Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal vi ha på kroppen i +3 med vind og regn.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Det har blitt diskutert hvilke klær folk har på seg i 20 blå. For oss som bor litt mer i utkanten og til venstre på kartet, så er det mer aktuelt å spørre hva som bør brukes i +3 grader med regn og vind.

Lørdag var det endelig klar for en liten fjelltur. Snøen var nærmest forsvunnet i lavlandet, og jeg mente det ville være mulig å ta en runde rundt Lifjell i Sandnes.

For de av befolkningen som ønsker ensomhet, kan Lifjell i februar anbefales – men jeg tror også det er avhengig av regn og vind, og muligens litt snø på toppen. Det var ikke en kjeft å se, og det var ikke en gang spor i skogen ned mot Dale.

Så til det spørsmålet: jeg bruker – selvsagt – goretex (Norrøna Recon jakke, Dovre bukse. Under bruker jeg ull – Devold aktiv med ullskjorte over). Dette har jeg kommet til er det ”optimale” etter å ha prøvd mange forskjellige plagg og kombinasjoner.

Da jeg kom ned til bilen var jeg gjennomvåt.

Mener noen at det finnes noe reelt alternativ til goretex i slikt vær, og hva da?

post-1094-13347478039_thumb.jpg

post-1094-133474780397_thumb.jpg

post-1094-133474780405_thumb.jpg

post-1094-133474780412_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ullundertøy og Gore-tex jeg også.

Min erfaring er at under slike forhold er at når ytterstoffet i Gore-tex dressen blir vått, puster det dårligere og jeg blir våt av egen svette. Gore-tex puster bedre tørr enn når det er vått.

Men jeg har som deg, REJOHN, kommet frem til at dette oppsettet er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen ull + vind- / vandtett må vel være den ultimate kombinasjonen for oss som bor der regnet skjelden eller aldri faller rett ned.

Om det er Goretex eller andre materialer trenger vel nødvendigvis ikke bety så mye bare det holder regnet ute.

Spørsmålet er vel om du ønsker å bli våt av regnet utenfra eller av svetten innenfra.

Jeg går i denne kombinasjonen hele året, og skulle det bli for kaldt så bruker jeg enten en ull helsetrøye under eller en tykkere ullgenser over ulltrøya.

Skulle det derimot en skjelden gang bli for varmt så er det bare å ta av skalljakken og brette opp ermene. Jeg er ikke så glad i å få sol på kroppen så de store utsjeielsene med kortbukse og bar overkropp er ikke helt min stil. Men det er det jo ikke så store muligheter for her like vel.

Jeg kjøper stort sett alt ull på Sparkjøp. De selger Janus, et gammelt og velprøvd merke til en anstendig pris.

Jeg er kanskje litt konservativ, men jeg liker nikkers og knesokker. Har en gammel grønn utslitt nikkers fra Norrøna. Den er så slitt at den neste ikke blir våt. Regndråpene går rett gjennom. Og så har jeg en vadmelsnikkers, men det er ikke det mest ideelle her med vårt klima.

Er akurat nå på jakt etter en ny Norrøna nikkers. Ikke lett å få taki, så vi som bruker dette må være en ganske eksklusiv klubb. Har funnet en damemodell på nettet, og har hørt rykter om at den skal være opservert i noen få eksklusive butikker, men det gjenstår å se.

På beina er det bare ull som teller. Tynne og tykke ullsokker alt etter temperatur. Jeg bruker tykke ullsokker i fjellsko, skisko, joggesko og sykkelsko. Etter min mening er det ingen ting som kan sammenlignes med det.

Når jeg sykkler til jobben i den kalde årstiden så er det ull på kroppen og ull i skoa og når dagen er slutt så vet jeg at det som stinker i garderoben i hvert fall ikke er mine klær.

Hvordan var forholdene nord for Dale? Hadde tenkt meg en tur i løpet av uka. (Slapp du gjennom politisperringene?)

Skulle faktisk vert en tur i Nordsjøen denne uka, men ble desverre sykemeldt og utstyrt med en boks skumle små piller og beskjed om å ta det med ro.

Det var et eller annet nedrst i ryggen som hadde sporet av.

Av erfaring vet jeg det som løser problemer ikke er små sterke piller, enten de nå kommer fra apoteket eller fra en fyr med hettegenser nede i sentrum, men en sekk på ryggen og en god tur i fjellet. Medisin for både kropp og sjel.

