Gå til innhold
  • Bli medlem

"LØST" Førstepakke til rando-nybegynner?


FrostMarius

Anbefalte innlegg

Etter at det i helgen falt 30cm pudder her i trønderhovedstaden (som riktignok regnet vekk og litt til på mandag) har jeg bestemt meg, etter over ett års nøling for å investere i topptur-ski.

Bruksområdet er hovedsaklig enkle toppturer (jeg er helt fersk på låst hæl ) på variert underlag. En og annen mild tur i anlegg blir det nok også (ferskinger må trenes).

Er vokst opp med hytte på fjellet, over skoggrensen, og gleder meg selvsagt til å straffe de nye skiene mine der, i kjent terreng.

Ser selvsagt for meg å flyte rundt på et hav av pudder, men i realistiske øyeblikk husker jeg at det nok oftest er hardt og avblåst.

Føler jeg har gjort god research, men ingenting er bedre enn om dere kan hjelpe til med å motbevise dette.

Har prioritert litt lettere utstyr, uten at det blir for pinglete til å fyke over ett og annet humpete isparti (håper jeg?). Det skal uansett gås opp med, og jeg er ingen fartsfantom. På brett og sykkel trives jeg med rolige tekniske nedkjøringer i skog.

Utstyret jeg vurderer:

Ski: Coomback, årets modell.

Binding: Marker Tour F12

Sko: Scarpa Maestrale

Tenker å bestille fra Telemark Pyreenene, med litt annet snacks som feller (hvilke?), søkestang, spade og sekk.

Noen invendinger? Jeg valgte nesten K2 Hardside, og er fremdeles usikker på den. Samt at skoene er valgt litt på måfå. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville IKKE kjøpt støvler uten å ha prøvd de først. Ellers ville jeg heller gått for Dynafit binding (bruker selv, kjempefornøyd). Og kjøp med skarejern, så brede ski er ikke så gode å kante med hvis det blir for hardt. Du får i alle fall skarejern til Dynafit, vet ikke angående marker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville IKKE kjøpt støvler uten å ha prøvd de først. Ellers ville jeg heller gått for Dynafit binding (bruker selv, kjempefornøyd). Og kjøp med skarejern, så brede ski er ikke så gode å kante med hvis det blir for hardt. Du får i alle fall skarejern til Dynafit, vet ikke angående marker.

+1

Veldig dumt å kjøpe støvler du ikke har prøvd. Det er kjempeforskjell på passform, og det er grusomt å gå med støvler som passer dårlig.

Husk også at på topptur kan du ikke sette deg i varmestua og ta av støvlene når føttene blir vonde.

Ville gått til en butikk der de kan litt og har litt utvalg (Bratt i Trondheim kanskje? eller ta turen til vpg i Oppdal) og prøvd forskjellige, og fortrinnsvis da også kjøpt der. Det er verd å bruke penger på gode støvler!

Et konkret tips til støvel er dynafit tlt5, som burde passe bruken din og vistnok skal være veldig bra.

Støtter også dynafit sine bindinger.

Urolig mye lettere enn alt annet, og bedre å gå med enn det meste.

Når det hovedsaklig er topptur du skal gå på og ikke dropper store klipper er det ingen grunn til å velge noe annet. (noen dropper også store klipper med dynafit)

Du sier ikke noe om vekt, men med mindre du veier 110+ vil jeg tippe du kan få for en 10-din variant av dynafit.

Det har kommet noen nye modeller i år, så det kan være noe å finne på tilbud. Tror ikke årets model (radical) er mye bedre (her får noen arrestere meg hvis jeg tar feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mindviruz er det så stor forskjell på radical vs vertical?

Selvsagt enig at man burde gå for radical hvis de har samme pris, men burde man ikke kunne få en god pris på vertical?

