Gå til innhold
  • Bli medlem

Stooor vanntett pose?


Lompa

Anbefalte innlegg

Annonse

søpplesekk type industri kanskje. litt tykkere i plasten enn det vanlige for husholdningen også er det litt større i volum, da som regel litt bredere uten nødvendigvis å være så mye lengre.

Usikker på hvor en kan få tak i det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordinær 160 liters avfallssekk i 70 my (måleenhet for plasttykkelse) er jo superb. Eventuelt en 240 liters returplastsekk. Disse er vel noe tykkere enn 70 my. Til sammenligning har en tynn avfallssekk for mykt husholdningsavfall 45-50 my og er 100 liter.

240 returplast: http://www.norengros.no/wsp/norengros/frontend.cgi?template=front/product&product_id=192808

160: http://www.norengros.no/wsp/norengros/frontend.cgi?template=front/product&product_id=192782

100: http://www.norengros.no/wsp/norengros/frontend.cgi?template=front/product&product_id=192778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Søppelsekker funker neppe, da de ikke kan lukkes skikkelig. For kryssing av elver ol må man kunne lukke fullstendig og ha luft inni for oppdrift. Tør ikke svømme med sekk.. Den ortliebsekken så veldig tung ut. Sea-to-summit sine blir dessverre for små. Har jo sekken til Allyen, men kan ikke slepe rundt med den..

I dag bruker jeg tre mindre pakkposer som jeg ellers har nedi, sekken og "balanserer" sekken oppå den men det hadde vært mye greiere med en stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Søppelsekker funker neppe, da de ikke kan lukkes skikkelig. For kryssing av elver ol må man kunne lukke fullstendig og ha luft inni for oppdrift. Tør ikke svømme med sekk.. Den ortliebsekken så veldig tung ut. Sea-to-summit sine blir dessverre for små. Har jo sekken til Allyen, men kan ikke slepe rundt med den..

I dag bruker jeg tre mindre pakkposer som jeg ellers har nedi, sekken og "balanserer" sekken oppå den men det hadde vært mye greiere med en stor..

At ikke søppelsekker kan lukkes slik at de er vanntette er ikke sekken sin feil, men din egen.

Slike sekker lar seg lett lukke slik at de ikke tar inn vann.

Bruk en kraftig plaststrips ellere en slik nylonreim som du bruker til å feste ting utenpå sekken med. Så lukker du sekken slik at den blir flat i åpningen. Legg reima tvers over enden på sekken ved åpningen og rull den sammen med sekken så langt ned som du klarer. Så lukker du reima til et håndtak og sekken er potte tett.

Dette er samme type lukking som brukes på de fleste andre vanntette pakksekker som selges i dag.

Jeg bruker ofte en søppelsekk inne i ryggsekken for å være sikker på at ikke bagasjen blir våt. Da vrir jeg bare åpningsenden på sekken sammen til en lang pølse og stikker den ned mellom plastsekken og ryggsekken. Da er den måde luft og vanntett. Skulle sekken falle i vannet så flyter den uten problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke søppelsekker kan lukkes slik at de er vanntette er ikke sekken sin feil, men din egen.

Slike sekker lar seg lett lukke slik at de ikke tar inn vann.

Bruk en kraftig plaststrips ellere en slik nylonreim som du bruker til å feste ting utenpå sekken med. Så lukker du sekken slik at den blir flat i åpningen. Legg reima tvers over enden på sekken ved åpningen og rull den sammen med sekken så langt ned som du klarer. Så lukker du reima til et håndtak og sekken er potte tett.

Dette er samme type lukking som brukes på de fleste andre vanntette pakksekker som selges i dag.

Jeg bruker ofte en søppelsekk inne i ryggsekken for å være sikker på at ikke bagasjen blir våt. Da vrir jeg bare åpningsenden på sekken sammen til en lang pølse og stikker den ned mellom plastsekken og ryggsekken. Da er den måde luft og vanntett. Skulle sekken falle i vannet så flyter den uten problemer.

