Gå til innhold
  • Bli medlem

Den optimale topptursekk - Der vekt og funksjon går hånd i hånd!


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte en ny tråd her. Denne tråden er en fjern slektning av "Drømmelett sekk om sommeren" og "Drømmelett sekk om vinteren".

Forskjellen er hovedsaklig at denne tråden er ment for dagstursekken man bruker på topptur vinterstid, primært for oss som driver med det som gjerne kalles offpiste, backcountry skiing osv.

Den andre vesensforskjellen er at i denne tråden er det ikke om å gjøre å komme frem til den absolutt letteste sekken, med de letteste produktene.

Hensikten her er å sammen komme frem til den optimale sekken. Altså å finne frem til de absolutt beste produktene.

For å forklare hva jeg mener med "det beste produktet": Etter min mening teller funksjon omtrent 50% mer enn vekt.

Hvis man tenker seg at man rangerer et produkts funksjon fra 1-10 hvor 1 er "ubrukelig" og 10 er "perfekt", og vekt fra 1-10 hvor 1 er "ekstremt tungt" og 10 er "ekstremt lett" så blir regnestykket slik:

(funksjon x 1,5) + vekt = produktverdi. Jo høyere tall, jo bedre.

(Pris er selvfølgelig en faktor i praksis, men her på forumet er det lov til å se bort i fra slike dumme hensyn :-P).

Krav:

- Beregnet for dagstur i vinterfjellet (4-10 timer)

- Det er turen opp som gjelder. (Feller er altså på skiene, ikke i sekken).

- Må ta høyde for å bli værfast i 2 døgn, regnet fra turens start (uvær/storm/whiteout, skade, sykdom etc).

- I løpet av disse 2 døgn må man:

*være i stand til å kunne signalisere visuelt til evakueringsmannskap (Seaking, bakkemannskap etc).

*overleve, unngå alvorlig hypotermi.

- Være i stand til å yte enkel førstehjelp til skadet person (f.eks bruddskade) i turfølget, og evakuere vedkommende tilbake til startpunkt.

- Man er ikke lommekjent på den aktuelle toppen, og trenger derfor navigasjonsmidler.

- Skredutstyr skal selvfølgelig være med. Minimum spade, stang og sender/mottaker (S/M på kropp selvfølgelig).

- Utstyr man har på kropp medregnes ikke.

- Mat og drikke medregnes ikke.

- Turen bør kunne dokumenteres med foto/video (ikke et krav, men de fleste pleier vel å ta bilder/filme på topptur??)

Skriv gjerne hvorfor du vil ha med hvert produkt, og hvorfor du vil ha akkurat denne modellen av produktet. (Rangér gjerne funksjon og vekt). Ta også med vekt og pris.

Jeg håper folk her har interesse for denne tråden, og at vi får i gang gode diskusjoner om hva man bør ha med eller ikke trenger, hvorfor man bør ha det med, og hvorfor man brenner for den aktuelle modellen :) Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg starter med min sekk:

HVA - TYPE - VEKT (gram) - PRIS (kroner)

Sekk: Gregory Targhee 35. 1 700 g. 2 299,-

(Smakssak. Jeg synes denne sekken er helt perfekt. Beste sekken jeg har hatt. Svært godt bæresystem, optimal romfordeling/lommeplassering, isolert drikkeslangelomme i skulderstropp, intergrert nødfløyte i brystspennen, gode festemuligheter etc.)

Drikkesystem: Source Widepac 3L. 142 g. 399,-

(God kapasitet. Jeg vil ikke ha mindre enn 3 liter på topptur av minimum 4t varighet. God åpne/lukke-funksjon. Slangen kan kobles fra slik at man enkelt kan fylle på vann hvis man finner en opptint bekk eller vannkran. Slitesterk.)

Isolert slange: Source vinterisolert slange. 50 g. 149,-

(Hindrer at vannet fryser i slangen eller munnstykket. Robust munnstykke med god lukkefunksjon.)

Vindsekk: Lifesystems Bothy bag 4-6. 550 g. 1 299,-

(Signaloransje med refleks. Syns godt i nødsituasjoner. Lufteventiler, stort vindu, liten sammenpakket - ca 1 liter, veldig enkel å pakke fram/bort, lett ift. kapasitet. Brukes som vindskydd ved lunsjpause, skiftepause på toppen, som isolasjon i nødssituasjoner osv.)

Spjelk: Sam Splint. 120 g. 190,-

(Svært enkel, kompakt, lett og sterk spjelk. Ca. 0,4 liter volum sammenpakket. Kan brukes på de fleste bruddskader).