Så da får det nok bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje den mest utfordrande vértypen når det gjeld val av klede. Sjølv traskar eg mykje rundt i regn og vind på Vestlandet og kan ikkje seia at ag har betre innspel enn ull innst på kroppen og tex ytst. Plagg i ulike texmateriale er fenomenale når dei er nye, men ein skal ikkje bruka dei så lenge før ytterstoffet absorberer mykje fukt og ein kjenner seg god og kald - i tillegg vert ein, som de nemner, blaut innanfrå. Saka er i høve til véret å velja seg ytterklede som er nokså stive og som står litt i frå kroppen. Kombinerer ein dette med ullunderklede av god kvalitet så er ein eit stykkje på veg. For å vera konkret i høve til det siste så har eg hatt gode røynsler med Aclima WoolNet denne sesongen.

Ytterstoffet som Norrøna stort sett har brukt i sine texklede (Trollveggen, Dovre, Recon, etc) er ikkje bra i slikt vér. Stoff med ei litt blankare overflate har synt seg betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen ull + vind- / vandtett må vel være den ultimate kombinasjonen for oss som bor der regnet skjelden eller aldri faller rett ned.

Hvordan var forholdene nord for Dale? Hadde tenkt meg en tur i løpet av uka. (Slapp du gjennom politisperringene?)

Skulle faktisk vert en tur i Nordsjøen denne uka, men ble desverre sykemeldt og utstyrt med en boks skumle små piller og beskjed om å ta det med ro.

Det var et eller annet nedrst i ryggen som hadde sporet av.

Av erfaring vet jeg det som løser problemer ikke er små sterke piller, enten de nå kommer fra apoteket eller fra en fyr med hettegenser nede i sentrum, men en sekk på ryggen og en god tur i fjellet. Medisin for både kropp og sjel.

Så da får det nok bli sånn.

Det var ingen politisperring på lørdag, men en Securitas bil som gikk på tomgang...

Helt uproblematisk over toppen, men myra var ikke frosset.

Uten at det trenger å ha noen likhet med dine plager, så fikk jeg også kink i ryggen.

Jeg trodde det ville ta uker å bli bra, men en fysioterapaut knakk greiene på plass.

"Når verden går meg i mot, og det unnlater den skjelden å gjøre, tar jeg en tur til fjells."

Jeg er mye i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er gjennomvåt av svette, så er du rett og slett for varm. Goretex puster sikkert greit, men det finnes jo grenser der og.

I +3 grader burde det gå an å kle seg lett nok, så kanskje du rett og slett burde ha på deg litt mindre? Hva med å droppe ulltrøya?

Det blir et valg. I slikt vær som det var på lørdag - konstant pisseregn med vind, er min erfaring at det lett blir for kaldt med bare en ullundertrøye under goretexen.

Det nærmeste jeg har vært farlig nedkjøling skjedde nettopp i en slik situasjon - vind og regn og rundt 2 grader, med bare goretex og en ullundertrøye.

Dette var midt i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved slike forhold er det min erfaring at det kun er en ting (neida, jeg har ikke prøvd alt) som ventilerer godt nok. Det er en ulltrøye eller to eller tre, så ryggsekken på, og så en helsport fjellduken (eller tilsvarende) over det hele.

Dette ventilerer best i nedbør og plussgrader når forholdene er vanskeligst mht kondens. Luftsirkualsjonen under duken blir så stor at komforten er betydelig høyere enn med annen bekledning. Likevel blir man fuktig over tid, fordi fuktighet fra kroppen og luften kondenserer direkte på ulltøyet.

Ulemper med fjellduken er blafring i sterk vind, noen problemer ved høye benløft i ulendt terreng, da duken kan henge seg fast og av og til må holdes oppe. Våte bukseben og støvler får man uansett på lengre turer (det er ikke mulig å holde seg tørr under en dags vandring i +3 og regn). Regnbukse er en mulighet som jeg aldri har prøvd sammen med fjellduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved slike forhold er det min erfaring at det kun er en ting (neida, jeg har ikke prøvd alt) som ventilerer godt nok. Det er en ulltrøye eller to eller tre, så ryggsekken på, og så en helsport fjellduken (eller tilsvarende) over det hele.

Dette ventilerer best i nedbør og plussgrader når forholdene er vanskeligst mht kondens. Luftsirkualsjonen under duken blir så stor at komforten er betydelig høyere enn med annen bekledning. Likevel blir man fuktig over tid, fordi fuktighet fra kroppen og luften kondenserer direkte på ulltøyet.

