Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til dagsturer i allslags vær


Karita

Anbefalte innlegg

Jeg liker å ta en kveldstur på ski på fjellet en til to ganger i uka og en dagstur i helga. Dette er nesten uavhangig av været. Terrenget er rett under og rett over tregrensen. Det er svært værhardt deler av området. Det er ikke mobildekning andre steder enn der jeg parkerer og et punkt litt over midtveis i runden. Runden tar fra 2,5 til 5 timer alt etter hvilke rute jeg tar. Det er hytter i nærheten deler av ruta. Jeg blir nok ikke savnet før dagen etter hvis jeg ikke kommer meg hjem...

Jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal ha med. Bør jeg ha med vindsekken? Spade? Alle klærne jeg har på er selvsagt vindtette. Været er ofte helt annerledes hjemme selv om det bare tar et kvarter å kjøre til fjells. Kart og kompass er alltid med, men er det uansvarlig å ikke ta med mat og drikke? På helgeturene har jeg med et par turbarer og en liten flaske vatn. Jeg har sjelden med ekstra klær og aldri utstyr for å reparere skiene hvis de brekker. Når det er mørkt har jeg med to hodelykter. Er det minus 25 har jeg en ekstra jakke i sekken.

De siste turene ha vinden vært hard. Det har tidvis vært vanskelig å stå på føttene. I går snødde det og løpa var delvis føykt igjen slik at det var noe vanskelig å følge løypa i mørket. Er skiturene mine uansvarlige eller er jeg for forsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at du på fjellet bør ta med vindsekk, dunjakke og sitteplate. Uten mat og drikke overlever du sannsynligvis, men det gjør vel at du holder varme bedre. Av og til glemmer jeg det også når jeg går tur fra hytta og det har slått meg at det har vært litt uforsvarlig. Vi vet hvor fort været kan endre seg. Men det er ikke slikt at jeg bevist tar med ekstra mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Jerven Fjellduken Thermo hunter er liten(mindre) og lett(lettere).

I denne Fjellduken kan du lett overnatte uten å fryse spesielt.

Jeg har nesten samme turoppsett som deg og går ikke uten fjellduken. Er du sprek nok til alle disse turene er du også sprek nok til å bære en hunter. Jeg går med en slunken 35 liters sekk.

I topplokket har jeg også GPS og signalpenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en går så lenge som 2,5 timer, så bør en jo "etter boka" drikke underveis. Turbarene kan vel ligge i sekken som "nødmat" på alle turene dine. Spade, vindsekk, varme klær, mat og drikke hadde nok eg hatt med som en standard. Kanskje er det ikke været som blir problemet, men tenk om du skader deg eller blir syk. Det går jo som oftest bra, men en dag kan du trenge det lille ekstra som du har i sekken.

Tenk konsekvens: Hvordan kan det bli å tilbringe mange timer eller ei natt ute, hvis du blir overrasket av dårlig vær, blir syk eller skadet, med det du vanligvis har med deg? Når vil du bli meldt savnet? Hvor lenge må du vente på hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.