Gå til innhold
  • Bli medlem

Jervenduk eller vindsekk?


strebus85

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk.

Husstanden skal kjøpe en vindsekk som er mindre/lettere enn Jerven Kingzise som vi allerede har. To kg er mye på noe som ideelt skal være med på alle turer vinterstid.

Jeg leker med tanken på å kjøpe en lett vindsekk, ca 0,5kg, fra nanok, helsport el. Men så lurer jeg på om en bør gå for jervenduken original istedet.

Hva får jeg med en jervenduk som jeg ikke får ved en vindsekk? Er vanntetthet noe en virkelig trenger på en vindsekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva får jeg med en jervenduk som jeg ikke får ved en vindsekk?

Du kan spre den ut og spenne fjellduken ut som vindskjerm for 6 personer, bruke den som en tarp (litt liten) og ellers alt mulig rart som du ellers ville brukt en presenning til. Den blanke folien på innsiden gjør at du for eksempel kan bruke den som varmereflektor ved bålkos. (Om lag det eneste bruksområdet der "varmereflekterende" folie (reflekterer langbølget stråling) er til reell nytte, spør du meg...) Kvaliteten gjør at du kan BRUKE fjellduken, ikke bare ha den liggende som nødutstyr.

En vindsekk er bare en vindsekk. Jerven fjellduk er sykt mye mer. Ulempen er høy pris og litt høyere vekt enn en ren vindsekk (fjellduken original er 650 g, så det er ikke så mye vekt vi snakker om.)

Er vanntetthet noe en virkelig trenger på en vindsekk?

Aner ikke - jeg har ikke prøvd begge deler under ellers like forhold... men vanntetthet teller i hvert fall ikke negativt... ;)

Det viktigste er uansett å komme ut av vinden. Men hvis det er varmere enn 3 minus så er vanntetthet et veldig pluss. At duken er potte tett betyr at det blir klamt, men også at varmetap pga fordampning blir minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vindsekk fra Helsport som jeg er bra fornøyd med. Har vel stort sett de samme egenskapene som jankj nevner. Som vindsekk er den litt mindre enn Jervenduk original som er vel 140*140.

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvo/fjellduk/nordmarka-fjellduk-1056061

Helsport er 120* litt over 140. Kunne godt tenkt meg å hatt de samme målene på min duk som Jervenduken da jeg er 194 på strømpelesten og føler at duken godt kunne vert litt større når jeg skal helt inni den.

Ellers tror jeg det går an å koble sammen to slike duker hvis man er flere på tur. Dette er ikke noe jeg har prøvd selv men det sier seg nesten selv at plassen vil bli mye bedre per person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vindsekk fra Helsport som jeg er bra fornøyd med. Har vel stort sett de samme egenskapene som jankj nevner. Som vindsekk er den litt mindre enn Jervenduk original som er vel 140*140.

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvo/fjellduk/nordmarka-fjellduk-1056061

Helsport er 120* litt over 140. Kunne godt tenkt meg å hatt de samme målene på min duk som Jervenduken da jeg er 194 på strømpelesten og føler at duken godt kunne vert litt større når jeg skal helt inni den.

Ellers tror jeg det går an å koble sammen to slike duker hvis man er flere på tur. Dette er ikke noe jeg har prøvd selv men det sier seg nesten selv at plassen vil bli mye bedre per person.

Jeg har begge deler og har hatt dem flere år, men må innrømme at jeg sliter med å plukke noen favoritt. Jerven sin er jo enkel og grei, mens Helsport sin har flere detaljer og muligheter, selv om jeg ikke pleier å ha med ermer og tilbehør (eller transportpose) til noen av dem (Helsport har hette/bryst som kobles med glidelåser slik at det nesten blir som en sid frakk, for dem som ikke vet det).

Helsport sin synes jeg passer bedre som soveposetrekk på grunn av formatet og der synes jeg ordinær Jervenduk bli for kort selv om en ligger diagonalt. Av en eller annen grunn er Jerven sin mest med på tur uten at jeg kan si sikkert hvorfor. Kanskje fordi jeg har hatt dem lengst og jeg er vant til å sette dem opp som tarp.

Om ikke målene er endret siden jeg kjøpte mine er Jerven 146 x 146 cm (med lukkede glidelåser), mens Helsport sin er 115 x 160. Men du kan også lukke Helsport sin så den blir 80 x 230.

Hei.

Hva tenker du på med sikrere?

Jerven har jo YKK-glidelåser, som er blandt de bedre man får tak i..

hmm

Har faktisk mistet "hendelen" på flere av glidelåsene fra YKK på Jerven, men så er de også desidert eldst og mest brukt. Men jeg har satt hemper på i stedet, og det funker fint.

Jeg kjenner ikke til rene vindsekker, men ville vel valgt en såkalt fjellduk fordi de har litt flere anvendelsesmuligheter, slik jeg forstår forskjellen.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.