Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kler du deg under fysisk slit i 20 minus?


oddeiste

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har god erfaring med ullinerlue.

Altså en flortynn ullue. Det varmer relativt mye, men puster som juling. Det gjør at du får ventilert hodet på en effektiv måte. Selvfølgelig bør en ha en vindtett lue i lomma,

Dropp også ekstra tjukt ullag utenpå ulltrøya. Husk at du skal fryse som et skinn rett før du begynner å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt for mye fokus på klesvalg og litt for lite fokus på energiforbruk. Trådstarter sier han tok 3-400 høydemeter i ett jafs. Min første tanke er at han har holdt litt for stor fart opp den stigningen. Nå skulle han jo bare gå en halvtime etter den stigningen. Skulle han derimot gå hele dagen så tror i hvert fall jeg at det ville lønne seg å bruke litt mer tid på stigningene. Holde omtrent samme puls på flatene som i stigningene.Med mindre det er en treningstur. Har vel litt med form å gjøre og. Skal man gå langt så er det vel lurt å gå rolig i stigningene og heller gi på litt på flatene. Ellers skal man ha så lite klær på at man er ganske kald når man begynner å gå. Goretexjakke er for tett etter min mening i 20 minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner man mikrofiberanorakkene? :twisted:

Disse har jeg funnet en gang i Sverige på Hagløfs fabrikkutsalg. Var dessverre ikke i min størrelse. Jeg forstå at det var et prøveprosjekt og har aldri sett dem i butikker ellers. Men de virket som et bra plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som seriøst vil anbefale G-1000-jakker som året rundt-jakke? Eller er anbefalingene først og fremst som skiplagg?

Leser på villmarkbloggen det ble lenket til her at man må koke opp voksen og dyppe jakken for så å tørke den når man er på tur. I tillegg til at dette høres styrete ut, virker det jo litt vanskelig å få til dette i et lite telt med 20 blå.. ?

Har planer om å handle kvalitetsbukse og jakke etterhvert, men vil tenke meg grundig om. Nå har jeg noen vindtette, men ikke veldig pustende biligskalljakker + Helsport fjellduk + en softshell bukse somer litt vannavstøtende. Hadde i utgangspunktet tenkt meg Goretex paclite e.l. som "helårssett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som seriøst vil anbefale G-1000-jakker som året rundt-jakke? Eller er anbefalingene først og fremst som skiplagg?

Leser på villmarkbloggen det ble lenket til her at man må koke opp voksen og dyppe jakken for så å tørke den når man er på tur. I tillegg til at dette høres styrete ut, virker det jo litt vanskelig å få til dette i et lite telt med 20 blå.. ?

Har planer om å handle kvalitetsbukse og jakke etterhvert, men vil tenke meg grundig om. Nå har jeg noen vindtette, men ikke veldig pustende biligskalljakker + Helsport fjellduk + en softshell bukse somer litt vannavstøtende. Hadde i utgangspunktet tenkt meg Goretex paclite e.l. som "helårssett".

Ja jeg bruker G-1000 året rundt (ikke bare G-1000, men aller mest dette). Når det kommer til voksen er smelting og drypp helt feil. Man tar den firkantete klossen med voks og trekker over stoffet der man vil ha det. Dette legger igjen et tynt hvitt lag utpå plagget. Så tar du bare å holder det over primus eller bål i noen sekunder til det hvite laget er borte (trukket inn i stoffet). Vips så er man ferdig. Om man vil ha det ekstra vannavvisende tar man å gjør det to ganger. På tur i teltet i kaldeste vinteren tar ikke dette mer enn et noen minutter mens du varmer opp teltet med primusen.

Det praktiske med G-1000 er at du velger selv hvor du vil ha voksen. Før tur i fint vær vasker jeg foreksempel buksen så all voks er vekke og den puster da supert. Er det dårlig vær varslet bruker du hårføner eller strykejern hjemme. Kommer regn/snø underveis har alle 5min til overs på morgenen. Så kan man velge å legge voks forran på lår og på rumpa og nederst på beina der det oftest kommer vann, og la den puste ellers. Samme gjelder jakke med voks på fremsiden og ingen voks på ryggen der du bærer sekk og trenger lufting.

Kjenner flere som ikke var fornøyde med sine produkter i G-1000 fordi de ikke syntes det pustet nok i forhold til vanntetthet osv.. men alle jeg senere snakket med av samme folk hadde en helt annen mening etter jeg forklarte hvor viktig voksen er og de begynte å bruke den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar.

Motargumentet jeg for min del står igjen med er egen latskap og uberegnelighet. At jeg kanskje ikke gidder å gjøre den jobben om morra og satser på at impregneringen holder en dag til... Eller at været er så skiftende at det er fin sol om morran og null vind, men blåser opp og styrtregner to timer senere.