ER det verd å betale mer for radical (hvis man ikke skal kjøre knallhardt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at bindingene koster mye penger uansett, og du har større kjangs for å bli skuffet om du går for en vertical, siden de har hatt en del problemer med preutløsning (det så kjerringa og ja :D ). Det viktigste for meg er at jeg ikke blir skuffet, for da er pengene gått rett i dass. Da ville jeg angret på at jeg ikke brukte litt ekstra på den gode modellen. Selv om jeg bare veier 70 kg tok jeg ikke kjangsen på å gå for en vertical. Skulle det vise seg at jeg da får problemer med preutløsning, så hadde jeg angret bittert etterpå. Prisforskjellen er ikke så stor heller, og mange steder får du ikke kjøpt vertical heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hard skare eller is låser jeg uansett bindingen i gåmodus for at slag ikke skal løse ut. Ikke at jeg er plaget med at de løser ut (har vertical FT12 og TLT), men liker ikke tanken på å miste ei ski på slikt føre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville IKKE kjøpt støvler uten å ha prøvd de først. Ellers ville jeg heller gått for Dynafit binding (bruker selv, kjempefornøyd). Og kjøp med skarejern, så brede ski er ikke så gode å kante med hvis det blir for hardt. Du får i alle fall skarejern til Dynafit, vet ikke angående marker.

Hva er, og hvordan fungerer skarejern? Hva er den engelske betegnelsen?

Har inntrykket av at Dynafit er noe pinglete, grunnen til at jeg sliter meg opp på fjellet er jo for å kunne kjøre ned på noe annet enn fjellskiene.

Hva skiller de forskjellige Dynafitene? Ser det finnes Radical og Vertical, men også FT, ST og Rental hos Pyreneene.

Veldig dumt å kjøpe støvler du ikke har prøvd. Det er kjempeforskjell på passform, og det er grusomt å gå med støvler som passer dårlig.

Husk også at på topptur kan du ikke sette deg i varmestua og ta av støvlene når føttene blir vonde.

Ville gått til en butikk der de kan litt og har litt utvalg (Bratt i Trondheim kanskje? eller ta turen til vpg i Oppdal) og prøvd forskjellige, og fortrinnsvis da også kjøpt der. Det er verd å bruke penger på gode støvler!

Et konkret tips til støvel er dynafit tlt5, som burde passe bruken din og vistnok skal være veldig bra.

Støtter også dynafit sine bindinger.

Urolig mye lettere enn alt annet, og bedre å gå med enn det meste.

Når det hovedsaklig er topptur du skal gå på og ikke dropper store klipper er det ingen grunn til å velge noe annet. (noen dropper også store klipper med dynafit)

Du sier ikke noe om vekt, men med mindre du veier 110+ vil jeg tippe du kan få for en 10-din variant av dynafit.

Det har kommet noen nye modeller i år, så det kan være noe å finne på tilbud. Tror ikke årets model (radical) er mye bedre (her får noen arrestere meg hvis jeg tar feil)

Jeg er 188 og i overkant av 80 kg. Jeg tar dette med passform til etterretning, og skal se hva jeg finner av utvalg lokalt. Bratt har jeg aldri hørt om, og klarer heller ikke Google meg frem til noen butikk i Trondheim, finnes det?

Skandinavisk Høyfjellsutstyr fører i alle fall Maestrale, så kanskje jeg må ta turen innom der. Skal lese meg opp på denne TLT5.

Merker meg oppslutningen rundt Dynafit. Dette er hovedsaklig fordi de er lettere, og bedre å gå med? Er de også lettere enn lillebror Tour fra Marker?

Samme pakke som jeg har investert i, men jeg har valgt dynafit binding velg en av radical utgavene, de har blitt oppgradert. Prøv sko før du kjøper, resten får du billig fra sports conrad :D

Kult! Hvilken sko endte du opp med? Er det billigere fra Sports Conrad enn Pyreneene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten også at denne TLT5-støvelen finnes i flere utgaver: TF-X, TF og Performance med stigende pris i den rekkefølgen.

Noen som kan si noe om forskjellene?

Pris forøvrig er en faktor, men jeg kan overtales til å bruke mer penger her og der om det vil lønne seg i fjellsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarejern = crampons.

http://www.telemark-pyrenees.com/en/dynafitcrampons-p-14243.html

De biter på is/skare der feller ikke fester, og i brattere traversering sklir ikke skiene ut.

