Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fjell/ski jakke


halvorep

Anbefalte innlegg

Kanskje litt off-topic dette, men tenkte tipse om et annet material: Ventile

Ventile er ekstremt tettvevd bomull. Det er i stort vindtett, puster meget bra (bedre en alle GTXer), og tåler 'litt regn'. Ved regn sveller fibrene, og materialet blir tettere - og tyngre. Materialet fungerer veldig bra ved skikkelig kulde; det iser ikke igjen på innsiden. Tåler å brukes inntil et bål.

Nakkdelen er tyngde på materialet, mangel på regn-tetthet ved mye regn, en viss tørketid, og at farven falmer med tid; bomullen er så tett at farven ikke fester så bra.

Dersom man vil ha en old-school jakke (vindklaffer, trykknapper + grovt glilås, enhandsbetjening, bærekraftig, tåler å være ved et bål), tag en titt på Snowsled Osprey. Den er en lang 'annorakk-jakke'. Den er ultrarobust, sys på mål, går å få med ekstre lommer. Selv bruker jeg den til alle årstider utenom slagregn; da tar jeg en poncho utenpå. Sk

Jeg er ikke assosiert med noen av produktene nevnt oven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvilke jakker har du afe?

Ei grønn Bergans-jakke, eg anar ikkje kva modellen heiter. Den andre jakka har eg ingen aning om kva merke det er, men jakka er svart.

Norrøna-jakka med borrelåsklaffen er av bomull, og er fyrst og fremst meint for vinterbruk. Derfor er det ekstra synd at klaffen ikkje fungerer vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt borrelåsklaff over alle mine tidlegare jakker. Brukt på alle turar, sommar som vinter.. fungert utmerket(bortsett frå forrige trollveggenjakke med "bitar" av borrelås her og der..endte opp med å sy på stripe tilslutt...)aldri hatt problem med snø. Erfaringa mi er iallefall å halde borrelåsen fri for rusk, slik at den faktisk låser og ikkje glir opp slik at snø og anna drit kjem mellom..

Skaffa meg ei RAB LATOK, av anbefaling frå fleire. "Ei fantastisk jakke, der glidelåsen er trygg som banken..osv osv.."- Skeptisk, som det vanedyret eg er, kjøpte eg likevel jakka, som var utan klaff. Fungerte utmerket!....... i 5mnd.... så rauk glidelåsen første gong. Sendte den inn, fekk ordna ny glidelås over heile fjøla..etter den opplevinga har glidelåsen gått 2 gongar til..ein sommaren 2011, og ein no i vinter. Skulle skifte ullundertrøye på toppen..har på meg jakka, tek tak i glidelåsen..og: glidelåsen raknar..igjen. Snøkave og relativt sterk vind kombinert med opa jakke er ikkje spesielt ok. Sportstape vart redninga.

Klaff under glidelåsen, som enkelte nemner har eg ikkje erfaring med. Men ser ikkje på dette som ein "klaff" som sikrar deg ved evt at glidelåsen skulle ryke?

Eg er iallefall ikkje i tvil: Klaff med borrelås er tingen for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klaff under glidelåsen, som enkelte nemner har eg ikkje erfaring med. Men ser ikkje på dette som ein "klaff" som sikrar deg ved evt at glidelåsen skulle ryke?

Har du aldri sove i ein sovepose? Alle seriøse soveposar med glidelås har også ein klaff på innsida.

For vindjakka er det for å tette vindlekkasje gjennom glidelåsen. For isolasjonsjakka og soveposen er det for å unngå kuldebru. Men som sikkerheit ved glidelåshavari, er det ikkje verdt meir enn eventuelt som underlag for tape eller sying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår afe's bekymringer og irritasjon vedr borrelåser men ved riktig bruk har jeg aldri hatt noen store problemer. Lukk alle borrelåser ved vask, oppbevaring og bruk. Det er plundrete men ikke vanskelig å rense en borrelås for snø og lo. Dersom du ikke vier borrelåsen noen omtanke før glidelåsen ryker etter et par år forstår jeg at det blir problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri sove i ein sovepose? Alle seriøse soveposar med glidelås har også ein klaff på innsida.