Førstehjelpsutstyr: Lifesystems waterproof First Aid kit. 364 g. 399,-

(Etter min mening det perfekte krysningspunkt mellom vekt og innhold. Har det meste man trenger til førstehjelp, men innenfor rimelig vekt. Supplert med litt smertestillende, kulltabletter og en ekstra kompress).

Snøspade: Indigo Equipment Snowlogic shovel. 668 g. 699,-

(Ja, denne er ikke metall. Men den tåler alt jeg har utsatt den for. I følge Manuel Genswein (han har forsket på utgravingsteknikker og testet bortimot 80 ulike spademodeller, og vært med på utviklingen av et par skredsøkere. Kompetent fyr med andre ord) er dette én svææært få plastspader han har testet som faktisk er vel så bra som aluminiumsspader. Den knakk aldri. Brukes ved kameratredning i skred, graving av lunsjsofa, levegg, nødbivuakk, f.eks snøhule, kantgrop etc.).

Søkestang: Mammut 230 søkestang. 238 g. 599,-

(Denne vil jeg skifte ut. Jeg syns 230 cm er for kort. Vil gjerne ha 280 eller 300 cm).

Tau: 25 meter paracord, inkl. skrukarabiner. 190 g. 299,-

(Svært slitesterkt i forhold til vekt. Jeg vil heller ha 25 meter tau som tåler 30 kg enn 10 meter som tåler 100 kg. Kan brukes til spjelk, nødpulk, pulkdrag, diverse, og kan legges flerdobbelt (avhengig av hvor stor nød man er i) og brukes til nødrapell).

Ekstra stavledd: Gipron Sherpa flicklock. 12 g. 149,-

(Av erfaring er dette kjekt å ha med, da jeg har en tendens til å brekke en stav i året... Det er vel ulempen med 3-leddet staver).

Lightsticks: Snaplight 12h Lightsticks x 2. 48 g. 99,-

(For nødssituasjoner. Gir rødt lys, da dette synes best. Med overlapp vil disse synes i ca. 18-20 timer. Kan brukes for å markere landingsplass for helikopter, for å signalisere til helikopter osv).

Isolasjonsjakke: Arc'teryx Dually Belay parka. 650 g. 3 999,-

(Svært god isolasjonsevne ift. vekt. Kunstfiber, så tåler å bli våt, dette mener jeg er en faktor ved værfasthet og evt. væromslag. Hvert fiber er individuelt impregnert. Svært vannavstøtende ytter- og innerstoff).

Vanntett opptenningspose: (Vanntette fyrstikker og et par briketter). 44 g. 50,-

(Hjemmesnekret. Et vanntett mobiltelefonetui med noen fyrstikker, tennflate og et par opptenningsbriketter. For å starte et lite bål, hvis man kommer seg til sted med tilgang på brensel, f.eks lyng, busker, bjørk etc).

Varmereflekterende nødvindsekk: Lifesystems Blizzard blanket. 206 g. 399,-

(For nødssituasjoner. I kombinasjon med vindsekken isolerer denne greit. Plass til to. Kan også brukes til å pakke inn skadet person).

Hodelykt: Petzl Tikka 2 Plus. 83 g. 399,-

(God lykt, med god batteritid. Fordel: Har også rødt lys (som synes best i følge 330-skvadronen). Ved SOS-blink med rødt lys varer batteriet i ca. 750 TIMER. For bruk i nødbivuakk, eller for synlighet i nødsituasjoner).

Sysett: Forsvaret. 24 g. 20,-

(Brukes til å reparere hull i skallbekledning, annet utstyr og i verste fall førstehjelp. Inneholder det man trenger, og lav vekt).

Kompass: Silva Expedition 15. 85 g. 699,-

(For navigering, hvis GPS ikke fungerer. Har klinometer for helningsmåling, speil, og andre gode funksjoner).

Kart: M711 1:50000 kart. 50 g (?). 179,-

(For navigering. Den nye plastversjonen. Vanntett, så man sparer vekt på å slippe kartmappe).

GPS: Garmin GPSmap CSx. 212 g. 2 499,-

(For navigering. Svært robust GPS. Rimelige kart. Enkel og nøyaktig i bruk).

Kamera: Gopro HD Hero 2. (Inkl. LCD Bacpac og ekstra batteri). 208 g. 2 999,-

(For filming, og timelapse).

Kamera 2: Panasonic Lumix DMC-FT3. 199 g. 2 999,-

(For foto).

SUM: 5 972 gram, 20 696,- kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd :)

Hva jeg mener du har glemt:

1. Thermos for varm drikke?

2. Og ikke minst hjelm til bruk på veien ned? Ihvertfall hvis du kjører Rando eller litt tunge ski. Ser ikke helt poenget med førstehjelpsaker, dersom man ikke har verneutsyret på plass. Det blir nesten som å ta med seg litt ekstra bandasje, kompresser og diverse legeutsyr siden man ikke har belter montert i bilen.

