Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan man klare seg med minst mulig penger?


norpixx

Anbefalte innlegg

Det er mitt spørsmål i en tid der alt blir dyrere.

Hva kan en gjøre for å trappe ned i denne kapitalisme.

Jeg så sist en dokumentarfilm på tysk tv og det handlet om fransk kvinne som lever i Sibir og forsker på ulver som student. Ok, hun har noen penger men hun levde et liv mitd i ingenting og var så fornøyd. Ingen biler og heller ingen vei.

Veldig imponerende.

Skal ikke leve på den måten tenkte jeg men ga meg igjen ett lite støtt til å bruke fornuften med alle ting vi har rund oss.

Jeg har jo to unger og jeg vil ikke spare på de i hvertfall ikke sånt at de lider under det.

Vi har to biler, for å komme oss på jobb 2mil en vei for hver av oss.

Skal jeg si opp internett, Tv, mobil? Heller eldre biler?

Jeg er ganske lei av denne overfloden og at en blir nesten tvunget til å kjøpe ny vaskemaskin fordi det koster like mye i reparasjon.

Er det noe med holdningen min? Ligger det i min natur å bruke penger?

Kjemper jeg mot kapitalisme men blir allikevel medratt?

La jeg meg forføre av all disse tilbudene der ute? Er min hverdag for kjedelig slik at jeg må gjøre noe gøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene, jeg tenker også i de baner. Kan jeg spare penger kan de finansiere mer fritid og samtidig bidra til mindre press på ressurser med knapphet. Jeg har startet med å si opp diverse støttemedlemskap i ulike organisasjoner. Greit nok at de gjør en ok jobb, men det blir penger ut av slikt. Internett er omtrent obligatorisk så den får vente litt (dessuten dekker jobben det), men TVen irriterer meg grenseløst. Jeg ser stort sett NRK og TV2, og må allikevell betale 219,- til Canal Digital i måneden for den billigste pakken de har. Kunne nok klart meg uten, men synes spesielt NRK sender noen fine programmer innimellom.

Ellers liker jeg tanken om "materialistisk likevekt". Skal jeg kjøpe en noe nytt, må det nåværende selges/gis bort til andre som kan bruke det.

Etter huset er bilen min største utgiftspost. Det koster utrolig mye i lån, forsikring og årsavgift å ha den før en eneste kilometer er kjørt. Dessverre liker jeg å ha den da mange av mine favorittområder krever bil, men jeg sparer mye på driftsutgiftene ved å reise kollektivt, og bruke sykkel og spark (nei til salting!) på kortere turer hvor dette er mulig.

Håper at flere kan komme med tips. Mindre pengebruk er ikke bare god privatøkonomi, men også et fornuftig tiltak i dagens forbrukssamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Nederlender og dermed rimelig sparsom (Belgierne gjør narr av oss av den grunn). Dette gjør vi hjemme for å leve sparsomt:

- Ikke kjøpe øl, men brygge selv.

- Lage mat fra bunn, og kjøper minst mulig ferdigmat.

- Ikke gå mye på restaurant, men heller lage ekstra god mat hjemme.

- Ikke drikke vin så ofte, men heller ta en hjemmelaget øl eller hjemmelaget glass portvin. Vin er luksus som vi drikker maks en gang i uken eller mindre ofte.

- Ha forsikringer i det billigste selskapet jeg fant. Etter ca. 3 år blir slike selskaper kjøpt opp av et større selskap og da er det bare å bytte igjen.

- Sagt opp abonnement på tidsskrifter som jeg har vært abonnert på, men som etter noen år ikke lenger er så spennende.

- Leser nettavis istedenfor papir.

- Har kun gratiskanalene til NRK på TV. Savner ikke resten.

- Bredbånd sponset av arbeidsgiver.

- Handler nesten bare på tilbud når jeg kjøper klær eller utstyr.

- Handler ganske bevist i dagligvarebutikker. Prøver ut billigmerkene for å se om det er et godt alternativ. F. eks. Appelsinjus fra First Price smaker bedre enn mange andre merker og koster ca. kr. 7 per liter.

