Gå til innhold
  • Bli medlem

hund og båt


wildalfred

Anbefalte innlegg

Heisann

har en labradoodle på snart 5 måneder. jeg lurer på om det er noen riktig tid å ta den med i båt. må jeg vente til den er litt eldre kanskje? vil ikke at den skal få en dårlig opplevelse og være redd for å være med i båten. noen tips? erfaringer?

mvh

Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge han er fortrolig med vann ser jeg ikke noe problem i å ta han med i båt allerede nå. Gi hunden tid til å utforske båten og gå forsiktig fram så ser du fort hvordan han takler situasjonen. Min labrador, og alle retrieverne jeg har hatt før han, har elsket vann og hadde ingen problemer med å sitte på i kano. Problemet er heller å holde dem ute av vannet, og oppe i kanoen. Har ingen erfaring med labradoodles, men noe av vanngalskapen har mest sannsynlig blitt med i genblandingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem.

Bare ta det rolig og la hunden snuse godt på båten, og ta den gjerne med på litt forsiktig testing ved vannkanten før du legger ut på langtur med båt.

Men det aller beste du kan gjøre, er å ta med deg en annen hund som er trygg i båt sammen med din hund. Da vil han se at det ikke er farlig å være i båten. Ingen kan lære en hund noe like bra som en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha vest til hunden da er det så mye letter å få den opp i båten igjen. Det er hantakk på rygen på vesten som gjør det mye letter å løfte hunden om bor. Det er ikke noe serlig verken for hunden eller den som skal løfte hunden etter halsbånd eller pelsen opp i båten.

Har en toller som elsker å være i kano og vi har vest på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i båt er ikke noe problem, enten det er med eller uten motor. Bedre å begynne å ta den med ut enn å vente for lenge så den blir vandt fra tidlig alder. La den vandre rundt å snuse i båten en stund før du setter i gang og husk å ikke ta den i fanget å trøst om den blir redd (fører bare til at du konstaterer at den har grunn til å være redd). Ta heller en kort tur om den ikke liker det å la den tilbringe mye tid i båten uten at du kjører. Alle hunder jeg har hatt med i båt har tatt det veldig greit og står som en gallionsfigur med nesen i været i tuppen av båten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha vest til hunden da er det så mye letter å få den opp i båten igjen. Det er hantakk på rygen på vesten som gjør det mye letter å løfte hunden om bor. Det er ikke noe serlig verken for hunden eller den som skal løfte hunden etter halsbånd eller pelsen opp i båten.

Har en toller som elsker å være i kano og vi har vest på begge to.

Ja! Jeg har måttet plukke opp min hund ute på sjøen. Jævlig glad for at den hadde håndtak på ryggen da...

Hadde min tidlig i båt. Bare husk at dersom hunden reagerer så ikke ta den på fanget og trøst den, for da forsterker du redselen. Kjør heller inn og prøv igjen senere.

Ja. Blir den redd, er det best å bare late som ingenting, og late som det er helt naturlige ting som foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.