Gå til innhold
  • Bli medlem

Saudehornet, Ørsta - Flere ruter?


Svein

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har gått andre ruter en de to "normalrutene" til topps på denne Ørsta-toppen (uten tau)? Sørryggen og Vestegga fra Vardehornet er kjente, men hva med:

1) en oppgang fra øst, kombinert med Kyrkjetinden? Høydekurvene står ikke så altfor tett på kartet langs østegga...

2) en oppgang fra nord, enten med oppgang fra Nupadalen eller via en liten topp som ligger NØ for. Siste enten via Vassdalsskaret eller å komme fra Bukkedalstinden.

3) Vestegga ved å komme opp fra Skorgedalen, evt via Bukkedalstinden. Denne er antagelig tvilsom uten klatring....

Området rett nord og øst for Saudehornet har jeg ikke trakket i. Regner med at det ligger snø lenge i nordsida. Våte svaberg?? På et par dårlige bilder jeg har, ser det brattere ut i nordsida av Saudehornet enn hva kartet skulle tilsi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er rimelig sikker på at alle rutene du skisserer her kan gåes ganske greit sommertid, men du må nok ha isøks og stegjern på breen opp til toppen.

Fra toppen av Bukkedalstinden ser ikke eggen så vanskelig ut, og jeg er nesten helt sikker på at den lar seg gå uten for store vanskeligheter.

Eggen fra Kyrkjetinden er grei sommerstid, og blir gått uten tau på vinteren også.

Det stemmer at det er mye sva her, men det burde gå greit når det er tørt. Har lurt på hvordan baksiden av Saudehornet vil være på ski? Tror kanskje svaene er en hindring.

Fra Skorgedalen kan du gå over Akslahornet og videre opp vestryggen. Problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra å gå på Bukkedalstinden fra Skorgedalen. Kjør opp til Busetsetra på Vartdal og gå innover derfra. Veldig kjapp tur med litt klyving på toppen. Egga videre ser grei ut, med litt klyving her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Eggen fra Kyrkjetinden er grei sommerstid, og blir gått uten tau på vinteren også.

Grei? Var der i dag, gikk mot Kyrkjetinden. Når jeg hang i egga (fall ville være fatalt) fant jeg det for godt å klatre opp igjen (på ca 1100moh).... :twisted: Det bruker å være litt "sprett" i ruta før jeg gir meg, her var det solid sprett! Har vel gått noen steder som er gradert til 3, og denne var absolutt IKKE enklere enn det. Når det er 40 grader bratt egg (ikke rygg..), stup på den ene siden og stupbratt sva-renne på den andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått høre at andre også sier at det skal være greit å gå mellom Kyrkjetinden og Saudehornet. Jeg fant ikke noen god rute, har studert bilder i ettertid og heller ikke der funnet noe. Legger ved bilde av egga (tatt fra Vallahornet), markert der jeg snudde. Svaene nedenfor ser ikke ut til å være enkle å passere om der skal være ei rute som ikke går ad eggen....

post-283-133474428585_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har sett folk som kjem opp frå breen nord for saudehornet. Frå Vartdalsida. Skorgedalen-daurmålstinden-breen-saudehornet. Desse brukte tau på breen, men ikkje klatring frå breen og på sjølve fjellet. Ein fult overkomeleg tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordsida er ei grei rute, en utsatt klyvepassasje fra ca laveste punkt mellom hovedtoppen og østtoppen. Jeg har en del bilder av breen til ulike tider på året, lite sprekker. Tidlig på sommeren kalver det store snømasser ned svaene mot Skorgedalen (langs elva som kommer ned fra Bukkedalen) hvor det er mest vanlig å gå opp, så det er et obs obs!! 1000m-tinden i nordsida der er en smekker liten sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Saudehornet er eit flott og variert fjell med mange alternative ruter.

1. Frå Kyrkjetinden er det soloklatring grad 3. Eg likar best svasko her. Fall er fatalt. Det er viktig å berre gå opp her, ikkje ned.

2. Frå Vassdalen sør for Vassdalskaret er det 3 ruter: Alle desse rutene møter rute 3.

a) Austveggen. Denne endar opp i ei svært bratt renne like aust for Austegga (frå Kyrkjetinden) (Det er også mulig å gå seg inn på austegga ved ein liten topp avbilda lenger oppe, under renna). Denne ruta er best med øks og stegjern før juni.

:) Seglet. Startar på samme måte som a), men tek markert til høgre langt nede i austveggen og går opp ein skrå flanke som endar på breen på nordsida i ca 1100 m. høgde.

c) Ei tredje rute som endar på samme bre som :D men i ca 1000 m. høgde. Oppgang nærare Vassdalskaret.

3. Frå Skorgedalen (Vartdalsida) kan de gå opp ved pyramidene vest for Bukkedalstinden (vest for elva). Dersom de vil på Bukkedalstinden er det nokså grei klyving opp egga frå nord etter at de har kryssa elva igjen. Egga kan følgjast vidare sørover og bort mot breen på nordsida. I juli og seinare bør stegjern vere med. Junitur er fint med berre stavar og evt. ei øks.

a)Turen opp breen gir seg sjølv, og du passerer utgangen av rutene 2b og 2c før du må klyve litt på austegga for å nå hovudtoppen.

8) Det er også fullt mogleg å gå opp litt laus grus i ei renne nord for Vesttoppen og følge nordegga opp til denne toppen (som er toppen du når med rute 4). Denne ruta er litt meir utsatt enn rute a).

4. Frå Skorgedalen (Ørstasida) kan du gå opp i Vasskoppen og vidare opp på Vesttoppen via Skålaskaret. Skålaskaret kan også nåast frå Ørsta sentrum. Herifrå kan du gå Vestegga til hovudtoppen, evt i motsett retning. Fin og enkel tur, men vestegga er luftig.

5. Normalvegen frå Ørsta står skildra mange stadar, og kan gåast på ein god time av dei aller sprekaste.

Desse rutene er alle normalt gått uten sikring, og bortsett frå rutene 1, 2a og delvis 3b, kan dei fleste gå desse rutene med normal varsemd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, det var detaljert og god info, takker :D

1. Frå Kyrkjetinden er det soloklatring grad 3. Eg likar best svasko her. Fall er fatalt. Det er viktig å berre gå opp her, ikkje ned.

Ja, ned er ikke å anbefale usikret nei.. :)

Vet du om det går an å unngå den bratte og skarpeste delen lengst nede på egga, f.eks ved å gå inn i første renna? Der var vel et bratt sva, og jeg kunne ikke se at det var så enkelt å krysse renna... (prøvde ikke dette alternativet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.