- Passer på pris når jeg kjøper brød. Kjøper gjerne veldig grovt, men ikke til kr. 30 per brød. Det finnes billigere alternativer som også smaker akseptabelt.

- Skjærer kjøpt brød opp i daglige deler og fryser dem inn. Hver dag godt spiselig brød og jeg kaster ikke mye.

- Kjøper ikke noe som ikke har pris. Dagligvarebutikker glemmer veldig ofte å vise prisen til de dyreste varene.

- I sommer hadde jeg byttet strømleverandør til billigste alternativ. Men nå nettopp ble det kjøpt opp av en dyr leverandør på en ganske sneaky måte, så jeg fant det ut noen måneder for sent. Har nå selvfølgelig byttet igjen.

- Kjøper noe utstyr på finn.no som f. eks. så godt som nye skisko, sykkeldeler, hyttemøbel.

- Kjøper ganske sjeldent nye klær. Jeg er sikkert en av de få kvinner som gjør det, men å handle klær er bare ikke min hobby. Har ikke en gang noe med sparsomhet å gjøre.

- Bare fylle bensin når du ser at bensinprisen ikke er så høy. Og hvis du må fylle mens det er høy pris, fyller du bare litt. For meg fungerer det, siden jeg bruker tog til daglig. Det er sikkert annerledes for de som kjører mye.

- Ha en bil som ikke bruker mye drivstoff.

- Bor i et ganske billig hus med lave faste avgifter.

- Gjør alt av arbeid hjemme selv. Jeg er heldig med å ha en teknisk dyktig mann.

- Leser bøker på Kindle. Mange bøker under hundrelappen.

- Ikke kjøp bil du ikke har råd til. Mindre penger = mindre/eldre bil.

Og hvis du sparer penger på så mange ting, er det helt greit å bruke mer på ting/turer du virkelig vil ha eller som du kan bruke i mange år.

Og ja, jeg støtter f. eks. skiforeningen, men synes det holder med 1 medlemskap istedenfor alle i husstanden. Sponser heller også noen andre lokale løypelag der jeg bruker løypene.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe med tv, fikk ikke canal digital før ifjor frem til da hadde jeg bakkenett med kun NRK. Og det holdt lenge. Jeg er ikke interessert i dumme amerikanske tv serier/reality tv. Tvnorge og tv2 er noen kanaler jeg ser på. For min del kunne de vist bergensbanen minutt for minutt året rund.

Biler med lån er det verste, ikke minst forsikring med kasko siden en har lån på bilen.

Har lagt på is fondssparing.

Så er det eiendomsskatt som er i mine øyne stjeling av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Passer på pris når jeg kjøper brød. Kjøper gjerne veldig grovt, men ikke til kr. 30 per brød. Det finnes billigere alternativer som også smaker akseptabelt.

Det er ikkje mykje eg gjer sjølv på kjøkkenet, men kjøpebrød slepp ikkje inn i huset mitt. Det er nok ikkje økonomien som er avgjerande for min del. Eg vil ha godt brød, og då er det enklast å bake det sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg sparer nesten tyve tusen på å bare fyre med ved.

Ellers er nok bil noe man kan spare mest på. Velger man en bil som er minst mulig i forhold til det behovet tillater, og som bruker minst mulig drivstoff og i tillegg er blant dem som har minst feil, så kan man spare veldig mye. Mest sparer man om man har den lengst mulig. Hvis man understellsbehandler bilen og spyler den under og inni alle sprekker regelmessig gjennom vinteren vil man i tillegg unngå rust og problemer med bremser ol. Tror mange bruker veldig mange tusen unødvendig på verkstedservicer også.

Når det gjelder TV kunne jeg ønske noen dro i gang en kampanje for å kaste ut dette. Jeg har ikke hatt TV på veldig mange år og har aldri savet den. Hvis jeg er et sted hvor folk må se på TV blir jeg nesten flau og sjokkert over å se hva folk sitter å stirrer på hele året igjennom. I tillegg til ekstremt barnslig og forflatende underholdning mener jeg bestemt at mediene brukes for å påvirke folk politisk. Det å kaste ut TV'n er vinn-vinn.

