Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotralle


jakro

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
3 minutter siden, Lompa skrev:

Min biltematralle har vært Nordmarka på langs tre-fire ganger, og jeg har ingen betenkeligheter med å ta den med på tur. Den støttebøylen må bare tas av. Den er bare i veien, og dunker nedi litt større steiner. Når den stroppes godt fast til kanoen, så funker den helt topp. Har til og med montert kano og tralle til sykkelen og syklet langt inn i Marka.

Så bra!

Det betyr at man ikke nødvendigvis må bruke tusenvis av kroner på noe slikt, om man ikke har veldig stort behov.

Ville du gått for jula sin med pungteringsfrie hjul om du skulle valgt på nytt? Eller synes du det er greit med luftfylte hjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Lompa skrev:

Min biltematralle har vært Nordmarka på langs tre-fire ganger, og jeg har ingen betenkeligheter med å ta den med på tur. Den støttebøylen må bare tas av. Den er bare i veien, og dunker nedi litt større steiner. Når den stroppes godt fast til kanoen, så funker den helt topp. Har til og med montert kano og tralle til sykkelen og syklet langt inn i Marka.

Jeg slutter meg til denne. Jeg har også dratt denne tralla gjennom marka flere ganger med min gamle glassfiberkano. Det eneste negative jeg mener å huske, er at det er litt knotete å få fylt luft i dekka. Glassfiberkanoen ble solgt for flere år siden, og da fulgte tralla med. Nå har jeg kjøpt en Ally, så da blir det en tur på Biltema i det nærmeste.

Den sykkelmontasjen hørtes interesant ut - kan du beskrive "patenten" litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvordan fester dere kanoen til tralla på den beste og enkleste måten. Slik som man gjerne gjør på takbøylene på bilen, med å tre stroppen over kanoen, under takbøylene og over kanoen igjen med en strammelås på stroppen?

Ca slik:

Kanotralle.jpg.67439e66e7e0c12604ad9894f6b86f57.jpg

Ved hjelp av to slike:

1648878755_Spennbnd.JPG.746b4dbfc42f3850f84a6b1f2507c32b.JPG

 

Evt. tynne jekkestropper, selv om jeg tipper det er unødvendig:

Laststrammer.JPG.1aa869d143f0e0c9bf0fc9f66e2e8188.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanotralle.JPG.2471912a81fd58a48254098841131f8b.JPG

Noe sånt, omtrent. Tok et terrassebord og boret hull i endene. Bandt den ene enden fast til bagasjebæreren og den andre til kanoen. Har en Ally med tverrgående spanter, så det var lett å binde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Så bra!

Det betyr at man ikke nødvendigvis må bruke tusenvis av kroner på noe slikt, om man ikke har veldig stort behov.

Ville du gått for jula sin med pungteringsfrie hjul om du skulle valgt på nytt? Eller synes du det er greit med luftfylte hjul?

Har ingen problem med å fylle luft på min. Har ikke tenkt på det. Er det vektforskjeller?

Den store ulempen med disse trallene er jo at de ikke kan komprimeres, men det er lett å leve med det når en ser på prislappen.

Og ja, jeg stropper med enkle stropper, omtrent som på tegningen din. Trenger ikke jekkestropper. Kjøp noen som er litt stive i veven. De er mye enklere å tre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, Lompa skrev:

Har ingen problem med å fylle luft på min. Har ikke tenkt på det. Er det vektforskjeller?

Den store ulempen med disse trallene er jo at de ikke kan komprimeres, men det er lett å leve med det når en ser på prislappen.

Ja, det er litt vektforskjell. Men det spiller vel liten rolle når det er snakk om kano. Biltema sin tåler noe mer vekt, og veier litt mer:

Biltema:

Biltema.JPG.fd262c4b5c4a6ac856daaac08a18da85.JPG

Jula:

jula.JPG.0e6da525f0cb5a40cc2d243130d9f221.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Biltema sine hjul er at det ikke er gummi, men en slags jalla plast blanding fra Kina. Man kan kjenne det dersom du sammenlikner et bildekk i gummi og overflaten på Biltema sine hjul som er mye glattere. De holder en stund, men sprekker etter hvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
10 minutter siden, O.Ramberg skrev:

Problemet med Biltema sine hjul er at det ikke er gummi, men en slags jalla plast blanding fra Kina. Man kan kjenne det dersom du sammenlikner et bildekk i gummi og overflaten på Biltema sine hjul som er mye glattere. De holder en stund, men sprekker etter hvert.

 

Sikkert PVC eller noe sånt. Jeg ser faktisk at biltema og jula har luftgummihjul (og andre hjul) med kulelager, beregnet for forskjellige akseltykkelser (eks. 20mm). Under 100kr/stk. Så hvis man har en tralle med defekte/dårlige hjul er det kanskje ikke noe problem å få de skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
32 minutter siden, KimH skrev:

 

Med ett slikt hjulsett, med kulelager (👍), kan man enkelt få til noe slikt, om man har ett sveiseapparat. Ser jeg veldig solid ut.

Har også sett noen lage i tre (lekter), men det ligner da mer på den ferdigkjøpte biltemautgaven. Kan ikke slås sammen.

