Gå til innhold
  • Bli medlem

Video: Hilleberg Allak i stiv kuling


Lofoten

Anbefalte innlegg

Teltet mitt fikk kjørt seg på isen i helga. Jeg hadde ingen vindmåler, men jeg er ganske sikker på at det iallefall var stiv kuling på isen, om ikke mer. Sitter igjen med litt blanda følelser.

Jeg er imponert over hvor mye teltet faktisk tåler. Under oppsett bøyde ene stanga av i vinden, men knakk ikke. Så fort jeg fikk bardunert mer stod det greit i vinden. Når jeg nå ser over stengene klarer jeg ikke se hvilken stang som bøyde seg. Samtidig føler jeg at vinden får godt tak i teltet, spesielt når man får vinden rett mot ett av de to forteltene. Duken som ligger oppå virker også å være med på å gi det oppdrift i vinden.

Hilleberg er kvalitet, uten tvil! Men dersom jeg skal legge ut på langtur med fare for mye vind vil jeg nok vurdere et tunneltelt hvor man kan ha alle stengene liggende delt i to på pulken for å lettere slå det opp.

For video utvendig av teltet se youtube: http://youtu.be/AmPgvmvnSEw?hd=1

For video innsiden av teltet se youtube:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en eldre FF tråd spurte jeg Hilleberg allak brukere om ikke den toppmonterte duken som dekker luftelukene ville gi oppdrift, men fikk til svar at dette ikke var et problem. Når man så ser denne videoen får jo teltet helt klart oppdrift.

Teltstenger levert med Hilleberg telt som bøyer seg under oppsett i stiv kuling? Et isolert tilfelle?

Fant du ikke en mindre eksponert plass å sette opp teltet? Uansett hvor mye man stoler på teltet, bør man både se etter best egnet plass, samt sette i verk andre tiltak for å skjerme teltet.

Har du øvd mye på oppsett i sterk vind før denne turen?

Når du ser tilbake på oppsettingen, er det noe du ville ha gjort annerledes?

Ellers gir jeg deg skryt for å ta opp dette og legge ut video her på FF. Men å avskrive Allak på fremtidige turer er kanskje litt forhastet?

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder toppduken så er det mulig å bruke et par ekstra barduner for å holde den mer nede, men uten disse er det jo ikke tvil om at den gir oppdrift med en del mye vind.

Nå vet jeg ikke om det var stiv kuling, eller mer. Det var mye vind. På Finnmarksvidda er det ikke mye "skjul og dekning", ialfall ikke på isen. :)

Jeg har ikke satt opp akkurat dette teltet i så mye vind før, men kan ikke se at det kunne vært gjort noe annerledes enn hva jeg gjorde.

Konstruksjonen er jo slik at man må hempe duken til stengene som du sikkert kjenner til, og da er det nå en gang slik at man ikke kan hempe alle på samtidig,

og da vil det nødvendigvis bli ekstra press noen steder før alle hempene er på plass.

Jeg avskriver så absolutt ikke Allak for fremtidige turer, jeg er knall fornøyd med teltet! Men om jeg skulle gått Grønnland eller lignende polare områder, ville jeg ikke tatt med dette teltet på grunn av konstruksjonen, og måten man setter det opp på. Ialfall om jeg skulle gått solo. Jeg mener at et tunneltelt hvor stengene ligger klar i kanalene vil ikke få samme påkjenningen under oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Finnmarksvidda har jeg aldri satt opp telt på selve isen, kun på land, og der jeg eventuelt kan grave det et stykke ned, bygge levegg eller finne en mindre utsatt plass i terrenget. Altså så velger jeg camp utifra sikkerhet og komfort, selv om jeg da må gå litt for å fiske på selve vannet.

Så da blir mitt spørsmål hvorfor du setter opp teltet fult eksponert ute på isen? Fisker du inne? :)

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå la jeg ikke ut videoen for å diskutere valg av teltplass, men for å vise hvordan teltet fungerer i vind! :)

Men for å svare på spørsmålet ditt så satt jeg opp teltet på isen for å kunne fiske inne fra teltet. Jeg boret et hull i ene forteltet og kunne dermed ligge i soveposen og fiske.

Jeg ønsket også å se hvordan teltet fungerte i vind, da man ikke alltid har mulighet til å bruke lang tid på å finne den optimale plassen skjermet for vind. I noen tilfeller er man helt eksponert uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den Lofoten, men når du velger teltplass med tanke på at du skal kunne fiske i forteltet, og ikke tar hensyn til vær og vind i det hele tatt, ja da blir jo dette relevant for årsakene til at du legger ut video og kommentarer. :)

Vel vel, litt klønete å sette opp teltet midt ute på isen, men fy som jeg ønsker det var meg som lå der å fisket, god og varm i soveposen :D.

