Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiføret på Hardangervidda NÅ!


Anbefalte innlegg

Har noen av fjellforums medlemmer vært på Hardangervidda nylig?

Vi er en gjeng som skal gå over Halnefjorden helgen 24-26 feb, og lurer på om noen kan gi oss en rapport om skiføret. Primært om snøen har "satt seg", det optimale er skareføre!

Evt hvis noen skal opp helgen (17-19 feb), så hadde jeg satt pris på en tilbakemelding.

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk Finse - Haukeli fra 30/1 - 5/2. Ut fra Finse var det 15 cm nysø og det gikk greit å gå, traff også på skuterspor som jeg fulgte helt til Dyranut. Fra Dyranut til Sandhaug var det flott føre med hard snø. Men så når jeg skulle starte dagen fra Sandhaug, startet slitet. Våknet opp til 30 cm nysnø og det fortsatte utover hele dagen, null sikt. Tok meg frem til Besso og fortsatte videre mot Litlos. Dagen etter våknet jeg igjen til enda mer nysnø, og fremdeles null sikt. Pulken jeg benytter er Pariser med taudrag, og jeg vil påstå at det var tungt pulkføre. Måtte også rigge om tauene på pulken og fordele lasten litt bedre, da pulken til stadighet veltet. (Vurderer neste gang stivt drag). Uansett, en fin tur, men tungt og en fin erfaring å ta med seg videre.

Håper denne tråden kan brukes til å oppdatere vær- og føre meldinger på vidda, skal ta turen igjen i mars måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat no, er det liten storm på Dyranut, så du kan rekne med at all laussnøen er ein heilt annan plass enn han var før helga. No kan du rekne med at rabbane er avblåst, og at det er botnlause fenner i mange austhellingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg og to venner krysset vidda fra Finse-Rjukan 12-17. februar. Kort oppsummert gikk ruten Finse-Krækkja-Halne-Skaupsjøen-Rauhellern-Lågaros-Kallungsjåen-Grasdalen-Gvepseborg. Det var stort sett hardt og fint føre hele veien, noen steder vi sank ca 10 cm nedi snøen. Dette var typisk på lesiden av daler og vann. Nydelig vær hele turen, med unntak av stormen afe nevnte. Vi traff ingen andre på turen, bortsett fra kitere på finsevatnet, et telt noe sør for Finse, og et og annet igjenføyka scooterspor.

Vi sjekket isvarsel på nve før vi dro, og da var hvertfall deler av Halnefjorden markert som utrygg is. Kan være verdt å ha i bakhodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk finse - geilo om krækkja 16 -19 februar. Snødde jevnt de første dagene, og ski og pulk sank stort sett litt nedi, skiene opptil 15cm. Satte telt i liten storm 21m/s (vindmåler-målt) og snødrev ved brattefonnvannet. Tunggått mildvær og sludd over Storekrækkja mot urdevatnet, våt til skinnet. Strålende sol, -15, vestlig 10-15m/s mot Geilo, litt hardere føre. Fikk det meste av vær på denne turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Dessmo og andre!

Glæder mig til at høre flere beretninger om forholdene på Vidda.

Netop denne start:

planlegger å starte fra Dyranut for å gå sydover til Sandhaug og mot Litlos neste helg

Regner jeg og en kammerat med at tage den 17 marts, med Haukeliseter som slutmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gikk nordover fra Haukeliseter på torsdag og det er fortsatt mye snø enkelte steder men høydedrag og koller er barmark. Det går fort unna med snøen nå med sola som steiker. Skeptisk til om det funker med pulk til påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i område Finse fra fredag 24/2 til mandag 27/2 forrige uke. Skulle egentlig gå fra område Dyranut, men Vegvesenet gav tapt for været og RV7 var stengt. NSB gir seg ikke så lett, så vi omrutet til Finse og ankom med nattoget natt til Fredag. "Mye vær" fredag, så vi ble i teltet. Lørdag og søndag var det flott vær og meget fine snøforhold. Det var mye snø, men vinden hadde pakket den ganske hardt. Både 2-Bente (90 kg på Åsnes ingstad) og 40 kg hund kunne bevege seg "over alt" uten å synke ned i snøen. På Jøkulen var det litt isete og knall hardt over noen av kantene hvor vinden hadde "blankt slipt" snøen. Men alt i alt flotte forhold i et flott område. De drev å kvistet løyper mens vi var der oppe.

Noen bilder fra turen.