Jeg bruker dynafit i skitrekk også, de få gangene jeg er der. Null problem å kjøre på. Forskjellen mot ei bakkeski i praksis, ligger i støvelen, som er mykere enn alpinstøvler. Men her er selvfølgelig forskjell fra støvel til støvel. Noen bruker alpinstøvler på toppturer også, men det blir nok veldig stivt å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hard skare eller is låser jeg uansett bindingen i gåmodus for at slag ikke skal løse ut. Ikke at jeg er plaget med at de løser ut (har vertical FT12 og TLT), men liker ikke tanken på å miste ei ski på slikt føre :D

Har du ikke stoppere eller fangremmer da? Slik jeg ser det er det direkte farlig å låse bindingen. Hva hvis du faller, og skien vrir seg rundt, henger seg fast eller noe sånt? Da kan du virkelig ødelegge foten.

Det er kanskje greit å låse den dersom du ser at akkurat ned dette henget her vil det være direkte farlig å miste skien, men da bør du frigjøre den når du har kjørt ned henget.

Dynafit TLT5 kan bli litt i letteste laget for en K2 Coomback ski. Maestrale er litt kraftigere og har en spenne mer. Jeg har ikke mulighet til å få foten nedi dynafit TLT5 støvelen. Den er veldig smal i foten, og var sykt vond å gå med. Maestrale er bredere, men jeg skulle gjerne ha prøvd en enda bredere Black Diamond støvel for jeg gikk for Maestrale. Jeg overpronerer, derfor trenger jeg brede støvler.

Vet ikke hvem som er billigst av conrad og den andre butikken du nevnte, men conrad er ganske billig dersom du går inn på pakkene og bestiller bindinger og sko. Når det gjelder conrad, kan du også kjøpe fjordårets modell av Coonback der litt billigere enn årets modell.

Jeg ville gått for Dynafit Radical ST (den er med stopper) eller Dynafit Radical Speed (den er med fangrem). Dynafit FT har en plate som legger til ekstra pris og vekt, uten å sikkert gi noen fordel.

Etter min mening er Marker bindingene for tunge, og ikke god nok til å gå med (har jeg hørt), hvis det er toppturski du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke stoppere eller fangremmer da? Slik jeg ser det er det direkte farlig å låse bindingen. Hva hvis du faller, og skien vrir seg rundt, henger seg fast eller noe sånt? Da kan du virkelig ødelegge foten.

Det er kanskje greit å låse den dersom du ser at akkurat ned dette henget her vil det være direkte farlig å miste skien, men da bør du frigjøre den når du har kjørt ned henget.

Du kan ikke sammenligne fall i løssnø med "fall" på skare/is. Mister stålkanten feste foretrekker jeg å ha begge skia på beina for å gjenvinne kontrollen. Alt annet er i grunn underordnet i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarejern = crampons.

http://www.telemark-pyrenees.com/en/dynafitcrampons-p-14243.html

De biter på is/skare der feller ikke fester, og i brattere traversering sklir ikke skiene ut.

Jeg bruker dynafit i skitrekk også, de få gangene jeg er der. Null problem å kjøre på. Forskjellen mot ei bakkeski i praksis, ligger i støvelen, som er mykere enn alpinstøvler. Men her er selvfølgelig forskjell fra støvel til støvel. Noen bruker alpinstøvler på toppturer også, men det blir nok veldig stivt å gå med.

Ahh, smart, og ikke spesielt dyrt heller.

...

Dynafit TLT5 kan bli litt i letteste laget for en K2 Coomback ski. Maestrale er litt kraftigere og har en spenne mer. Jeg har ikke mulighet til å få foten nedi dynafit TLT5 støvelen. Den er veldig smal i foten, og var sykt vond å gå med. Maestrale er bredere, men jeg skulle gjerne ha prøvd en enda bredere Black Diamond støvel for jeg gikk for Maestrale. Jeg overpronerer, derfor trenger jeg brede støvler.

...

Jeg ville gått for Dynafit Radical ST (den er med stopper) eller Dynafit Radical Speed (den er med fangrem). Dynafit FT har en plate som legger til ekstra pris og vekt, uten å sikkert gi noen fordel.

Etter min mening er Marker bindingene for tunge, og ikke god nok til å gå med (har jeg hørt), hvis det er toppturski du er ute etter.

ST er den rimeligste varianten? Jeg tenkte kanskje den platen stiver skien litt (ingen fare når Coomback er så myk?), pluss at FT er kraftigere, opp til DIN 12. Er det noen bakside med å velge denne?

