Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellformasjon


jkp

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg lurer på om det finnes fjell i Norge som heter/kalles "Puppen", "Brystet" eller noe i den duren......eller om det er noe fjell som evt. ser ut som et kvinnebryst.

Vet at dette kanskje kan høres rart ut,men saken omhandler brystkreft og jeg er meget takknemlig for alle tilbakemeldinger.

Eneste jeg har funnet ut av til nå er "Mariahompen" på Saltfjellet mener jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på øyet som ser :)

På Rognes i Midtre Gauldal er det en skogkledd topp som går under navnene "Sukkertoppen" og "Rødsten". Den kan "minne" om ulike ting etter fra hvilken retning man ser den fra. Du for sjekke om det finnes noen bilder av den på nett og om den ligner "puppen" din :D

00008708.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her har vi - på folkemunne - "Pattan", to nokså like fjelltopper som ser ut som pupper. Kan ikke søke dem opp for deg fordi jeg ikke vet hva de heter på kartet, men dersom du ser på http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rvasstindan, så er de altså til venstre (utenfor bildet), i nærheten av Lurfjelltinden. Mulig det er Ytre hompen og Indre hompen som er offisielle navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......eller om det er noe fjell som evt. ser ut som et kvinnebryst.

Lille Finnkneet. Denne fjellformasjonen ble visstnok av folk ute på Vega i sammenlignet med et kvinnebryst, og ble i tidligere tider bl.a. brukt som "méd" (sammen med andre markante topper på innlandet) for å krysspeile fiskefeltene i havområdene utenfor kysten. Datidens gps, så å si.

post-1651-133474781166_thumb.jpg

post-1651-133474781171_thumb.jpg

post-1651-133474781178_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.