Ulemper med fjellduken er blafring i sterk vind, noen problemer ved høye benløft i ulendt terreng, da duken kan henge seg fast og av og til må holdes oppe. Våte bukseben og støvler får man uansett på lengre turer (det er ikke mulig å holde seg tørr under en dags vandring i +3 og regn). Regnbukse er en mulighet som jeg aldri har prøvd sammen med fjellduk.

Jeg har heller ikke prøvd alt, men kombinasjonen regn/vind og helsport fjellduk, ble prøvd engang. Det ble for mye blafring og styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er gjennomvåt av svette, så er du rett og slett for varm. Goretex puster sikkert greit, men det finnes jo grenser der og.

I +3 grader burde det gå an å kle seg lett nok, så kanskje du rett og slett burde ha på deg litt mindre? Hva med å droppe ulltrøya?

For at Goretexen skal kunne puste må den være så varm at ikke fuktigheten fra kroppen kondenserer når den treffer innsiden, og så må lufta på utsiden være så lite fuktig at den kan ta opp den fuktigheten som kommer ut.

Når det regner her hos oss på denne årstida så har du ingen av disse tingene. Lufta har en fuktighet som nermer seg 100% og utsiden av Goretexen er konatant "dassblaut". På grunn av vinden så har du i tillegg en effektiv temperatur langt under det gradestokken viser. Resultatet blir da at du pakker deg inn og snører igjen det beste du kan, og da forblir mesteparten av utsvettet fuktighet innenfor eller i klærne.

Ulltrøya er da det beste. Kanskje litt varm i motbakkene, og de er det mange av, men så holder den deg varm på flaten og når du tar deg en rast.

Utforbakker er det så få av her at de regner vi ikke med. :twisted:

P.s.

Et lite tips til de som vil holde varmen også etter at de er kommet hjem, eller på hytta, teltet eller for den del hvor som helst hvor det måtte passe.

http://h-a.no/Kultur/Matdrikke/tabid/102/Default.aspx?ModuleId=139701&articleView=true

http://www.skogkurs.no/artikkel.asp?Data_ID_Article=3592&Data_ID_Channel=5

http://www.h-a.no/?ModuleId=141871&articleView=true&tabId=202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en løsning kan være Fjellreven jakke i G-1000, som du impregnerer medt på hette, skuldre og foran på brystet, og bare har på ett tynt lag (eller ingenting) på ryggen der du evt har en sekk.

F.eks. denne: http://www.fjellrevenshop.no/tur-jakke-p-436-c-148.aspx

Jeg foretrekker å bruke den uten pelskanten da.

Blir ihvertfall ikke verre enn goretex..

Minuset er hvis du skal gå mange dager og det virkelig pissregner 24/7, så tar den litt lengre tid å tørke enn goretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plagg i ulike texmateriale er fenomenale når dei er nye, men ein skal ikkje bruka dei så lenge før ytterstoffet absorberer mykje fukt ...

Dette er et kjent fenomen. Jeg har begynt å bruke spray for tex-stoffer som du kan spraye på jakken mens den tørker etter en vask. Da blir ytterstoffet skikkelig vannavstøtende igjen og dråpene ruller av. Tidligere brukte jeg strykejern i forsøk på samme resultat, men det fungerer ikke like bra.

Jeg føler at en slik behandling ikke varer lengre enn en tur med flere dager i regn.

Ellers er den beste ventilasjonen glidelåsene under armhullene. Jeg kjøper aldri mer noen goretex-jakke som ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pluss 3 ville jeg hatt et tynt mellomlag i syntet. (Ull?)Netting innerst, tynn fleece og skalljakke ytterst. Fleecen har bedre egenskaper i forhold til å føre fukt utover og bort fra kroppen.

Problemet med syntetisk er at hvis / når du ikke beveger deg lenger, og derfor ikke produserer overskuddsvarme, så blir syntetiske klær, også bomull, til et kjøleskap. De suger varmen ut av kroppen for å gjøre det de er laget for å gjøre, nemlig å transportere fuktighet. All transport krever energi og denne kan i dette tilfellet kun hentes fra kroppen.

Det eneste som kan motvirke dette er at yttertøyet er så tett at du får "våtdraktseffekt", som i en dykkerdrakt. (Ikke tørrdrakt.)

Når disse syntetiske "superundertøyene" kom på markedet skulle det visst være noe av det beste som fantes, men nå tror jeg du skal lete lenge etter en selger som påstår det samme. Gjennomgangsmelodien er nå at skal du løpe løypa rundt og stupe inn i dusjen etterpå så er super bra, men skal du være ute en dag eller tre, med vekslende vær og aktivitet, så er det ull som blir anbefalt.