Begge deler er for meg ikke helt urealistiske scenarioer - fordelen med GT blir jo at det "bare funker", sånn mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok..en vurdering hver må gjøre for seg selv :twisted: min løsning på om d kommer regn osv er å vokse visse deler og holde ande helt rene for voks. Mellom lårene foreksempel puster det godt med ingen voks men holder vannet ute forran på lårene og innsiden av leggene der alle blir våte når man går i regn.. Det praktiske med Gore Tex er jo også at det tørker fantastisk fort! G1000 tørker også fort men ikke i nærheten av GoreTex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt kjøpt meg fjellreven turjakken, som er en skalljakke i g-1000.

Alle fjellreven klær kommer ferdig impregnert med voks fra fabrikk, og jeg har hatt min i ett helvt år nå. Hvis du er lat når det gjelder dette med voksing, så bare la den være vokset :twisted: Da er den veldig vanntett, og puster fremdeles bedre enn goretex. Voksen holder helt til du vasker den på 40 grader, så du trenger ikke å vokse den mer enn hver gang du vasker den på 40 grader :)

Jeg hadde den med i SKIKKELIG PISSREGN i ca 1,5 timer, og da ble jeg littegranne våt gjennom ett punkt i hetten og littegrann på den ene skulderen. Tok da litt ekstra voks på akkurat der, og nå har den holdt tett i 6 måneder :)

Skulle jeg dratt på en vintertur i minusgrader, over mange dager, ville jeg vasket ut impregneringen, og bare lagt ett tynt lag voks på utvalgte plasser som skuldre, og litt foran. De gruser ihvertfall goretex i minusgrader. Det er jeg ganske sikker på.

Tar du å stryker på godt med voks en eller to ganger, og smelter med hårføneren blir de veldig tette altså, og det blir ikke slitt vekk på noen som helst måte før du vasker den på 40 grader.

MEN skulle jeg gått over lang tid i skikkelig virkelig pissregn, tror jeg at jeg ville tatt med en goretex jakke hvis jeg hadde hatt en. Fordi at den tørker raskere. Eller en tett regnjakke, rett og slett.

Men jeg har ingen planer om å kjøpe meg en goretex jakken så lengejeg har fjellreven jakken. Og den kommer jeg til å ha LENGE, fordi jeg tror at materialet holderseg myye lengre enn det meste på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne jakken du har mindviruz?

Hvem selger den og hva koster den?

Vurderer seriøst denne jeg og framfor Bergans jakka på vinteren.

Ihvertfall hvis det er vinteren du tenker på, så mener jeg den er langt bedre enn goretex på absolutt alle punkt. Kanskje sett bort i fra at den er litt tyngre enn de lette goretex modellene.

Her selger de den for 2998,-

http://www.fjellrevenshop.no/tur-jakke-p-436-c-148.aspx

Og her er en film av jakken: http://www.youtube.com/watch?v=O9lqq-7x-PM

De er litt store i størrelsen, men nå ser jeg de har inne på lager fra xxs til xxl, så du finner sikkert en som sitter bra.

Jeg bruker den alltid på ski, fjelltur og i alpintbakkene. Brystlommene er jeg ekstremt glad i når jeg går med sekk som har hoftebelte og brystreim :)

Så ser den veldig fin ut kombinert med den litt solide skallbuksen fra fjellreven, som jeg bruker når jeg står på ski, eller Fjellreven keb trousers som er min yndlingsbukse til all turbruk, og gjerne langrenn.

Med skallbuksen til fjellreven følger det tynne kneputer, og en tynn skumpute (som ett tynt sitteunderlag) som du plasserer i rompen på buksen. Og den er sykt digg å ha når man står på alpint, og skal sitte på rompen i en kald stolheis :) Minuset med skallbuksen er at den er litt stivere enn plastikkplagg, men den er formsydd i knærene, så om du kjøper rett størrelse skal du allikevel få god bevegelighet. Men det prøver du selv først så klart. Men nå var det ikke skallbuksen du lurte på heller :twisted:

Som tidligere nevnt så bruker jeg veldig skjelden pelskanten på jakken, da jeg personlig synes denne er litt i veien når du tar hetten på og lukker den godt igjen. Men uten pelskanten får hetten en liten åpning, og en litt sånn traktform frem som er god i skikkelig snøvær. Da kommer vel pelskanten til sin rett også, men jeg liker å "se" mest mulig, så derfor bruker jeg den skjelden.

Eller så selger de fjellreven hos Sport1, Finn De Lange (bra utvalg), Platou og diverse andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor mye det er å spare på å kjøpe Fjellravenprodukter i Sverige?

Samme pris som i Norge, ergo blir det like dyrt om ikke dyrere med frakt/toll osv..

Men hvis du er i sverige og kommer over noe fint fra Fjällräven så blir det billigere med tanke på valutakursen.