Man kan nok som noen nevnte spare veldig mye på klær også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja TVen er bortkastet tid, stortsett. Har ikke kjøpt film på lenge siden. Kun til ungene men selv der mener jeg det kommer så mye på tv at vi ikke må kjøpe enda mere. så der kan en spare og.

E kommer sikkert til å si opp abonnementet når jeg kan det.

Også avis abonnement skal sies opp når jeg kan. Kjedelig avis uansett.

Hadde veldig lyst til å selge den ene bilen som er dyr og kjøpe heller den samme bare litt eldre.

Men kona er ikke med på det. Hun trenger den om vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Nederlender og dermed rimelig sparsom (Belgierne gjør narr av oss av den grunn). Dette gjør vi hjemme for å leve sparsomt:

- Ikke kjøpe øl, men brygge selv.

- Lage mat fra bunn, og kjøper minst mulig ferdigmat.

- Ikke gå mye på restaurant, men heller lage ekstra god mat hjemme.

....osv

Linda

Hurra! Dette er som om jeg skulle skrevet det selv.

Men til trådstarter: Ja, selvsagt blir du forført av reklamen. Det gjør vi nok alle (dessverre). Det er jo derfor reklame finnes.

Jeg har ofte tenkt at det er ett paradoks at på alle forumer som fjellforum, er det utstyrstråder det er flest av. Det er ikke den gode turen som blir diskutert, men pros og cons av div. Tex materialer el. Og før noen protesterer høylytt, ja det finnes selvsagt unntak.

Jeg tar meg ofte i dette selv. I stedet for å sitte med ett kart og planlegge en tur, innhente informasjon osv, blir jeg istedet sittende å se over utstyret mitt. Er det noe jeg kan kjøpte? Noe jeg trenger? Noe nytt det er blitt skapt ett behov for!!? Akkurat nå er det kart som gjelder for min del altså!

Jeg tror, dessverre, det er nytteløst å overvinne kapitalismen. Den er sterk og slu. Den fanger deg i nettet sitt uten at du egentlig er klar over det. Se f.eks. på smarttelefoner, fra å være ett nogenlunde fornuftig verktøy, er det nå blit ett 'muste' som koster en vanlig familie hundrevis eller tusenvis av kroner pr. mnd. Der mener jeg så absolutt det er blitt skapt ett marked.

Når det er sagt, kjemper jeg også min kamp mot overforbruket. Noe er jeg stolt av å ha klart, på andre områder vet jeg at jeg har misslyktes.

Jeg må også si at jeg syns det er veldig gledelig å se at det kommer flere og flere sånne tråder på ff. Om overforbruk,nøysomhet, økologisk fotavtrykk osv.

Og husk, alle bekker små gjør en står å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å tenke om min påsketur i år så var første tanken har jeg alt, trenger jeg utstyr?

Hvis ikke er ikke det noe krise, man kan være kreativ og bruke hode.

Ikke løp til neste butikken og kjøp enda mere utstyr pluss det du ikke trenger men du kjøpte fordi det var så forlokkende. Å stå imot å være sterk.

Kanskje blir jeg en No, men når det gjelder materielle ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje blir jeg en No, men når det gjelder materielle ting.

Da tenker jeg som så at da er helt greit å være en No.

Det er fristende å si at tid, energi og penger handler om prioriteringer, men jeg vet det ikke alltid er sånn. Noen ganger har man ikke _____

Hvertfall ikke med små barn. Nå er mine såpass store at de er usikre på om det er kult eller ikke å være med pappa på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har kun gratiskanalene til NRK på TV. Savner ikke resten

Linda

Hvordan klarer du dette? Skulle gjerne gjort det samme, men etter at det analoge bakkenettet ble skrudd av påtvinges jeg det billigste satelittabonementet til rundt 200,-/mnd med en drøss kanaler som ikke brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du dette? Skulle gjerne gjort det samme, men etter at det analoge bakkenettet ble skrudd av påtvinges jeg det billigste satelittabonementet til rundt 200,-/mnd med en drøss kanaler som ikke brukes.

Kjøp en boks fra RiksTV, uten kort. Da har du NRK1,2 og 3.