Kanskje du bør ta en titt på Exped Orion extreme eller Exped Venus extreme?

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor du skal fremstille mitt valg av teltplass som klønete med de begrunnelser jeg har gitt:

- Fiske på isen fra teltet

- Test av teltet i vind

Hva gjør du når uværet melder seg i helt flatt terreng og med is/skare å pirke i? Jo, da setter man opp teltet.

Om du ser på bloggen ser du et par bilder av området, og får kanskje en bedre forståelse av terrenget.

Jeg hadde Exped Orion Extreme før jeg byttet til dette teltet. Et veldig solid telt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor du skal fremstille mitt valg av teltplass som klønete med de begrunnelser jeg har gitt:

- Fiske på isen fra teltet

- Test av teltet i vind

Ikke noe å si på argumentet om å fiske i forteltet! :D

Men testing av telt i dårlig vær og øvelse i oppsett har jeg alltid lagt til turer i nærområde, nettopp for dette ikke skal bli et overraskelsesmoment, for jeg må kunne trekke meg tilbake hvis det går galt. Derimot skjer det noe uventet på tur så må jeg håndtere det der og da, som feks når jeg klarte å komme borti teltduken med isboret, kjempe artig å sy i minus 30 midt inne på vidda. :)

Hva gjør du når uværet melder seg i helt flatt terreng og med is/skare å pirke i? Jo, da setter man opp teltet.

Det er i helt spesielle situasjoner det skjer, altså ikke ofte. Vær kan man også obeservere underveis, og man bør ha gjort litt forarbeid, hvertfall ved helgturer. Været er jo kanonbra på bildene og i din video, med god sikt i alle retninger. 8)

Om du ser på bloggen ser du et par bilder av området, og får kanskje en bedre forståelse av terrenget.

Joda jeg så på bildene, og har erfaring fra samme terreng. Det er jo hvertfall på en side av vannet mer kuppert, utifra bildene, og her bør det være muligheter for å komme litt i le. Skal egentlig lite til før det hjelper. :D

Hadde du vært på isfiske ved dette vannet før? Eller innhentet informasjon fra andre om forholdene, eventuelt gode plasser for camp?

Som sagt, jeg mener det er litt klønete å ikke teste utstyr (her telt), hvertfall vinterutstyr livet ditt er avhengig (satt på spissen) av før man legger på tur i utsatte områder. (Her valgfritt, midt på isen)

Varsel: Offended! :D

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg mener det er litt klønete å ikke teste utstyr (her telt), hvertfall vinterutstyr livet ditt er avhengig (satt på spissen) av før man legger på tur i utsatte områder. (Her valgfritt, midt på isen)

Jeg tror nok at vi har litt forskjellige tilnærminger til det å dra på tur, hvor jeg gjerne ønsker å utfordre meg selv og utstyret mer enn hva du tilsynelatende gjør.

Jeg var jo på tur nettopp for å teste teltet i vind, og da er det lite poeng i å skulle søke ly. Vet ikke helt hvordan du tester ditt utstyr, men du kan kanskje legge ut en video av det?

Det er vel ingen stor hemmelighet du sitter inne med at formasjoner i terrenget kan gi mer ly for vinden noen steder, men takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige snutter!

Kuppeltelt er jo litt mer vindsterke enn tunnelltelt pga kryssende stenger - har jeg hørt. Kuppeltelt er også mer vanlig i høge fjell. Allaken storkoste seg sikkert under slike forhold.

Ikke for å være troll, men det virker - ut i fra snuttene - at det var mer liten kuling enn stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig at du gidder å legge ut filmsnutter! sier mer enn tusen ord å se ting selv :) Her fikk du testet utstyret skikkelig.. Godt å vite hvordan det fungerer i såpass mye vind om man først må sette det opp ved brått uvær.

Når det kommer til dette med å ikke søke ly for vinden er jeg enig i at man oftest bør det, men er ikke så enormt sjelden man møter på uvær/forandringer i været som gjør dette vanskelig. Værmeldinger om rettning på vinden er som oftest totalt feil på vidda etter min erfaring så der det er ly på kvelden er det direkte kraftig vind på natten. Er da også nok av vidde partier rundt i Norge der ly for vinden så å si ikke finnes innen noen kilometer. Med andre ord er det viktig å teste utstyret i de hardeste forholdene for så å kunne slappe mer av når vind og snødrev osv plutselig treffer deg..