Troll i Trondheim selger Yupik/Nuuk til 2999,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som seriøst vil anbefale G-1000-jakker som året rundt-jakke? Eller er anbefalingene først og fremst som skiplagg?

Leser på villmarkbloggen det ble lenket til her at man må koke opp voksen og dyppe jakken for så å tørke den når man er på tur. I tillegg til at dette høres styrete ut, virker det jo litt vanskelig å få til dette i et lite telt med 20 blå.. ?

Har planer om å handle kvalitetsbukse og jakke etterhvert, men vil tenke meg grundig om. Nå har jeg noen vindtette, men ikke veldig pustende biligskalljakker + Helsport fjellduk + en softshell bukse somer litt vannavstøtende. Hadde i utgangspunktet tenkt meg Goretex paclite e.l. som "helårssett".

Vet ikke om det var bloggen min du refererer til, men hvis det er tilfelle så må du nok lese en gang til ;-)

Sitat: "Det fine med dette, er at dette kan også gjøres mens du er på tur i skiftende vær. For å fjerne voksen koker du varmt vann, tar gryta av bålet/primusen, deretter tilsetter du llitt medbrakt vaskepulver og legger plagget ned i gryta og skrubber den litt. Deretter lar du den ligge i ca 10 minutter (vannet må ikke bli kaldt før du tar den opp) og henger den til tørk ved bålet eller i teltet.

Når plagget er tørt, er det bare å påføre voks til det været du skal bruke den i igjen."

Dette er heller ikke styrete, og mye enklere og raskere gjort enn du tror. Hvis jeg skulle kjøpt meg et tur-sett til helårs bruk nå, så hadde jeg ikke sett lenger enn fjellreven. Du kan lett sette meg opp på listen over de som vil seriøst anbefale G1000 til helårsbruk :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info i denne tråden. Går det å oppsummere omtrent slik:

Gore tex:

+ Tørker kjappere

+ Lettere

+ Krever mindre vedlikehold

- Puster dårligere / blir våtere av svette

- Blir fortere slitt

G1000

+ Puster bedre (hvor mye gjelder dette når den er impregnert?)

+ Mer slitesterk

+ Fleksibel, kan impregneres og vaskes ut fra vær, eliminerer behovet for et eget sett med softshell?

+ Lang levetid

- Krever litt mer vedlikehold

- Tørker sakte

Selvsagt en meget subjektiv oppsummering...

Noe jeg har oversett? Funker det å vokse G10000 uten å varme den hvis du plutselig kommer ut for regn? Ville dere stolt på G1000 med sterk vind og 40 blå? Blir det overkill på sommerfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info i denne tråden. Går det å oppsummere omtrent slik:

Gore tex:

+ Tørker kjappere

+ Lettere

+ Krever mindre vedlikehold

- Puster dårligere / blir våtere av svette

- Blir fortere slitt

G1000

+ Puster bedre (hvor mye gjelder dette når den er impregnert?)

+ Mer slitesterk

+ Fleksibel, kan impregneres og vaskes ut fra vær, eliminerer behovet for et eget sett med softshell?

+ Lang levetid

- Krever litt mer vedlikehold

- Tørker sakte

Selvsagt en meget subjektiv oppsummering...

Noe jeg har oversett? Funker det å vokse G10000 uten å varme den hvis du plutselig kommer ut for regn? Ville dere stolt på G1000 med sterk vind og 40 blå? Blir det overkill på sommerfjellet?

grei oppsummering spør du meg. Og viktig for meg med G-1000 er det å impregnere med voks utsatte plasser og la det puste der fuktigheten ikke kommer til fra utsiden. Og ja, jeg ville absolutt stolt på vinter jakken (tur serien) og buksen i G-1000 i forholdene du nevner selv om jeg selv ikke har testet det i værre enn 28 blå og kuling.

Har ikke testet å vokse uten varming, men viktig å få med at veldig lite varme skal til før den trekker inn.

Vinter/høst serier som "tur" osv blir overkill på sommerfjellet, men er aldri på tur vår/sommer/høst uten Fjellreven Vidda buksen min. Har en 1 år gammel og en jeg har hatt i 6år med mye bruk. Den fungerer enda like godt som da jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frithjof, hva slags jakke bruker du da for sommerfjellet? Jeg ønsker ideelt å kjøpe noe som er bra, velprøvd og med "the end in mind", altså noe som vil funke om jeg skal opp til 6000 m.o.h. om noen år. Men mulig det blir tullete å tro at det lar seg kombinere med sommerbruk på hlyfjellet.

