Gå til innhold
  • Bli medlem

Mislykka forsøk på Raundalsryggen (10. februar 2012)


oyvindbr

Anbefalte innlegg

Siden jeg skulle besøke Irene på Voss tenkte jeg at en egodag over Raundalsryggen var noe jeg måtte få til. Jeg har lenge tenkt på den, og etter turartikkelen i DNTs årbok for 2007 har interessen eskalert. Raundalsryggen minner jo stedvis om traktene rundt Myrdalsbreen, så jeg var liksom ute etter å delvis friske opp gamle minner også.

Men drittværet ville det selvsagt anderledes. Det finnes mye mer knallvær i den norske fjellheimen enn det folk flest oppleser og vedtar, men tendensen er klar, finværet foretrekker perioden mandag-onsdag! Og med avtaler som grenser inn mot ei helg så fungerer det svært dårlig. Sånn var det denne uka også. Jeg visste vel innerst inne at slik ville det nok gå...

Med nattoget som "oppladning" og busstur til nesten Øvre Fenno la jeg i vei mot Fennestølene. Sekken var nok nærmere 20 kilo fordi jeg skulle overnatte hos Irene, men jeg kom jo ikke til å treffe henne før langt utpå kvelden, og hvor ellers skulle jeg gjøre av alt jeg hadde med meg? Dagsformen var ikke av den beste sorten, men jeg skyldte på nattoget. Ikke var det spesielt inspirerende å gå heller, jeg skjønte raskt at denne dagen ville bli hvit og kjedelig.

Det hele ble et pliktløp. Jeg kunne jo ikke avbryte uten å ha prøvd noe, for alternativet var inaktivitet, og vektbevisstheten min er av typen "man skal aldri gi noen overflødige gram lillefingeren!" Så det var bare å bite tenna sammen. Men du verden så uinspirerende!
Jeg har for lengst forstått at blant fjellfolk er det fyfy å slenge dritt om ruskevær og dårlig sikt, sanne fjellvenner skal sluke alt rått. Spennende er det visst også. Greit nok det, men for meg er det ikke sånn. Da får det heller være at jeg ikke er en ekte fjellmann, det kan jeg fint leve med. Bare fjellet snart gir meg noen legendariske stunder i mitt unevnelige vær...

Spennende ja, klart dette ble spennende. For det blir jo det når lyset er så flatt at selv om man ser Horndalsnuten på noen km avstand så aner man ikke hva man har rett foran skituppene. Det var nok ikke 100 meters stup, kartet viste vel nærmere det stikk motsatte langs ruta, men det kunne jo slumpe på et eller annet 10-15 meters hakk, og man kan sikkert dø av det også om man lander "riktig".

Bittert dette, siden GPSen funka hadde jeg tenkt å iallfall få treninga ved å bestige første topp på ryggen, men for meg kan ikke GPS hjelpe mot skummelt flatt lys. Da blir jeg vel "overvektig" i helga i stedet da vel, tenkte jeg og snudde uten å blunke et sekund da jeg kunne ane en skavl langt der nede under det jeg trudde var ei jevn og slak skråflate oppunder Veten. Ingen grunn til å risikere noe, hit skal jeg jo tilbake i perfekt vær på vårskitur enten i år eller seinere.

Jeg skled den lange veien ned til asfaltveien fra Byrseteggi som var eneste toppen jeg fikk med meg. Det var forholdsvis greit overstått. Deretter langvarig rusling til bussholdeplassen langs hovedruta mellom Voss og Granvin. Mange lurte sikkert på hva det var med han raringen med stor sekk og skibag som rusla bortover veien, og en snill kar tilbød meg også skyss, men jeg takket høflig nei. Det var da bare 2 km til busstoppen, og bilen hans var såpass liten at sekke- og skisamvittigheten gnagde. Uansett hyggelig tilbud! :twisted:

Dermed ble det heller mer av en trivelig sammenkomst med Irene. Vi vet vel enda ikke helt om vi har gitt hverandre opp eller ikke, vennskapet er der i rikt monn iallfall. Taubanetur og skitur på Hanguren ble det også tid til i løpet av helga.

OT: Men overvekta kom, som venta, og "straffen" for det ble ei utenatt nederst i marka natt til i dag. Jeg passet selvsagt på å gå en solid omvei via Skimten med oppakning først for å bøte på skaden. Virker som det funka greit, bortsett fra en småskade i form av et arr langsetter nesa på grunn av et ublidt møte med ei grein ved leirplassen.