3. Kartmappe. Jeg ser du har skrevet at du har plastkart med deg. Men jeg ser for meg at de lett kan blåse vekk, og at det er mye bedre og tryggere å ha en kartmappe rundt halsen enn å putte ett plastkart ned i lommen.

Hva man kan spare vekt på:

1. Søkestang. Hvis du har slike teleskop-staver som jeg har, så kan du skjøte de sammen for å få deg en søkestang. Vet ikke om den er dårligere eller bedre enn en søkestang da. Den blir sikkert rundt 3 meter lang når man setter den sammen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Søkestang. Hvis du har slike teleskop-staver som jeg har, så kan du skjøte de sammen for å få deg en søkestang. Vet ikke om den er dårligere eller bedre enn en søkestang da. Den blir sikkert rundt 3 meter lang når man setter den sammen tror jeg.

Er stavene laget for det? I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til det men vil gjerne høre hvordan de skal kobles sammen før jeg bestemmer meg. Har du et bilde? Jeg ser for meg at selv om den sitter godt nok sammen så blir den vel ikke helt slett/glatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stavene laget for det? I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til det men vil gjerne høre hvordan de skal kobles sammen før jeg bestemmer meg. Har du et bilde? Jeg ser for meg at selv om den sitter godt nok sammen så blir den vel ikke helt slett/glatt?

Stavene er noen staver laget for fjellski bruk. De er laget for å settes sammen ja. Det blir litt sånn samme prinsipp som jif mopp. Du vrir mot klokken, slik at det ene håndtaket løsner, så setter du de sammen, og vrir slik at festet utvider seg og kiler seg fast.

Den blir ikke helt glatt nei, og jeg har ikke prøvd å søke med de i praksis. Men med ett litt smartere design er det også fullt mulig å få til.

Dette er jo en helt opplagt funksjon alle teleskopstenger burde hatt om du spør meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd :P

Hva jeg mener du har glemt:

1. Thermos for varm drikke?

2. Og ikke minst hjelm til bruk på veien ned? Ihvertfall hvis du kjører Rando eller litt tunge ski. Ser ikke helt poenget med førstehjelpsaker, dersom man ikke har verneutsyret på plass. Det blir nesten som å ta med seg litt ekstra bandasje, kompresser og diverse legeutsyr siden man ikke har belter montert i bilen.

3. Kartmappe. Jeg ser du har skrevet at du har plastkart med deg. Men jeg ser for meg at de lett kan blåse vekk, og at det er mye bedre og tryggere å ha en kartmappe rundt halsen enn å putte ett plastkart ned i lommen.

Hva man kan spare vekt på:

1. Søkestang. Hvis du har slike teleskop-staver som jeg har, så kan du skjøte de sammen for å få deg en søkestang. Vet ikke om den er dårligere eller bedre enn en søkestang da. Den blir sikkert rundt 3 meter lang når man setter den sammen tror jeg.

Hahaha, likte sammenligningen med beltebruk i bil :D Ja, hjelm hadde jeg selvfølgelig glemt! Ikke lett å få med alt når man sitter i sofaen :)

Med hjelm følger naturligvis også goggles.

Thermos pleier jeg, personlig, aldri å ha med. Synes egentlig det faller inn under kategorien "mat og drikke", som blir litt opp til hver enkelt hva man ønsker å medbringe.

Kartmappe: Jeg ser poenget, men jeg vet ikke helt om vi "trenger" det? Kart er kun ment som reserve til GPS'en, og ved behov kan man ha kartet i innerlomma, og skjerme så godt man kan for vinden...?

Tja, nei jeg er litt delt på denne. Hvis mange vil ha den med, så slenger vi den på lista :D

Søkestang: Disse sammenkoblbare er som regel en svært dårlig løsning. For det første: Det tar veldig lang tid å sette de sammen, ift konvensjonell søkestang. (Leddene må kobles sammen, trinsen må av). På grunn av at den også skal fungere som stav blir det visse konstruksjonsfeil som søkestang. F.eks tuppen, som bør være ørlite større i diameter enn selve stangen. Så akkurat denne løsningen er ikke jeg med på. Og hvis du har kjørt før den som ble tatt av skredet, så må du altså søke deg oppover. Veldig greit å ha funskjonelle staver, samtidig som søkestangen er lett tilgjengelig.

