Gå til innhold
  • Bli medlem

Greit sted å telte vinterstid i Nordmarka?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Hei! Obs! Nybegynner på ski her!

Jeg skal teste et nyinnkjøpt telt i helgen og er på utkikk etter et greit sted å slå det opp vinterstid i Nordmarka, helst ikke mer enn 10 km fra et eller annet sted med offentlig transport, sånn at det er greit å slå retrett om noe skjærer seg.

Du trenger ikke dele ditt hemmelige favorittsted her. Stedet kan gjerne være nær, men helst ikke kloss inntil de mest trafikkerte skiløypene.

Jeg har tittet litt på kartet, men blir ikke helt klok på hva som kan være bra. Kanskje langs frønsvollen eller rundt skjennungen et sted? Eller hva med Lysedammene? Oppkuvvannet? Jeg merker jo at det er kaldt langs de store vanene, så det er vel bedre å finne et område langs en myr eller lite tjern der det forhåpentlig er mindre vind?

Takk for alle råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stått ved nordre Heggelivann like ved en bro. Den gangen var det ikke mye trafikk, men jeg vet ikke helt status på det nå.

Ellers kan du jo kampe ved Øyungen og gå opp fra Skar i Maridalen. Der er det fint om sommeren og hvorfor da ikke om vinteren. Sist jeg gikk der var det kun en scooterpreparert løype. En veenn av meg teltet på Blankt vann, men det var på en ukedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse plasser i marka men det kommer litt på ærend med turen. Skal du bare ut å teste telt kan du jo omtrent sette det opp hvor som helst.

Skal du f.eks pilke i tillegg er det jo en fordel ved et vann da :)

Når det gjelder kulde langs vann henger det og sammen med om det er noe vind, hvordan terreng rundt vannet er. På vann som ikke ligger i en "gryte" skal du ikke så mange meter opp fra isflaten før du sparer en del kuldegrader.

Når det gjelder helg og fint vær er det som regel mye folk ute i marka. Tenker du rettrett på natta hvis det blir for kaldt er det og lite kollektivtransport på den tiden.

Et tips er å ta buss 31 til Tonsenhagen. Derfra er det kort vei til marka. Rett inn er det lysløype men følger du bilveien opp til toppen av bebyggelse så går det mange stier som eog er tråkket på vinteren. Der går det ikke like mange som i skiløypene. Oppover ÅRvollåsen som den heter kan du finne deg en fin plass med utsikt over byen ved stille vær eller litt skjermet inni skogen hvis det er litt trekk. Skulle du måtte gjøre retrett så går 31 bussen hele natten.

Tipper du bruker max 15-20 min opp til slutten av begyggelse og så trenger du ikke mer enn 30 min å gå til toppen av åsen hvis du går så langt. Litt avhengig av hvor mye oppakning du har.

Når stiene deler seg så ta en litt mot venstre,der er det best utsikt. Er noen bålplasser og en halv gapahuk oppi lia.

Går folk her og men sjelden mange så tidlig. Var oppover på fjellskiene forrige lørdag og da møtte jeg 2 stk på hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tar gjerne mot tips på hva slags steder jeg skal se etter på kartet også. Jeg skal ikke pilke, så kan vel like gjerne slå leir langs en myr som et vann? Tenkte meg ut å "rekognisere" litt med hodelykten i morgen.

Tipset om å gå fra Tonsenhagen skal jeg ha i bakhodet, hadde kanskje tenkt meg noe i Nordmarka ettersom det er der jeg er "kjent".

Ikke tolk det med kollektivtransport alt for bokstavelig, bare et poeng at det er rimelig greit at det ikke er alt for langt til "sivilisasjonen" første natta og ikke alt for langt å gå hvis jeg kommer meg ut allerede på fredag.

Jeg har også fjellski, så det er mulig å tråkke egne spor hele veien om det gjør det enklere å komme med forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta T-banen til Sognsvann, og labb i vei innover til øvre blanksjø. Ikke langt og stille. Finnes også mange plasse ved store og lille Åklungen, nå som det er vinter kan du greit komme deg på vestsiden og vekk fra lysløypa.

