Gå til innhold
  • Bli medlem

Bæremeis til å frakte barn?


Joakim-G_R

Anbefalte innlegg

Vært ute i skogen i helgen og fått mersmak, og har en sønn på straks 1.5 år. Tenkte dermed på bæreneis for å kunne dra han og kjærringa ut på tur. Har sett på brukt på finn, og ser mange Bergans i forskjellige fasonger, samt Norrøna osv.

Hvilken er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi startet opp med en Bergans Juniors Favoritt. Den ble solgt etter noen turer, da vi opplevde den som vond å bære. Det føltes litt som om barnet kom litt for langt vekk fra kroppen, samtidig som den var alt for kort i ryggen. Dermed bar jeg mest på skuldrene, siden hoftebeltet kom for høyt opp. Vi var egentlig i tvil i butikken, men slo likevel til (Dette gjelder en ti år gammel modell. Mye kan ha skjedd med modellen siden da). Senere anskaffet vi oss en Norrøna bæremeis. Den var enkel, lett, satt svært godt og anbefales helt klart. Prøv bæremeisen med junior i, så dere unngår samme tabbe som oss – det kan jo hende at Bergans-modellen passer best til dere :)

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel bergans kjøpt brukt for 300kr. Helt grei å bære for meg. 174 og litt kompakt bygget. Ettåringen min sovner i den så da er den sikkert grei nok. Bare husk på at de bør få en god pause innimellom. Bør nok ikke la de sitte mer en en time om gangen ihvertfall. Største ulempen jeg ser med meisen min er at reimene over skuldrene til barnet er ubrukelige så de blir ikke brukt. De må slakkes for å å de over hode på barnet og så strammes igjen for å være til nytte. Denne stramme slakkefunksjonen sitter inne i oppbevaringsrommet og er ganske plundrete. Også er det plass til for lite bagasje. En regnfrakk, matpakke og 1L vann så er det fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hverfall tenkt hva man skal bruke bæremeis til :)

Vi kjøpte en veldig liten og lett bæremeis men den fungere ikke når barner veier over 10kg virker det som.

Jeg har intrykk av att det er samme som sekk,skal du ha en liten sekk kan du ikke regne med og kunne bære 50kg eller.....

Husker ikke i farten hva den heter den vi har,men jeg skulle ønske jeg eller hadde kjøpt en som kunne bere mere i tenker da på ting man skal ha med seg på tur,som mat drikke osv til liten dags tur.

Sønnen min var 2 år i sommer og da går han litt selv og må sitte litt i meis og min erfaring da var att pga dårlig bæresystem var det bedre og ha han på skuldrene enn og bruke bereimeis og slik skal det jo ikke være :)

Så har du plass (vi bor i oslo liten leilighet så fokus var att selve bæremeis skulle ta liten plass og) så vi jeg anbefale og kjøpe en "solid" sak som faktisk kan ha noen kg i den.

i kjent stil på tur med dame må man jo bære alt så da er det greit og ha den mulighet til og gjøre akuratt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nørrøna bæremeis, http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/ryggsekk/tursekker/barnemeis-norroena-1049832?searchWord=b%c3%a6remeis, som jeg har brukt til tre barn. En fordel synes jeg, at man kan stramme remmene på sidene av barnet, slik at vekta kommer nærmest mulig kroppen til bæreren. Pass på å ikke stram for hardt. Ellers så er det plass til bleier, flaske mv. i rommet bak. Stort nok til korte turer. Ulempe: Ikke egnet for de med lang rygg. Skulderstroppene blir rett og slett for korte. Jeg er 186, og noe lang i ryggen. Når børa blir over tyve kilo er ikke dette noe særlig å ha på ryggen. Polstringa på hoftebeltet kunne også ha vært ført lengre mot midten forran. Alt i alt et ganske greit produkt. Ingen stæsj som kalesje og regntrekk. Regner det har ungen på seg regnklær uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 små - ei på 1,5 år, og en på 3 år nå. Vi bruker bæresele og bæremeis om hverandre for de to og bruker det veldig mye.

Vi brukte veldig god tid på å finne den typen som passet for vårt bruk og endte opp med Sherpani Rumba. Bæremeisen har fungert veldig godt, svært godt bæresystem som er utrolig enkelt å justere, ungene har likt seg i den og det er veldig god plass til kakao og appelsiner og mye mer :)

Prisen er ikke så avskrekkende heller - rundt 1500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt fornøyd med Norrønna sin. Null dilldall og enkelt bæresystem gjorde at bæremeisen kunne brukes av både mor og far om hverandre uten annen justering enn å stramme/slakke skulderreimer og magebelte. Det kan gjøres "on the fly", d.v.s. ta på bæremeisen og juster med den på ryggen. Slank konstruksjon uten dilldal gjorde det litt mer smidig på bussen og sånn enn mer kompliserte bæremeiser (med støttemeier, tak og gud vet hva).

Bæresystemet fungerte meget godt for våre rygger (trass i veldig ulik lengde), men dette er individuelt.

Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg sett nøyere på et system uten meis, der ungen kommer nærmere ryggen. Har sett andre foreldre med noen lekre patenter som ser behagelige ut, men uten å kreve svart belte i etnisk sjalknytning. Fordelen med et slikt system er at de kan pakkes bort - en klassisk bæremeis tar sykt mye plass når den ikke er i bruk.

En fordel med bæremeis er at du får med deg et par bleier, litt mat og vannflaske i utstyrsrommet. Dette kan bli en utfordring med sjal-liknende løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg sett nøyere på et system uten meis, der ungen kommer nærmere ryggen. Har sett andre foreldre med noen lekre patenter som ser behagelige ut, men uten å kreve svart belte i etnisk sjalknytning.

