Gå til innhold
  • Bli medlem

Bindinger til Åsnes Vikafjell


allegretto

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har kjøpt meg Åsnes Vikafjell fjellski, men har enda ikke kjøpe bindinger.

Jeg ønsker bra stabilitet når jeg står nedover.. lurer derfor på å gå for 3-Pin Cable Telemark Binding.. men blir disse for breie for mine vikafjell ski?

Hvilke bindinger vil dere anbefale? Jeg har noen crispi mountain fjellskistøvler (75mm)..

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Bindingene du spør om passer fint til Vikafjell.

Antar du tenker på disse bindingene:

http://www.oslosportslager.no/produkt/3-pin-cable-telemark-binding-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx

Bør monteres med oppbyggingsplate slik at bindingene ikke subber den tid du går i løyper.

Jeg synes vel egentlig det hadde holdt lenge med NNN BC til Vikafjell i.o.m. skiene har relativt lite innsving og er forholdsvis smale.

Men når du allerede har støvler så gå for bindingen jeg linker til, da har du gode variasjonsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!

Hva med denne? http://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-cobra-r4-75-mm-topptur-telemarkbinding-5343.aspx (siden den leveres med oppbyggingsplate inkludert.. blir prisen den samme)

Cobra er en ren kjørebinding, og er alt for stiv til å bruke som en ren gåbinding.

Gå heller for den du lenket til først eller evt super telemark.

På den skien du har kan jeg ikke se at du kommer til å trenge den stivheten som en kabelbinding gir, min erfaring er at det bare er kjipere å gå med.

Noen mener at det er tryggere med en kabelbinding da det er lettere å reparere, men jeg kan ikke helt se det når det gjelder denne type bindinger. hvis den platen som holder støvelen fast i bindingen ryker kan jeg ikke helt skjønne at det hjelper å ha kabelen i back-up.

(Tar forbehold her om at det er mulig det bare er jeg som ikke skjønner det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener at det er tryggere med en kabelbinding da det er lettere å reparere, men jeg kan ikke helt se det når det gjelder denne type bindinger. hvis den platen som holder støvelen fast i bindingen ryker kan jeg ikke helt skjønne at det hjelper å ha kabelen i back-up.

Er det ikke helst muligheten for at en 75 mm støvel kan ryke som er tanken? På telttur på Hardangervidda to år siden opplevde turkameraten min at den fremste delen av sålen på begge (!) 75-mm støvlene hans knakk av, slik at de ikke lenger kunne festes i vanlig rottefella-binding. Han overtok da mine ski med Voile 3-pin cable binding, brukte kabelen og slapp dermed å avbryte turen for å gå på beina tilbake til bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke helst muligheten for at en 75 mm støvel kan ryke som er tanken? På telttur på Hardangervidda to år siden opplevde turkameraten min at den fremste delen av sålen på begge (!) 75-mm støvlene hans knakk av, slik at de ikke lenger kunne festes i vanlig rottefella-binding. Han overtok da mine ski med Voile 3-pin cable binding, brukte kabelen og slapp dermed å avbryte turen for å gå på beina tilbake til bilen ;)

Meget mulig det er det som er forklaringen.

Har aldri hør om noen andre som har klart det, men det er klart det kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt ut to par BC ski med Rottefella Telemark binding og sist vinter kjøpte jeg et par Åsnes Vikafjell med NNN BC binding. Disse skiene hadde, som tidligere nevnt, litt mindre innsving enn de jeg hadde hatt før, blant annet et par gamle kjempegode Atomic "Ulrikken Utfor".

Det eneste jeg ikke vil anbefale er de støvlene jeg kjøpte, Alfa Kikut. Fikk gnagsår etter veldig kort tid, noe jeg faktisk aldri har opplevet før.

Ellers var mitt første møte med NNN BC bindingen veldig positivt. Både sko og binding var mye stødigere enn jeg hadde ventet.

Til turbruk og lett telemarkskjøring hadde i hvert fall ikke jeg behov for noe stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.