Bussen inn i Maridalen til Skar og derfra opp til Øyngen eller Fagervann er også et bra tips.

Du er jo ikke avhengig av vann vintestid, mange steder holder det med 100 meter inn i skogen hvis du bare skal prøve teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke. Jeg har ikke gått den løypa i vinter, noen ganger er den kjørt opp over nedre Blanksjø, forrige vinter var det kun "private" tråkk der...

på markadatabasen finner jeg ikke løypa nå, men før gikk det en løype fra nedre blanksjø og opp til øvre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog til Movann. Følg løypa oppover mot Tømte. Når du kommer litt høyere i terrenget der (opp til myrene/tjernene på toppen) er det mange fine teltplasser. Om man går et par hundre meter fra løypa har man ro og fred. Samtidig enkelt å komme hjem. Har ligget oppi der mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget! Ingen dårlig idé!

Jeg handlet primus i går og ble rammet av plutselig overmot. Dro ut fra Sognsvann, slo meg ned langs nedre Blanksjøvann, der var det noen som hadde teltet for ikke lenge siden. Konklusjonen ble at jeg skulle studert både hvordan primusen fungerer og teltet før jeg dro ut. Det ble en litt kald, men fin natt. Meg - Skogen 1-1.

Så jeg kan godt trenge flere forslag til teltsteder. Vi gjør et nytt forsøk på fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan godt trenge flere forslag til teltsteder. Vi gjør et nytt forsøk på fredag!

Toppen av Barlindåsen! Tog til Sandemosen stasjon. Fjellskitur på sti og god utsikt mot byen og Tryvann. Litt spennende skitur ned igjen...

Retrettmulighet noen km på preppet skiløype til Kjelsås hvis du skulle få skrekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget! Ingen dårlig idé!

Jeg handlet primus i går og ble rammet av plutselig overmot. Dro ut fra Sognsvann, slo meg ned langs nedre Blanksjøvann, der var det noen som hadde teltet for ikke lenge siden. Konklusjonen ble at jeg skulle studert både hvordan primusen fungerer og teltet før jeg dro ut. Det ble en litt kald, men fin natt. Meg - Skogen 1-1.

Så jeg kan godt trenge flere forslag til teltsteder. Vi gjør et nytt forsøk på fredag!

Jeg synes det du har gjort er veldig smart. Prøve vintertelting ganske bynært med greie retrettmuligheter. Læringskurven går ganske bratt oppover. Vi gjør alle erfaringer som vi drar nytte av på neste tur.

Uavgjort er jo slett ikke så verst på første forsøket.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Lompa og takk til alle på forumet som har bidratt med forslag.

I helgen gikk det betraktelig bedre, etter å ha fått litt hjelp av en kompis med teltet bar det opp i retning Oppkuvvannet. Slo meg ned litt før vanet, rett ved skiløypene, men fritt for folk på kvelden. Skulle ha gravd ut leirplassen litt bedre, men det gikk helt fint.

Fyr på primusen ble det også og jeg slumret / sov til ganske langt ut på dag.

Planen var egentlig nå å gå mot Spålen, men det viste seg at jeg hadde bommet litt med proviantpakningen, og måtte derfor stikke innom et serveringssted om jeg ikke skulle måtte dra hjem allerede lørdagn. Satte derfor ned mot Løvlia, spiste lunsj der og campet etterhvert ved broen ved søndre Heggelivann. Campet ganske tidlig, så det ikke skulle bli noe stress, hadde en tanke om en kveldstur, men det ble med tanken og jeg sovna ganske tidlig.

I dag bar det ned til Sørkedalen igjen. Ikke mange milene, men mange nyttige erfaringer. Et problem var at klær, sko etc. var stive av frost, til tross for at jeg fyrte litt i teltet om morran søndagen. Et annet problem var at teltstangene var så frosne at jeg måtte varme dem litt med munnen for å ta de fra hverandre. Ikke noe problem med noen små blå, men om det hadde vært -20.... Noen som har ideer om hvordan jeg skal løse dette?

Alt i alt en meget fin helgetur. Supert med dette forumet der nybegynnere som meg kan få hjelp og forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.