Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart liggunderlag i kombinasjon med vanlig


Anbefalte innlegg

Jeg sover på siden, og opplever noen ganger at det blir vondt i skuldre og hofte med kun ajungilak Bamse liggeunderlag. Derfor tenkte jeg meg å skaffe noe mer komfortabelt, som forhåpentligvis vil bedre nattesøvnen.

å kjøpe et stort tykt oppblåsbart liggeunderlag har jeg ikke vurdet, siden jeg skal bruke det på vinteren og vil ikke risikere hull.

Derimot har jeg vurdert å bruke to liggeunderlag: et oppblåsbart i kombinasjon med et vanlig skumgummi. (bamsen i mitt tilfelle)

Da lurer jeg på

1. Er det en god kombinasjon?

2. Hvilken av disse to bør ligge øverst, har det noe å si i det hele tatt?

3. (Viktigst:) vet dere om et bra oppblåsbart liggeunderlag ca 2,5 - 6 cm til ca 1000 kr?

Setter stor pris på alle svar og tips.

ps: hvis noen har egne erfaringer om liggeunderlag hadde det vært supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv styrt unna alt av oppblåsbare etter det gikk hull på to av dem pga en liten gnist fra fyrstikk og is som fikk ventilen til å klikke. En mulighet er to bamse underlag som du bare limer sammen. blir faktisk ganske mye mykere! enten med lim eller bare teip så rulles det sammen som om det bare var vanlig..

har desverre ikke flere tips å komme me når det kommer til oppblåsbare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg sliter med det samme som deg, derfor gikk jeg til innkjøp av et Exped Downmat 9. Hvorfor har du ikke vurdert det? Redd for hull? Det følger med lappesaker, forøvrig tåler det veldig mye. Men det er klart, bålglør og kniver bør man være forsiktig med.

Når det gjelder kombinasjonen, tror jeg det er best med det tradisjonelle øverst. Dette fordi problemet med et for tynt oppblåsbart, evt. et uten dunfyll vil være at du ikke får varmet opp lufta inne i underlaget. Når du ligger på en Downmat og snur deg, føles det kaldt en liten stund før du får varmet opp luft og dun. Deretter varmer det deilig...En Downmat 7 kan du nå få til ca. 1300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Exped Synmat Ul7. Det veier lite og er godt å ligge på. Temp spec fra produsent er - 4 grader. I kombinasjon med Bamse burde det være varmt nok.

Hva som skal øverst og underst må du nesten prøve. Tror jeg ville prøvd Bamse i bunn og Synmat oppå. hvertfall hvis du bruker Bamse ute i snøen til å sitte på å unngå rester av snø mot posen.

Jeg bruker et veldig lett celleunderlag under mitt hele tiden en det er mest for beskyttelse.

Exped Downmat er jo suverent men det veier en del mer. Bruker det evt uten noe underlag under. Mest fordi det alltid er i telt og på snø. Jeg legger ikke granbar under duk så det er ikke så stor sjense for punktering.

Bruker ikke de oppblåsbar ved bålet eller slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppblåsbare kan alltid punktere, også Downmats (jeg har punktert to, i tillegg til en innvendig punktering i Neo Air). Likevel har jeg stort sett altid med oppblåsbart pga liggekonfort (nok granbar som er hugget fint gir like god konfort og bedre varme).

1) Skumplasten bør ligge øverst for best isolasjon (av grunnen Balle nevner), men i praksis er det ofte enklere å ha den nederst.

2) Finnes eh haug forskjellige underlag. Exped Downmat og Synmat er gode på isolasjon og kvalitet, men er tunge. Jeg har Downmat 7 og 9DLX og er fornøyd med dem Thermarest har en rekke underlag av god kvalitet med ulik vekt. Jeg har det letteste, NeoAir, og synes det er et godt underlag, men det har begrenset isolasjon. I kombinasjon med Bamse tåler det det meste av temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ein god kombinasjon. Med Bamse har du alltid grei nok isolasjon, så du ikkje treng lappe midt på natta dersom det oppblåsbare skulle punktere då.

Ettersom det oppblåsbare bare er for komforten, treng det heller ikkje vera full lengde. Sjølv brukar eg eit 3/4 langt oppblåsbart i kombinasjon med Bamse. Det oppblåsbare har eg då akkurat passe hardt til at det er mest mogleg behagleg å ligge på, og eg lar det vera oppblåst heile turen. Det ligg då på toppen av pulken og gjer denne breiast øverst, slik at han ikkje trillar heilt rundt når han veltar;). I tillegg har eg eit stoltrekk til det oppblåsbare så det fungerer som stol når eg sitt i teltet, og i matpausene undervegs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har et ridgerest og fikk en exped synmat til jul,- testet en natt i telt så langt, med ridgerest underst, og kunne ikke kjenne noe underkjøling i løpet av natten. Rundt 5-6 minus i teltet. Bruker ridgeresten til å sitte på både inne i teltet og utenom. Hadde tidligere et tynnere oppblåsbart og brukte det sammen med ridgeresten på de turene jeg hadde i telt i fjorvinter. Kaldeste da var rundt - 10-15 minus i teltet. Holdt varmen godt da også,- ikke tegn til kulde fra underlagene da heller. ;) Et bamseunderlag underst må være helt konge :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Ville trodd dette var nesten ideelt kombinasjon. Har brukt artiach(nå punktert desverre) oppblåsbar med Bamse , opplever at oppblåsbare kan bli kalde uten skumplast under. Samtidig går eventuelt smeltevann fra snø i teltet rett gjennom Bamsen. Kanskje 3 underlag (bamse/ridgerest/oppblåsbar?). Har og prøvd ridgerest med bamse, like varmt men ikke like komfortabelt. Dette etter kanksje 5-6 turer, altså newb her... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.