Boksen må du betale for, ellers er det lisensen som kommer i tillegg. (som forøvrig er en utrolig tåpelig avgift som det ikke finnes noen gode begrunnelser for å beholde..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Jeg så sist en dokumentarfilm på tysk tv og det handlet om fransk kvinne som lever i Sibir og forsker på ulver som student. Ok, hun har noen penger men hun levde et liv mitd i ingenting og var så fornøyd. Ingen biler og heller ingen vei.

Veldig imponerende.

Kunne gjerne flyttet inn med henne! :-) Skjønner godt at hun er fornøyd. Jeg er fornøyd selv når jeg er i villmarka. Da glemmer jeg av penger og kapitalistiske verdier. Helge Ingstad sitt sitat fra pelsjegerliv sier sitt...

"Her er min kano, mine garn, mitt gevær og mine hunder. Skogene, elvene og vannene står til min rådighet. Jeg sitter i skjorteermene foran mitt telt og føler meg som millionær."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu
Da jeg begynte å tenke om min påsketur i år så var første tanken har jeg alt, trenger jeg utstyr?

Ja, du trenger en god del grunnutrustning. Kjøp få (ofte dyre) ting av god kvalitet, som fungerer i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afe nemner brødbaking og der har eg same innstilling. Brød er sjølvsagt best når dei er heimebakte, men det er óg økonomiske føremoner med å baka sjølv. For det fyrste vert prisen per brød lægre enn om ein kjøper brød og for det andre er det veldig sjeldan eg kastar heimebakt brød. Vidare er det slik at ein då lettare har oversikt over brødstatusen i heimen og i mindre grad treng å ta ein liten tur innom butikken for å kjøpa brød, noko som lett fører til at ein kjøper andre ting som ein eigentleg ikkje skulle ha. Brødbakinga resulterer for min del i færre turar til butikken.

Ein annan ting som eg gjer og som har hatt positive utslag av økonomisk art, er å sykla til jobb. Ein sparar fort inn ein brukande sykkel når ein samanliknar med busskort og ikkje minst bilbruk, men syklinga gjer óg at eg i mindre grad stikk innom butikken for å handla småting. Eg giddar rett og slett ikkje å sykla med varer i sekken eller på styret. Her gjev altså giddaløyse økonomisk vinst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte fra årsskiftet å se tv kun på datamaskinen. Da slipper jeg å betale lisens - internett skulle jeg ha uansett. Da blir også nrk gratis. Jeg har betalt for tv2 på nett, men det er uansett billigere - jeg har nå tilgang til alle kanalene, og kan se programmene når jeg vil istedenfor når det passer kanalene.

Regnet med at jeg kom til å angre ganske fort, men nå er det gått snart to måneder og jeg er ikke spesielt fristet til å skaffe meg tv igjen. (Men jeg trodde faktisk at jeg måtte betale noe greier i tillegg til lisensen for å få sett NRK, så jeg har egentlig gjort dette på litt feil grunnlag skjønner jeg nå...)

Tv er slett ikke nødvendige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg handler utstyr så handler jeg ikke hos Biltema eller Jula for å si det sånt.

Jeg investerer alltid godt så har jeg det i mange år.

Har vært i banken idag, det jeg har fått beskjed om at jeg kan spare mellom 3000-6000kr i måneden bare for å slå sammen bil og huslån.

Det var selvfølgelig i en annnen bank enn jeg har per idag. Så ved å bytte bank kan jeg spare mye.

Så skal jeg skjekke strømleverandøren.

Kan noen anbefale en strømleverandør? Har LOS AS per idag.

Når det gjelder TV er problemet at jeg bor landlig med både dårlig dekning for mobil, TV (Bakkenett) og internett.

Internett TV er ikke mulig. Har hatt Rikstv før med en forsterker men det var dårlig signal likevel. Har hatt montør oppe.

Derfor skaffet jeg CD.

Ellers kan vi se på Tysk tv uten at det koster noe.

På lørdag kommer hun med ulvene på TV som jeg snakket om i første innlegg.

ARTE 25.02.2010 kl 10.05

Veldig interessanr for de som har tysk TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.