Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaldt i skistøvlene? Hva slags sokker bruker du?


kimster

Anbefalte innlegg

Tenker med gru på enkelte vinterturer hvor jeg har frosset på bena i skistøvlene. Andre ganger, avhengig av mange faktorer (aktivitet, vind, sokketype, tretthet etc). kan det gå helt fint. Jeg har et par ganske romslige Skarvet støvler med ullfiltsåle, og pleier å bruker tynne merinoullstrømper og utenpå dem et par vanlige gode raggsokker. Men hvis jeg er litt ekstra trøtt og sliten fryser jeg uansett.

Hva gjør du for å holde deg varm i skistøvlene? Erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjukke ullsokkar i skistøvlene. Eg startar alltid den kaldaste delen av vintersesongen med heilt nye sokkar i skistøvlene. Dette er nok for meg så lenge eg er i aktivitet. Etter at eg har slått leir, tar eg av meg skistøvlene og bytter til tørre sokkar. Til utebruk i leiren har eg med meg forsvarets fotposar som eg har forsynt med 2-3 lag filtsåler. Eg har ikkje på meg støvler i desse fotposane, så dei er tørre, og det er god plass til å bevege på tærne.

Utfordringa vert då å få opp aktiviteten om morgenen når eg har fått på meg halvtørre og frosne skistøvlar, slik at eg får varme i desse. Det kan vera ganske kaldt heilt i starten, men eg går meg varm ganske snart.

Ein ting å tenke på med lærstøvler, er at lærstøvler godt innsatt med feitt er noko kaldare enn heilt tørt lær. Men dersom ein går med heilt tørt lær, så er ein sårbar for våt snø så dette er noko ein må vurdere utfrå lokalt klima osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

Jeg bruker.Varg lærstøvel helst et par nr for stor.

Så: Ullsåle, tykk ullsokk og hvis du har plass, en ullsokk til. Tykkelse må self. avpasses etter hvor stor skoen er. Bruk så gjerne en plastpose utenpå den sokken som er nærmest foten Altså den kjente (fuktsperra) Dette er viktig hvis du i tillegg skal overnatte ute, i telt el . Da kan det være vanskelig og tørke ting. Om natten tar du en tør sokk innerst på foten og den rå ( av svette) utenpå. Da er den tørr om morgenen Stort sett.

Jenseman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at tåladder skal være veldig effektivt i tørr snø. Det er noe du trer utenpå skoen av ull eller neopren. Den eksta isolasjonen i det gitte materialet vil flytte dugg punktet ut, slik at det kondenserer mye mindre i skoen. Kondens kommer jo av at varm fuktig luft treffer en kald flate, og med tåladdene blir selve skoen også varm, slik at du reduserer kald og fuktig kondens i skoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Skarvet skisko og bruker et par sokker inni: Bridgedale Endurance Summit Knee (flott navn?).

Disse er akkurat nok til at det er plass til å bevege tærne greit inni skoen for meg. Er det ordentlig kaldt strammer jeg kun de to øverste hempene for å få skoen til å henge på beinet. Lager mye flott sirkulasjon der nede og et og annet fall selvfølgelig :D

Ploging med "slakke" sko går greit når en har gjort det et par ganger. Definitivt verd å prøve. Kan være lurt å ha litt sportstape på helen sånn for sikkerhets skyld. Sokkene har jeg hatt et par år nå og de er like fine. Bruker de kun i skiskoene og vasker dem kun når det trengs.

Hva sokkene heter og hva de kan utrette av mirakler (ifølge reklamen) er ikke viktig. Det som lager varme er luft som står stille.

Om lufta står stille i et par Janus raggsokker merker ikke du forskjellen på varmen i hvertfall.

Et par ting som kan vurderes hvis man har lett for å bli kald på beina er Berghaus gamasjer (sånne heldekkende) og Pak-Heat e.l. varmepakning til å ha inni skoen. Disse små selvheftende til å feste på undersiden av sokken er helt supre når man trenger litt "drahjelp" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.