Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterundertøy og svette


Tandberg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en fyr som svetter MYE når jeg er i aktivitet, og dette er alltid et problem ved vinteraktiviteter. Alt jeg har prøvet at teknisk undertøy så langt fungere for dårlig, og ull blir for varmt og bare forsterker problemet (alt blir klissvått)

Jeg vil gjerne ha andres erfaringer med undertøy som funker med denne problemstillingen, enten det er en for en løpetur om vinteren, et tur i marka eller noen dager på fjellet.

Takk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut Montane Extreme smock. Denne skal brukes inntil huden uten undertøy og da frakter den ut svetten som ingenting annet.

Jeg har den sjøl og har brukt den i sprengkulde mens jeg svetter som fy og den fungerer knallbra til dette bruket. Det går ikke lang tid før jeg er tørr igjen.

Den er forøvrig en kopi av Buffalo sine produkter. Der kan du lese mer om konseptet, men de selges ikke i Norge.

www.buffalosystems.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er en fyr som svetter MYE når jeg er i aktivitet, og dette er alltid et problem ved vinteraktiviteter. Alt jeg har prøvet at teknisk undertøy så langt fungere for dårlig, og ull blir for varmt og bare forsterker problemet (alt blir klissvått)

Jeg vil gjerne ha andres erfaringer med undertøy som funker med denne problemstillingen, enten det er en for en løpetur om vinteren, et tur i marka eller noen dager på fjellet.

Takk. :D

Jeg tror du angriper problemet i feil ende.

Du må sørge for langt bedre lufting mens du er i aktivitet.

Få av deg mest mulig yttertøy.

Bruker du noen form for membranjakke? Dette, kombinert med kropp som slipper mye fukt= problemer i kulda.

Prøv dette: Ullundertøy

Ull skjorte

Bukse i noe pustende

Luftig, tynn ull eller fleacelue.

Kle deg slik at det er direkte ubehagelig å stå i ro.

Unngå bommull mot kroppen. Du kan bruke bomull som vindstopp.

Løser ikke dette problemet, kjøp ny kropp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å følge rådet til Runegutt kan du se på følgende produkter:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-1001&prodid=610

Ullnetting er min desiderte favoritt for vinterbruk. Kommer akkurat tilbake fra en helgeovernattingstur. Brukte kun trøya og buksa og en tynn mikrofiberjakke/bukse over. Regulerer varmen med pannebånd/tynn lue/tykk lue og vanter/varme votter. Plaggene går av og på etter aktivitet. Er det mer enn -10 grader bruker jeg også en dunvest eller en ulltskjorte i tillegg.

Ullnett er like varmt som vanlig undertøy av samme vekt, men transporterer svette mye bedre. Kan oppleves noe kaldere hvis en har luftig tøy over (noe jeg foretrekker) når en ikke beveger seg.

Er det varmere enn -5 og jeg er i høy aktivitet på kortere turer bruker jeg nettingundertøy i Meraklon:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=153&prodid=796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du burde prøve Brynje undertøy. Jeg bruker Brynje Arctic Double når det er kaldt, nettingen transporterer ut fukt og ullen holder deg varm, og du slipper den våte følelesen når du stopper, pga. nettingen er i mellom deg og ullen.

Du kan og bruke Super Thermoen hvis det er varmere.

Billigste plass å kjøpe den er vell dette pakketilbudet. Her kjøpte jeg den, god service også.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1100415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Aclima sitt syntetiske nettingundertøy?

Etter at jeg kjøpte dette for noen år siden har jeg sjelden behov for å skifte til tørt undertøy ved pauser, når jeg er framme osv. Nettingen varmer så pass at det går greit med bare netting under skall jakke/bukse ved høy aktivitet. Det er selvfølgelig en fordel å bruke skallplagg som ventilerer godt - bomull eller GT eller andre membran med mye luftemuligheter.

Aclimas syntet netting tørker utrolig fort - og det skal mye til å svette så mye at den ikke tørker etterhvert. Etter vaskemaskin er det bare å riste den, så er den tørr. Ullnettingen er også bra -men holder mye mer på fuktighet - sånn at du nok kan føle deg på svett og fuktig.

Lukta derimot.... Dette lukter bæsj og tiss etter bare noen timer på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker undertøy med Windstopper.

Det gjør at jeg ikke trenger yttertøy som er så tett så det blir bedre lufting.

F.eks er vanlig bekledning når jeg skal gå på ski et sett vanlig superundertøy fra Birk med windstopper.

Så har jeg en trikotbukse og en vanlig overtrekksjakke. Det antrekk holder ned til 7-8. Da må jeg enten bytte til overtreksbukse eller ha noe ekstra under trikot ellers blir det for kaldt på knærne.

Med overtrekksbukse har jeg gått med slikt ned til - 20. Det går greit når man er i bevegelse, ikke noe å gå kosetur i med pauser riktignok.

Ser flere som kler på seg altfor mye. Eks en kompis har gjerne tynn ulltrøye, tykk ullgenser og så skalljakke selv om det bare er et par minus. Da blir det vel varmt og mye svetting. Men fint når man står stille så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv dette: Ullundertøy

Ull skjorte

Bukse i noe pustende

Luftig, tynn ull eller fleacelue.

Løser ikke dette problemet, kjøp ny kropp :?

som jeg skulle ha sagt det selv....

(Men hvor får jeg kjøpt ullskjorte i dag?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvang Colibri er bra. Tynn ull kombinert med syntet svettepartier på rygg og under armer. Så en fukttransporterende tynn fleece over, før avsluttende lag. På ekstra kalde dager blir det et ullag over fleecen.

Enig med de som har nevnt at man gjerne kler seg for mye. På turer i marka bruker jeg ei Swix skijakke. Den sender fukt ut, og er samtidig vindtett nok i fronten. For mange går med skalltøy på dager man slett ikke trenger det. Man skal heller ikke være redd for å fryse litt når man starter turen. I stedet for å gå seg svett etter noen minutter, kan man heller gå seg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og diskusjonen rundt ull eller syntet minner meg på historien om fjøset til gjeitebonden, som brant ned midt på vinteren.

De måtte ta gjeitene inn i heimahuset. Bonden mente de også måtte ha noen gjeiter på soverommet.

Men hva med lukta, sa fruen.

Den får gjeitene tåle var svaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra ide.

Spennende om du prøver Brynjne sin nye ullnetting,http://www.fjellsport.no/brynje-classic-original-shirt-sort.html jeg har selv ikke prøvd den, men jeg har troen, og jeg har gode erfaringer med super thermo og arctic fra Brynje.

Kjøpte selv Brynje micro ullnetting for en stund siden, og den fungerer bra, tørker ikke like raskt som en normal netting, men utrolig behagelig og fungerer topp til trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.