Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakenpose til Alta Wide sovepose


ØysteinJ

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser meg rundt etter en lakenpose til min Alta Wide sovepose. Snakket med Helsport, men det nærmeste de har er "Lakenpose Supersoft Fasong", som er 85 cm bred mens Alta Wide er 90 cm bred. Har noen erfaringer med å kombinere disse to?

Hvordan ville det evt. ha vært å bruke en vanlig rektangulær lakenpose inni Alta Wide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har Helsport Svadalen sovepose som også er 90 cm. bred.

Er det kaldt bruker jeg STS Reactor Extreme lakenpose inni.

Den er 210 cm. lang og 90 cm. bred.

Reactor extreme er den varmeste i lakenpose-serien fra STS.

Disse lakenposene er laget i et veldig behagelig stretch-materiale.

Har ikke angret på dette kjøpet, anbefales.

Mvh. Mogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hvordan er denne å bruke når det bare er litt halvkaldt da, sånn på høsten og våren? Ender du da opp med at det er for varmt å bruke både lakenpose og sovepose, men for kaldt til å bare bruke lakenpose? Tanken min var i utgangspunktet å finne en lakenpose jeg kan bruke "alltid" inni soveposen, sånn at jeg ikke svetter soveposen fullstendig ut. Er ganske uerfaren, så det er mulig jeg lager problemer her nå som ikke kommer til å skje da. :wink: Men jeg har inntrykk av at det er en fordel å bruke lakenpose inni soveposen for å få den til å vare lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

STS lakenposen finnes også i en variant som heter sts reactor thermolite (ikke extreme).

Extreme-varianten er orange, mens den vanlige er gråsvart.

Den vanlige er også 90 cm. i bredden, og i samme strech-materiale.

Begge posene er soveposeformet.

Hvis du tenker at extreme-varianten blir for varm, og du primært vil bruke lakenpose for å skåne soveposen (ikke fordi soveposen er for kald for ditt bruk), så ville jeg tatt den vanlige typen. Den øker jo også komforttemperaturen i soveposen noen grader, men ikke like mye som extreme-varianten.

Siden jeg alltid har med langt ullundertøy, tjukke ullsokker og tjukk ullgenser på fjellet uansett årstid, har jeg til nå ikke hatt bruk for extreme-lakenposen på turer i juli/august hvertfall. Den vanlige passer kanskje bedre til å alltid være med som sovepose-beskytter.

Ser du bor i Bergen, den vanlige varianten selger de på XXL så da kan du kanskje få sett på den først om ønskelig.

Mvh. Mogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det virker som du har en del erfaring med disse lakenposene. Jeg vurderer en sånn en for å slippe å kjøpe varmere sovepose. Har en Ajungilak kontiki som har komforttemp -1. Dersom man sover komfortabelt i denne posen i bare boxer ved -1, hvor mye vil du anslå at en STS thermolite vil kunne gi ekstra?

Jeg ser at de kommer i både "reactor" på 8grader, "reactor extreme" på 14grader og en "reactor compact plus" som er mindre og som lover 11grader ekstra. Jeg tenker at compact plus kunne vært et godt alternativ fordi den er kortere (183cm) og derfor lettere, og passer mine 178cm bedre enn de andre som er over 2 meter.

Vil jeg kunne gjøre kontiki-posen min om til en skikkelig 3-sesonger med en sånn liner?

Hei igjen.

STS lakenposen finnes også i en variant som heter sts reactor thermolite (ikke extreme).

Extreme-varianten er orange, mens den vanlige er gråsvart.

Den vanlige er også 90 cm. i bredden, og i samme strech-materiale.

Begge posene er soveposeformet.

Hvis du tenker at extreme-varianten blir for varm, og du primært vil bruke lakenpose for å skåne soveposen (ikke fordi soveposen er for kald for ditt bruk), så ville jeg tatt den vanlige typen. Den øker jo også komforttemperaturen i soveposen noen grader, men ikke like mye som extreme-varianten.

Siden jeg alltid har med langt ullundertøy, tjukke ullsokker og tjukk ullgenser på fjellet uansett årstid, har jeg til nå ikke hatt bruk for extreme-lakenposen på turer i juli/august hvertfall. Den vanlige passer kanskje bedre til å alltid være med som sovepose-beskytter.

Ser du bor i Bergen, den vanlige varianten selger de på XXL så da kan du kanskje få sett på den først om ønskelig.

Mvh. Mogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.