Da legges foreløpig to punkter til lista:

Hjelm: Cébé. Inkl. feste til kamera og lykt, samt rød refleks på toppen. 620 g. 1 199,-

Goggles: Carrera. 154 g. 999,-

Ny total: 6746 gram. 22 894,- kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nok det at egen søkestang er best ja. Men det kan allikevel være greit at skistaver har muligheten at de kan kobles sammen, i tilfelle man mister, ødelegger eller glemmer søkestangen den dagen man trenger den. Så vanlig søkestang må med ja.

Jeg bruker en god Giro hjelm. Den veier ca 480 gram. Men jeg kan ta å kontrollere vekten på den. Den har ikke feste for kamera og lykt da. Jeg vet ikke om det er ett kriterie for å komme på listen din.

Goggles, eller skibriller som jeg liker å kalle det, må vi og ha med ja.

Thermos går under valgfri mat og drikke ja.

Men jeg er av den typen som mener at GPS er ett fint hjelpemiddel, men det er egentlig den som er "reserven" til kart og kompass da. Bare en liten detalj :)

Du nevner lykten. Er det ment at denne toppturen skal gåes i dagslys, og lyken kun er til nødbruk?

Er det isåfall egentlig nok med en lykt?

Hva hvis det trenger fukt inn i den, eller den skulle bli ødelagt, batteriene skulle gå tom mot formodning, eller lykten slår seg på i sekken slik at den er tom når du får bruk for den?

Bare kvirrulerer litt, men sånn tenker jeg da. Vet ikke om jeg er den eneste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nok det at egen søkestang er best ja. Men det kan allikevel være greit at skistaver har muligheten at de kan kobles sammen, i tilfelle man mister, ødelegger eller glemmer søkestangen den dagen man trenger den. Så vanlig søkestang må med ja.

Ja. Til dels enig, men det har lite å si, siden staver ikke hører hjemme på lista (for å være litt streng moderator :)).

Jeg bruker en god Giro hjelm. Den veier ca 480 gram. Men jeg kan ta å kontrollere vekten på den. Den har ikke feste for kamera og lykt da. Jeg vet ikke om det er ett kriterie for å komme på listen din.

Begge festene hører til hhv. lykten og kameraet, og festes på hjelmen, så det er ikke noe problem! :) Men det må være plass til det. Tror ikke det er noe problem på noen av Giro-hjelmene. Kan ikke du sjekke modellnavn, vekt og pris på den, så ser vi? Hva synes du om passform, kvalitet osv på den?

Men jeg er av den typen som mener at GPS er ett fint hjelpemiddel, men det er egentlig den som er "reserven" til kart og kompass da. Bare en liten detalj :D

Joa, ganske enig. Men i praksis, når jeg er helt ærlig med meg selv, så blir det nok GPS'en som ligger i brystlomma, og taes frem mens jeg går. Blir kun en kjapp kontrollsjekk om at linjevalget er riktig. Hadde vært annerledes på vanlig fjelltur, hvor man ikke ser målet nesten hele veien. Så av praktiske og komfortmessige hensyn samt lathet bruker jeg GPS'en mest... :D Men det har jo forsåvidt ingenting å si for lista vår :)

Du nevner lykten. Er det ment at denne toppturen skal gåes i dagslys, og lyken kun er til nødbruk?

Er det isåfall egentlig nok med en lykt? Hva hvis det trenger fukt inn i den, eller den skulle bli ødelagt, batteriene skulle gå tom mot formodning, eller lykten slår seg på i sekken slik at den er tom når du får bruk for den?

Bare kvirrulerer litt, men sånn tenker jeg da. Vet ikke om jeg er den eneste...

For å oppklare her så er ikke lyktfestet på hjelmen ment til den lykten som er med på lista. Det festet er til en veldig kraftig lykt for toppturer i mørket (blir ofte slik i nordnorge :P). Men festet er jo limt på hjelmen, så det må nok bli med meg på tur uansett... :-P

Lykten på lista er kun ment som sikkerhet ifm. å vise sin posisjon til redningsmannskaper hvis dette skulle bli aktuelt, og til å bruke inne i nødbivuakken man evt. blir nødt til å lage. Og selvfølgelig til strengt nødvendige behov om natten hvis værfast.

Etter min mening er det nok. Jeg oppbevarer batteriene utenfor lykta (men i samme sekkerom) så lenge den ikke er i bruk. Og jeg føler at i kombinasjon med to stk 12-timers lightsticks, samt refleksmerking på hjelm, sekk, jakke, bukse, ski, staver og vindsekk føler jeg at det sikkerhetsmessige ift. å bli sett av redningsmannskap er i varetatt.