For vindjakka er det for å tette vindlekkasje gjennom glidelåsen. For isolasjonsjakka og soveposen er det for å unngå kuldebru. Men som sikkerheit ved glidelåshavari, er det ikkje verdt meir enn eventuelt som underlag for tape eller sying.

Beklager,då har eg misforstått:P eg har vore borti enkel klaff under glidelåsen ja, men slik eg forsto det var dette ein "fullverdig klaff som beskytta mot veir og vind, om låsen skulle ryke, og derfor spørsmålstegnet..- som i: "Men ser ikkje på dette som ein "klaff" som sikrar deg ved evt at glidelåsen skulle ryke?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår afe's bekymringer og irritasjon vedr borrelåser men ved riktig bruk har jeg aldri hatt noen store problemer. Lukk alle borrelåser ved vask, oppbevaring og bruk. Det er plundrete men ikke vanskelig å rense en borrelås for snø og lo. Dersom du ikke vier borrelåsen noen omtanke før glidelåsen ryker etter et par år forstår jeg at det blir problemer.

Heng meg med på denne:) plundrete?ja...meget:) men ein får igjen for det iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk alle borrelåser ved vask, oppbevaring og bruk.

Å lukke borrelåsklaffen ved bruk fungerer i alle fall ikkje for meg. Eg brukar glidelåsen aktivt for å regulere varmen, det er derfor eg har jakke og ikkje anorakk. Problemet er ikkje fyrst og fremst dersom glidelåsen ryk, problemet er at glidelåsen ikkje er vindtett, og utan ein fungerande klaff, fungerer heile jakka heller dårleg i uver. Og dette er den jakka som Norrøna markedsfører som den ideelle vinterjakka som du brukar dersom du skal gå til Sørpolen.

Trykknappklaff har i tillegg den fordelen, at ein kan stenge klaffen men la glidelåsen vera åpen for litt betre ventilasjon dersom forholda er slik at ein ikkje treng stenge heilt att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at trykknapper gir en veldig fin mulighet for ventilasjon.

Til vinterbruk foretrekker jeg borrelås fordi det er enkelt å betjene med votter. Resten av sesongen ville jeg foretrekke trykknapper da de er mer holdbare.

Er redd for at mange av dagens lette tekstiler ikke tåler den punktbelastningen du får ved å bruke trykknapper. Det ville kreves ekstra forsterkninger som ville øke pris og vekt. Vil også tro at det er billigere å produsere 10 cm borrelås enn å lage et stk trykknapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har ei jakke med så skjøre tekstiler at du er redd dei ikkje tåler belastningen av ein trykknapp, så forstår eg at me har totalt ulike krav og forventningar til ei god jakke for bruk på fjellet vinterstid. Då vert sjølvsagt snø i borrelåsen ein uviktig detalj.

Jakka mi har trykknapp både øverst og nederst på klaffen, og stoffet viser ingen som helst teikn til å svikte på nokon av desse trykknappane, så det er ikkje grunnen til at Norrøna har valgt å bruke borrelås på resten av klaffen. Grunnen er at Norrøna har tenkt seg ein tett klaff, og då er ein lang borrelås tilsynelatande ei god løysing, men problemet er at dei har oversett problemet med borrelås og snø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på lette/tynne sommerplagg når jeg snakker om svake tekstiler.

Både norrøna og andre mye større produsenter bruker mye borrelås i sine plagg beregnet for vinterbruk.

Hadde snø og borrelås vært et stort problem hadde de ikke gjordt det. Kundene ville da valgt andre leverandører med trykknapp over hele linja(dersom disse fortsatt eksisterer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både norrøna og andre mye større produsenter bruker mye borrelås i sine plagg beregnet for vinterbruk.