Hvordan har forresten tilbakemeldingene vært på Radical gjennom året? Noen grunn til å heller velge Vertical, annet enn pris?

Leste denne tilsynelatende gjennomførte testen:

http://www.coreshot.com/index.php?option=com_content&task=view&id=122&Itemid=48

Om TLT5 Mountain:

" After skiing for two days, the testers reached a consensus: the TLT5 mountain is more an AT than an AT/freeride boot. It can drive a <95mm ski (albeit, according to some testers, with less precision than burlier boots like the virus, the radium, the mobe, etc), but with fatter skis the feeling is of poor control. "

om Scarpa Maestrale:

" The maestrale can drive well burly skis. We have found no drive limits even using the stormrider, the 105 and the 112. Testers were very pleasantly surprised by how efficiently the boot transmits the will of the drivers foot sole. At 1500g per boot, the maestrale is about 350 or so more heavy than the TLT5, but in our opinion drives fat skis better. "

Du kan ikke sammenligne fall i løssnø med "fall" på skare/is. Mister stålkanten feste foretrekker jeg å ha begge skia på beina for å gjenvinne kontrollen. Alt annet er i grunn underordnet i en slik situasjon.

Du tenker på at man i såfall skli eller spretter, og ikke setter skien fast på skare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på at man i såfall skli eller spretter, og ikke setter skien fast på skare?

Ja, i mitt hode er 99% scenarioet todelt. Det ene er hvis en mister kontroll skjer det i sidelengs utglidning. Et helt par ski er noe helt annet enn et halvt i en slik situasjon. For ikke å snakke om hvis begge løsner... :D Det andre er at slagene mot underlaget kan være nok til å løse ut skiene hvis en må tverre hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sammenligne fall i løssnø med "fall" på skare/is. Mister stålkanten feste foretrekker jeg å ha begge skia på beina for å gjenvinne kontrollen. Alt annet er i grunn underordnet i en slik situasjon.

Det kan godt være at du har helt rett, men jeg forstår ikke helt. Har sikkert ikke samme erfaring som deg. Kansje du kan forklare når det kan være lurt å låse bindingen på vei ned? Jeg trodde nemlig at dersom du faller er det bra at bindingen løser ut. Faller du, så har du liksom falt allerede tenker jeg. Og har du stoppere, eller fanremmer må du bare opp på bena igjen, og på med skiene.

Forstår jeg deg rett at du mener på på skareføre, kan skiene løse ut dersom man har bindingene rett innstilt? Gjelder dette Radical også? I så fall er det jo noe galt med bindingen slik jeg ser det? Eller så må man justere de litt "hardere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ST er den rimeligste varianten? Jeg tenkte kanskje den platen stiver skien litt (ingen fare når Coomback er så myk?), pluss at FT er kraftigere, opp til DIN 12. Er det noen bakside med å velge denne?

Hvordan har forresten tilbakemeldingene vært på Radical gjennom året? Noen grunn til å heller velge Vertical, annet enn pris?

Dette har jeg fått med meg:

- ST er billigere enn FT.

-Speed er billigst, og lettest. Forskjellen er at Speed er som ST, men uten stopper. Du må derfor bruke fangrem. Plager ikke fangremmen deg ville jeg uten tvil gått for denne på en toppturski. Den veier veldig lite.

- ST er lik FT, utenom at man kan stille inn FT til DIN12. Er du veldig tung, og samtidig kjører veldig aggresivt kan det kanskje være en fordel. Men når man bruker DIN12 har jeg også blitt fortalt at kjangsen for benbrudd og skader er store ved fall. Skien løser nemlig ikke lett ut. Den andre forskjellen er platen som "alle ler av". Den gjør at vekten går opp, prisen går opp men det er heller tvilsomt at den har noen effekt i det hele tatt.

- Radical er en forbedret versjon av Vartical. Vertical hadde visstnok i noen tilfeller probelmer med preutløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at du har helt rett, men jeg forstår ikke helt. Har sikkert ikke samme erfaring som deg. Kansje du kan forklare når det kan være lurt å låse bindingen på vei ned? Jeg trodde nemlig at dersom du faller er det bra at bindingen løser ut. Faller du, så har du liksom falt allerede tenker jeg. Og har du stoppere, eller fanremmer må du bare opp på bena igjen, og på med skiene.

