Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmark Februar - utstyr


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Om ett år skal jeg ut på ski i Finnmark, og som sørsvensk ... Så har jeg mye å lære. Jeg har Et år på meg for shopping, trening, utprøvning... Så her kommer min 'utstyrslista' og sen spørsmålen. Jeg har stor respekt for naturens krefter, så jeg prioriterer 'overlevnad'

Klær:

Brynje double arctic ull oppe og nede

Brynje double arctic balaclava

En tykk ullgenser (burde jeg ha to?)

Snowsled ventile osprey jakke, som jeg syr fast en pelskant på. Dette er en lang, dobbel anojakke med Fast hette, stornklaff, dobble lås, ekstra lommer etc.

Fjellreven Tur bokse (cotpol, salopette)

Men hva er passe som lag 2 på benen? Det er en tredagers tur, men 3 mil per dag, sove i hytter.

Sen er det da luer, som jeg aldrig har brukt i slikt klima. Under dagen, trenger jeg mer enn balaclavan plus jakkehetten? Pustemaske?

Og halsen? Tror jeg skall ha en bomullshalsduk?

Ryggsekken er en diger rammesekk med noen snurr-ting kring avbærerbeltet. Jeg har to 1l termoser, som skal være gode, og en varm sovepose.

Nødutstyret tenkte jeg skulle være en spade (hvilken og hvor finner jeg den via nettet?), samt en gammel primus (m 210 fra Høvik verk - funnen i nyskikk på Finn :)

Bør jeg å vurdere en eller annen Jervenduk?

Skidene er fjellski med spenn, 75mm, og Crispi sydpolen støvler. Trenger jeg ekstra gamasher? Og hvordan kan jeg øke varmen? Jeg har lagt to ekstra ullsåler i skoen, så jeg tenker mest på ovensiden av skoen.

Vottene lurer jeg å på: innerst en tynn, tynn silkevott. Beskytter om jeg må ta av meg mye i vinn. Utenpå den en rimelig ull/nylon ting fra Magasinet. Sen en ullvott, og ytterst en bomulls vindvott. Men burde jeg skifte ut den ytterste vindvotten mot noe ennu varmere?

Har ellers hørt at det skal være et spesiellt lys i Finnmark i Februar, og at det skal være ganske mørkt. trenger man en hodelykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brynje er bra - i aktivitet er det ikke sikkert du trenger enda et lag på beina - kommer an på temperaturen.

Ville hatt en skikkelig vindlue ikke bare brynje balaclava - div utstyr er å finne på nett på sportsnett.no eller oslosportslager.no - regner med du bor i Norge siden du bruker dette forumet.

Og ja ta for all del med hodelykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sove i telt, eller kun jervenduk? Når det gjelder om du skal ha det med deg eller ikke avhenger av hvor mye du skal bære, og hva slags sovepose du skal bruke!

Og husk for all del at primusene dine burde gå på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger 4 par hansker/votter på deg.

Hvis det er rundt -10 holder det med et par gode skihansker (Hestra f.eks.)

Er det veldig kaldt -20-25 så kan du ha et par tynne sealskinz ullhansker og votter med synt/dun fyll over.

Brynje arctic double er bra! Du trenger kun det under forflyttning.

En tykk ullgenser holder, evt dunjakke. (Genser er billigere)

Kjøp en god lue i tillegg, ullvang f.eks.

Gamasjer kan være greit. Norrøna har korte gamasjer som er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sove i telt, eller kun jervenduk? Når det gjelder om du skal ha det med deg eller ikke avhenger av hvor mye du skal bære, og hva slags sovepose du skal bruke!

Og husk for all del at primusene dine burde gå på bensin.

Men hva er passe som lag 2 på benen? Det er en tredagers tur, men 3 mil per dag, sove i hytter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukker Jerven sin King size fjell duk. God plass til sekken og mer luft. Veier mer men vært det etter min mening og brukk. For all del ha en duk eller sekk som du kan lige i full lengde.

Vill også anbefall en GPS med kart da vida ikke er lett å finne fram på i dorlig vær (ikke gløm kart og kompas).

Du bør også ha en brenner som funger i dorlig vær/vind når du ikke har telt.

Bruker en Spot http://www.findmespot.eu/en/ som nødpeile sender og venner/famile kan føle med på hvordan turen går (kan leies).

Hodelykt er en stor fordel i hytter og for å lage mat osv. Hvis du skal gå på kveld natt eller finne hyter i mørke er det en fordel med ei stor ei.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har vært en del på tur i Finnmark etter å ha gått to sesonger friluftsliv på fhs der oppe.

