Gå til innhold
  • Bli medlem

e-bøker?


svingen

Anbefalte innlegg

Vurdere og kjøpe kidle etc,men finnes det noen e-bøker som har med vilmark og gjøre? var på ark og kjøpte bok fra lars monsen sist gang og da såg dem bare dumt på meg når jeg spurte om dem hadde den digitalt.

Er det noen som har erfaring på det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vurdere og kjøpe kidle etc,men finnes det noen e-bøker som har med vilmark og gjøre? var på ark og kjøpte bok fra lars monsen sist gang og da såg dem bare dumt på meg når jeg spurte om dem hadde den digitalt.

Er det noen som har erfaring på det her?

Bra tips. Gjorde noen små søk på blant annet Lars Monsen, Børge Ousland, Cecilie Skog og villmark på Kindle uten at jeg fikk noe treff. Ergo, det ser litt dårlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske forlag sitter vel fremdeles på fingeren når det gjelder e-bøker. Utvalget er lite, og formatet kan ikke benyttes på f.eks. kindle.

Skjønner egentlig ikke at bransjen ikke kan utnytte de mulighetene som finnes i digital teknologi. Drømmen hadde jo vært å laste ned 10 e-bøker som både inneholder tekst, bilder og video (hvorfor ikke slå sammen bok og video?) på lesebrettet og sluppet tykke papirbøker når en skal på langtur.

Men ser man eksemplene fra film og musikkbransjen er det vel lite håp om noe slikt de neste ti årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en ivrig Kindle bruker i noen år en dette apparatet er den beste dingsen jeg har kjøpt på lenge. Fikk forresten en papirbok fra Børge Ousland til jul og det har sin fordel med å være en papirbok. Bildene er jo veldig viktige i slik bøker. Det gjelder også Lars Monsen sine bøker. Kindlebøker har som regel ikke bilder, men noen ganger har de tegning (har jeg opplevd i gamle Jules Verne bøker).

Det jeg nettopp har lastet ned gratis fra Amazon er en del bøker fra John Muir. Dette skal handle om villmark.

Bøker uten copyright kan du ofte laste ned gratis, bl.a. fra Gutenberg. Men det er bare en håndfull med norske bøker. Du kan velge flere formater og ofte ligger det Kindle format. Ellers fungerer også txt og html bra.

Sist fant jeg en webside der det lå mange klassike norske bøker som e-bok, men jeg har skiftet maskin (mistet bokmerkene) og finner ikke siden lengre. Kanskje har siden blitt tatt av luften av den mektige bokbransjen? Noen norske forfattere (også bare en håndfull) har begynt å legge sine bøker til lav pris på amazon. Jeg har kjøpt et par, men har ikke lest dem enda. Dette kan forfattere gjøre uten forlag og risikoen er da at kvaliteten er en annen enn ved bøker som publiseres gjennom et forlag.

Billigste modell Kindle er nå såpass billig at jeg bare kan anbefale å kjøpe en og bruke den til lese først og fremst engelske bøker. Men hvis du bare vil lese norske morderne bøker på norsk, kan du kanskje bedre la være å kjøpe Kindle.

Oh, ja, det er litt frustrerende at offisielle e-bøker som selges til andre lesebrett ikke er kompatible med Kindle. F. eks. PDF med DRM fra Adobe er et format som Kindle ikke takler. Det finnes andre uavhengige lesebrett som gjør det, men de kan ikke lese Kindle bøker. Og Amazon har ofte gode priser på sine bøker. Det er derfor jeg konkluderte at jeg har nok utvalg til bra pris og det er ikke så ille å være litt knyttet til en butikk. Jeg leser også en god del Gutenberg.

Den innebyggede Engelske ordboken på Kindle er ideell. Jeg savner den når jeg leser en papirbøk i blant. Også dette med trådløst nedlasting er genialt. Jeg kjøper på PC når det passer og laster ned fra Kindle når det passer. Kan også kjøpe direkte via Kindle.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk svar fra larsforlaget og dem har ikke tenkt og selge e-book virker det som.

"Hei,

Nei, vi kjører dessverre kun papir.

"

Jan Erik Hansen:jeg besøkte en kompis en gang som hadde kjøpt noe som ligned på e-book på tableten (apple tablet) og der var det både film og tekst,det var forklaring hvordan fornybar energi,utrolig bra pedagoisk og intresant,jeg håper når sønnen min starter på skolen om 3 år att det er mere lagt opp slik.

Problemet med det her er att video tar jo rimlig mye ressureser (les strøm) så det her høre nok best hjemme i heimen eller når man har tilgang til strøm (eller solcelle)

ser ikke ut som er så dyre de kidle bøkene samtidig så er det mulig og komme seg rundt DRM ser det ut som (etter litt googling) så da kan man kjøpe norske brøker og.

tenkte og kjøpe den her http://www.amazon.com/Kindle-eReader-eBook-Reader-e-Reader-Special-Offers/dp/B0051QVESA er den lit liten eller er det fint størelse hva har du Lindap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte og kjøpe den her http://www.amazon.com/Kindle-eReader-eBook-Reader-e-Reader-Special-Offers/dp/B0051QVESA er den lit liten eller er det fint størelse hva har du Lindap?

Jeg har den forrige modellen av denne:

http://www.amazon.com/gp/product/B004HZYA6E/ref=famstripe_kk3g/177-4874263-6439907

Med gratis 3G og uten wifi. Da var det bare mulig å kjøpe med tastatur. I praksis bruker jeg tastaturet lite, bare når jeg skal søke opp en bok for å kjøpe, men det gjør jeg som sagt oftest på PC'en.

Hadde jeg kjøpt ny Kindle i dag, hadde jeg valgt den modellen du hadde tenkt å kjøpe. Har veldig lyst på en ny, men siden det er dårlig for miljøet å bytte ut noe som fungerer bra, bruker jeg fortsatt den gamle. :D

Spørsmålet handlet om størrelse. Ja, jeg synes min Kindle har grei størrelse, men kunne gjerne vært litt lettere.

Din modell er mye mindre på utsiden, og dermed også lettere. Skjermen er like stor som min og det er absolutt stor nok til å lese romaner. En eks-kollega av meg som leser mange fagbøker sier at han foretrekker Kindle DX til fagbøker.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.