Gå til innhold
  • Bli medlem

Skosgsmann/ fjellmann på ubestemt tid


sylvestros

Anbefalte innlegg

Hops.

Satser på at dette innlegget passer greit nok inn her.

Jeg har drastiske planer om å bli skogsmann på ubestemt tid. Foreldrene mine har en sæter som er klar for bruk stort sett året rundt, foruten noen tidsrom om sommeren og høsten,pga utleie til turister og jegere. Men den vil nok uansett bli muligheter og bo der til tider,både sommer og høst. Resten av året står den tom. Årstiden er jo også avgjørende ift overlevelse på naturens vilkår, om vinter/ vår blir det endel begrensninger. Men uansett, i de varmere årstider er det gode muligheter for endel elvefisking.Elva renner forbi en halv km nedenfor sætra. Sånn ellers en rimelig fin, øde, rolig plass, forlokkende for turister. Idyllisk. Stort sett bare skog og fjell. Noen naboer her og der,på andre siden av elva, og videre langs kjøreveien, men deter langt mellom dem.10 min kjøring til nærmeste butikk.Det er altså ikke helt øde, det er noen små bofelt noen km unna,og garder rundt om.Jeg vurderer dog å gå til denne butikken om jeg slår meg ned der,og få tak i store mengder mat når jeg først er der. Ser ikke bort ifra at jeg blir stemplet som en original når jeg går der med stor ryggsekk med mat,og skal hjem til sætra igjen. Men det er altså ikke totalt strabasiøst opplegg, ikke helt "der ingen skulle tru at noko kunne bu"- opplegg.

Dette innlegget er mest for å få diverse innspill, med noen som vet å overleve på naturens vilår, og folk som har erfaring med lignende prosjekt. Det er best å leve av skogen og naturen rundt omkring, fremfor å trave bort til nærbutikken.

Tror det kan bli mulig for meg å jakte endel. Hørte at det trolig gikk an søke om rådyr. Småvilt ellers må også gå an. Sånn som hare,er det lov skyte dem året rundt? Det kan jeg forresten finne ut av selv.

Ehh, når det går an starte med fisking får jeg antageligvis mye protein,selv om det kan bli lite variert kosthold med fisk dag ut og dag inn. Få fylt opp med karbohydrater derimot kan bli en utfordring....??? Hva er naturens beste og rikeste kabbo- kilde?

Det er illlagt strøm og vann der ja. Om vinteren må vel i bekken, men den er 10 sekunder utenfor huset.

Kanskje litt rotete fremstilt, av en til tider original fyr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra kunnskapsnivået ditt angående jakt tipper jeg at du ikke har jegerprøven. Den må du få på plass før du kan begynne å jakte. Og som fersk jeger må du regne med å bruke mye tid for hvert vilt.

Når det gjelder jakt for maten er det storvilt som gjelder. Det meste av småviltjakt krever mer energi enn du kan forvente å få tilbake. Men klart, hvis du kombinerer med litt innkjøp kan du sikkert dekke noe av kjøttbehovet fra småviltjakt også.

Du skal fiske hardt for å dekke daglig proteinbehov, men et greit tilskudd er nok mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jegerprøven, men stiller spørsmål om det er lov å skyte hare året rundt?! Da tror jeg du skal foreta en grundig repetisjon av pensum før du tenker på å jakte!

Ellers et artig prosjekt du tenker på. Vil være mye erfaring å hente av å leve mest mulig selvforsynt.

Oppdrettsørret innholder 17g protein og 10g fett per 100g. Villfisk ligger nok litt over på protein og litt under på fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok jo prøven på videregående mann, nå har jeg passert 30.

Jeg tar vel bare å sjekker ut alt det der på forhånd, og tar med meg det av bøker og diverse jeg trenger.

Jeg skal jo prøve ikke bli totalt villmann. Holde meg etter regler og oppføre meg sånn ca.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jaktptøven ja. Men er ikke det bare for småvilt? Evt rådyr i tillegg?

Har ikke den andre...er det storviltprøven det heter? Så må evt ta den, skulle vel gå greit.

Hvor mye protein er det i 1 kg ørret da?

Hvis du har jegerprøven har du lov og jakta alt jaktbart vilt så lenge du er over 18år. Hvis du skal jakte storvilt må du betale avgift for storvilt, avlegge skyteprøve (dette må du gjøre hvert år) og du må ha jaktkort for storvilt i det aktuelle området. Skal du jakte storvilt skal du i tillegg ha tilgang til godkjent ettersøkshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være et artig prosjekt det der og er ikke ulikt noe jeg tenkte på selv for mange år siden, men ikke gjennomførte.

