Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva krever vinterfjellet av teltet


Kaldenord

Anbefalte innlegg

Jeg har tilsynelatende fått ett luksusproblem.

Ser ut til at jeg er uten arbeid fra 1. mars til over påske, 6 uker til å dra på tur.

Har et sug mot vinterfjellet, men har null erfaring med det.

Nå som muligheten til å ta noen turer i fjellet byr seg så kommer litt tvilen, hva krever vinterfjellet av teltet?

Jeg har å velge mellom:

Helsport Børgefjell T3, tunneltelt fra tidlig på 90 tallet (konfimasjons teltet)

Dette har akkurat fått nye stenger fra Helsport, men har en rift i ytterduken i kortenden bak, riften er om 10-15 cm og er lappet med nylonlapp på begge sider.

Holmeslet Explorer

Dette er bare noen få år gammelt og har ingen "skavanker"

I utgangspunktet tenker jeg å ta Helsport teltet da det er tunneltelt og rundt 3 kg lettere enn Holmeslet teltet, men er det til å stole på om det blir vind på fjellet? Tenker i første omgang på Hardangervidda.

Holmeslet teltet er iglo telt og har storm matter, men ruver jo et par meter over bakken.

Har ikke brukt noen av teltene i kraftig vind, så jeg er ikke helt sikker på hvordan de oppfører seg da.

Så håper noen med erfaring på hva en bør forvente at teltet må tåle kan hjelpe meg litt på tvilen, ser det som at jeg har 3 muligheter, Helsport, Holmeslett eller å bli under tregrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at jeg har noen kjennskap til noen av teltenen du nevner vil jeg trekke frem noen ting som er viktige for et telt på vinterfjellet. Jeg tenker da først og fremst på sikkerheten.

For at teltet skal tåle vind kreves det at teltet har sterke og nok bardunfester, sterke teltstenger (da det har hendt at disse reglerrett knekker av vinden), og robust konstruksjon og materiale forøvrig. Tunelltelt har den ulempen at de er avhengig av barduner i hver ende for at det ikke skal klappe sammen, men det kan like vel fint brukes i vinterfjellet.

Like viktig er det at teltet har stormskjørt (en ekstra klaff der ytterteltet møter bakken som det kan graves snø på), som et minimum langs kanten ved ytterteltet, helst hele veien rundt. Dette er for å forhindre at vinden kommer inn under teltet og dermed både skaper gjennomtrekk og ikke minst løft. Er det mye vind eller fare for det må det alltid graves godt med snø på stormskjørtene så vinden ikke får tak under teltet.

Hvis du skal over tregrensen bør du skaffe/lage deg snøplugger. Det kan være så enkelt som en plankebit på ca. 1x5x30-40 cm. Er det skog du kan ta litt av er det bare å samle pinner og bruke. Ski og staver kan også brukes som plugger, men tenk da over at du ikke kan bruke de igjen før teltet skal rives. Sett skienene med stålkantene mot teltet så de ikke kapper bardunen.

Ellers er det fint med god plass i forteltet så du har plass til sekken, matlaging, kosefyring, kuldegrop etc. Kuldegrop er et hull du graver i forteltet, helst ca. 1 meter dypt (overflate tilsvarende ca halve forteltet). Siden kald luft synker og varm luft stiger vil den kaldeste luften ikke bli liggende i gulvhøyde der du ligger, men synke ned i kuldegropen (høres kanskje litt snodig ut, men det funker!). Men er ikke stormskjørtene dekket nok får du gjennomtrekk og da er kuldegropa bortkastet. Husk å ikke grave grop under inngangen til teltet da du ikke får tettet skikkelig med stormskjørtet her. Hullet kan med litt erfaring graves etter teltet er satt opp, men i starten er det lett og bomme totalt på størrelse.

Setter du opp teltet og det er litt vind bør du være veldig forsiktig så du ikke miste noe. Sikre teltduken ved å feste minst en bardun i et tre, en plugg (som sitter godt) eller i sekken om vinden ikke er for sterk. Putt alle trekk i lommer eller knyt de fast i sekken med en gang. Er det skikkelig vind må du høys sannsynelig bygge minst en levegg. Dette tar tid! Sett derfor av rikelig med tid til å slå leir.

Ellers er det noen ting som er viktig å tenke på med teltplassering. Ly for vinden, samt utenfor skredfarlig område er førstepri. Det er også utrolig kjekt å være i nærheten av en vannkilde. Småsmelting tar utrolig lang tid og krever mye drivstoff. Husk at det ikke frister å drikke vann om vinteren, så det er veldig fort gjort å bli dehydrert.

Er tusen ting jeg kunne sagt, og det meste er sikkert helt opplagt. Det er en del tabber du kan begå hvis det er din første telttur i vinterfjellet. Tabber i vinterfjellet kan fort bli kritisk, så det er ganske viktig å bruke hodet. Generelt sett vil jeg si at vinterfjellet spessielt krever mest av deg, men så klart og en del av telt og utstyr.

