Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatresekk ?


opas

Anbefalte innlegg

Om det finnes noe som kan kalles klatresekk ?

Jeg er på jakt etter en liten sekk som kan romme det man eventuelt måtte trenge for en dag i veggen.

Er nybegynner så jeg er litt usikker hva jeg trenger å se etter , er det noe spessielle sekker som egner seg bedre enn andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste sekker med litt størrelse holder fint, litt avhengig av hvor mye stæsj du tar med deg og hvor lang anmarsjen er.

Skal du klatre med sekken på deg, så blir størrelsen/bredden på sekken noe å tenke på, siden det kan være kjekt at sekken ikke er så bred at den hindrer armbevegelser eller eller så høy/fremoverbøyd at du ikke får tittet oppover med hjelm på hodet.

Skal du bare drasse en haug med ting opp til klatrestedet og herja på en-taulengders ruter før du drar hjem for kvelden, så trenger du ikke noe mer fancy enn hva du sannsynligvis har fra før av. Sele, sko, småstæsj, litt mat og ekstra klær tar ikke allverdens med plass inne i en sekk, og tauet og hjelmen kan festes til utsiden av sekken.

Hadde selv en 40liters en dag jeg skulle ta et par newbies til et klatreområde i Oslo, og da hadde jeg tau, seler og diverse til oss alle tre i sekken, uten at sekken var i nærheten av å kunne kalles stappfull.

Klatring kan være en meget dyr hobby å ha, og det er surt å svi av penger på utstyr man senere finner ut at man egentlig ikke trenger, så min anbefaling er at du bruker en sekk du allerede har liggende og at du tenker over hvilke minuser/mangler (for liten, for høy, for bred, slenger rundt for mye, for lite fester til ting utenpå, etc) den har og hvilke plusser den har (behagelig hoftebelte, komfortable skulderstropper, stæsj holder seg på plass inne i den, etc). På det viset slipper du å bruke penger på en ny sekk med det første, lærer deg bedre hva du trenger og blir mer bevisst på dine egne preferanser og krav til utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes sekker som kan kalles klatresekk. De har ofte mulighet for åpning langs sidene, i tillegg til åpning i topp, for lettere tilgang på utstyret. I sekken er det som regel oppheng for ekspresser, karabinere o.s.v. I noen er det til og med matte til tauet.

Trenger du det?

Tja, selv bruker jeg en lundhags tursekk på 35L, får plass til tauet (komprimert i pali rope bag fra arcteryx), sko, sele, taubrems, karabinere, ekspresser, klær og mat. Da er sekken stappfull, men det går jo som haage er innpå, å henge ting utpå sekken.

Om ikke jeg hadde hatt en kurant sekk fra før, ville jeg kjøpt en klatresekk. De fungerer fint som tursekk også.

Flere som bruker sekker fra Osprey som klatresekk. Om jeg fikk velge ville jeg gått for Arcteryx Miura 50, siden jeg har tauposen deres (den passer inni).

Arcteryx sin presentasjon av Miura 50:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sjekke ut ascent-serien til Black Diamond. F.eks Axis som kommer i 33 liter eller Epic som kommer i 35 og 45 liter. Disse har et bæresystem som gir deg en helt utrolig bevegelsefrihet under klatringa. Sjekk om du har en butikk i nærheten som har disse, og prøv den på. Be betjeningen slenge opp i noe tungt, et par tau e.l. og simuler noen klatre-bevegelser så skjønner du hva jeg mener med bevegelse-frihet.

I tillegg er sekken strippa for unødvendige stropper og lommer, også er den ganske smal så den ikke hekter seg ged klatring i trange renner/kaminer. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er egentlig ingen klatrer selv, men jeg vet tilfeldigvis at Crux lager bra klatresekker.

http://www.crux.uk.com/en/rucksacks.php

Jeg har også en i fra de, da de fungerer utmerket til andre ting enn klatring også.

Kan anbefale denne for gram-jegere. Det er en 70+7 liter som veier bare 1,5kg. Det er få andre sekker i den størrelsen som veier så lite og fortsatt er gode å bære med.

http://www.crux.uk.com/en/rucksacks.php?range=1&product=5

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag her :)

Jeg skal se nærmere på mye av dette. Har allerede en Bergans Alpine 50 l men har en følelse av at denne blir for stor til sommerklatring. Trenger vel egenlig bare plass til klatreutstyret samt litt snacks :cry: Kanskje et drikkesystem hadde vært en fordel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med norrøna falketind. 35 l. Da har man plass til litt klær, mat, drikke,klatreutstyr osv. Dersom du skal ha mindre sekk kan det bli trangt om plassen dersom du skal ha lange dager i fjellveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd.

Jeg slenger meg på...

Jeg liker at den har relativt kort rygg så man kommer til kalkpose og utstyr hengende bak på selen. Osperey i populære utgaver syntes jeg er for lange.

Liker at det er glidelås åpning i toppen så det ikke er noe lokk å bakse med eller som slenger rundt. Ca 25l funker bra på mine dagsturer og sist at den har mulighet for å feste mye utenpå...så man får med tauet og racket hjem igjen...

Har brukt en bergans redrock 10 år gammel som itillegg kosta 550kr...Bruker den forøverig til alt...

Men hvis en ikke syntes det er for mye i veien er det sikkert digg med 35l også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.