Gå til innhold
  • Bli medlem

sommersekk


Chris B.

Anbefalte innlegg

Ettersom alt utstyr har blitt mindre og lettere, tenkte jeg og skaffe meg en mindre og lettere sekk som jeg kan bruke på helg/ukes turer.

Krav:

-rundt 60-65l

-helst under 2500,-

-lett

-praktiske løsninger

Min favoritt så langt er Helsport Fjellheimen 65 M.

Noen som har forslag til andre sekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sportsnett har kjøpt opp et større parti av Gregory sekker og kjører knallgode priser på de.

Jeg vet du helst vil under 2500, men ville absolutt sjekket ut denne:

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=4167&cid=319

Har ikke Gregory sekk selv, men vurderer kjøp når jeg snart skal oppgradere, ettersom de lovprises overalt

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Opsrey Exoss 58(den er 61L i large). veldig lett(1,2kilo) og har en slags rammramme. Bra komfort på den, med ramme og nett får du ikke "ball" når den er lastet opp. Men den har sine begrensninger i hva man kan(bør laste). 10-12 kilo er fint, sikkert greit til 15 kilo.

Men over der ville jeg nok sett på noe mer solid bæressystem selv om vekt på sekken da går litt opp.

Så da kommer det an på hvor mye vekt du skal ha. Trenger du mulighet for 20-30 f.eks Osprey Aether 60 eller 70. De veier rett over 2 kilo og er modeller med formbart hoftebelte.

Alle disse koster under 2500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en alt for tung bør på Hardangervidda i sommer, solgte jeg min Norrøna Para Ranger og kjøpte en Osprey Exos 58. Har testgått denne i høst pakket med 14-16 kilo. Syntes den takler denne vekten godt. Ellers meget fornøyd med sekkens løsninger. Har det du trenger! Gleder meg til Hardangervidda på langs med denne til sommeren. Mye sekk for pengene, det er det ingen tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og ser litt (er jo lov til og drømme om sommeren) har sett på den Granite Gear Vapor Trail 60 som du nevner Geenie.

Har du fått brukt den på noen turrer? ser får meg den kunne vært fint og bruke på helge turrer sammen med sønnen min til sommere (blir da fort 10kg),har en norrønna 120liter (blir vel 86liter uten side lommer men veier alikavel 3.5kg) så ville vært artig og høre på erfaring med den sekken her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den sekken til alle mine turer utenom de letteste dagsturene. For meg fungerer den supert selv på vinterturer. Jeg bruker dunposer sammen med Neoair liggeunderlag og da har jeg mye plass til andre saker i den. Noen vil kansje være sketisk til at den ikke har lokk, men jeg liker det bra. Er mer fleksibelt å pakke i høyden da. Den finnes også i en tyngre utgave med lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en Osprey Exos 58 er det god plass. Den har i tillegg elastiske sidelommer og elastisk lomme bak som svelger mye. Et lett telt, fiskestang, regntøy osv. Rommer 10l + skulle jeg tro. Jeg planlegger å gå vidda fra Ustaoset til Haukeliseter i sommer, med fiskeutstyr. Setter av 10 dager til den turen. Sekken er prøvepakket, og den svelger alt. Da har jeg riktignok redusert mengden klær, pakker lett dunpose og thermarest Neoair. Kokeutsryr ol har også krympet siden i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin ut den Ospreyen.

Jeg ville dog savnet stroppene på tvers bak som Vapor har. Jeg liker å ha slike for å stroppe fast et ekstra liggeunderlag i skum sammen med fiskestanga. I tillegg er den 200g tyngre og 400kr dyrere.

Men vekt og pris er kansje ikke avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er like tett uten lokk.

Man ruller den i sammen og klipser på kryss og tvers. Blir helt tett.

Men jeg liker å ha viktige saker i ultralette vanntette poser uansett. Holder orden i sakene og er safety om man skulle gå igjennom isen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.