Hodelykt: JA!! Det er februar, mørkt om natten og kvelden. (Husk ekstra batterier)

Jervenduk: Å anbefale. Om den kun skal brukes som vindsekk ved en ufrivillig overnatting og du ellers har med sovepose til å holde varmen i så er ikke thermo-versjon et must. Husk også spade!

Votter: Skulle absolutt bli varmt nok med det du planlegger. Antagelig alt for varmt i hvert fall mens du går. Sjelden det er behov for mer enn en tykk ullvott og vindvott. Vantene er allikevel fine da de bedre å jobbe med. Selv går jeg gjerne med bare ullvanter når det ikke er så kaldt og under arbeid i leiren. Husk reservevotter!!! Å miste eneste par votter er noe av det verste som kan skje. (Reserve kan være ull og vindtett eller bare et par polvotter)

En tykk ullgenser er i utgangspunktet nok for hytter med fyring men gjør ikke noe å ha med to tykke selv om jeg da heller ville tatt med en tynn ullgenser ekstra pluss en ullstillongs ekstra. Fort gjort å glemme beina! En tykk og en tynn genser burde være varmt nok samtidig som du kan gå litt med den tynne på om det skulle være veldig kaldt.

Pustemaske? Nei, det trenger du ikke. En lett vindtett maske uten noe jall kan være kjekt å ha. Evt en hals funker mye for det samme om du drar den opp. Det skulle du jo uansett kjøpe om jeg skjønte riktig? Vil anbefale ullhals fremfor bomull. Bruker dette på nesten hver tur jeg er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten Crispi Sydpolen skisko selv: Om det er veldig kaldt har jeg i blant brukt "tåladder" fra forsvaret utenpå skiskoene. Disse er egentlig ikke ment for skisko så har ikke åpning for skibindingen men de er billige så det er bare å ta en kniv og kutte en åpning som passer.

https://www.forsvarsbrukt.no/p-983-tladder.aspx

Angående lue er en balaklava fin å ha men ha også en annen lue med deg i tilfelle(om tap eller du blir våt, evt streng kulde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Finnmark? Finnmark er større enn Danmark!

Iallefall være forberedt på veldig kulde! Vi er i Februar nå, og oppe i Pasvik var det -36gr forrige helg :)

Været kan slå ekstremt fort om, i går viste målestokken -29gr, idag viste den -22 og i lørdag er det meldt -1.

Dette kan slå andre veien også, så ved avreise viser værmelding -5, men når du kommer opp kan det være -20-- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må demonstrere min ukunskap: Jeg vet ikke (enn) hvor i Finnmark det er. Jeg har sett en kart-bilde fra google maps, og 'langt Nord, i mitten' husker jeg. Turen er til før å teste utstyr som om man skulle til Sydpolen, fast litt nærmere sivilisasjonen. Det blir nog aldrig Sydpolen for meg, men for en Syd-svensk, mest vant til regn og vind og platt landskap, er det Norske Fjellandskapets Drammatik (vær, utseende, skiftninger) helt uemotstådligt. Derfor denne turen.

Da har jeg notert GPS - det har jeg, må ordne kart før riktig område.

To set votter er å notert. Jeg har prøvd å finne et godt patent på hvordan man fester dem ved jakken når man midlertidlig må ta dem av ute. Jakken min har en større hyske i en av brystlommene. En karabinkrok på hver votte, så er de ur veien når jeg bruker hendene, men samtidlig lett tilgjengelige? Noen som har en link til et godt patent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To set votter er å notert. Jeg har prøvd å finne et godt patent på hvordan man fester dem ved jakken når man midlertidlig må ta dem av ute. Jakken min har en større hyske i en av brystlommene. En karabinkrok på hver votte, så er de ur veien når jeg bruker hendene, men samtidlig lett tilgjengelige? Noen som har en link til et godt patent?

Da jeg gikk i barnehage hadde jeg votter som var festet til hverandre med tau som gikk gjennom begge ermene og via ryggen. Fungerte bra det og jeg kan ikke tenke meg at det ikke skulle fungere på en voksen på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To set votter er å notert. Jeg har prøvd å finne et godt patent på hvordan man fester dem ved jakken når man midlertidlig må ta dem av ute. Jakken min har en større hyske i en av brystlommene. En karabinkrok på hver votte, så er de ur veien når jeg bruker hendene, men samtidlig lett tilgjengelige? Noen som har en link til et godt patent?

Karabinkrok tror jeg ikke ville vært en god løsning da metal leder varme veldig godt, og kommer til å gi deg frostskader om det kommer i kontakt med huden din. Jeg vet at norrøna sine vindvotter har et bånd man strammer rundt håndleddet slik at votten henger å dingler når du tar den av.

post-11228-133474779801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.