Jeg har jo en fjellduk som kan funke som poncho, mulig dette og softshell jakke og bukse (som jeg har allerede) vil være nok om sommeren og G1000 om vinteren? Softshell er vel også fint til sommerklatring hvis det er tørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer har jeg ikke fjellreven jakke, enkelt og greit bare fordi jeg ikke har hatt behov for å bytte ut jakken jeg har. Når den en gang må byttes ender jeg fort opp på G-1000 der også, bare en litt tynnere og lettere variant enn "Tur" settet som er til vinterbruk og litt kjøligere forhold på høsten. SÅ sommer bruker jeg kun G-1000 bukse. Til jakke har jeg en Norrøna Forelhogna Paclite om sommeren siden den veien ingenting og kan pakkes ned til veldig lite plass. Høljer regnet ned hiver jeg på en poncho.

Softshell funker jo greit til sommerbruk og tørr klatring vil jeg mene ja. Til de høyere bestigningene du snakket om er det vel kanskje vanskelig å kombinere med den typiske sommerturen på vidda ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Noe jeg har oversett? Funker det å vokse G10000 uten å varme den hvis du plutselig kommer ut for regn? Ville dere stolt på G1000 med sterk vind og 40 blå? Blir det overkill på sommerfjellet?]

Du misfotsår litt. Om du skal på tur, så har du jakken vanlig all over greit impregnert (slik den kommer fra fabrikken), eller bare helt lett impregnert på utsatte steder hvis du vil ha maks pusting. Kommer litt an på været. Selv har jeg min fremdeles bare fabrikkimpregnert, og det har holdt som bare juling. Har ingen planer om å vaske dette ut før den blir skitten, eller hvis jeg skal på langtur i tørt vær hvor jeg vil ha mest mulig pusting. Selv da ville jeg strøket voksblokken lett over utsatte steder på jakken, og smeltet det inn med hårføner for å få den vannavvisende i tilfelle en skur eller to. Det holder i massevis hvis det bare er noen regnbyger du er redd for.

Kommer det litt regn fotsetter du å altså bare å vandre, og tar på hetten slik at du ikke blir våt. Det tar tid før jakken begynner å trekke vann når den er helt lett impregnert, med mindre du ikke har fått skylt av all såpen fra sist vask, eller vasket den med tøymykner. Da blir overflatespenningen i vannet tatt bort, og tilogmed en goretex jakke vil da suge vann som en tampong i ytterstoffet, og gjerne igjennom membranen ;)

Løsningen da er å gi den en runde i maskinen uten såpe for å skylle bort all såpe fra plagget.

Ser du derimot at det kommer til å regne heeele dagen, eller våkner neste dag og ser at nå blir det mye regnvær, så kan du ta på litt ekstra voks før du går utav teltet om morgenen. Eller ta på litt når du setter deg ned for kvelden og skal lage middag. Denne voksen varer helt til neste gang du føler for å vaske jakken på 40 grader.

Jeg må vaske og impregnere min ene goretex jakke oftere enn fjellreven jakken min for at ytterstoffet ikke skal suge vann.

I 40 blå ville jeg helt klart stolt mer på G-1000 enn noe annet. Men det høres jævlig kaldt ut, så jeg ville nok hatt med en tjukk dunjakke og noen skillelig ull både her og der ;)

På sommeren i fint vær ville jeg gått for en lett jakke som f.eks. denne: http://www.fjellrevenshop.no/kalfjall-soft-shell-jakke-p-265-c-148.aspx (se film:

) som da er en kombinasjon av g-1000 på utsatte steder, og tynn lett softshell/mikrofiber på armer og rygg (tror jeg). Eller en hvilkensomhelst tynn mikrofiber vindjakke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall hvis det er vinteren du tenker på, så mener jeg den er langt bedre enn goretex på absolutt alle punkt. Kanskje sett bort i fra at den er litt tyngre enn de lette goretex modellene.

Her selger de den for 2998,-

http://www.fjellrevenshop.no/tur-jakke-p-436-c-148.aspx

Og her er en film av jakken: http://www.youtube.com/watch?v=O9lqq-7x-PM

Finner den flere plasser til 2399,- det må jo være en god pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har jeg funnet en gang i Sverige på Hagløfs fabrikkutsalg. Var dessverre ikke i min størrelse. Jeg forstå at det var et prøveprosjekt og har aldri sett dem i butikker ellers. Men de virket som et bra plagg.

Jeg har etter å ha prøvd bomull og mikrofiber i en del år nå gått helt bort fra bruk av bomull på tur. Møkkastoff som er iskaldt og vått, og som tørker alt for sakte. Det er også tungt og stivt.

Mikrofiber er vesentlig mer behagelig, tørker lynkjapt, er vindtett, relativt slitesterkt og det legger ikke beslag på så enorme mengder sprøytemiddel som bomullsplantasjene krever.

Så hvis noen har info om mikrofiberklær blir jeg rimelig fornøyd :-)

Blir de våte så er det tørt på 20 minutt, på kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.