Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormmatter på teltet...


vilut

Anbefalte innlegg

Er klar over at dette er et stadig tilbakevendende tema,- men er det noen med telt uten stormmatter som har savnet dette sårt på vinterstid? Jeg har et Hilleberg nallo 2gt , og det er uten stormmatter. Jeg har brukt det en vinter og på en tur var det tildels hard vind og snøfokk. Det ble et lite snølag i ytterteltet,- men kanskje kunne jeg vært litt mer nøye med å legge tett med snø langs teltduken?. Vurderer også å sy på stormmatter. Tenkte også å høre om noen har sydd på slike på sitt telt før jeg evt setter i gang med det.

Tanker /erfaringer ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har stormatter på 2 av mine, stort sett de som er brukt om vintern. Men jeg har ikke vært på tur i så mye vind.

Der du kan savne det mest er på barmark i sterk vind hvor det kan være kjekt å legge på stokk eller stein på mattene.

Det går også spa opp snø men det er ikke alle telt det passer til. Noen telt er basert på lufting under duk og de blir da vel tette.

Nallo har vel ventil oppe på duk i begge ender så da burde det bli en del lufting alikvel.

Helsport ettersyr stormatter på sine telt men ikke på andre produsenter sine. Du kan jo sende en mail til Hilleberg å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Exped Andromeda Extreme, også dette uten stormmatter. Brukes alle fire sesonger. Jeg var også litt skeptisk i starten, men det har vært ubegrunnet så langt. Vinterstid strammer jeg duken så langt ned mot bakken som mulig. Da er det kanskje en halv cm glippe. Da er det bare å presse stangkoppen ned i snøen og glippen er tilnærmet borte. Spar på med snø rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger :D

Er litt beroliget nå mht at jeg ikke har stormmatter på vinteren,- så jeg avventer å sette i gang symaskina. Borgern: ang lufteventiler på mitt Nallo 2 gt så er det en god ventil i forteltet og en luftemulighet nede i motsatt ende av teltet, pluss ventil i innerteltet. For optimal lufting på vinteren kunne det sikkert vært en ventil litt lenger opp på ytterduken (med tilgang fra ventil i innerteltet feks). Er ellers godt fornøyd med teltet,- særlig det romslige forteltet betyr mye. Ser at det kan være litt lavt under taket i innerteltet for lange personer,- men for meg duger det helt fint. Synes teltet er et godt kompromiss med tanke på vekt og romslighet. Med to bikkjer er det godt å ha litt ekstra lagringsplass for utstyr :roll: -en liten digresjon der på slutten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si meg enig i at stormmatter ikke er nødvendig for et vintertelt, selv om de under visse forhold sikkert har sin funksjon. Jeg har selv Hilleberg Nammatj 2 GT, og har brukt dette teltet vinterstid mange manger, også i til dels sterk vind, uten problemer. Det er bare å spa godt med snø langs kanten, evt grave teltet litt ned hvis forholdene er ekstreme.

Hvis du skal bruke teltet om sommeren også får du i tillegg bedre lufting uten stormmatter, i tillegg til at du sparer litt vekt og volum i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si meg enig i at stormmatter ikke er nødvendig for et vintertelt, selv om de under visse forhold sikkert har sin funksjon. Jeg har selv Hilleberg Nammatj 2 GT, og har brukt dette teltet vinterstid mange manger, også i til dels sterk vind, uten problemer. Det er bare å spa godt med snø langs kanten, evt grave teltet litt ned hvis forholdene er ekstreme.

Hvis du skal bruke teltet om sommeren også får du i tillegg bedre lufting uten stormmatter, i tillegg til at du sparer litt vekt og volum i sekken.

:D Supert! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vil også påstå at stormmatter ikke er avgjørende for et telt. Det er jo tross alt så mange telt som har vært ute i så mye vær uten stormmatter(pga at så mange telt leveres uten, også ekspedisjonstelt). Selv har jeg et Nammatj 3GT uten stormmatter. Har ikke fått testet det i veldig sterk vind(har dog brukt tilsvarende Nammatj telt MED stormmatter i solid vind). Var en kraftig bris omtrent tenker jeg sist tur med det uten stormmatter og da stod det i grunn bom stille bare ved bruk av bardunene på hard og fin snø så tror det skal mye til før det med stormmatter blir veldig viktig, føler i hvert fall ingen hast med å få det på. (Jeg tenker på å få sydd på matter foran og bak på teltet men ikke på sidene. Mest for å kunne legge stein eller snø på om det er lite snø å ankre i samt at det tetter enda litt bedre for snø inn i forteltet, men det er mer en plusseffekt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter er nyttige under enkelte svært spesielle forhold. På barmark med svært dårlige muligheter for pluggfester (har du med litt snor så får du likevel fiksa deg bra med å bruke tunge steiner :D På barmark når det blåser storm+ og du ikke har mulighet for å slå opp teltet i le for de værste vindkasta. På vinteren når det blåser så kraftig at vinden graver vekk snøen du har lagt langs kanten på teltet.

Jeg har enda ikke opplevd slike forhold til tross for at jeg er ivrig på å sove i telt i uvær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for ytterligere gode argumeter. Herved er stormmatteprosejktet skrinlagt. Skal ta det opp til vurdering den dagen jeg søker utfordringer som å telte i de værste vinterstormene, kanhende bør jeg vurdere teltet også da... så langt er jeg nok ikke den som søker ekstermvær vinterstid,- heller motsatt. Går mest overnattingsturer alene og da er det greit å se været litt an synes jeg. Tur skal helst være trivelig og ikke skremmende. Er likevel klar over at man ikke kan forutse alt i vinterfjellet. Man skal være forberedt og utstyrt for uvær uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.