Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner med nye ski trenger råd.


Skimann

Anbefalte innlegg

Hei.

Her om dagen gikk jeg til innkjøp av et par Åsnes Breidablikk ski. Jeg valgte disse da jeg har hund og liker meg der ingen andre går. Det jeg lurer på er angående smøring. Skal jeg bare smøre med glider? Jeg har kjøpt 45mm kortfeller. Skal jeg ikke smøre noen ting der fellene festes? Og er 45mm feller greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei.

Her om dagen gikk jeg til innkjøp av et par Åsnes Breidablikk ski. Jeg valgte disse da jeg har hund og liker meg der ingen andre går. Det jeg lurer på er angående smøring. Skal jeg bare smøre med glider? Jeg har kjøpt 45mm kortfeller. Skal jeg ikke smøre noen ting der fellene festes? Og er 45mm feller greit?

Du KAN smøre glider, men MÅ ikke. Eneste negative ved å la være er å oppleve dårlig glid, men dette kan også skje når du velger glider til feil temperatur eller skaper det ikke godt nok vekk.

Min mann brukte sist et par helt nye Åsnes smale fjellski og de skleid ganske dårlig, så kanskje er det ikke så dumt å glide for å få smørt vekk de små hårene som står opp fra skisålen.

Nei, du glider ikke der hvor smøresone sitter. Holdt gjerne noen cm margin i begge endene.

Du kan gjerne smøre blåwax i smøresonen, evt. med grunnwax under. Når det er blåwaxføre er det mer komfortabelt å gå med wax enn med kortfeller. De bruker du kun når det blir slitsomt føre eller går mye oppoverbakke. Fellene kan gjerne klistres på blåwax som sitter der, det har jeg gjort ofte på mine fjellski.

Fellene bør helst være litt smalere enn skiene, slik at skikantene får godt feste når du ploger i nedoverbakker.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her om dagen gikk jeg til innkjøp av et par Åsnes Breidablikk ski. Jeg valgte disse da jeg har hund og liker meg der ingen andre går. Det jeg lurer på er angående smøring. Skal jeg bare smøre med glider? Jeg har kjøpt 45mm kortfeller. Skal jeg ikke smøre noen ting der fellene festes? Og er 45mm feller greit?

Bredden på fellen kan jeg ikke si så mye om, har selv 45 mm til alle tre parene mine med Åsnes ski. Langfell derimot, der har jeg litt forskjellige bredder.

Ang glider. Ved å glide skiene "regelmessig" og sette de inn med lagringsvoks sommertid, så tar man mye bedre vare på sålen på skien. De aller fleste glider ikke fjellskiene i smøresonen, for å ha optimalt feste til voks/fell. Jeg glider hele skien, for jeg går utelukkende med feller. De gangene jeg har av fellene er ved lange nedkjøringer. Fellene mine sitter akkurat like godt om jeg har glidet eller rubbet smøresonen.

Dette er altså hva jeg gjør, mest sannsynlig er det svært få som gjør det på denne måten :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og Brediablikk. Jeg har glidet mine hvertfall men ikke smøresonen.

Smøresonen har jeg rubbet med fint sandpapir så voks sitter bedre, det gjør og fellene.

Feller glir veldig dårlig så det har jeg til bruk ved masse oppoverbakker og føre med grovere snø. Mine er 45mm.

Siden det er lite spenn i slike ski så bruker jeg å smelte inn første laget med festevoks. Gjerne en voks som er knepp kaldere enn den du skal smøre med for dagens føre.

Siden spennet er lavt så subber man smurningen hele tiden og da slites den vekk mye fortere enn f.eks på langrennskiene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.