Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotralle


jakro

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Mareng skrev:

Biltematrallen har faktisk lager i hjulene ser jeg. Det er ikke ett kulelager, men ett slags stavlager. Virker som det ruller bra

Dersom dette er nålelager så tåler de normalt større belastning enn kulelager. Det er derfor hjullager på bil er nålelager. Disse er også konisk for å oppta aksialtrykk i tillegg til den loddrette belastningen. Men nå sporer jeg av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
2 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Jeg tipper at vekt er et nøkkelord her. Med liten last fungerer den nok utmerket (bortsett fra om du som meg får en som er punktert ved ankomst). Etter å lest litt i denne tråden, tok jeg den fram når kanoen skulle fraktes de 50 meterne ned til vannet. Med 40 kilo kano blir biltematrallen for myk. små ujevnheter gir gynging, og den må være stroppet veldig bra for ikke å vri seg. Med en ally eller andre lette farkoster pipper jeg dette ikke er noe stort problem.

Har dette med trallen å gjøre, eller dekkene å gjøre?

Jeg skal kjøpe tralle i morgen, og har sett på biltematrallen. I morgen skal jeg innom jula og se på den, og den har pungteringsfrie dekk. Såvidt jeg kan huske er de noe smalere og kanskje de synker ned i myr/jord lettere, men det ser jeg i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som om hele trallen flekser. Dekkene bidrar nok, men både metallet og polstringen er også mykt. 

Jeg har prøvd nordmarkatrallen for 10-15 år siden. Jeg mener å huske at den oppførte seg helt annerledes. Da dro vi kano på svært dårlig sti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

For meg virker det som om hele trallen flekser. Dekkene bidrar nok, men både metallet og polstringen er også mykt. 

Jeg har prøvd nordmarkatrallen for 10-15 år siden. Jeg mener å huske at den oppførte seg helt annerledes. Da dro vi kano på svært dårlig sti. 

 

En ting jeg har tenkt på, er om det er fare for å skade kanoen? Siden kanoen kun får støtte rett under midten, så vil jo bunnen på kanoen bule innover avhengig av kanotype og vekt.

Bør man vurdere å legge ett par lister på en god meter oppå trallen før man legger oppå kanoen, for å fordele trykket mot kanobunnen?

Kanksje bare jeg som er hysterisk 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg hjulene på julatrallen var litt malere, men ikke mye, og skummet de er laget av virket helt passe hardt. Så bra ut. Men jula sin har ingen hjullager, så da ble det biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.