Det spørs jo litt hvordan man har tenkt å "angripe" saken, men mine planer innebar ikke å spise ekorn eller rev for å overleve i magre tider i løpet av det året jeg tenkte å bo i ei koie i tregrensa 8)

Dette var før det ble vanlig med innførsel av multer fra Øst-Europa og jeg plukket vanligvis 100kg+ med multer hver høst som jeg i den tiden fikk rundt 90 kr. pr. kilo for. Jeg hadde/har dessuten mulighet til å få tilatelse til å felle et reinsdyr ca. hver annen høst til en billig penge som innenbygdsboende. Har man i tillegg noen vann hvor man kan drive litt garnfiske og fylket tillater snarefangst av rype så bør man lett kunne ta seg et år hvor man lever av naturen.

Min plan var selvfølgelig å spise vilt, fisk og bær selv også, men jeg hadde salgskanaler slik at jeg kunne selge hva jeg måtte ønske av dette og planen var å bruke disse pengene til å handle alt annet nødvendig gjennom året.

Den koia som var aktuell for meg var litt lenger fra allfarvei med ca. 15km til nærmeste butikk hvor halvparten av distansen er vei på vinterstid. På barmark er det bare 10 min. gange til setervei. Jeg har dessuten tilgang til flere koier/hytter i samme område som kunne brukes under jakt og evt. en tur på butikken.

Det er både høyfjellsterreng, skogsterreng, elv og noen fiskevann i rimelig nærhet der som jeg hadde tilgang til.

Jeg angrer i dag på at jeg ikke prøve å realisere dette og mener fortsatt at jeg ville ha klart meg bra med oppstart på høsten for å komme i gang med multer og kjøtt.

Realiser planen din du, med god planlegging i forkant, det blir værre å "rive seg løs" jo eldre man blir :)

De planene jeg hadde er muligens ikke nok "villmann" for mange, men man må "samarbeide" med naturen for å få en fin opplevlse også med de planene jeg hadde.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok selv jegerprøven da jeg var 14. Nå er jeg 30 og har fremdeles til gode å skyte på et levende mål. Skjønner ikke at det skulle vært trygt å overlate et ladd gevær til meg engang 8)

Ellers synes jeg dette er et spennende tema. Det er veldig lett å drømme seg bort og romantisre det hele litt. Men du verden så moro det kan bli. Et tips er å begynne med små helgeturer i begynnelsen, og heller øke opp etterhvert som kunnskapsnivået og sankeferdighetene stiger. Ingen ting er så demotiverende som å mislyktes dersom man satser alle kortene på en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, når det går an starte med fisking får jeg antageligvis mye protein,selv om det kan bli lite variert kosthold med fisk dag ut og dag inn. Få fylt opp med karbohydrater derimot kan bli en utfordring....??? Hva er naturens beste og rikeste kabbo- kilde?

Det er illlagt strøm og vann der ja. Om vinteren må vel i bekken, men den er 10 sekunder utenfor huset.

Kanskje litt rotete fremstilt, av en til tider original fyr.)

Karbo trenger du strengt tatt ikke. Du kan fint leve på fett og protein.

Men, du må ha endel vitaminer og sporstoff ellers blir du en smule dårlig.

Karbotilskudd:

Bær

Sevje fra bjørk

knapplav

En del andre lavarter, men de smaker jo uæsk.

Rota på dunkjevle.

Ingen av disse karbohydratkildene er i nærheten av potet eller korn.

Så, skal du leve uten butikk, så kommer du til å være i ketose mer eller mindre hele tiden.

Du blir litt slapp og daff de første dagene, så begynner kroppen å fungere igjen.

Får du i deg littegranne bær o.l hver dag, fungerer kroppen bedre.

C-vitamin er det du kommer til å ha mest behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette var før det ble vanlig med innførsel av multer fra Øst-Europa og jeg plukket vanligvis 100kg+ med multer hver høst som jeg i den tiden fikk rundt 90 kr. pr. kilo for. Jeg hadde/har dessuten mulighet til å få tilatelse til å felle et reinsdyr ca. hver annen høst til en billig penge som innenbygdsboende. Har man i tillegg noen vann hvor man kan drive litt garnfiske og fylket tillater snarefangst av rype så bør man lett kunne ta seg et år hvor man lever av naturen.

Min plan var selvfølgelig å spise vilt, fisk og bær selv også, men jeg hadde salgskanaler slik at jeg kunne selge hva jeg måtte ønske av dette og planen var å bruke disse pengene til å handle alt annet nødvendig gjennom året"

Hvordan får man sitert tekst inn i en boks? Som dere har gjort ovenpå her.