Ellers må jeg rette en stor takk til Sveinung Klyve for masse verdifull informasjon om Raundalsryggen med mer! Kanskje får vi til en tur sammen en gang... :roll:

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en flott rute du hadde tenkt deg der Øyvind.

Ville du gå eggane bort til Olsskavlen ?

Synd med det været, men tror ikke det finnes noen opphopning av dritvær mot helga.

Du har nok bare vært på feil plass til feil tid.... :lol:

Gikk på Olsskavlen fra Raundalen.

Hadde jeg vært klar over den vegen tilbake til Voss så skulle jeg pinadø ha tatt den.

For da var det virkelig Øyvindvær... :D

På Olsskavelen med sikt mot aust, Hardangerjøkulen.

ptoppenavolsskavelenmed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den Olsskavlturen din ja. Jeg ville gå helt dit jeg også. Nå kommer andre ting foran i køen, men ryggen blir ikke glemt!

Selv om jeg synes at studietida i Sogndal var prega av feil bekjentskaper som bare prøvde å prakke på meg fest og fyll så gjorde naturen i Sogn et uutslettelig inntrykk på meg. Jeg visste jo på forhånd at den ville gjøre det, men det ble enda sterkere. Selv om Buskerudskogene er hjemme for meg så er østre halvdel av Sogn og Fjordane min favorittlandsdel sammen med resten av 2k-områdene. Turene til Myrdalsbreen og Ryssebotnrana ble såpass mange, og står i dag som eksklusive turminner for meg, jeg valgte selvsagt de beste dagene til sånne turer. Nesten like viktig som 2k-samlinga er det for meg å gjøre rent bord rundt Sogndalsdalen og i traktene omkring Fjærlandsfjorden.

Jeg havner utpå viddene nå, men poenget er at jeg synes Voss kommune med spesielt Raundalsryggen har endel til felles med områdene rundt Myrdalsbreen. Spesielt bildet jeg har sett av Seldalsnuten sett fra Olsskavlen på http://www.vossnow.net/ Det gir meg assosiasjoner til godfølelsen jeg fikk da jeg rundet en kant og fikk Myrdalsbrebassenget under meg med Voggebreen veltende over med sin konvekse bakke på motsatt side. Og følelsen jeg fikk der oppe på breplatået med nye utsikter. Jeg kommer til å ha en slags "pionerfølelse" av å skli på ski over Raundalsryggen og oppdage nye utsikter som har mye til felles med Sogndalsfjella. At Voss kommune har likhetstrekk med Sogn skal kommunen være stolt av! :wink:

Jeg håper det er tilfeldig at været er best til feil tid, det er bare ikke alltid det virker sånn. Hadde jeg vært litt mindre oppegående så hadde jeg kasta pcen ut vinduet uten å åpne det først etter å ha sjekka webkameraet på Turtagrø som viste perfekt vær onsdag forrige uke. Har ikke orka å sjekke webkameraer etterpå.

Men Raundalsryggen skal få besøk av meg i det beste vær som tenkes kan! Kanskje det er noe for deg også Dag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raundalsryggen er ein flott tur, både sommar og vinter, men eignar seg nok best i ver som gir sikt. Det er ein del bratte stup/skrentar langs traseen som det kan vere greit å unngå... Vinterstid er det greiast å gå frå vest mot aust sidan partiet ned frå Skipadalsnuten i retning Hondalsnuten gjerne er veldig isete. Her må ofte skiene av, og det er lettare å gå oppover enn nedover.

Bilete frå ruta sommarstid:

http://tinyurl.com/89pb2u7

http://tinyurl.com/8a5ew4j

GPS-rute:

http://tinyurl.com/89hljtl

Forøvrig skal Voss utferdslag gå turen i slutten av april:

http://www.turistforeningen.no/voss/activity.php?ac_id=38259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raundalseggen er en flott tur. Gikk den på ski i 1984 sammen med en gjeng fra Fjellsportgruppen i Bergen turlag. Vi hadde vel en overnatting i telt underveis. Det var mye dårlig sikt, og vi brukte en del tid på kart og kompass - GPS var jo ikke tilgjengelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.