@strebus85

Den signaturen din er visdomsord å leve etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har opplevd det samme med Allak i stiv/sterk kuling. Stengene - som er Hillbergs 9 mm da det er "lettvekts" utgaven av Staika - har lett for å bøye seg. Dette ble også trukket fram som minus (i tillegg til pris) av bladet Friluftsliv når de testet lette kuppel telt for endel nummer siden. Tok dette opp med Hilleberg som da mente at å bytte til 10,25mm "i liten grad" ville forsterke teltet.

Har ofte slått opp teltet på isen for å kunne fiske i forteltet. Har sørget for at det var godt feste og såpass med snø at man kunne bygge levegg om nødvendig. Har da brukt mitt "gamle" Ravneskar. Etter endel netter i Hilleberg Allak er jeg ikke i tvil om at det ikke er noe ekstrem telt (Når det gjelder sterk vind - styrke 18 og oppover). Men det har mange fine løsninger og mulighet for god utlufting. PS! Hilleberg har løst problemet med toppduken på nye Hilleberg Saivo - Her er det feste mellom toppduk og teltduk med krok/borrelås (i tillegg til barduner).

Vel, vi lader opp til overnattingstur på Nordkyn til helga - fredag tas som avspasering - da blir det tid nok. Isfiske til den store gull medalje!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at vi har litt forskjellige tilnærminger til det å dra på tur, hvor jeg gjerne ønsker å utfordre meg selv og utstyret mer enn hva du tilsynelatende gjør.

Tror egentlig ikke det, for du og jeg hadde nok hatt det ganske så bra på tur sammen, bare jeg får den største fisken :)

Min utfordring legger jeg så langt det går ikke til utstyret, for drar jeg på en tur der jeg ikke har har hverken kontakt med omverden og er langt utenfor rekkevidde av omverden, vil jeg ha testet utstyret på forhånd. Kan man komme seg ned til bilen iløpet av noen timer er det ikke så farlig om teltet kolapser, men kolapser teltet under ekstreme forhold blir situasjonen helt annerledes, både for meg og hunden. Men jeg regner med at du på denne turen hadde muligheten til å føre deg og hunden trygt tilbake til sivilisasjonen?

Jeg var jo på tur nettopp for å teste teltet i vind, og da er det lite poeng i å skulle søke ly.

Som sagt, regner med at dette var fordi det var under kontrollerte former, der returen var trygg, været var hvertfall nydelig!

Vet ikke helt hvordan du tester ditt utstyr, men du kan kanskje legge ut en video av det?

Nå er jo jeg litt fra gamleskolen der blogger, twitter, facebook, smarttelefoner samt utpreget bruk av filmutstyr ikke er endel av livet. Men jeg har et gammelt kamera, og skulle det passe og at jeg gidder å bruke tid på slikt, så kan det vel la seg gjøre. Planen var å kjøpe et gopro, men jeg ser at bruken kommer til å bli minimal så det er skrinlagt.

Det er vel ingen stor hemmelighet du sitter inne med at formasjoner i terrenget kan gi mer ly for vinden noen steder, men takk for tipset!

Jo bare hyggelig, alt dette jo skrevet i beste hensikt, siden jeg regnet med at du kanskje ikke visste om disse tingene. For i innlegget ditt står det ingenting om at dette var en tur for testing av teltet ditt.

Men nå er du en erfaring rikere, og neste telt blir sikkert det teltet du har savnet til slike turer. Bare husk å test det i vind, FØR du legger ut på tur, for det kan være svakheter/feil i produksjonen. :D

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har opplevd det samme med Allak i stiv/sterk kuling. Stengene - som er Hillbergs 9 mm da det er "lettvekts" utgaven av Staika - har lett for å bøye seg. Dette ble også trukket fram som minus (i tillegg til pris) av bladet Friluftsliv når de testet lette kuppel telt for endel nummer siden. Tok dette opp med Hilleberg som da mente at å bytte til 10,25mm "i liten grad" ville forsterke teltet.

Har ofte slått opp teltet på isen for å kunne fiske i forteltet. Har sørget for at det var godt feste og såpass med snø at man kunne bygge levegg om nødvendig. Har da brukt mitt "gamle" Ravneskar. Etter endel netter i Hilleberg Allak er jeg ikke i tvil om at det ikke er noe ekstrem telt (Når det gjelder sterk vind - styrke 18 og oppover). Men det har mange fine løsninger og mulighet for god utlufting. PS! Hilleberg har løst problemet med toppduken på nye Hilleberg Saivo - Her er det feste mellom toppduk og teltduk med krok/borrelås (i tillegg til barduner).