Vi bruker som nevnt begge deler om hverandre. Etter mye spekulering den gangen kjøpte vi Manduca, men det finnes andre også. Ikke kjøp den tradisjonelle Baby-bjørn - selv om den er mye utbredt. Gir for dårlig støtte til bena.

Link til Manduca: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=258

Bakdelen er at det blir forferdelig varmt på sommeren - både for unge og vår voksne! En annen ting er at man har en utfordring i å få med seg noe utenom ungen, selv om jeg har hatt en unge foran og ryggsekken bak! Utrolig hva som går :) Selen tar ingen plass og man kan ha den i en ryggsekk klar til bruk om ungen blir sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Takk for mange gode svar. Vi har en sånn "Meitai"-sele vi brukte før, men den er Ludvig blitt or stor for nå. Plass er ikke noe problem, da huset mitt er på over 200kvm, og har vel 100kvm bod :)

Disse meisene med støtte på, er det trygt å frasette deg et barn i en slik? Selvfølgelig under oppsyn, men hadde vært kjekt å kunne satt han i den når man sanker ved f.eks.

tror kanskje jeg burde dra til xxl o.l og prøve litt forskjellig, så en får noe som passer til en mtp kroppsfasong.

Tips til butikker annet enn XXL? Oslo Sportslager, f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr Norrøna på tredje barnet.

Negativt 1: Lite plass til annet enn det mest essensielle av annen oppakking ved siden av barnet. Skulle jeg kjøpt i dag ville jeg sett etter en modell med med plass til bagasje.

Negativt 2: Kan ikke sette den på bakken da den ikke står av seg selv. Nå skal man ikke sette bæremeis fra seg med barnet oppi, men for inn/utlasting kan det være en fordel å ikke være avhengig av et tre eller lignende og en god bakkeflate der sekken ikke glir når en motvillig unge skal stappes opp i meisen.....

Ellers meget godt fornøyd.

Oslo Sportslager har hatt en modell som heter Deuter, jeg ser av spesifikasjonenen at den har 21 liters lomme mot 10liter på Norrøna. Ser også ut til at det kan festes mer utenpå enn hva man kan på Norrøna. er dog bra dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vi har 2 små - ei på 1,5 år, og en på 3 år nå. Vi bruker bæresele og bæremeis om hverandre for de to og bruker det veldig mye.

Vi brukte veldig god tid på å finne den typen som passet for vårt bruk og endte opp med Sherpani Rumba. Bæremeisen har fungert veldig godt, svært godt bæresystem som er utrolig enkelt å justere, ungene har likt seg i den og det er veldig god plass til kakao og appelsiner og mye mer :)

Prisen er ikke så avskrekkende heller - rundt 1500,-

Trur du at den er egnet til ein stor kar som meg? Eg er 195cm høgt. Har sett litt på Deuter kid comfort først, men den er kun egnet til 180cm kroppshøgde.

Helsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du at den er egnet til ein stor kar som meg? Eg er 195cm høgt. Har sett litt på Deuter kid comfort først, men den er kun egnet til 180cm kroppshøgde.

Helsing

Jeg er jammen litt i tvil. Jeg er 188 og jeg mener jeg har den max nede. Beklageligvis har jeg ikke meisen her så jeg kan ikke sjekke det opp før om en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg benyttet Norrøna sin til førstemann. Den fungerte bra til ungen ble noe lengre i beina. Da ble det "gnaging" på rygg og hofter. Denne er fremdeles en bra bæremeis, men skulle ønsket den ble videreutviklet etter mange år på markedet. Testvinneren, tror det var bladet "ute", heter Littlelife Voyager S2. Selv har jeg investert i en modell som ligger over denne i spesifikasjoner, littlelife all terrain. Jeg har ikke testet denne enda men gleder meg til det. Bæresystem ser stødig og behagelig ut, sitteplass for ungen komfortabel ut, fotstøtte, avtagbar sekk(lite plass til bagage i Norrøna sin), regntrekk, fotstøtte(for lett å ta ungen ut av meisen++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en LittleLife. Kanonbra meis som barnet sitter behagelig i og som har ganske god "bagasjeplass".

Da min lille var mindre hendte det faktisk at han ikke ville ut av meisen fordi han hadde det så fint oppi der. Denne meisen har videre et stort justeringsspenn for ryggen fra XS til XL. Det går også kjapt å justere ryggspennet frem og tilbake slik at flere enkelt kan bære meisen.....på samme tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=35008009 som jeg ga 200kr for. Fungerer helt fint til turer på 4-5timer med en på 1,5år inkl pauser. Negativt. Skulderreimer er ubrukelige da de må slakkes og strammes for å få de over hodet på barnet, og denne mekanismen sitter køddete til inne i oppbevaringrommet. Og minus for lite plass til annet men det har jeg løst med en gratis sekk type gammel stridssekk. jeg er 174 høy. Kan nok fort bli for kort rygglengde om man er noe særlig høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Vi er fornøyde med Deuter Kid 3 (selges i DNT butikk), jeg er 170 cm og mannen min 195 cm, bæresystemen er enkel å justeres. Barnet er nå 1,5 år, veier ca 12 kilo og sover bra inn i bæremeisen. Vi har vært på max 10 km dagturer og siste turen var overnattingstur i Tømtehytte (Maridalen, Oslo), jeg hadde barnet og mannen bar vanlig 70 L ryggsekk med mat og annet utstyr.

http://www.klikk.no/foreldre/utstyr/article497490.ece

http://www2.turistforeningen.no/article.php?fo_id=8117&ar_id=21257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.