Tilleggskommentar: 330-skvadronen sa på et foredrag her for et par uker siden at refleks er essensielt. Helst rød. Når det gjelder det meste av lyskilder og -reflektorer var det rød som gjaldt. Bare absolutt IKKE grønt. Fra seaking ser de omtrent ikke grønt lys, grønne farger og grønn refleks, mye pga. optikken som (så vidt jeg forsto) består mye av IR og nattoptikk. Redningsmannen og piloten der sa at uten refleks må de i klarvær gjerne være innenfor 500 meter for å se deg, mens med litt reflekser så kan de fint se deg på flere kilometers avstand. Alle som har sett sigarettgloen til noen som røyker 100 meter unna deg gjennom nattoptikk skjønner hvor mye refleks og lyskilde har å si.

Så hodelykten, i kombinasjon med lightsticks og refleksmerking på det meste føler jeg at sikkerhetsbiten er i varetatt. Så får man heller tåle å ikke ha lys i nødbivuakken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelmen er av merket giro og modellen tror jeg heter ember. Den veier 478 gram og passformen og justeringene er helt rå! Du kan justere lufting (varme), hvor stram den skal være og polstringen i skallen, og du kommer garantert aldri til å fryse på ørene :) Super hjelm, og ser jævlig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelmen er av merket giro og modellen tror jeg heter ember.

Er det den isoporhjelmen?

Personlig liker jeg Giro Seam bedre (http://www.oslosportslager.no/produkt/giro-seam-skihjelm-21764.aspx) da kamerafester osv hefter bedre på denne type overflate, og så syns jeg den ser bedre ut, og virker mer robust?? Vet ikke hva dere andre syns?

Veier inn på 445 gram (ENDA litt lettere altså) og kommer hakket bedre ut i test på backcountry.com, rei.com og altrec.com. Koster 1 199,- på oslo sportslager.

Det kjipe med å erkjenne at det finnes noe bedre der ute, er at man kanskje blir nødt til å kjøpe det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindviruz: Er du kvinne forresten? Ser at den Ember-hjelmen er en damehjelm, så bare lurer altså :D For min del blir jo den uaktuell i såfall, siden jeg er mann :-P

:):D

Min er en eldre modell da, men den ligner ellers ganske mye på den hjelmen ja.

Vet ikke om den jeg har er en mannehjelm eller kvinnehjelm. Hvordan i all verden skal man kunne se forskjell på det? Den jeg har er svart, og ikke noe typisk "jentedekor" på. Mer sånn "kantete" guttedekor på. Designet på de nye er tydeligvis mye mer jentepreget enn på den jeg har da.

Men kvinnehjelm? Faen.. Tror du jeg blir mobbet i skitrekket nå da?... :P Det var ingen som kommenterte noe i butikken den gangen jeg kjøpte den.. Det er vel umulig å merke, håper jeg...

[Er det den isoporhjelmen?

Personlig liker jeg Giro Seam bedre (http://www.oslosportslager.no/produkt/giro-seam-skihjelm-21764.aspx)]

[Veier inn på 445 gram (ENDA litt lettere altså) og kommer hakket bedre ut i test på backcountry.com, rei.com og altrec.com. Koster 1 199,- på oslo sportslager. ]

Vel, den er plast utenpå, og isopor inni. Nøyaktig slik som den du har linket til slik jeg ser det... Så fester og slikt skal jo være helt identisk, og ellers skal de tåle akkurat det samme da.

I følge oslosportslager skal den Ember hjelmen de har der veie 410 gram, så den blir lettere igjen da. og den har myk varm pels mot ørene. Seam hjelmen ser ut til å ha klamt falskt skinn mot ørene?? Eller??

Men det er en mannemodell da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tror du skal klare deg uten å bli mobbet :D Det viktigste er jo at den er komfortabel, at du føler deg vel i den, og at den gjør jobben :)

Ta å se på Seam-hjelmen i matt svart, eller rød (http://www.giro.com/eu_en/snow/snow-helmets/seam.html). I følge min matrise med funksjon x 1,5 kommer denne hakket vassere ut enn ember'n, og så er det jo damehjelm, så jeg merker at det sitter litt langt inne å sette ember'n på lista :P Håper du forstår :D

Men er vi enige om at seam'en (i f.eks matt svart eller rød, med ordentlige øreklaffer) er et veldig godt alternativ, i og med at den er lett, gjør det veldig bra i tester, ser dritbra ut, og tåler mye juling?

Skal vi sette seam'en på lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg blir litt skremt nå. Har drevet med toppturer i over 20 år nå, og har aldri hatt med noe av dette "sikkerhetsutstyret", jeg må da ha vært utrolig heldig? Er det virkelig så farlig å drive med dette? Eller er det utstyrsprodusentene som har vunnet? Tenker ikke folk selv lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg blir litt skremt nå. Har drevet med toppturer i over 20 år nå, og har aldri hatt med noe av dette "sikkerhetsutstyret", jeg må da ha vært utrolig heldig? Er det virkelig så farlig å drive med dette? Eller er det utstyrsprodusentene som har vunnet? Tenker ikke folk selv lenger?