Et lite selvopplevd eksempel.

For en del år siden var jeg med og lette etter en rypejeger som var forsvunnet i heiene nordøst for Blåsjø. I utgangspunktet var været bra så jeg hadde på med en vanlig T skjorte, en tynn syntetisk genser med "fleecepels" på innsiden og en skalljakke. Kjempefin bekledning helt til været slo om og det ble vind og sludd. Jeg holdt varmen i motbakkene, men med en gang vi stoppet var det som om jeg gikk inn i et fryserom med bar overkropp.

Etter en stund var vi gjennomvåte alle mann uansett hva slags klær vi hadde og løsningen min ble en islandsgenser i 100% ull inderst mot kroppen, en bomull flanellskjorte utenpå denne og skalljakken ytterst.

Sev om jeg gikk og var gjennomvåt i flere timer ble jeg ikke kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en løsning kan være Fjellreven jakke i G-1000, som du impregnerer medt på hette, skuldre og foran på brystet, og bare har på ett tynt lag (eller ingenting) på ryggen der du evt har en sekk.

F.eks. denne: http://www.fjellrevenshop.no/tur-jakke-p-436-c-148.aspx

Jeg foretrekker å bruke den uten pelskanten da.

Blir ihvertfall ikke verre enn goretex..

Minuset er hvis du skal gå mange dager og det virkelig pissregner 24/7, så tar den litt lengre tid å tørke enn goretex.

Det var slik bekledning vi hadde tidlig på 80 tallet - norrøna anorakk/jakke eller liknende, og da var det på med regnjakke og bukse i regnvær. Stort sett var jeg gjennomvåt før jeg stoppet for å ta på regntøyet. (Skoene måtte av for å få på buksa.) I tillegg var vekt og volum av kombinasjonen bomull/regntøy tyngre og større.

Totalt sett er dette verre enn goretex.

Noe av årsaken til overgangen til goretex var også at spesielt goretexjakkene ble vesentlig bedre utover 90 tallet. Se bare utviklingen av Trollveggenjakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med syntetisk er at hvis / når du ikke beveger deg lenger, og derfor ikke produserer overskuddsvarme, så blir syntetiske klær, også bomull, til et kjøleskap. De suger varmen ut av kroppen for å gjøre det de er laget for å gjøre, nemlig å transportere fuktighet. All transport krever energi og denne kan i dette tilfellet kun hentes fra kroppen.

Det eneste som kan motvirke dette er at yttertøyet er så tett at du får "våtdraktseffekt", som i en dykkerdrakt. (Ikke tørrdrakt.)

Når disse syntetiske "superundertøyene" kom på markedet skulle det visst være noe av det beste som fantes, men nå tror jeg du skal lete lenge etter en selger som påstår det samme. Gjennomgangsmelodien er nå at skal du løpe løypa rundt og stupe inn i dusjen etterpå så er super bra, men skal du være ute en dag eller tre, med vekslende vær og aktivitet, så er det ull som blir anbefalt.

Et lite selvopplevd eksempel.

For en del år siden var jeg med og lette etter en rypejeger som var forsvunnet i heiene nordøst for Blåsjø. I utgangspunktet var været bra så jeg hadde på med en vanlig T skjorte, en tynn syntetisk genser med "fleecepels" på innsiden og en skalljakke. Kjempefin bekledning helt til været slo om og det ble vind og sludd. Jeg holdt varmen i motbakkene, men med en gang vi stoppet var det som om jeg gikk inn i et fryserom med bar overkropp.

Etter en stund var vi gjennomvåte alle mann uansett hva slags klær vi hadde og løsningen min ble en islandsgenser i 100% ull inderst mot kroppen, en bomull flanellskjorte utenpå denne og skalljakken ytterst.

Sev om jeg gikk og var gjennomvåt i flere timer ble jeg ikke kald.

Er fullt klar over at ulla har varmeegenskaper også når det er vått, men jeg har slutta å tro på at man finner ett antrekk som funker hele dagen, både i aktivitet og stille. Det jeg beskrev er for aktivitet. Når jeg stopper tar jeg på ull.

Det du beskriver i eksempelet er jo det aller verste, våt bomull mot kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på tur i dag. Faktisk i samme område som trådstarter beskriver i første innlegg.