Alle de makildene der er rimelig innen rekkevidde, til en viss grad. Rein kan jeg vel kanskje også søke om, det er jo i selveste fjellheimen jeg tenker gjøre dette, Gudbrandsdalen. Kanskje bedre starte med et rådyr, litt sikrere. Feller og fangst har jeg vurdert, kan være jeg prøver på det. Man får vel også noe får å felle f.eks rev i kommunen der.

Bær er det nok en del av, men tar ikke sikte på plukke 100 kg. Bær er uansett ikke det mest næringsrike. Salg, av hva det måtte være, tror jeg ikke er så aktuelt. Blir nok mest eget forbruk, etter hva jeg tenker nå.

Ekorn og rev....kan vel ikke være god mat? Ekorn plaprer man lett med luftgevær.

Garnfiske blir det neppe noe særlig av. Mesteparten småfisk i elva. Må sjekke eventuelle fjellvann.

Bruker noe tid på å sette meg inn i ting og tang nå fremover, mye å tenke på. Blir nok ikke før til vår/sommer/høst jeg prøver. Dermed har jeg rimelig med tid på å vurdere og få kunnskap.Som en annen sa her, det kan bli brutalt ta sikte på et år umiddelbart, dersom man møter mange overraskelser og for store utfordringer. Men litt etter litt så går det seg ratt til.

Må også få kjøpt boka til han fyren, var det han svensken tro, han med overlevelsesboka, hva man skal kan spise og hva man burde spise, ift ernæring og fordeling av næringsstoffer...og sikkert mye annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Ekorn og rev....kan vel ikke være god mat?

Jeg vet ikke, og hadde heller ikke tenkt å finne det ut hvis du forstår hva jeg skrev :)

Skjønner at du tenker mer på å leve av naturen fra dag til dag enn hva jeg tenkte på. Du får det helt sikkert til, men å basere seg på å felle et rådyr og kun sanke til eget bruk har vist seg å være tøffere enn hva man tror uten å spe på med en svenskehandel. :D For meg ville det å høste når det er overflod av noe for å legge et grunnlag man kan tære på senere i form av kjøp/salg være så nær "villmann" det er mulig å komme.

Etterjulsvinteren, og spesielt fra første mars, når man stort sett ikke kan jakte noe kan fort bli lang og traurig. Han svenskehandlern har jo prøvd det og det var nok tøffere enn hva han trodde selv om han visstnok felte flere hjort.

Det kommer an på hvor lenge du hadde tenkt å holde det gående og hvor komfortablet du ønsker det skal være, men at du kan klare det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, og hadde heller ikke tenkt å finne det ut hvis du forstår hva jeg skrev :)

Skjønner at du tenker mer på å leve av naturen fra dag til dag enn hva jeg tenkte på. Du får det helt sikkert til, men å basere seg på å felle et rådyr og kun sanke til eget bruk har vist seg å være tøffere enn hva man tror uten å spe på med en svenskehandel. :D For meg ville det å høste når det er overflod av noe for å legge et grunnlag man kan tære på senere i form av kjøp/salg være så nær "villmann" det er mulig å komme.

Etterjulsvinteren, og spesielt fra første mars, når man stort sett ikke kan jakte noe kan fort bli lang og traurig. Han svenskehandlern har jo prøvd det og det var nok tøffere enn hva han trodde selv om han visstnok felte flere hjort.

Det kommer an på hvor lenge du hadde tenkt å holde det gående og hvor komfortablet du ønsker det skal være, men at du kan klare det tror jeg.

Clausen sprakk ja. Bodde ikke han i lavvo periodevis også? Hadde han ikke noen ekstraforsynninger før han dro til sverige? Fikk ikke med meg alt det der.

Har ikke drastiske planer om å spise ekorn nei, inneholder vel ikke karbo det heller, haha.

Plantevekster og sånne ting da. Får lese hva svensken skriver om å spise planter om vinteren. Det kan bli et hardt liv. Bær må man vel spise enorme mengder skal man bli mettet. Hva med sopp?

Frosk kan være gøy jakte på om sommeren, hehe, det er dog bare småfrosk der.

