Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera og pulk!


Maria McKill

Anbefalte innlegg

Hvilket kamera syns dere er best når det kommer til landskapsbilder og bilder av dyr i bevegelse? Jeg har Canon G12, og er sånn passe fornøyd. Noen andre som har erfaringer med dette kameraet? Jeg burde kanskje investere i speilrefleks, men syns det er skummelt å ta med et så stort og dyrt kamera på turer som varer i flere dager.

Hvor kan jeg få kjøpt en god pulk til en rimelig penge? Har googlet, men kom ikke så langt med det.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du kan bære det, kan det være vært å ta med et godt kamera med en vanlig zoom linse og en telelinse. Gjerne også et stativ. Pakk det inn i en vanntett pakkepose. Når du skal på tur i kaldt vær, må du sikkert passe på kondens, men det har jeg lite erfaring med. Har bare brukt stor kamera om sommeren.

Vi har også et ganske greit vanntett kompaktkamera som blir med på alle øvrige turer. Den oppbevares om vinteren i innerlommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulk: Pariserpulk, kjøpt hos sportsnett.

Kamera: Panasonic Lumix DMC-LX3, finnes sikkert noen nyere modeller. Gir uansett bra bilder.

Kamerastativ: Ultrapod 2, lett kamerastativ som står hvor som helst og kan festes på gjenstander som trær ol.

Her er noen bilder av hvordan pariserpulken kan se ut. Draget og festene til det er fra fjellpulken. Pulkbaggen er fra sportsnett, produsert av sportsnett.

Husker desverre ikke hva slags knuter jeg brukte.

429857_10151342013870512_830940511_23534544_418415048_n.jpg

423052_10151342012405512_830940511_23534535_1055072932_n.jpg

420908_10151342012760512_830940511_23534537_347298928_n.jpg

407246_10151342013140512_830940511_23534538_504407322_n.jpg

428297_10151342013415512_830940511_23534540_395475509_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon G12 er jo både velprøvd og testvinnende gjennom mer enn et tiår, men er du ikke fornøyd er du ikke fornøyd. Mitt tips blir å ta for seg det en ikke er fornøyd med og lese tester for andre kameraer og finne ut hvordan disse er på dette. Så er det bare å ta seg en tur på butikken for å kjenne det i hånden og finne ut om en liker brukergrensesnittet.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulk: Pariserpulk, kjøpt hos sportsnett.

Kamera: Panasonic Lumix DMC-LX3, finnes sikkert noen nyere modeller. Gir uansett bra bilder.

Kamerastativ: Ultrapod 2, lett kamerastativ som står hvor som helst og kan festes på gjenstander som trær ol.

Hvorfor har du draget opp/ned? Er det bedre med med tanke på at dragfestene kommer høyere enn på Fjellpulken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg egentlig bryr meg særlig om det... men beklager Kristian123, men du har montert draget opp/ned :-)

Sakset fra Fjellpulkens hjemmeside:

"MERK AT BØYPROFILEN PÅ DRAGETS ENDEBØYLE SKAL VENDE OPP.

Er draget satt på feil kan det være med på å skyve selen opp og gi ubehagelig gange. Riktig montert skal draget kunne sammenslås under pulken for enkel lagring /transport."

http://fjellpulken.no/index.php?option=com_content&view=article&id=42%3Ariktig-festet-drag-og-sele&catid=12%3Agenerelt&Itemid=57〈=nb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at speilrefleks er for dyrt og skummelt for deg.

Ett nytt kompakt eller ultrazoom kan være løsningen.

Kamera du har idag er meget godt, men litt svak på det du spesifiserer.

Tenker på landskap, som kanskje krever mer vidvinkel enn de 28mm G 12 gir deg.

Dyr i bevegelse krever mye lys/lyssterk optikk, og dermed lavest mulig blendertall, feks F 2,8 (G12 har god lysstyrke).

Hvis du leter etter kamera med mye vidvinkel og god lysstyrke, kan det være det rette for dine ønsker.

Ett eksempel er ultrazoomen fra Nikon, nemlig P500 med 22mm vidinkel. (vet det er kommet P5300, men bare 24mm)

Selv har jeg Canon SX 30 som turkamera, men SLR med 10-20mm og 18-270mm linse er også med av og til.

Kompakt er mye å velge blant, særlig fra Canon, Nikon og Panasonic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok vurdere speilrefleks med en vanntett kamerabag til. Det er verdt å dra med seg det for å få skikkelige gode bilder på tur. :) Det blir mest sansynlig pulk fra Sprotsnett også. Hørte rykter om at man kan kjøpe den i butikk i Oslo, så da blir det nok til det neste gang jeg er der.

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg egentlig bryr meg særlig om det... men beklager Kristian123, men du har montert draget opp/ned :)

Sakset fra Fjellpulkens hjemmeside:

"MERK AT BØYPROFILEN PÅ DRAGETS ENDEBØYLE SKAL VENDE OPP.

Er draget satt på feil kan det være med på å skyve selen opp og gi ubehagelig gange. Riktig montert skal draget kunne sammenslås under pulken for enkel lagring /transport."

http://fjellpulken.no/index.php?option=com_content&view=article&id=42%3Ariktig-festet-drag-og-sele&catid=12%3Agenerelt&Itemid=57〈=nb

Et annet argument, basert på egen erfaring;

Gikk med pulk og minstedatteren i pulken. Disse ringene som låser dragets ledd på midten klarte av en eller annen grunn å skli ut. Draget var dat montert samme vei som Kristian123 sitt. Leddet på draget bøyde seg da nedover og stuket i snøen. gikk bra med jentungen og pulk/drag, men ga en aha opplevelse.

Ved å følge anvisning for montering av draget, vil leddet fortsat holdes stivt oppe, selv om nevnte ringer flytter seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk med pulk og minstedatteren i pulken. Disse ringene som låser dragets ledd på midten klarte av en eller annen grunn å skli ut. Draget var dat montert samme vei som Kristian123 sitt. Leddet på draget bøyde seg da nedover og stuket i snøen. gikk bra med jentungen og pulk/drag, men ga en aha opplevelse.

Når disse ringene sklir NED har du gått i bratt terreng... joda, har opplevd akkurat det, aleine med dattera i pulken. Mye små, men bratte kneiker i Sirdalen... Tok faktisk av meg skiene for å takle kombinasjonen av råtten vårsnø, mye buskas og en heftig bratt skråning, likevel ble det ufattelig mye knot da låseringen plutselig kom glidende framover (nedover) staget...

En bit ståltråd pluss rundstrikk sørger nå for å holde låseringene på plass. Tok totalt 5 min å mekke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men nå har jeg sport av tråden til Maria McKill helt.

Litt mer OT skader ikke :wink:

Har selv vært med i kollisjon hvor draget klarte å knekke i to. Kappet så ned der det knakk, borret og satt nye poppnagler. Låseringene er byttet ut med remmer, reimer eller hva det nå heter.

Resultatet er et mye lettere drag. :D

Hvordan jeg klarte å kræsje så hardt? Jo, skulle ned en bakke, helt nederst i full fart, sank jeg plutselig i sneen og fikk bråstopp. Dermed knakk hele sulamitten og heldigvis hadde jeg med bagasjereim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.