For de som er lokalkjente så startet jeg på Gramstad. Gikk mot Dalsnuten og svingte så nordåver forbi Resasteinen og fulgte høydedraget videre nordåver mot Li. gikk noe øst for merket løype og svingte så vestover og krysset over i nordenden av Dalevatnet. Gikk så over Høgafjell litt syd for toppen og over mot Lifjell.

Brekka opp fra Dalevatn til Høgafjell er ganske bratt så da jeg kom over mot Litjødna kjente jeg tydelig at det var på tide med litt mat.

Primusen kom frem og det ble en god halvtime i sola.

Jeg lurte litt på hvorfor 330 skvadronens rednigshelikopter drev og føy ved utløpet av Gandsfjorden og innover mot stavanger, men det viste seg senere at det faktisk var i anledning begravelsen av Stein-Ivar Gravdal som nylig omkom i en klatreulykke i Kjerag.

Men det var ikke dette som var grunnen til mitt innlegg.

Jeg var kledd i en vanlig langermet ulltrøye med en bergans Dermisax jakke utenpå. En enkel lang Fjellreven bukse, en tynn Bergans ullstillongs og lange gamasjer. Og så lue på toppen som var litt av og på.

Perfekt antrekk for dette været. Laber bris og skiftende skydekke med gløtt av sol. Ca. 4 grader plus.

Jeg hadde åpnet "ventilene" under ermene så disse ble lukket og glidelåsen trukket helt opp.

Slik satt jeg med min kjære primus som ga meg varm drikke og varme ostesmørbrød. Ref. smørbrødjern som jeg har beskrevet i tekst og bilder på dette forumet en gang før.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22264&highlight=

Og tenk jeg ble ikke kald selv om jeg var ganske svett etter den siste oppstigningen.

Så var det på tide å gå hjemover igjen.

Jeg gikk ned til stien og fulgte den tilbake til sørenden / demningen på Dalevatn, fortsatte videre langs østsiden og fulgte løypa opp brekka, "ganske bratt den der gitt", og sørover mot Resasteinen igjen.

Da kom regnet. Akurat i tide så yttertøyet ble vått før jeg skulle sette meg i bilen.

Var tilbake på parkeringen på Gramstad etter temmelig nøyaktig 5 timer.

Kjempefin tur selv om terrenget var veldig vått.

Konklusjon:

Ulltrøye og skalljakke var midt i blinken for meg.

I hvert fall i dag.

Jeg hadde selvfølgelig en god genser i sekken, men den ble ikke brukt.

P.s.

Hvis noen "utenbys" skulle ha interresse av å se hvor dette er så kan de gå inn på Gule sider og søke opp et sted øst for Stavanger som heter Hommersåk. Turområdet jeg har beskrevet strekker seg fra Fjogstadvatnet i sør til Lihalsen i nord og med Gandsfjorden i vest.

Området øst for Hommersåk er også et kjempefint turområde for dagsturer eller korte overnattingsturer med barna.

Og så like sør for dette området ligger Lutsi vassdraget som strekker seg fra Kyllesvatnet til Ims. Ypperlig for dags- og weekendturer med kano.

Ja vi er heldige vi "Sandnesgauga" og "Siddisar" som har dette like utenfor stuedøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik bekledning vi hadde tidlig på 80 tallet - norrøna anorakk/jakke eller liknende, og da var det på med regnjakke og bukse i regnvær. Stort sett var jeg gjennomvåt før jeg stoppet for å ta på regntøyet. (Skoene måtte av for å få på buksa.) I tillegg var vekt og volum av kombinasjonen bomull/regntøy tyngre og større.

Totalt sett er dette verre enn goretex.

Noe av årsaken til overgangen til goretex var også at spesielt goretexjakkene ble vesentlig bedre utover 90 tallet. Se bare utviklingen av Trollveggenjakken.

Nå er jo ikke G-1000 stoffet til fjellreven med grønnlandsvoks noe å sammenligne med eldre norrøna anorakk i bomull.. Med to strøk voks preller vannet rett av og som den du siterer sier kan du la ryggen osv være uten voks for å slippe ut fukt fra kroppen der du bærer sekk osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frirhjof88 skrev:

Med to strøk voks preller vannet rett av og som den du siterer sier kan du la ryggen osv være uten voks for å slippe ut fukt fra kroppen der du bærer sekk osv..

Personlig synes jeg at jeg alltid blir våt på ryggen når jeg bærer sekk, uansett vær.

Kanskje jeg svetter ekstra mye fordi jeg er så liten og alltid skal ha så stor sekk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.