Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk for lange vinterturer


powerpuff

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Har en ajungilak 5-sesongs sovepose som tar veldig mye plass i sekken min (har en Bergans Lady 75 liter sekk). Får veldig dårlig plass til klær, mat osv med soveposen i sekken. Har prøvd med kompressjonstrekk fra Helsport, men den tar allikevel altfor mye plass. Har noen en anbefaling av en annen sekk jeg kan prøve? Sekken skal brukes til lange overnattingsturer i telt vinterstid. Helst en dame-modell, men virker som det er begrenset utvalg av damesekker over 75 liter.

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville først tenkt i retning pulk her.

Ved ny sekk så har Sportnett tilbud på Gregory Deva 85 enda(fra 2999 til 1999).

Men forskjell er jo ikke så stor så jeg ville tittet på en større sekk ala Bergans Alinist Lady 100L som nevnt over. Koster vel lit over 3000.

Pulk og koster mange tusen, dvs Pariserpulk er ikke så ille.

Siste alternativ er å kjøpe nye sovepose istedet. F.eks Har Oslo Sportslager Nanok Performance WGD - 30 dunpose til 2400.

Den pakker vel halvparten av Tyin elle rmindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster vel lit over 3000.

Pulk og koster mange tusen, dvs Pariserpulk er ikke så ille.

Mye turutstyr har ofte overdrevet høy pris! Dvs en pulk til mange tusen er strengt tatt helt på jordet etter min mening. Magasinet har pulk til 600, og denne er helt grei! Om du bruker tau eller stag til å trekke den er opp til en hver. Men jeg annbefaler stag.

Som sagt, noe av det jeg er mest fornøyd med har kostet meg minst. Funksjonaliteten og passform er mye viktigere enn pris og merke!

Til hundespann/trekk er sikkert saken en annen, men i ditt tilfelle ville jeg prøvet en magasinet pulk, med mindre du stort sett går i bratt terreng, da er det bedre å beholde sekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye turutstyr har ofte overdrevet høy pris! Dvs en pulk til mange tusen er strengt tatt helt på jordet etter min mening. Magasinet har pulk til 600, og denne er helt grei! Om du bruker tau eller stag til å trekke den er opp til en hver. Men jeg annbefaler stag.

Som sagt, noe av det jeg er mest fornøyd med har kostet meg minst. Funksjonaliteten og passform er mye viktigere enn pris og merke!

Til hundespann/trekk er sikkert saken en annen, men i ditt tilfelle ville jeg prøvet en magasinet pulk, med mindre du stort sett går i bratt terreng, da er det bedre å beholde sekk :)

Det går også an å lage pulk selv. Min mann har laget en tynn treplate, armert med mange lag glassfiber. Og laget duk av et gammelt teltbunn. Det har blitt ganske fint og vi bruker den alltid på hytta for å frakte ting fra parkeringsplassen. Drag kan kjøpes separat fra Fjellpulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er ikke store forskjellen på en ryggsekk til rundt 3000 kroner og opp til en pulk. 3500 for en på 114cm og 3900 for en på 144cm. Komplett med sele og drag. Når man tar med alle fordelene med pulk i forhold til sekk så er valget enkelt. Med forbehold om at bruken tillater pulk.

Sekken har en fordel i det mest kronglete terrenget og den kan brukes når det ikke er snø også.

Parispulk med en stor bag og noen meter tau er også en god og ikke minst billig løsning som kan bygge videre på senere om man ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tipsene! Har virkelig begynt å se på muligheten for å kjøpe pulk i stedet, er med i en turgruppe og vi drar ofte på turer der de andre i gruppa benytter pulk (snømangel er heldigvis ikke et vanlig problem i Troms :) ). Skal se om jeg finner en brukt pulk på internett, slik at jeg kanskje kan få den litt rimeligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte til dunpose hvis du ikke har det - betyr mye for plass og vekt? Bruker selv pulk på kiteturer - men det er jo helt ubrukelig hvis det blir litt bratt....:

- traverser med en rullenede pulk kan bli veldig spennende

- å måtte krabbe opp en bratt småbakke fordi fellene ikke lenger får feste...og fordi man må gå rett opp...vel, det er ikke gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.