Gå til innhold
  • Bli medlem

Stekepanne-tips/erfaringer.


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Jeg behøver ei ny stekepanne og trenger tips/råd.

Rast stekepanna jeg har nå, er bulet på midten, og dermed sett sin siste ørret vil jeg tro.

Jeg steker såpass mye at jeg vurderer ei "hus-panne" som tåler en trøkk/hard varme.

Finnes det tur-panner som er tykkbunnet eller må jeg over på vanlige kjøkkenpanner?

Ser her på forumet at noen anbefaler IKEA, men liker flere innspill før jeg bestemmer meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Såkalte tur-stekepanner med tynn bunn, enten de heter Rast, Trangia, Bål, Eagle - you name it, er etter min mening ubrukelige!

Etter "billigturen" til Bengt og Randulf, hvor de testet den Ikea panna, kjøpte jeg 2 stk. til kr. 29,- /stk.

Dette er ca. 3 år siden, og den ene panna er like fin etter mye bruk både på bål og primus. Den andre ligger ennå ubrukt i hylla!

Bunnen holder seg stabil og den svir ikke fast maten, men så bruker jeg alltid tre-bestikk på tur. Beste panna jeg har hatt - Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Steka fra Ikea i høst, men har ikke testet den ennå. Ganske tynn bunn på den synes jeg, men den var jo så billig at den har jeg råd til selv om det eventuelt skulle vise seg å være bomkjøp. Ei panne jeg imidlertid har brukt veldig mye både på gassprimus, omnifuel, men mest på bål, til tross for navnet, er Primus Litech. Den er litt tjukkere enn Trangia og tilsvarende panner, muligens litt tyngre også, men ikke dramatisk synes jeg. Har tålt bruken veldig godt sålangt (ca ti år). Ta en tur i butikk og se (kjenn) på den.

http://www.primusshop.no/litech-frying-pan-p-645-c-150.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker trangia sin bålpanne, har ikke hatt problemer med den på ti år. Veldig praktisk å kunne enkelt skjøte på håndtaket på panna med ei grov pølsestikke. så kan man sitte der med panna over bålet å riste, woke, steke. Vær bare obs på at det ikke er låsing på håndtaket(vet ikke om det fins på andre panner) Så pannekaketrikset anbefales ikke :) Den er jo dyr i forhold til ikea sin, men har man råd til omnifuel, har man råd til en slik :) God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Tror nesten brenneren er mer viktig enn selve panna hvis du steker mye. En brenner med stort brennerhode som wisperlite eller BRS sin billigvariant gjør det mulig å steke på tynnere panner. Kombinerer du en slik brenner med IKEA panna har du ett oppsett for skikkelig matlaging. En typisk bråkebrenner eller tilsvarende, og du vil aldri bli fornøyd med stekepanna uansett merke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fiskekongen skrev:

Tror nesten brenneren er mer viktig enn selve panna hvis du steker mye. En brenner med stort brennerhode som wisperlite eller BRS sin billigvariant gjør det mulig å steke på tynnere panner. Kombinerer du en slik brenner med IKEA panna har du ett oppsett for skikkelig matlaging. En typisk bråkebrenner eller tilsvarende, og du vil aldri bli fornøyd med stekepanna uansett merke :)

Helt enig når det gjelder panne, og IKEA panna er faktisk favoritt her.

Noen bråkebrennere med litt videre flamme er OK, ellers funker det ofte å legge et lokk fra hermetikkboks på kjelestøttene, det demper varmen i midten.

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEA pannen fungerer kjempeflott. 
Er dyktig lei av grillpølser når jeg er på tur med ungene, så sist helg ble det karbonader og hamburger brød med ferdig kuttet salat.
Synes jeg fikk fin varmespredning fra Svea'n på IKEA pannen.

 

IMG_0367_1.jpg

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ei stålpanne med alusandwich ifra Primus.  Link:  https://www.primusshop.no/primus-gourmet-stekepanne-1

Bruker den mest på en Optimus Crux gassbrenner som ikke fordeler varmen spesielt bra, men funker fint allikavel hvis man ikke begynner med for hard varme. Det er jo fordelen med mat på tur uansett drivstoff: varmen i panna reguleres fort og greit.

Lett å holde ren og veier ikke allverdens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hadde det ikke vært for at jeg har ei fra før, så hadde jeg nå slått til på Skittfiske sitt tilbud nå i helga på Primus sin Gourmet stekepanne i rustfritt stål (med alu kjerne) til kr 120, eventuelt hele Gourmet settet (1,8 liter + 3 liter + stekepanna) til kr 420,-. Er under halv pris ifht til pris hos Fjellsport nå. Obs: Stekepanna veier ca 390g - så denne er til helgene med kos - der en tåler litt ekstra vekt i sekken

http://www.skittfiske.no/avdelinger/friluftsliv/stormkjøkken-and-brennere/kjeler/primus/primus-gourmet-frying-pan-150-mm-stekepanne-181939-p0000237741

http://www.skittfiske.no/avdelinger/friluftsliv/stormkjøkken-and-brennere/kjeler/primus/primus-gourmet-frying-pan-150-mm-stekepanne-181939-p0000237741

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting er som en god gammel støpejernspenne, men så er den også ganske tung å bære på.