8940AD15-3BCC-455F-8F8E-BBDC2DD60BD6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke mye jobb lage, er stygg pris på dyreste. Har man tilgang på rørbøyer og sveiseapparat så er det veldig fort gjort. Billig versjon hvis man ikke har tilgang på verktøy, bruk en gjengestang til aksling og hjul som passer innpå, 4 skiver, par vanlig mutter og par låsemutter, par vinkler og eventuelt litt treverk istedet for firkantrør/flattjern og rørisolasjon til polstring så har man en billig fungerende tralle .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
18 minutter siden, KimH skrev:

Ja ikke mye jobb lage, er stygg pris på dyreste. Har man tilgang på rørbøyer og sveiseapparat så er det veldig fort gjort. Billig versjon hvis man ikke har tilgang på verktøy, bruk en gjengestang til aksling og hjul som passer innpå, 4 skiver, par vanlig mutter og par låsemutter, par vinkler og eventuelt litt treverk istedet for firkantrør/flattjern og rørisolasjon til polstring så har man en billig fungerende tralle .

Med nærmere ettertanke, det er nok en kjempefordel å ikke ha aksling nede ved bakken om man skal på ujevne veier og stier. Akslingen vil henge seg fast i alt mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt smått med feks sparkesykkelhjul tok av jentungen sitt passet perfekt innpå 8mm gjengestang, kulelager og god slitestyrke 😂 Men billig hjul biltema osv eller få i fra en kassert traktorklipper eller snøfres. Ja greit med høyde droppe hel aksling, lag en spindel ut fra grovt vinkeljern så får man mer høyde

IMG_20180504_171421.thumb.jpg.6af3c645104cec91d3edb67669cd5517.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger man ikke sveiseapparat for få sammen noe så enkelt som de er linket til, kun litt vanlig håndvertøy og innkjøp av deler til mye mindre enn par tusen..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Biltematrallen på en tur med en Ally 16,5 fra Bjørkelangen via Sootkanalen til Vannsjø. Ingen tekniske problemer med tralla, men lukta av plast/gummi var forferdelig i lang tid... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Wenonah Champlain og en P&H Scorpio HV, følger denne tråden med interesse, da jeg ser etter en tralle som kan håndtere de to farkostene. Nordmarkatrallen ser jo bra ut....men prisen da gett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte opp min biltema tralle på en sesong i Nordmarka, makan til søppel skal du lete lenge etter. Det var mildt sagt irriterende å dra kanoen på plastfelgen ut av skauen. Kjøpte en skikkelig tralle fra West systems etter dette og har aldri angret ett sekund.

Skal man trekke sammenligninger, blir det som om man skulle satt de gamle blå trikkene i Oslo opp mot "Bullet train" i Japan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
22 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg brukte opp min biltema tralle på en sesong i Nordmarka, makan til søppel skal du lete lenge etter. Det var mildt sagt irriterende å dra kanoen på plastfelgen ut av skauen. Kjøpte en skikkelig tralle fra West systems etter dette og har aldri angret ett sekund.

Skal man trekke sammenligninger, blir det som om man skulle satt de gamle blå trikkene i Oslo opp mot "Bullet train" i Japan. 

Så det var hjulet som sviktet? Da ville kanskje den pungteringsfrie fra jula overlevd?

Såklart er de fra westsystems bedre (bare så dyr!). Men det virker som at man med moderat bruk kan slippe unna med noe annet enn de dyreste.

Dog de dyreste trallene, Nordmarka, har jo heller ikke pungteringsfrie hjul. Prøv å forstå den...

Jeg har erfart i andre sammenhenger at plasthjul som ikke har kulelager kan svikte pga. varmgang etter ett stykke, men med litt smørning så kan man rulle mange ganger samme distansen før det kan bli varmgang. Jeg har som sagt ingen erfaring med noen av kanotrallene, men kan tenke meg at litt smørning på akslingen til biltema og jula trallen gjør svært stor forskjell om dette er ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har biltema-trallen her og. Brukes nokså mye til både kano og SUP. Har fikset en ordning som gjør at jeg kan trekke vår Ally 16.5 DR eller SUP-brett med sykkel:) Veldig hendig når man bor nær vannet og kano/brett/sykkel står klart i garasjen om sommeren;) Om noen mot all formodning skulle ha interesse av mer info får de ta kontakt. Biltema-trallen er nok ikke den beste, og min synger på siste verset, men den har vært brukt utrolig mye. Tenker nok å gå for noe litt bedre etterhvert. Biltema trallen gjør jo jobben forsåvidt, men ønsker noe som varer lenge. Kunne også tenke meg noe med litt mer bakkeklaring for akslingene. Nå brukes tralle mest i hverdagen her hjemme, ute på tur blir det nok fortsatt til at Allyen bæres når det trengs. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎05‎.‎2018 den 21.43, Anders_G skrev:

Jeg brukte opp min biltema tralle på en sesong i Nordmarka, makan til søppel skal du lete lenge etter. Det var mildt sagt irriterende å dra kanoen på plastfelgen ut av skauen. Kjøpte en skikkelig tralle fra West systems etter dette og har aldri angret ett sekund.

Skal man trekke sammenligninger, blir det som om man skulle satt de gamle blå trikkene i Oslo opp mot "Bullet train" i Japan. 

Jøss, mulig dagens modell fra Biltema er dårligere enn de var for 10 år siden. Min har mange uproblematiske mil på grusveier med Ally og bagasje oppå, i tillegg til å brukes som kajakktralle mellom bilen og sjøen for samboeren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Biltematrallen har faktisk lager i hjulene ser jeg. Det er ikke ett kulelager, men ett slags stavlager. Virker som det ruller bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at vekt er et nøkkelord her. Med liten last fungerer den nok utmerket (bortsett fra om du som meg får en som er punktert ved ankomst). Etter å lest litt i denne tråden, tok jeg den fram når kanoen skulle fraktes de 50 meterne ned til vannet. Med 40 kilo kano blir biltematrallen for myk. små ujevnheter gir gynging, og den må være stroppet veldig bra for ikke å vri seg. Med en ally eller andre lette farkoster pipper jeg dette ikke er noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.