Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvar på tur i Nord Norge med småbarn?


Iguana1702

Anbefalte innlegg

Hei,

har prøvt å søke litt på forumet her, men syns at søkefunksjonen er heilt håpløst når det gjelder spesielle søk.

Men det kan også hende, at eg er ikkje flink nok til å bruke den :evil:

Planen er å bruke 3 veker av papapermen til å dra på tur til Nord Norge/ Sverige/ Finnland.

Skal reise sammen med samboeren og vår lita jente som fyller eitt år i dette tidsromet.

Me skal stortsett overnatte i telt eller under tarp, men sjå ikkje heilt vekk ifrå nokre netter i turisthytter.

I tillegg er hunden og Ally kanoen med på tur.

Kan noen anbefale eit område som er lett tilgjengelig men ikkje stappfull av mennesker.

Viktig er villmarksfølelsen men pga. jenta vår blir lange dagsmarsjer ikkje aktuellt.

Ser eigentlig etter koseleg leirliv med fisking etc.

Har sett litt på denne Nasjonalparken som Lars Monsen har vore på tur i, men mener å hugse at der var ikkje

hunder tillatt. Hugser heller ikkje om han var lett tilgjengelig.

Helsing fra Sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Når det gjelder søk-funksjonen her på Fjellforum så bruk innstillingsmulighetene som er på søkesiden, samt forsøk å være så konsis som mulig. Da vil du nok få mer relevante treff.

Når det gjelder den Nasjonalparken som Monsen har vært i så antar jeg her at du tenker på Femundsmarka/Rogen. Deler av denne har restriksjoner på ferdsel sammen med hund. Dette gjelder også i deler av området han var i Nordkalottenserien som han lagde.

Dersom dere velger Rogen/Femundsmarka ville jeg rådet dere til å starte på svenskesiden, ved Kjäringsjövallen.

Søk på dette navnet her på Fjellforum og du får opp en rekke gode tips, som f.eks.:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder den Nasjonalparken som Monsen har vært i så antar jeg her at du tenker på Femundsmarka/Rogen. Deler av denne har restriksjoner på ferdsel sammen med hund. Dette gjelder også i deler av området han var i Nordkalottenserien som han lagde.

Dersom dere velger Rogen/Femundsmarka ville jeg rådet dere til å starte på svenskesiden, ved Kjäringsjövallen.

Søk på dette navnet her på Fjellforum og du får opp en rekke gode tips, som f.eks.:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10904

Hei,

mente den i Nordkalottenserien. Eg pleier å reise ei veke om høsten til Femunden, så kunne tenke meg

ein tur litt lenger Nord (Narvik og nordover) med tilbakereise over sverige med litt kanopadling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel google når jeg søker på dette og andre forum: søkeord site:www.fjellforum.net

Ellers vil jeg anbefale Senja. Det er jo ikke så stor villmark, men en tur i Ånderdalen vil man kunne nyte stillheten og ensomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefjordvidda vest for Tanadalen vil passe bra. Der kan du velge fritt om du vil sove i telt eller traske mellom de mange åpne hyttene og gammene som er der. Det eneste er at det er utsatt for vær og vind både sommer som vinter, og på sommerstid er mygga overalt. Svært lettgådd og oversiktlig terreng er en fordel. Det er en skogsvei som går inn mot Mohkejavri som åpner 20. juli. Har du med kano må du nok regne med mange bæringer. Pasvikdalen vil vel etter alle solemerker også passe deg bra, der er det sju hytter som står åpent for alle og enhver. Litt tyngre å bevege seg langs land enn på Laksefjordvidda med mye steinrøyser og den slags, men utmerkede forhold for kanopadling. Her er det lett tilgjengelig, og Ellenvatnet er populært for sitt gode fiske. Det er derimot ikke langt du skal før du er alene. I Finland er Enaresjøen og alt nord for den utmerket kano-terreng, og en tur derfra til Neiden er svært høyt på min egen liste av kanoturer i framtida. Dette kan kanskje bli vel mye for en ettåring, men det finnes uttallige enklere turer i dette området. Ellers er Stabburselva flott å padle i, både motstrøms og medstrøms. Lite stryk og få høydemeter gjør det til en familievennlig affære, så lenge du holder deg langt unna den skremmende canyonen Rávttošavži som ligger 20 km fra Porsangerfjorden. På alle disse plassene troner villmarksfølelsen du lengter etter øverst!

Du tenker på Muddus Nasjonalpark, der var Monsen innom i Nordkalotten-serien sin, men han måtte levne bikkja pga forbudet. Det er bjørneland framfor noe på nordkalotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.