Orm er det på andre siden av elva.Kvir meg ikke for å kverke en om jeg får sjansen,sikkert spisbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormer er sikket spiselige, men alle artene som lever i Norge er fredet. Man skal også være oppmerksom på jakttider. At det er harejakt fra 10 sept. til ut februar, er en ramme satt av myndighetene. Svært mange steder er jakttiden kortere, og noen steder er det ikke åpnet for jakt i det hele tatt. Generelt kan man si at det som er lov står beskrevet i en lov eller forskrift ol. Står det ikke noe noe sted så er det forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å dyrke poteter, gulrøtter, løk, kål osv? Evt ett eple tre i nærheten og bær busker? Da får du mye karbo, og oppbevarer du grønnsakene i en jordkjeller i tørr sand har du poteter ett helt år, i tillegg til settepoteter til neste år. Ett lite drivhus til å dyrke noen tomater og sånt gjør også at du får litt variasjon i kostholdet. Slik du legger det opp med ensformig mat er mangel på noen få visse vitaminer en stor mulighet.

Jeg tror det må være mye lettere å overleve på ett bruk ved sjøen. Da får man nemlig tilgang på mye mer og variert fisk, og har tilgang på krabbe, skjell, osv. Og kanskje frodigere jord og mer skog.

Du sier at det er en sæter? Den beste måten å overleve der på er vel ski de faktisk gjorde i gamle dager. Ved hjelp av å dyrke jorden, fiske og drive med jakt, skog og husdyr (sau, kyr, geiter...). Da får du melk også :) Men det er ikke sikkert du har mulighet til dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problematikken her er like gammel som mennesket.

I riktig gamledager var det mange som levde et slikt liv. Men jeg har aldri hørt at noen greide seg bare på det de fant eller greide å fange. Tror de oftest drev med fiske og snarefangst og byttet til seg "karbohydrater og krutt" for det de greide å fange. Til og med skogfinnene, og det var noen virkelige hardinger, dyrket rug inne i skogene.

Tror det absolutt mest vesentlige forholdet er nettopp behovet for karbohydrater. Dels fordi dette lett kan lagres og brukes i tider hvor man ikke får tak i noe annet. Dels fordi mange vil få store problemer med å leve på "tørket ørret og mulkter" ol. gjennom en lang vinter. Jeg tror ellers at det er store individuelle variasjoner når det gjelder evnen til å tilpasse seg ensidig kosthold uten at det kan få helsemessige konsekvenser på litt sikt.

Tror ikke det var uten grunn at 50 år var en ganske vanlig levealder i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har bedrevet andre greier her,men var to interessante innspill her ser jeg.

Litt huleboer beskrivelser, bra saker det.

Durking av diverse vekster og busker ja, har tenkt såvidt på det,men det er å gå hardt til verks, ihvertfall helt i starten. Vet ikke hvor lenge jeg blir det heller. Regner med at folk blir lettere sjokkert av at en fyr har bosatt seg der. Er egentlig veldig spent på hvordan det blir. Det jeg frykter mester ensomheten, og såklart hva jeg skal spise. Helge Ingstad sa vel at ensomheten blir til i samfunnet, og richard pronekke sa at han ikke hadde tid til å bli ensom, det var for mye å henge fingrene i. Heftig shit det her.

Nå har jeg jo planer om å leie ut en leilighet da, nja, burde vel ta hard pris, folk er desperate etter leie så. Men det betyr at jeg ikke trenger begynne dyrke alt mulig første jeg gjør, og ikke trenger stresse for mye.

Men dyrke, er litt usikker,men tipper at det skal kunne gå an. Det er jo også litt gårdsvirksomhet like i nærheten, som faktisk foreldrene mine leier ut. Så dyrking kan nok gå an om man går inn for det. Kan vel ikke være så vanskelig,og ja,da blir det mye karbo. Så kan man nå regne på hvor mye poteter,grønnsaker man en person trenger iløpet av en vinter/et år. Får se litt på det. Da har man vel plutselig også en del vitaminer og mineraler. Jordkjeller er det muligens der,ikke helt sikker.

Husdyr i tillegg,vel,da begynner vi virkelig prate småbruk, vet ikke om jeg er klar for det helt enda. Har nok nerver som det er, hehe. Dog det er en anne nabosæter 100 meter nedenfor, der det er et lite fjøs. Kunne sikkert også fått en rimelig snikker dit og ordnet på, men det blir definitivt for vilt akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være et bra selvrealiseringsprosjekt på sett og vis dette. Spennende samtidig som det er rimelig skremmende.

Selvstendigheten burde definitivt øke på, bli bedre på problemløsning, lære seg å overleve på det harde vis.....selvutvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarar du nok utan jakt med butikken nokre kilometer unna. Fyrste gongen treng ein ikkje gjera det vanskelegare enn det er å leve ute eitt år. Det vert nok også ei finare oppleving om du slepp bruke mesteparten av døgnet på å skaffe mat - og ikkje minst tenke på det dalande matlageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.