Gå til innhold
  • Bli medlem

Padletur i telemarks-kanalen


skrols

Anbefalte innlegg

Vi er en kompis gjeng på 4 som skal på en ukes fisketur til sommeren, og vurderer å gjenta suksessen i år med kanotur. Jeg prøver å finne en rute som innebærer fin natur, ikke mye folk og godt fiske. Klar over at det sjelden lar seg gjøre i sommerferien, men man kan jo håpe:) I den anledning syns jeg telemarskanalen ser interessant ut. Noen som har erfaringer eller tips?

Vi tar det som en kosetur, og prøver å unngå lange og tunge bæringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk tenkt å padle denne kanalen selv en eller annen gang. Men jeg vil prøve å unngå fellesferien. På deler av strekningen er det ikke så fryktelig mange steder man kan slå opp et telt, og hvis været er bra så kan det vel tenkes at disse blir litt befolket. (min antagelse) Hele kanalstrekningen er på litt over ti mil, men de fleste padler visst helst fra Dalen til Ulefoss. Fra Norsjø til Skien er det visstnok ikke fullt så attraktivt for padlere.

Mange kjører til ett av stoppestedene for kanalbåten og frakter seg selv og kanoene opp til selve Bandak og padler tilbake.

Ellers er det et ganske brukbart alternativ å kombinere padleturen med litt gåing. "Lårdalsstigen" er en av de artigste turene jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei.

Jeg padlet kanalaen for ca 10 år siden, en veldig flott tur, og vi var til og med veldig heldige med været. Men det er noen ting som jeg synes er veldig negativt langs kanalen, den ser rett og slett ut som en utedo stort sett hele veien. Det er veldig få som tar hensyn til hvor en gjør fra seg, og siden det er ganske vanskelig med teltplasser langs kanalen, så blir det jo til at folk stort sett gjør fra seg på de samme stedene. Men ellers så er kanotur på kanalen veldig flott. God tur.

Hjartdalsrypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.