sekken kompresjonsreima ovenfor stikklomma, det vil nok gjøre denne operasjonen litt enklere.

Jeg har ikke prøvd Helium lenge nok til å si noe om forskjeller i slitestyrke. Langfjellet-sekken har vel rundt 20 bruksdøgn nå, og jeg ser ingen tegn til slitasje enda. Jeg har lest at noen har opplevd at brystreima ryker/slites fort. Den er spinkel, det skal jeg være enig i, men jeg har ikke merket noe slitasje her. Man får uansett ny fra Helsport om dette skulle skje. Kanskje er dette forbedret på den nye utgaven.

Men uansett: prøv sekken i butikk og gjør deg opp din egen mening. :-)

Jeg har ikke kjørt "flasketesten" på denne sekken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne sekken i størrelse 54L, riktignok i forrige utgave som er noen gram tyngre, og har skrevet om den her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=26037

NB. Jeg har studert bilder av Langfjellet Light litt nøyere, og det viser seg å være flere forskjeller på denne og Langfjellet. Det er forskjeller på bæresystemet og flere av de smarte festeanordningene ser ut til å være borte. Ganske sikkert for å spare vekt. Beklager at jeg ikke så dette tidligere. Her er et bilde av den "originale" sekken. Mine kommentarer ovenfor gjelde denne, ikke Light-utgaven:

http://www.helsportwebshop.no/products/218-langfjellet-54l.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert å prøvd/sett på sekker idag.

Helium=Forkastet pga spinkelt bæresystem.

Z55=Fant ikke på noen av butikkene

Exos 58=Passet bra til rygg men synes bæresystemet virker litt pinglete, tynne skulder stropper og ultratynt hoftebelte. Tynt stoff og mange mulige bristepunkter.

Axios 50 (Regular)=Super passform til min rygg. Stabilt og godt bæresystem, virker mest solid i.f.t. de andre kandidatene. Veier 1,5kg men er absolutt min favoritt sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig fornøyd med Axios 50. Jeg har "løpt" mye på tur med den nå i vinter, og den er stor nok til å ta med utstyr for ca 4 dagers overnatting, og jeg har bært opptil 16kg i den og det har gått ok. Bæresystemet er best for vekter under 12-13kg.

Den er tyngre enn de andre sekkene men har mer funksjonalitet; to rom i topplokket, ytre lomme for klær etc, mange festemuligheter for liggeunderlag osv, gode strammere.

Kvaliteten virker også god. Har brukt den ekstensivt i noen måneder (inklusiv jobbruk), og det eneste problemet er nettinglommene på siden av sekken.

post-3635-133474781185_thumb.jpg

post-3635-133474781189_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg er utrolig fornøyd med Axios 50. Jeg har "løpt" mye på tur med den nå i vinter, og den er stor nok til å ta med utstyr for ca 4 dagers overnatting, og jeg har bært opptil 16kg i den og det har gått ok. Bæresystemet er best for vekter under 12-13kg.

Den er tyngre enn de andre sekkene men har mer funksjonalitet; to rom i topplokket, ytre lomme for klær etc, mange festemuligheter for liggeunderlag osv, gode strammere.

Kvaliteten virker også god. Har brukt den ekstensivt i noen måneder (inklusiv jobbruk), og det eneste problemet er nettinglommene på siden av sekken.

Hva slags issue er det med nettinglommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags issue er det med nettinglommene?

Noen snå hull. Nettinglommene er lagd av tettvevd strikkaktig netting. Hulllene har ikke utvidet seg. Godt tilbud på Sportsnett nå på sekken. Jeg er utrolig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Axios og er veldig fornøyd på alle områder unntatt slitestyrken i stoffet. I påska i fjor gikk jeg noen kilometer med skiene over skulderene. Det ble slitt hull i topplokket på null komma niks. Selvfølgelig dumt av meg å gå med stålkanter mot sekken, men tenkte ikke over det og ble skuffet over at stoffet tålte så lite. Men vil likevel kunne anbefale sekken pga bærekomforten, utseende, vekt og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.