Vel, vi lader opp til overnattingstur på Nordkyn til helga - fredag tas som avspasering - da blir det tid nok. Isfiske til den store gull medalje!!

Takk for info! Da er jo ikke mine erfaringer så ulik dine! Byttet du til 10,25mm? Jeg føler i grunn også at det ikke kan gå inn under kategorien "ekstrem-telt" når stengene kan bøye av slik. Duken ble også presset såpass på ene siden at forteltet nesten ble fraværende. Ellers synes jeg teltet er genialt og jeg liker løsningene på det. Skal tro om man kan få sydd på krok/borrelås på Allak av Hilleberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har ikke byttet til nye stenger enda - Koster vel rundt 400 - 450 pr sett. Selv bruker jeg Allak som et tresesongers telt. Liker litt mer boltreplass om vinteren sjelden solotur da. Uansett har jeg montert eksta bardun i toppduken for å holde den bedre på plass. Har forsterket festet med en ekstra bit. stolte ikke helt på den løkka som var der. Ellers invisterte jeg i en footprint - Da ble det kongeplass uten innerteltet når vi er to på jakt og skal brase litt god mat i dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har ikke byttet til nye stenger enda - Koster vel rundt 400 - 450 pr sett. Selv bruker jeg Allak som et tresesongers telt. Liker litt mer boltreplass om vinteren sjelden solotur da. Uansett har jeg montert eksta bardun i toppduken for å holde den bedre på plass. Har forsterket festet med en ekstra bit. stolte ikke helt på den løkka som var der. Ellers invisterte jeg i en footprint - Da ble det kongeplass uten innerteltet når vi er to på jakt og skal brase litt god mat i dårlig vær.

Sydde du festet selv eller? Du får legge ut noen bilder om dere får fisk til helga! :)

Svingen: Takk for hyggelig kommentar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten skrev:

Hilleberg er kvalitet, uten tvil! Men dersom jeg skal legge ut på langtur med fare for mye vind vil jeg nok vurdere et tunneltelt hvor man kan ha alle stengene liggende delt i to på pulken for å lettere slå det opp.

Dette er ingen problem med kuppeltelt.

Har tapet annenhvert ledd og teltet ligger i en meter lang pølse i pulken.

Ville aldri ha tenkt tanken på å bruke tunnelltelt i fjellet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BD som vistnok skal klare veldig mye vind må selv gi tapt i rett vind forhold....

Håper jeg ikke kommer opp i slik sitvasjon noen gang,ser ikke spesielt bra ut :)

Grei filming! Men hva med å spa opp litt snø langs kantene av teltet, slik at vinden ikke får like godt tak :) Ikke rart stengene fikk juling. Har nesten samme telt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri ha tenkt tanken på å bruke tunnelltelt i fjellet... :)

Mange av teltene jeg er mest fornøyd med både i mye vind, snø osv er tunneltelt.. og med tanke på hvor stor andel av fjell teltene som kommer godt/ best ut i tester som er tunneltelt vil jeg si jeg ikke er alene.. Om rettningen skifter om natten er såklart kuppel bedre, men flere av de bedre tunnelteltmodellene nå om dagen står stødigere og stødigere med vind rett fra siden og fantastisk godt med vinden rett mot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av teltene jeg er mest fornøyd med både i mye vind, snø osv er tunneltelt.. og med tanke på hvor stor andel av fjell teltene som kommer godt/ best ut i tester som er tunneltelt vil jeg si jeg ikke er alene.. Om rettningen skifter om natten er såklart kuppel bedre, men flere av de bedre tunnelteltmodellene nå om dagen står stødigere og stødigere med vind rett fra siden og fantastisk godt med vinden rett mot..

Støttes! Ser ingen grunn til å ikke tørre å legge ut på vintertur med et godt tunneltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både tunelltelt og kuppeltelt har sine fordeler og sine ulemper. Eg har hatt begge deler. Det som derimot er viktigast er å kjenne sitt eige utstyr og dets begrensingar (og sjølvsagt sine eigne) og innrette seg etter det.

På film kan det ofte sjå mest spektakulært ut med tunelltelt, ettersom det kan nærast legge seg heilt flatt i vinden.

Og forskjellen mellom gode og dårlege teltstenger er at gode teltstenger bøyer seg, medan dårlege knekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.