1123330.jpeg

1123331.jpeg

1123332.jpeg

1123333.jpeg

1123334.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kom hjem igår kveld etter 4 dagers tur på Hardangervidda. Gikk ut fra Solheimstulen torsdag, og det var svært lite snø der nede. Måtte dra pulken på grass et par hundre meter helt i begynnelsen.

Ruta: Skrykken- Krossvatnet - Feitfisketjørna (teltleir) Dagstur Lågaros. Retur: Feitfisketj.- Mårbu - Solheimstulen. kke mye snø på østviddvidda med avblåste bare topper(nuter) som jo er vanlig, dog ekstra lite snø i år. Men, uproblematisk å gå på ski stort sett der man måtte ønske.

Skare fast nok til å kunne gå på beina, og jeg kunne skøyte store deler av ruta. Måtte "kåle" litt i bunn ved Solheimstulen på retur for å finne snø og slippe å dra pulken over grus da det var smeltet noe mer, men det tok meg ikke mer enn 5-10 min ekstra.

Ved fortsatt mildvær og ikke ny snø vil det nok snart være i overkant strevsomt å gå ut fra Solheimstulen. En telefon til Øvre Numedal Statsalmenning kan være fornuftig da de normalt er oppdatert.

Forøvrig IKKE kvistet løype fra Solheimstulen - Skarvsvatnet-Skrykken- Krossvatnet. Men man kommer inn på kvistet løype til/fra Rauhelleren ved Reinavatnet om ønskelig.

Eventuelt kan Imingfjell være et alternativ om man ønsker å gå ut fra østvidda.

Var heldig med været med mye sol og ikke særlig mye vind. Så en rødrev men ikke reinsdyr som jeg håpet. 2 ørret :wink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med oppdatering! Pulken står ferdig pakket og egentlig skulle jeg ha vært avgårde. I følge yr har det blåst og blåser fremdeles stiv/sterk kuling, ikke at det er så ekstremt , men kan jeg unngå det med å vente en dag eller to er ikke det å forakte. Men nå kan jeg snart ikke vente lenger, så det blir vel hette og ansiktsmaske vil jeg tro. Forresten kolonnekjøring på Haukeli og stengt over rv7.

Du Tor-Kjell har vært på øst vidda, mens jeg skal gå mest på vest vidda, min tro om det er like lite snø der?? Det blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Northsea:

Noe vind må en alltids regne med, men det er ikke like trivelig når det blåser kuling og mer på vidda. En tur i fjor hadde jeg fra 12 - 18m/s stort sett hele tiden. Blir mye tid i teltet når vinden er som sterkest. Fordel ved forflytning og vind i ryggen da.

Utfra linken jeg har limt inn ser det ut til å være mer snø på vestvidda. Klikk link snødybde på venstresiden og zoom inn område du skal bevege deg i.

http://senorge.no/

TK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TK:

Ja det var smart, ser ut som det er en del mer på vest siden. Skal blåse friskt i morgen også ser jeg, men så skal det løye av noe av på torsdag, satser på å komme meg avgårde da. Personlig har jeg ikke noe imot litt vind, klær og utstyr er ivaretatt, men det blir litt mer styr å sette opp teltet i 20 m/s. Takk for linken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northsea

Det er en utfordring å sette opp telt dersom du er alene når det nærmer seg storm og mer. Er du alene? I så fall kan det være en ide å lage en lè-mur først, men dette vet du kanskje allerede.

I tilfelle du ikke vet: Det tar noe tid, så det bør gjøres i god tid før det mørkner. Sett ikke muren for nær teltet, både fordi det fokker seg på baksiden og i tilfelle den skulle falle. Lè-muren kan være en sikkerhet for at ikke teltet forsvinner ved oppsetting, og dessuten blir det ikke like mye støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TK:

Ja en lemur gjør god nytte i litt hardt vær, selv om jeg til nå har latt teltet ta den største støyten. Men helt klart en god praksis å gjøre, spesielt om man blir liggende værfast, da er det greit å avlaste teltet.

Jeg går alene ja, og tar derfor et par forhåndsregler: Har en karabin krok med et kort taubit i den ene enden av teltet, som jeg fester til meg selv. Så lar jeg vinden blåse opp teltet og jeg trenger ikke være redd for at det skal blåse fra meg. Teltstengene beholder jeg værende i teltet under forflytning, så slipper jeg å stresse med det også.

Men dette med lemur er også en fin ting å gjøre før teltet settes opp, så slipper man å stå opp midt i natta og gjøre det om behovet skulle melde seg :) takker for anbefalingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.