Å finne den beste turpanna er ikke så enkelt. Enten er de for tynne og blir bulkete i bunnen, eller så har de et "non stick" belegg som ikke tåler for mye varme eller skarpe gjenstander, eller så er de laget av blankt rustfritt stål og da setter det meste seg fast i bunnen. 

Min erfaring er at de fleste turpanner fungerer bra hvis du er forsiktig med varmen når du steker og hvis du passer godt på så de ikke blir utsatt for noe som lager bulker i bunnen på dem, men det er kanskje ikke så lett alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt div panner. På bål har jeg brukt Eagle sine stålpanner mye, både 21cm med teflon og 24 cm uten. De leder veldig godt varme og trenger ikke mye flammer for å steke. Men dertil blir ting lett svidd også hvis det er mye varme. DEn største er ikke så god på brenner da varme blir konsentert da metallet er tynt. Teflonbelegget har fått litt slitasje.
Men det som nok er favoritten uansett er Trangia Gourmet panna. Den er over 10 år gammel og fungerer som bare det. Er laget i alu med teflon. Belegget har en litt annen farge fått i midten etter mange år men like helt og fin slippeffekt. Gods i bunn på panna er litt tykkere så den steker mye jevnere enn de andre pannene. Er brukt mest på primus men har også vært på bålet stadig. Overaskende hvor bra den tåler bål. Har allerede kjøpt inn en ny på tilbud av samme slag. Skulle erstatte den gamle når den ble utslitt, men så langt har den nye stått ubrukt i litt over 2 år siden den første fremdeles er like bra og i bruk stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
2 hours ago, fjellræv said:

Trenger ny panne da jeg ødela trangia-panna som var med i settet første gang jeg skulle bruke den.

Ser litt på eagle kvist og den med kobber bunn er bittelitt lettere, men hva er best tro? Tenker den i kobber leder varme litt bedre.

Eagle Kvist

Eagle kvist kobberbunn

Hva skal du bruke den til? I stormkjøkken, på bål, gassbrenner eller rødsprit?  Trangia sin er kanon den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Eagle Kvist med kobberbunn, men opplevde at nonstick-belegget ikke tålte særlig varme. Såklart skal man aldri bruke sterk varme på tom panne, men her var det ikke snakk om 2–3 kW liksom. Så litt sløvhet fra bruker, men også ganske tynt gods på panna som gjør at overflata fort blir (veldig) varm. Så den panna er kassert eter kort tids bruk, da jeg ikke ønsker å ta helserisikoen som slitt/brent teflonbelegg visstnok utgjør.

Til hverdags bruker jeg utelukkende støpejerns- og karbonstålpanner, og synes de er mye bedre. De tåler varme mye bedre, har ikke belegg som blir skadelig om det utsettes for varme (eller slites over tid), kan benytte stålredskaper osv. Litt mer kjærlighet i form av vedlikehold av panna må påregnes for å unngå fastbrenning, men de tåler relativt røff bruk, og kan brukes på bål, gass, i stekeovn, induksjon etc. Jeg har derfor lekt med tanken på å dra med IKEA Vardagen karbonstålpanne på tur, selv om den veier noe mer enn aluminium- eller lette stålpanner, og ikke har sammenleggbart/avtakbart håndtak.

Så i mitt søk etter turpanner i karbonstål var det dessverre lite å oppdrive, men kom over en som virka interessant for min del: OXO Outdoor 8" Carbon Steel Pan med avtakbart håndtak. Dessverre vanskelig å oppdrive her til lands, og veier jo tross alt mer enn klassiske turpanner.

bilde.png.1c01bfeed3eff6d2acaee6facf59eed8.png

Så inntil videre blir det nok å bruke Trangia-panna med nonstick slik som @dsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (4 timer siden):

Ny trangia da, siden det er kjekt at panna passer til stormkjøkkenet. 

Har egentlig tenkt å bytte ut hele stormkjøkkenet med en enkel brenner etterhvert, har brukt panner som ikke er beregna for trangia stormkjøkken også uten problemer. Har innsett jeg har relativt tungt sekk på tur så prøver å få ned vekta mest mulig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, i flere år, endt opp med å, stort sett, bruke ei slik: KAVALKAD Stekepanne, svart - IKEA Eller, det er nok en forløper jeg har, for jeg kan ikke huske dette navnet, men det virker som det er nogenlunde samme panna. Lett, forbausende slitesterk, billig, og fordeler varme ganske greit. Brukes både på gassbrenner, bensinbrenner og bål. Ulempen er at den har fast håndtak.

Røra til linken: https://www.ikea.com/no/no/p/kavalkad-stekepanne-svart-00267706/

 

Endret av Larix
Link...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.