Jeg skjønner prinsippet ditt, men er det solid nok? Jeg vil gjerne kunne gjøre sekken flytende med luft nok inni posen til at jeg kan svømme ved siden av og ha den som "livbøye". Tror ikke jeg tør stappe en 20-30 kg tung ryggsekk inni en søppelpose og håpe at den flyter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner prinsippet ditt, men er det solid nok? Jeg vil gjerne kunne gjøre sekken flytende med luft nok inni posen til at jeg kan svømme ved siden av og ha den som "livbøye". Tror ikke jeg tør stappe en 20-30 kg tung ryggsekk inni en søppelpose og håpe at den flyter...

Etter mitt syn vil det være altfor sårbart for rifter og hull. Ryggsekken din har masse spisse kanter (spenner og annet) som fort vekk gnager hull i søppelsekker. I tillegg kommer steiner, pluss at du lett river hull ved uvøren håndtering.

Gjør heller slik REs foreslår: Søppelsekk INNI ryggsekken. Det er en velprøvd metode. Bæresystem og sekkeposen blir søkk våte, men innholdet er et sted mellom 100% tørt og flekkvis litt vått hvis det er blitt småhull i søppelsekken. Dobbelt lag med søppelsekk er en god nok forsikring mot vått tøy for de fleste formål.

Selv om det skulle sive litt vann gjennom småhull i søppelsekken så er det altfor lite til at det påvirker oppdriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en slik sekk som jeg refererte til på 130 liter så skulle vel den ha en opdrift på 130 kg under forutsetning at den er tett da selvsagt. Eller er det jeg som er helt på bærtur?

Mulig jeg får sekken min inni denne, men den veier 1,2 kg og er ganske stor.. Og sekken i seg selv ser ikke ut til å være bra nok til å gå på tur med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg får sekken min inni denne, men den veier 1,2 kg og er ganske stor.. Og sekken i seg selv ser ikke ut til å være bra nok til å gå på tur med..

Som sagt, jeg bruker denne til dykkerutstyret mitt. Tipper vekt på rundt 15 kg. Og sekken er ikke så ubehagelig å gå med da. 1,2kg mye? Vanntett stoff veier...

og den finnes i mindre utgaver, men hvis du ikke er sikker på om du får sekken inne så er den jo ikke stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner prinsippet ditt, men er det solid nok? Jeg vil gjerne kunne gjøre sekken flytende med luft nok inni posen til at jeg kan svømme ved siden av og ha den som "livbøye". Tror ikke jeg tør stappe en 20-30 kg tung ryggsekk inni en søppelpose og håpe at den flyter...

Hvis du bruker en søppelsekk av litt tykk plast så burde ikke dette være noe problem. Selv om du skulle få hull på søppelsekken så vil ryggsekken din flyte bra i lang tid. Den består jo allerede av 80 - 90% luft som skal erstattes med vann før den synker.

Hvis sekken din veier 25 kg så vil den flyte når volumet overstiger 25 liter, og det er vel vanligvis ikke noe problem med en så tung tursekk.

Fordelen med søppelsekk er at den er så lett at du kan ta med flere uten at det får noen betydning for vekta, og gjør du som meg, og pakker med en søppelsekk inne i ryggsekken, så vil du ikke ha problemer med å flyte på sekken din i ganske lang tid.

Hvis sekken din er 25kg. og har et volum på mellom 80 og 100 liter (la oss si 100 for enkelthetsskyld), så har du, uten å blåse luft inn i søppelsekken, en oppdrift på 75kg. Til sammenligning så har vel ikke en redningsvest mer enn mellom 5 og 10 kg i oppdrift.

Hvis du veier ca. 100kg på land så veier du kun noen få kilo når du kommer i vannet, ofte ikke mer enn at du flyter når du fyller lungene med luft, og hva er da problemet?

Gamle arkimedes var ikke så dum like vel. :wink:

En liten oppgave å tenke på, på en søndags morgen, for de som måtte ha interesse av slike ting:

Hvis du har en båt i et svømmebaseng og i båten har du en betongkloss på f.eks. mellom en og to kubikkmeter.

Så løfter du betongklossen ut av båten og senker den ned i basenget.

Vil da vannet i basenget stige, synke eller være like høyt?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.