Forstår jeg deg rett at du mener på på skareføre, kan skiene løse ut dersom man har bindingene rett innstilt? Gjelder dette Radical også? I så fall er det jo noe galt med bindingen slik jeg ser det? Eller så må man justere de litt "hardere"?

Hvis et fall medfører at en stopper opp, så er det ikke noe problem. Men det skal ikke så mye helling til med skare/is før du ikke stopper, da er gåmodus risikostyring. Ja bindingen kan løse ut på skareføre pga slag mot underlaget. Sannsynligheten for å miste festet under klatring grad 3 er veldig liten iom det er teknisk enkelt, likevel sikrer man hvis utfallet kan bli fatalt. Same story :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange gode svar å få her, tusen takk til alle som hjelper til, nå nærmer vi oss å straffe Mastercardet!

Dette har jeg fått med meg:

- ST er billigere enn FT.

-Speed er billigst, og lettest. Forskjellen er at Speed er som ST, men uten stopper. Du må derfor bruke fangrem. Plager ikke fangremmen deg ville jeg uten tvil gått for denne på en toppturski. Den veier veldig lite.

- ST er lik FT, utenom at man kan stille inn FT til DIN12. Er du veldig tung, og samtidig kjører veldig aggresivt kan det kanskje være en fordel. Men når man bruker DIN12 har jeg også blitt fortalt at kjangsen for benbrudd og skader er store ved fall. Skien løser nemlig ikke lett ut. Den andre forskjellen er platen som "alle ler av". Den gjør at vekten går opp, prisen går opp men det er heller tvilsomt at den har noen effekt i det hele tatt.

- Radical er en forbedret versjon av Vartical. Vertical hadde visstnok i noen tilfeller probelmer med preutløsning.

Av forumfiske her og der ser jeg at en del mener denne platen folk før lo av, nå med Radical er med på å stive opp skien, noe som sikkert ikke kan være dumt med så myke ski som Coomback?

Jeg trenger uansett bare å bestemme meg for en Dynafitbinding nå, det er ikke så lett, spesielt ikke når prisen påvirker det hele:

Radical FT med 110mm brems: 449 Euro

Vertical FT med 110mm brems: 339 Euro

Radical ST med 100mm brems: 369 Euro (Antar bremsen kan bøyes de 3-4mm'ene som må til, hvis ikke må vi legge på 40 Euro for nye)

Vertical ST med 92mm brems 279 Euro pluss 40 til ny brems.

(Priser fra Pyreneene, hvor jeg tenker handle)

I tillegg kommer muligens en sånn Power Plate fra Dynafit om jeg skulle velge en av Verticalene, siden det virker som de fleste mener denne trengs på en såpass bred ski som Coomback (?)

Hva mener folket?

Tillegg: Hvor trang skal en sko føles når den er riktig størrelse, men ikke varmebehandlet enda? Noen som klarer å sette ord på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et fall medfører at en stopper opp, så er det ikke noe problem. Men det skal ikke så mye helling til med skare/is før du ikke stopper, da er gåmodus risikostyring. Ja bindingen kan løse ut på skareføre pga slag mot underlaget. Sannsynligheten for å miste festet under klatring grad 3 er veldig liten iom det er teknisk enkelt, likevel sikrer man hvis utfallet kan bli fatalt. Same story :)

Om jeg hadde kjørt med bindinger jeg var redd for at skulle løse ut på grunn av slag mot underlaget, eller som jeg ikke stolte på ned der det er så utsatt at et fall blir katastrofalt tror jeg at jeg hadde kjøpt meg noen tøffere bindinger gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde kjørt med bindinger jeg var redd for at skulle løse ut på grunn av slag mot underlaget, eller som jeg ikke stolte på ned der det er så utsatt at et fall blir katastrofalt tror jeg at jeg hadde kjøpt meg noen tøffere bindinger gitt..

Ikke noe negativt om bindingene, det er utelukkende bevisst risikostyring hvis noe uforutsett skal skje. Du ser det også i alpint, bindinger løser av og til ut samme hvor godt utstyret er testet, sjekket og dobbeltsjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange gode svar å få her, tusen takk til alle som hjelper til, nå nærmer vi oss å straffe Mastercardet!