Hadde snø og borrelås vært et stort problem hadde de ikke gjordt det. Kundene ville da valgt andre leverandører med trykknapp over hele linja(dersom disse fortsatt eksisterer).

Snø og borrelås er eit problem, men dei gjer det likevel.

Kundane har kanskje litt makt, men kven er kundane?

Det store volumet friluftjakker er membranjakker, og det store fleirtalet av kjøparar av slike jakker, reiser aldri til fjells med jakka si. Slike jakker vert stort sett brukt i byen, til og fra jobb og butikken, og derfor har dei relativt få brukarane som bruker jakka i fjellet, liten makt, og derfor vert altfor mange detaljar på desse jakkene heller ikkje best eigna til bruk på fjellet.

Utvalget av gode bomullsjakker til vinterbruk i fjellet er rett og slett for lite til at eg har nokon som helst moglegheit til å velge bort borrelåsklaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afe. Du har Børge Ousland jakka, ikke sant? Jeg har buksa men den ligger ikke her så jeg får ikke sett på den. Det jeg lurer på, er ikke glidelåsen av det 'vanntette' slaget?

Arktis Anojakke eller noko liknande trur eg jakka heiter

Glidelåsen er ikkje av det vanntette slaget, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et godt poeng at mesteparten av produksjonen og da særlig de korte jakkene blir brukt helt andre steder en i fjellet.

Men de lange jakkene med få og store lommer har ikke høy 'kulhetsfaktor', og blir ikke brukt på gata.

Toppmodellen til Norrøna er jo 'utviklet i samarbeid med' og brukt av Børge Ousland. Microfiber jakke og bukse fra Bergans er brukt av Cesillie Skog. Hvorfor har ikke disse trykknapper dersom det er så mye bedre? Så mye billigere kan det vel ikke være å lage borrelås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje forskjellen i kostnadene er av betydning, og i alle fall ikkje avgjerande for dette valget.

Fordelen med borrelås er at ein kan ha ein heildekkande borrelås som gjer at klaffen er tett i heile si lengde, det lar seg ikkje gjera med trykknappar. Så er erfaringane med borrelås litt delte. Denne tråden viser tydeleg at mange ikkje har problem med borrelås vinterstid, men eg er ikkje ein av dei. Det er jo ikkje slik at borrelåsen aldri fungerer for meg heller, men borrelåsen sviktar ofte nok til at eg ikkje likar han.

Det er også dei som sverger til anorakk for å unngå både dette problemet og usikkerheita med ein potensiell sviktande glidelås.

For dei som er mest opptatt av sikkerheit ved glidelåshavari, kan eg nevne at Bergansjakka mi er laga for å kunne feste ei fleecejakke inni, det er altså ein ekstra glidelås på innsida. Dersom hovedglidelåsen sviktar, kan eg godt bruke den indre glidelåsen til å halde saman jakka. Det vert riktignok ca 1cm trongare, men det fungerer.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er alt for bastant Afe. Folk med mer erfaring enn deg og meg stoler på klær med borrelåslukninger på turer til Everest, Nordpolen og Sydpolen Jeg tenker bl.a. på Norrøna Sydpolen dressen og Norrøna Svaldbard (på begge er det kun frontglidelås, ellers er alle lukninger med borrelås).

Børge Ausland hadde ikke valgt borrelås på jakka si hvis han ikke mente at fordelene oppveide ulempene.

Jeg har hatt Sydpolendressen i ti år, og bruker stort sett ikke annet om vinteren så lenge det ikke meldes vått vær. Har hatt meget få problemer med snø i borrelåsene (til og med stramningen på buksa i livet er borrelås).

Jeg er avgjort borrelåstilhenger på vinterklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er alt for bastant Afe. Folk med mer erfaring enn deg og meg stoler på klær med borrelåslukninger

Eg uttaler meg kun utfra eigne erfaringar. Og når noko ikkje er godt nok for meg, så er det ikkje godt nok for meg. At andre kan gå på Everest, Sørpolen og Nordpolen med det same, hjelper meg faktis veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.