Jeg tror du har rett i begge deler.

Driver ikke med toppturer selv ennå men er en utstyrsfrik enten det gjelder friluftsliv , motor eller fotografering.

Det er ikke tvil om at jeg føler at jeg ville greid meg helt utmerket med halvparten av dippeduttene eller lignende dippedutter til halve prisen , men jeg føler det litt ekstra gøyt med litt nye dippedutter en gang i blandt.

Jeg synes også det gjør hobbyen litt mer interessang , selv om det kan høres merkelig ut.

Man kan jo bare se på dette forumet og hvilket som helst annet at den delen som omhandler utstyr er den mest aktive.

Så ja...kanskje utstyrsprodusentene har gjort en god jobb , de tjener penger og vi er lykkelige så lenge det varer frem til nye modeller spyttes ut. Vi lever i Nextopia!!! :lol:

Man kjøper noe nytt , kanskje det siste skrik på markedet. Når vi står der i kassen og blar opp kommer allerede tankene på hva som kommer til neste år , rundt neste sving.

Når så noe nytt dukker opp greier vi og overbevise oss at disse nye detaljene trenger jeg da virkelig.....og en ny runde med samme tanker i det vi blar opp. Hva blir det neste.

Slik lever vi hele livet....ja til og med når vi ligger for dødet tenker vi ....hva blir det neste....hva skjer når jeg dør.

Det kalles Nextopia og det stopper aldri , det er ingen ende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd!! :)

Hva med ekstra klær i tilfelle nødsituasjon? Blir veldig fort kaldt, spesielt varmetap til bakken, selv om man ligger i vindsekk og nødvindsekk.

Tenker da på en fleecebukse/genser pakket i en liten vanntett kompresjonspose. Tar veldig liten plass og veier ikke så mye. Greit å ha muligheten til å bytte et plagg hvis man blir våt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg blir litt skremt nå. Har drevet med toppturer i over 20 år nå, og har aldri hatt med noe av dette "sikkerhetsutstyret", jeg må da ha vært utrolig heldig? Er det virkelig så farlig å drive med dette? Eller er det utstyrsprodusentene som har vunnet? Tenker ikke folk selv lenger?

Tja... Personlig så føler jeg ikke at dette er med i min sekk på grunn av utstyrshysteri. Jeg syns ikke at sikkerhetsustyr faller inn under "kult å ha"-kategorien. Jeg har heller ikke med så alt for mye etter min mening.

Selvfølgelig er det meste av dette utstyr som du i 9 av 10 tilfeller ikke får bruk for, men det er ikke mer enn er benbrudd etter et fall på vei med som skal til. La oss tenke oss er eksempel: Du er på en 5-timers topptur med to venner. Det er en klar og fin dag i mars og temperatur på rundt 8 minus. Litt vind. Dere har begynt nedkjøringen, vennen din faller, og brekker uheldigvis benet. Det er er delvis åpent brudd, og blør en del. Dette er veldig ikke et urealistisk eksempel?

Spørsmål du kan stille deg selv:

Har du med det du trenger for å holde vennen din varm, og unngå hypotermi inntil helikopter/snøscooter kommer? I 8 minus med litt vind blir en stillesittende person (spesielt med blødning) veldig kald veldig raskt. Ventetiden kan fort bli en time eller tre... (med isolasjonsjakke, vindsekk og alufolie er man er godt stykke på vei).

Har du med det du trenger for å fortelle og vise redningsmannskapene nøyaktig hvor du er, også hvis været slår om og det blir dårlig sikt? (Med kart og kompass/gps får du angitt dette ganske nøyaktig. Med lykt, lightsticks og refleks syns du godt når de kommer. Hvis det er alvorlige skader det er snakk om har tiden det går å blir funnet svært mye å si.

Hva hvis helikopter og scooter ikke er aktuelt, f.eks pga for dårlige flyforhold i området pga væromslag, eller på helikopterbasen? Og scootere ikke vil kjøre opp fordi terrenget du befinner deg i er over 30 grader bratt og skredfaren er moderat (som den ofte er)?

Har du da med deg det du trenger for å få vennen din tilbake til veien/bilen? Det gjenstår 700 høydemeter nedkjøring... Han kommer seg ikke ned for egen maskin, fordi benet er brukket. (Med tau klarer man å lage pulk av skiene og spaden). Har du i såfall det du trenger for å stive av bruddet? Ja, man får til mye med er par staver etc, men uten tau e.l. blir det ikke veldig bra. Med sam splint og litt tau får man en svært robust spjelk.