Jeg var på en telttur sist helg som skulle være en kombinert (rype)jakt og isfisketur. På grunn av været ga vi opp etter en natt og tusla hjem igjen rett mot snøstormen uten å ha satt skudd i hagla en gang. Hun som var med hadde en sovepose som hadde komfortemperatur på -12, omtrent samme temperatur som det var der (reel, ikke effektiv temp.). Hun startet med å ligge i bare soveposen, men frøys. Ganske raskt fant hun frem den forede Jervenduken, men frøys fortsatt. Jeg presset meg og inn i Jervenduken (det er TRANGT), men hun frøys fortsatt. Det ble ganske lite søvn på henne den natten. Moralen (poenget) er at før du venner deg til å sove ute (2. - 3. - 4.) natta er soveposens angitte "komforttemp." den temperaturen der du ligger og lurer på om du skal fryse i hjel. Den angitte "Ekstremtemp." er den der du faktisk gjør det. Så sørg for å ha en sovepose med en del lavere komfortemp. enn den tempen du forventer på turen. Det ligger forøvrig masse kjerringråd til å holde varmen i soveposen her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=27218&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egne erfaringer med dine telt.

Drar du alene må du ha et telt som er enkelt å sette opp i ruskevær. Jeg hadde Svalbard som var glimrende i dårlig vær.

Problemet var at jeg slet med å få det opp på grunn av kryssende/lange stenger og mye flagrende duk. Kaitum er et svakere telt i vind men likevel et sikrere valg for meg på solotur. Jeg kan tre stanga til bunns i stangkanalen uten at jeg får for mye duk i fanget og det er aldri noe plunder med å få stanga inn.

Så sent på vinteren vil det være nok fast snø til at du kan spa teltet litt ned eller bygge en liten levegg. Stormmatter eller ikke ser jeg derfor ikke som vesentlig for ditt valg. Barmark og snøfokk ville vært en annen sak.

Viktig for valget ditt er om du skal ligge mye på et /noen få steder eller vandre rundt i seks uker.

Holmslett vil gi deg komfort(stor takhøyde) men et telt du ikke klarer å få varmt med primusfyring(stor takhøyde).

Børgefjell vil gi deg et mindre men varmere telt og være raskt å sette opp.

Børgefjell er kanskje svakere men har mindre vindfang og vil derfor være enklere å sette opp/sikkre mot elementene.

OBS! Fest en karabiner i den enden av teltet som du setter mot vinden. Denne kan du sikre i sekk eller pulk når du jobber med teltet. Jeg har løpt etter teltet, slikt gjør du bare en gang :wink:

Sørg også for at du kan primusen din ut og inn. Uten telt kan du grave deg ned. Uten primus blir det krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyldende svar :wink:

Mulig jeg var litt uklar på dette med vintertur, har vært på en del telt turer på vinteren men da i marka, så jeg er kjent med hvordan primus og sovepose holder i forhold til meg på vintertur.

Det er på vinterfjellet jeg ikke har erfaring.

Helsport teltet mangler stormmatter, vil jeg kunne unngå fare for "gjennomtrekk" og oppdrift i duken ved å legge snå inntil teltduken, omlag 10-20 cm opp langs kanten av duken?

Med nye stenger på teltet så anser jeg det elementet for så holdbart som det kan bli, det er selve duken jeg er urolig for, om en 20 år gammel duk vil tåle vinden, med tanke på at det er allerede en flenge i duken, og da på den siden en sette opp mot vinden, regner ikke med at den selvklabende nylonlappen som er satt på vil veie opp mot det skaden har redusert dukens styrke.

Holmeslett teltet er ikke kjempevennlig å sette opp alene, så dette er noe jeg anser at vil kunne være et problem om det blir vind.

Siden jeg trekker pulk så vil jeg jo ha plass til å kunne ta med begge. Men er fortsatt ikke helt sikker på om jeg føler jeg har sikkerhets marginene på min side for fjellet. antakelig er det vel bare snakk om at jeg er utenfor konfort grensen min, men jeg har lært meg til å sette sikkerheten først om jeg er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fast snø kan du senke teltet litt ned. Da vil du ikke ha bruk for stormmatter. Hvor sterk duken er på et 20 år gammelt telt kommer mye an på eksponering for sollys og at det er lagret tørt.

Har du en god sovepose og en bivibag/fjellduk har du god sikkerhet dersom teltet blir et problem. Dette forutsetter selvsagt at du kan finne annet ly neste dag.

Bivibag/fjellduk vil du trenge selv om du tar med to telt. Blåser det så hardt at børgefjell ryker får du ikke opp Holmslett alene!

Holmslett vil pga vindfang kreve mye jobb med å grave ned, bardunere og bygge levegg. Gjør du like bra jobb med et mindre svakere telt kan det bli minst like bra/sikkert. Det mindre teltet vil også i utgangspunktet vær lettere å sette opp i vind.

Har du tidligere brukt begge telt under tregrensen om vinteren har du erfaring med hvordan de takler å snø ned. På fjellet må du i tilleg ta hensyn til at du ofte får skjev belastning da snøen ofte pakker seg mer på en side pga mer vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.