Gå til innhold
  • Bli medlem

Vått innertelt på Eureka! High Camp.


Balle

Anbefalte innlegg

Fikk prøvd dette teltet i noe som jeg vil påstå var ganske rufsete vær sist helg. Teltet ble satt opp på barmark, i starten uten snøblokker rundt. Da dette teltet har veldig god klaring mellom ytterduk og bakken la det seg en god del snø på innerduken, noe som egentlig var som forventet. Noe som ikke var forventet, var at da denne snøen smeltet som følge av knallhard fyring, trakk vannet rett igjennom og det begynnte å dryppe overalt. Har alle "amerikanske" telt dette problemet? Skal ikke innerduken være mer vannavstøtende enn dette? Har vært i kontakt med selger, og de skulle ta det opp med importøren. Har noen på Fjellforum lignende erfaringer? Er det nødvendig å tette glippen mellom ytterduk og bakken fullstendig? Har hatt en god del snø på innerduken på flere Helsport-telt, men denne har i mye større grad smeltet uten å trekke igjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel litt forskjellig på innerdukene men mitt inntryk er at de er ikke laget for å være spesielt vanntett.

Du kan nok med fordel dra ytterduk lenger mot bakkenm, evt legge opp litt snøskydd. Det teltet har jo ventiler oppe og så det bør bli nok lufting.

Etter hva jeg har sett på tv er hele basecamp Everest full av slike. Om de har gitt de bort som reklame eller om de er kjøpt, tja..... men hadde det vært dårlig telt hadde de nok forsvunnet derfra ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en myte som stammer fra bomullteltenes tid. Men selvfølgelig kan en tilleggsbelastning få innerteltduken til å lekke.

Det er i alle fall en høyst reell situasjon i mitt telt. Nytt er det også. Har dog bare opplevd det en gang temperaturen steg ute og vi fyrte hardt i teltet. Jeg har også sovet med bare yttertelt i regnvær på sommeren. Regnet slår lett gjennom ytterduken. Koselig med lett duskevær i teltet. :lol: Ble løst med en jervenduk over teltet på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm,går ikke "forteltet" helt ned eller?

men siden du har problem att snø kommer inn er det vel bare og finne fram spaden og spa lit rundt teltet som anbefalt :lol:

Jeg gjør alltid det med mitt telt enda det er snø matter på det,jeg har vært ute i kraftig regn på sommertid og da kom det en del regn inn i forteltet (kom små trypp nok til att det var iriterende og sitte ut i forteltet) men det kom aldri inn i innerteltet,det er et "billig" telt fra norheim,var den her natta (http://www.ostlendingen.no/nyheter/flomvarsel-i-hedmark-1.5491158) jeg sov ute med junior var glad jeg ikke opplevde lekasjer inn i innerteltet :D

jeg mener jeg har lest her på forumet att det er "sy stu" i bærum som kan sy på ekstra duk på telt hvis det er nødvendig.

Utrolig trasig og ha et så bra telt så blir det ikke 100% bra pga får kort duk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm,går ikke "forteltet" helt ned eller?

men siden du har problem att snø kommer inn er det vel bare og finne fram spaden og spa lit rundt teltet som anbefalt :lol:

Jeg gjør alltid det med mitt telt enda det er snø matter på det,jeg har vært ute i kraftig regn på sommertid og da kom det en del regn inn i forteltet (kom små trypp nok til att det var iriterende og sitte ut i forteltet) men det kom aldri inn i innerteltet,det er et "billig" telt fra norheim.

jeg mener jeg har lest her på forumet att det er "sy stu" i bærum som kan sy på ekstra duk på telt hvis det er nødvendig.

Utrolig trasig og ha et så bra telt så blir det ikke 100% bra pga får kort duk :D

Ytterduken går ikke helt ned noen steder, det er en glippe på ca. 10 cm. Dette er vel gjort med hensikt, og medfører veldig bra lufting. Ulempen er som nevnt at fokksnø legger seg på innerduken. Hvis du tetter helt med snø, har dette teltet ingen "innluft". Selger sa før jeg kjøpte teltet at denne telt-typen har høyere vannsøyle på innerduken enn telt hvor innerduken henger sammen med ytterduken, nettopp for å unngå at alt blir klissvått f.eks under oppsetting i regn. Dette ser ikke ut til å stemme. Jeg telter forøvrig helst på barmark, så det medfører litt ekstra arbeid å frakte snøblokker bort/opp til teltet. Min erfaring er også at disse blokkene raskt blir spist opp av kraftig vind. Det skal bli spennede å se hva importøren har å si til dette, mulig en runde med Nikwax vil løse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.