Av forumfiske her og der ser jeg at en del mener denne platen folk før lo av, nå med Radical er med på å stive opp skien, noe som sikkert ikke kan være dumt med så myke ski som Coomback?

Jeg trenger uansett bare å bestemme meg for en Dynafitbinding nå, det er ikke så lett, spesielt ikke når prisen påvirker det hele:

Radical FT med 110mm brems: 449 Euro

Vertical FT med 110mm brems: 339 Euro

Radical ST med 100mm brems: 369 Euro (Antar bremsen kan bøyes de 3-4mm'ene som må til, hvis ikke må vi legge på 40 Euro for nye)

Vertical ST med 92mm brems 279 Euro pluss 40 til ny brems.

(Priser fra Pyreneene, hvor jeg tenker handle)

I tillegg kommer muligens en sånn Power Plate fra Dynafit om jeg skulle velge en av Verticalene, siden det virker som de fleste mener denne trengs på en såpass bred ski som Coomback (?)

Hva mener folket?

Tillegg: Hvor trang skal en sko føles når den er riktig størrelse, men ikke varmebehandlet enda? Noen som klarer å sette ord på det?

Hva slag power plate er det du henviser til? Og hvem er det som mener at du trenger denne?

Er det den som ligger mellog for- og bakbindingen på ft-modellene?

I så fall er det bare tull å investere i det i tillegg.

Selv om coomback er en ganske myk ski er det nå en gang slik den er laget, det er bare mot sin hensikt å prøve å endre på en skis egenskaper med å bruke en avstivende plate.

Dette er et viktig argument mot kjøreegenskapene til randobindinger (- de fleste dynafitbindinger), nettopp at de stiver av skien under støvelen.

Moralen er, at hvis du føler at du må bruke bindingen til å stive opp skien bør du kjøpe en stivere ski.

Ikke ødelegg den kurven som er laget i skien med en avstivende binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 100 om stopper på mine coomback. Passet helt perfekt uten å bøye de ut. Gikk akkurat klar kanten på skien :D

kanskje du bør undersøke om vertical bindinger takler så brede ski dersom du skal gå for vertical?

Så bra! Jeg har forsøkt å finne ut av det, uten å finne noe godt svar, er det noen som har synspunkter?

Hva slag power plate er det du henviser til? Og hvem er det som mener at du trenger denne?

Er det den som ligger mellog for- og bakbindingen på ft-modellene?

I så fall er det bare tull å investere i det i tillegg.

Selv om coomback er en ganske myk ski er det nå en gang slik den er laget, det er bare mot sin hensikt å prøve å endre på en skis egenskaper med å bruke en avstivende plate.

Dette er et viktig argument mot kjøreegenskapene til randobindinger (- de fleste dynafitbindinger), nettopp at de stiver av skien under støvelen.

Moralen er, at hvis du føler at du må bruke bindingen til å stive opp skien bør du kjøpe en stivere ski.

Ikke ødelegg den kurven som er laget i skien med en avstivende binding.

Dette er en power plate, den eliminerer overhenget foran på tåfestet, slik at kreftene blir mer spredt og bedre overført når du feks kanter skien.

http://www.wildsnow.com/4683/dynafit-power-plate/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der ble det nok forum-nerding og bro-science, nå vil jeg ut på ski, og bestiller umiddelbart følgende:

1 x Scarpa Maestrale 11/12

1 x K2 CoomBack 11/12 Length 188 cm

1 x Dynafit TLT Radical FT Z12 11/12 Width 110mm

1 x Black Diamond Traverse 11/12 Size Long

1 x K2 Aluminum Probe 300

1 x Osprey Kode 22 L - Alpenglow

1 x Black Diamond Lynx Shovel

1 x Smith Scope Graphic - Black Blaze Safety / Ignitor + RC36

1 x Dynafit First Aid Kit (Crampon Size)

1 x K2 Trim-to-Fit Mohair-Mix Skins 11/12 Length 188 cm

1 x Dynafit Crampons Size 110 mm

Storgleder meg til å komme i gang, takk for all hjelp!

(Hvis noen ser noen krise-feil i bestillingen, så si gjerne i fra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.