Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjegg og kulde :)


Shaug

Anbefalte innlegg

Har en liten diskusjon gående på jobben her ang skjegg eller ikke skjegg når det er kaldt ute.

Alle vet at man ikke skal barbere seg samme dagen, eller dagen før man skal ut i kulden. Men hva er best dersom man skal oppholde seg ute når det er veldig kaldt?

Glattbarbert hud som ikke er nyvasket?

3-dagersskjegg?

Fullskjegg?

Tenker da på hva som er ideelt for å unngå forfrysninger i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker da på hva som er ideelt for å unngå forfrysninger i ansiktet.

Neoprenmaske og slalåmbriller ... :)

Du har ikke skjegg på hverken nesetipp og kinnbein. Da blir det plutselig mindre relevant at hakeparti, hals og kjakan har fåt tmarginalt bedre frostbeskyttelse - er det forfysningsfare må du uansett beskytte ansiktet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 3 dagers gir en veldig god effekt faktisk. Blir det virkelig kaldt må nam jo selvfølgelig dekke nese og kinn bedre. Men til korte turer utenfor, og dager med -0 - -10 grader er det veldig greit. Fullsjegg har jeg aldri prøvd, men jeg tror aldri jeg kommer til å barbere meg på telt tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo aldri blitt helt voksen jeg da, har egentlig ikke noe imot å være "guttunge"... :)

Men mange "ekte" menn-greier ligger ikke for meg, jeg liker verken å la skjegget gro eller å ligge under biler og mekke. Pumper iallfall jern så det skal være noe maskulint og tøft med meg likevel. :D Og den skjeggstikkinga er jeg overfølsom mot. Heldigvis plager ikke ullklær meg med stikking, det er jo det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bare hakeskjegg men det gir noe hjelp i kulda selv om det ikke er noen ekstrem beskyttelse for å si det slik. For at det skal gi god merkbar beskyttelse må nok skjegget være ganske tett.

Ellers må jeg si at jeg ikke skjønner at glattbarbert engang kan være et alternativ? Da har en jo nettopp skrapt av alt som er av beskyttelse(både hår og fett/skitt) så det kan jeg nå i hvert fall garantere ikke er det mest ideelle. For å teste: Gå en tur i kulda med litt skjeggstubber og uvasket ansikt. Gå så inn og rak av alt før du går ut igjen og tar en ny svipptur og kjenn etter om det er forskjell. (Om ansiktet var nyvasket og skrubbet samme morgen merker du nok ikke noen stor forskjell, må nok akseptere litt lukt under testen :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen motargumenter å komme med, samtlige svar her inne er jo helt fornuftige og riktige. :)

Heldigvis gidder jeg ikke å dusje så altfor ofte, og jeg tåler tredagersskjegg på tur, men "eksperimentet" med nidagersskjegg på hytta sist sommer gjør jeg aldri igjen, holdt på å klø meg fra vettet, og høvelen lå igjen hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kulde og vind skal visst skjeggstubber være verst. De skaper etter sigende turbulens slik at huden avkjøles mer enn glatt hud.

Ellers har jeg en mistanke om at mye skjegg kan gi litt "overskuddsvarme" slik at man ikke fryser så lett på nesa heller. Tror det er noe i dette.

Men du verden hvor mye is det kan sette seg i skjegget i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo mellomting mellom glattbarbert og 3-dagers. Skjeggtrimmer går rimelig langt inn mot huden, uten å rive av hudceller og fettet.

Trimmer det som vanlig, så det er 1-2dagers, og lar det gro til jeg kommer hjem. Er ingen fan av skjegg selv, og etter to uker på finnmarksvidda holdt jeg på å bli gal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjegg og kløing varer bare noen dager. Har det fått vokse noen uker klør det ikke lenger. Har det fått vokse noen måneder gir det veldig isolasjon..

Det bindes mye fukt i skjegget, så jeg foretrekker å ha en buff eller lignende over ansiktet uansett når det er skikkelig fysent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre gamle helter, Nansen og Amundsen hadde aldri sjegg når de var ute på sine ekspedisjoner.

Jeg har lang fartstid i Røde Kors Hjelpekorps, hovedsaklig vintertjeneste, og det har alltid vert akseptert at sjegg ikke hjelper i kulda, snarere tvert i mot. Barbering dagen før går bra, og ikke asiktsvask om morgenen. Da får huden tid til å reparere eventuelle skader etter barbering og produsere nytt fett som beskytter huden.

Jeg har en bart som blir lagt merke til, og resultatet av dette er at hvis været er dårlig så henger det istapper i bart og øyenbryn. Dette gjør det i hvert fall ikke varmere.

Men jeg plages langt mindre av munnsår på overlappa etter at jeg fikk bart.

(Kanskje fordi det har en viss effekt på kyssing, ikke vet jeg. Kanskje Jegerjenten vet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre gamle helter, Nansen og Amundsen hadde aldri sjegg når de var ute på sine ekspedisjoner.

Dette tviler eg på at kan vera sant. I så fall var det resultat av dårleg skjeggvekst på akkurat desse to. Det er godt mogleg at det foregjekk dagleg barbering ombord i Fram, Gjøa og Maud og i Framheim, men neppe på Grønlandsisen og undervegs til Sørpolen, og heilt sikkert ikkje i jord/ishytta på Franz Josefsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ikke vært glattbarbert siden nittitallet engang. Normalt har jeg mellom 6 mm. og opp mot 1.5/2 cm. før det stusses med skjeggtrimmer. Pleier å ha lengre skjegg om vinteren enn sommerstid.

Der varmer definitivt, men som tidligere skrevet samler det forholdsvis mye fukt hvilket gjør bruk av buff kjekt enkelte dager.

Må innrømme jeg liker følelsen når man har kommet seg inn i telt og fått igang brenner og jeg kjenner skjegget gå fra is-skjeggpanser til bløtt og mykt :)

Alternativt kan man jo bruke sjegget til oppbevaringsted for utstyr som har påmontert borrelås, bare hekte det fast på kinnet eller haka, dermed vet du til enhver til hvor ting er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.