Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker følge til Mt.Blanc-bestigning august 2012


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en relativt godt erfaren fjellgåer og klatrer (mann, 24 år), som skulle bestige Mt.Blanc i sommer. Følget mitt måtte dessverre trekke seg, og nå har jeg sterkt behov for et nytt ett. Jeg har ikke anledning i juni/juli, da jeg begynner i ny jobb som sykepleier i Bergen. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å bruke guide, men er åpen for forslag. For eksempel hadde vi i utgangspunktet tenkt å ha guide fra akklimatiseringshøyde. Jeg ønsker også å gå helt fra bunnen av, d.v.s å ikke bruke kabelvogn/gondol. Har ingen bre-erfaring fra før, men planlegger å få gjort noe med dette i løpet av våren. Ellers er jeg åpen for innspill og forslag i alle varianter. Hvis du synes noe mangler av informasjon, så bare fyr løs :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Driver å planlegger tur dit nå, tenkte å dra ned i juli eller første uka i august. Er åpen for alternative ruter opp, helst/håper på Travers Route. Tanken var å bruke guide fra start men er åpen for andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også litt på Mont Blanc til sommeren, tror formen skal holde til en slik tur om noen måneder. Kanskje dette kan bli min nasjonstpp nr 50. Jeg vil i så fall også sikte meg inn på den italienske utløperen som regnes som Italias høyeste fjell samme dag. Denne ligger bare noen hundre meter fra hovedtoppen, men krever oftest bruk av sikringer som isskruer og slikt, og her ville jeg føle ønske å ha med en lokalkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke laget noe budsjett. Men regner med at det havner på 10-15000 for meg. Har det meste av utstyr fra før, trenger bare stegjern/isøks pluss evt. telt. Så er det turen og guiden. Men det er derfor jeg kunne tenkt meg å planlegge sammen med noen, slik at vi har flest mulig som leter etter de billigste og beste alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei, jeg er en relativt godt erfaren fjellgåer og klatrer (mann, 24 år), som skulle bestige Mt.Blanc i sommer. Følget mitt måtte dessverre trekke seg, og nå har jeg sterkt behov for et nytt ett. Jeg har ikke anledning i juni/juli, da jeg begynner i ny jobb som sykepleier i Bergen. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å bruke guide, men er åpen for forslag. For eksempel hadde vi i utgangspunktet tenkt å ha guide fra akklimatiseringshøyde. Jeg ønsker også å gå helt fra bunnen av, d.v.s å ikke bruke kabelvogn/gondol. Har ingen bre-erfaring fra før, men planlegger å få gjort noe med dette i løpet av våren. Ellers er jeg åpen for innspill og forslag i alle varianter. Hvis du synes noe mangler av informasjon, så bare fyr løs :D

Hei. Vi er to kamerater som også planlegger Mont Blanc i sommer. Hvor langt har dere kommet i planleggingen.

Arne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hvordan gikk turen til Mt Blanc? Jeg var også der forrige fredag. Gikk opp fra Aguille de Midi, etter overnatting på Cosmique-hytta. Vi returnerte ned normalruten, ganske guffent parti med den uendelige steinrøysa der. Vi brukte guider 1 uke, og var på tre-fire treningsturer ila. uken. Bra opplegg. Benyttet guidene fra Slovakia som vi har benyttet før, og flere andre på forumet har benyttet (Pavol, Anton og Igor). Flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

har lust å ta mt blanc i 2013. medium/sen april(spørs på jobb) tar den på ski jeg. har ett godt navn på guide. fra Aiguille du Midii(stav feil pga ett par pils?) .

har vært på ett par topper i Europa( bla elbrus, gran paradiso), kili samt en lang ferie i alaska der vi kom opp til 5200 på denali( dårlig vær satte stopp for oss).

endel ski erfaring... bratteste med bresprekker ca 75 grader ved ett fjell som heter tete blanche på ett par vølkl mountain ski med dynafit ti bindning og scarpa f1 sko.

fot tur er ikke aktuell. hvor for gå ned det som man kan stå på ski ned???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 år senere...

Da jeg var ung og lovende var jeg i området. 
Besøkte bla nabotoppen Aguille de Midi. Tok selvfølgelig taubanen opp he he

Det jeg skulle si er at om dere drar ned.. så får dere så fantastisk mye ut av turen om dere leier guide en dag eller to.. De er lommekjent! og vet hva de driver med.. bare pass på at du får en guide som faktisk klarer prate på engelsk noe mer enn yes, no , danger, cold air

Er det trygt og for sesong så tar guidene dere også med på isbreen rett nedenfor Aguille de Midi

Jeg dro ned med en kamerat og vi leide guide for et par turer. De opplevelsene vi fikk hadde vi aldri klart å finne/oppleve på egenhånd

Lei guide helt i begynnelsen av ferien er mitt forslag. Da kan dere ta samme turen/ruta alle andre dager

Har du mulighet så anbefaler jeg egen bil. Ikke buss o.l. Da kan dere også ta en svingom gjennom tunnellen til den italienske siden

Bruk solkrem i ansiktet fra dag 1. Jeg fikk solskade i panna siden jeg ikke fikk tak i solkrem før dag 2. Sola er vanvittig sterk der i høyden

Endret av NattUgle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.