Hvis noen av dere blir tatt i skred, har du da mulighet til å finne ham, og grave ham ut?

Dette er bare mitt syn, men jeg syns overhodet ikke at innholdet i denne sekken er "overkill". Jeg pakker ikke sekken for alle de dagene det går bra, jeg pakker den for den ene gangen det ikke går bra.

Det finnes nok av eksempler på folk som har dødd fordi de ikke hadde med deg nødvendig utstyr, eller som i etterpåklokskap angrer på at de ikke hadde med deg det.

Som en digresjon kan man jo se på hva ulike etater og organisasjoner anbefaler at man har med seg på dagstur i vinterfjellet... DET er omfattende lister, det. Personlig vil jeg kun ha det JEG føler er essensielt, og ikke noe mer. 330-skvadronen hadde en fin tilnærming på sitt foredrag for noen uker siden. Det utstyret de trakk frem som viktig, var utstyr de på sine oppdrag hadde erfart at utgjorde eller hadde utgjort forskjellen på liv /død, og alvorlig/ikke alvorlig skadeforløp.

MEN: Jeg er helt enig med deg når det gjelder å tenke selv. Det er vårt viktigste verktøy! All verdens sikkerhetsutstyr hjelper ingenting hvis man ikke gjør bevisste valg i forhold til rutevalg, linjevalg, skredfare, værmelding osv.

Og til slutt: Se på forutsetningen for sekken. Her er forutsetningen at du skal kunne klare deg i at døgn, altså at uhellet faktisk har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd!! :)

Hva med ekstra klær i tilfelle nødsituasjon? Blir veldig fort kaldt, spesielt varmetap til bakken, selv om man ligger i vindsekk og nødvindsekk.

Tenker da på en fleecebukse/genser pakket i en liten vanntett kompresjonspose. Tar veldig liten plass og veier ikke så mye. Greit å ha muligheten til å bytte et plagg hvis man blir våt også.

Tja, vet ikke hva folket mener her, jeg? Innspill?

Personlig syns jeg det holder med vanlig toppturbekledning inkl. stihllongs, isolasjonsjakke, vindsekk og nødvindsekk. Ja, man kommer til å fryse, men man unngår nok moderat og alvorlig hypotermi. Så sitter man på sekken sin.

Hvis flertallet vil ha med varmebukse av noe slag stemmer jeg for tjukk ull, eller en superlett 3/4 lengde kunstfiberbukse. Veier ca. 200 gram, varmer veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke hva folket mener her, jeg? Innspill?

Personlig syns jeg det holder med vanlig toppturbekledning inkl. stihllongs, isolasjonsjakke, vindsekk og nødvindsekk. Ja, man kommer til å fryse, men man unngår nok moderat og alvorlig hypotermi. Så sitter man på sekken sin.

Hvis flertallet vil ha med varmebukse av noe slag stemmer jeg for tjukk ull, eller en superlett 3/4 lengde kunstfiberbukse. Veier ca. 200 gram, varmer veldig mye.

Ser den, er kanskje ikke nødvendig!

Hva med snøsag? Tenker da på når man graver snøprofil og hvis man trenger å grave seg en levegg/iglo liggnende sak. Det vil jo beskytte kanonbra mot vind!! Greit å ha muligheten til å bygge noe slikt hvis man må blir liggende værfast i 2 døgn. Sikkert andre bruksområder også. Bd sin veier 160 gram og G3 sin veier 169 gram. Vet at man kan bruke spaden, men etter min mening så er en sag et mye bedre hjelpemiddel til slikt arbeid. Har selv G3 sin og den fungerer også utmerket til å sage greiner/busker/trær dersom det skulle bli nødvendig med et bål.

Også hva med å bytte ut sekken med Snowpulse 45 eller ABS sitt system, er også flere produsenter som er kommet på banen med lignende system, blant annet Mammut og BCA? Sekken veier greit nok litt mer og koster ganske mye mer, men meningen med og funksjonene til de sekkene er jo upåklagelige!! Selv holder jeg Snowpuls som en favoritt pga utforming av airbag og funksjonene på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har den snøsagen selv. Er godt fornøyd med den. Den var mye med på tur før, men så ble den liggende igjen oftere og oftere. Jeg bruker heller spaden og evt. rutsjblokk-cord.

På teltturer er den derimot alltid med, til graving av levegg. Jeg ser også behovet for den hvis man må lage nødbivuakk som snøhule, kantgrop, flatgrop etc, men jeg andre ikke snøsagen som en nødvendighet til noe som helst. Spaden gjør jobben, selv om det tar litt lenger tid, og er litt mer slitsomt.

Jeg tenker at snøsagen kan blir igjen hjemme. Selv om uhellet er ute blir snøsagen et komfortprodukt og ikke en nødvendighet. Jeg mener at omtrent alle av produktene på listen er helt nødvendige produkter i en gitt situasjon. Jeg klarer ikke å se en situasjon hvor snøsagen er en nødvendighet.

I utgangspunktet vil jeg holde sekken så lett som mulig, og tenker derfor å begrense innholdet til nødvendige ting. Beklager hvis er streng og vanskelig, men vekta bør jo holdes nede, med mindre produktet er nødvendig. Men flertallet bestemmer :) Hva syns dere?

Snowpulse/ABS-sekk har jeg vurdert selv også, men synes foreløpig ikke sekkene har gode nok løsninger eller lav nok pris. Og vekta er vel ikke veldig lav, hvis man skal ha 30 liters sekk. Når det gjelder nødvendighet så er jeg litt delt. På en side KAN den jo kalles nødvendig hvis man blir tatt av skred, mens på den annen side føler jeg at den er er overskuddstrygghetsprodukt. Litt som sånn automatisk kollisjonsidentifiserer i bil. Sånn som oppdager en nært forestående kollisjon og bremser farten så mye som mulig. Du vil som oftest krasje uansett, men kollisjonen blir mindre kraftig. Kjekt å ja, men da vil jeg heller stille strengere krav til min egen årvåkenhet, og unngå kollisjoner totalt.

Jeg føler det er litt det sammen som skredsekken. Den er absolutt kjekk å ha, men blir du tatt av skred, er faren for mekaniske skader akkurat like stor, og den fordrer at du rekker å løse den ut. I forhold til vekt, funksjon og pris føler jeg ikke at den er nødvendig nok til å bli med på lista.

Men si fra hva dere andre syns! Flertallet bestemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøsag synes jeg virker litt unødvendig. Selv om jeg ikke har erfaring med produktet.

Men en slik skredsekk er kanskje ikke dumt. Nå har ikke jeg lest noen tester eller studier av slike sekker, altså hvor bra de fungerer i ett evt. skred, og hvor bra de beskytter.

Beskytter de bra, og øker sjangsen for å overleve så er det vel ingen grunn til å ikke ha den med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket på sportsnett nå, og 30 liters skredsekk koster 7999,- i tillegg kommer gasspatron på 1200,-. Altså 9199,- kroner... Vekten er 3,6 kg, inkl. patronen. Evt. kan om shave av 300 gram veldig å kjøpe karbonpatron. Men den koster 2999,-

Vi snakker her altså om en kostnad på 9 000,- kroner og en vektøkning på 1,9 kg.

Jeg synes dette er fryktelig mye penger og fryktelig mye vekt. Ja, undersøkelser har vist at 80-90 % av skredtatte som hadde på slik sekk og fikk utløst ballongen havnet oppå snøen eller ble bare delvis begravd. Altså er dette et veldig godt produkt. Men jeg mener at dette produktet først og fremst har verdi for personer som kjører bratt, på dager med moderat til høy skredfare. Personlig velger jeg heller å kjøre tryggere og slakere på slike dager, og minimere risikoen for å bli tatt så mye som mulig.

Min påstand er at de færreste graver en eller ffere snøprofiler, gjennomfører div. tester osv på hver tur. Jeg har sett mange med skredsekk som tilsynelatende ikke vurderer skredfaren i det hele tatt, og da syns jeg hensikten er borte. Litt falsk trygghet kanskje?

Så jeg stemmer i mot foreløpig.

Andres synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Virker som ett veldig godt produkt ja, selv om det er dyrt. Om du kommer ut for ett skred, er det jo faktisk stor sannsynlighet for at du havner oppå skredet og sekken beskytter deg. Da blir du lett funnet, og sjangsen fot at du lever og får puste er mye større.

Men siden du mener at du heller kjører på tryggere områder slik at du da ikke trenger sekken, skal det jo ikke gå skred der du ferdes heller. Trenger du da søkestang, lightsticks og nødvindsekk siden du ikke skal komme ut for en ulykke? Da kan du legge enda flere ting hjemme.

Det blir jo nesten som å velge vekk airbag når du kjøper en ny bil, bare fordi du vil spare penger. Dessuten er det jo ikke sikkert at den redder livet ditt, men den kan utgjøre forskjellen på liv og død.

Skal du føle tilnærmingen til 330 skvadronen, så tror jeg de ville anbefalt å ta med en skredsekk i skredfarlig område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.