Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur med skiseil


marsupilami

Anbefalte innlegg

Annonse

Vanskelig å si noe om hvor mye tid du kan forvente.

Bruker selv både skiseil og kite. I lett vind bruker jeg en 12'er foil-kite, og under det en 8'er og 4'er nasa-skiseil. Valgte nasa's en-duksvariant fordi den er veldig plass-besparende og lett, samt enkel å ta opp/ned.

Jeg foretrekker skiseilet, da det gir en helt annen trygghet enn kiten. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke kan ta ned skiseilet, selv om jeg er ekstremt kraftig overrigget. Jeg kaqn desverre ikke si det samme om kiten.

Fordeler kite:

- i bølgende terreng er kiten over bakketoppen hele tiden, og man unngår dermed å havne i vindstilla

- mulig å generere ekstra kraft for å komme seg opp i fart eller opp en bakke.

- stor range

Ulemper:

- mer styr med liner

- celler kan fylles med snø

- kan være venskelig å ta ned. Spesielt i forhold med mye og sterk turbelens

- kan gi løft ved oppadgående vinder (f.eks. nær bakketopper)

Fordeler skiseil (nasa):

- veldig raskt å ta opp/ned

- lett i vekt

- føles veldig trygt => kan seiles stort

Ulemper skiseil:

- man kan havne i lokale vindskygger

- krever litt mer vind for å komme opp bakker m.m.

Likt:

- Jeg tar omtrent samme høyde med skiseil og kite...selv om dette ikke stemmer med "teorien"

Jeg drar ofte på tur med en som kiter. Det kan by på problemer:

- jeg må vente på at han skal ta opp/ned sin kite

- han må vente på at jeg skal gå gjennom vindhull og kjører litt saktere over vann o.l.

Fordelen er at jeg kan hjelpe han å ta ned sin kite dersom det blåser opp mye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig gjennomsnitt er helt avhengig av vær, dvs. vindstyrke og -retning. Hele turen kan ta alt fra 5 timer til veldig mange dager.

I tillegg kommer hvor dreven du på skiseiling og din evne til å lese vind i forhold til terreng. Det er en kunst å planlegge ruten i forhold til aktuell vind. Mitt tips er å velge en periode det er meldt bra vind over en relativt lang periode (ikke for mye eller for lite), og ta det derfra. Det er greit å ha noen dager å gå på dersom ikke værforholdene blir som forutsatt.

Alle som driver med skiseil eller kite har brukt veldig mye tid på å vente på vind :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Hugo:

Takk dette var veldig nyttig :D

Det var akkurat som jeg trodde. Vi har mulighet å gå hele veien bare med ski :) men da må korte turen lite gran. Og vi er helt nybegynner... Kommer til å trene en god del før turen....

Det blir spenandes

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Nasa-seilet tar jeg ingenting. Det er en enkel duk med en haug med liner. Jeg har kuttet en line på tur, og da har jeg bare fortsatt som ingenting - men kanskje tatt litt mindre høyde/hatt litt mindre kraft. Det kan ikke sammenlignes med å kutte en line på en kite.

Å skifte liner på nasa-seilet er vanskelig, og ikke noe jeg ville ønske å gjøre på tur: det vil være som å bytte "bridles" på en kite - langt vanskeligere enn å bytte kite-liner.

Fischer-seilet har en langt mer komplisert design, og lengre liner - det er litt som en blanding av et nasa-seil og en kite. Siden du kun har ett seil, og ikke seil+kite (som jeg har på lengre dedikerte seil-turer) så er det kanskje lurt å ta med line og sølvtape.

(Nå skal det sies at jeg ikke har vært på alt for mange kite/seil-turer. 2-3/år de siste 5 årene. Maks 2 dager.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tips;

Du trenge neppe noe rep. sett til multiseilet. Om noen liner ryker så spiller det normalt veldig liten rolle for egenskapene.

Du må trimme seilet med den tykke tråden som er festet i klemme på den lange stanga du holder i. Hvis ikke vil det ikke fly skikkelig, dvs. det vil fly, men ikke holde seg i lufta. Prøv deg frem med forskjellige innstillinger. (Les også bruksanvisningen som kommer med.)

Når du får vase på linene (det kommer til å skje), er det en dårlig ide å knyte løs linene for å fikse. Det er stort sett alltid mulig å fikse linekrøllet uten å knyte løs. Å ta av linene vil gi deg flere timers jobb.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får brukt noen dager med trening før du legger på tur..

Mangel på vind/for sterk vind/vind fra feil retning må du regne med. Dyp snø er et annet problem. Du sa dere er forberedt på å gå. Betyr det at dere har smale ski? I så fall kan snøforholdene spille stor rolle. Men plutselig får du optimale forhold, og du tar to dagsetapper på en formiddag.

Jeg ville tatt med litt ekstra line. Har skjøtt liner selv på mine Beringer på tur. Største faren for linekutting er hvis du seiler med vinden rett i ryggen. Da får du opp nesten samme fart som vinden, seilet kollapser foran deg, og du risikerer fort å kjøre over linene med skarpe stålkanter. Prøv å skrå litt. Da får du mer fart, og slipper å kutte liner.

Og en annen ting: Regner med du skal bruke pulk? Storsekk og seil er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Hugo, @Lompa,

Hei og takk for tipsene.

vi skal vel bruke Åsnes ingstad og skal i hvert fall gå med pulk.

Jeg har nå testet seilet men det har vært alt for lite vind....

Hvis jeg får det ikke til med skikkelig trening kommer vi å avkorte turen. Men seilet ble med ... man veit aldri.

jeg skal prøve litt forskellige ski. hvis det viser seg at Ingstad er for dårlig i løs snø har jeg også et par Madshus Anum til rådighet.

Men jeg har egentlig ikke lust til å gå "smørefri".

Neste helg blir det ny testing......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Nasa-seilet tar jeg ingenting. Det er en enkel duk med en haug med liner. Jeg har kuttet en line på tur, og da har jeg bare fortsatt som ingenting - men kanskje tatt litt mindre høyde/hatt litt mindre kraft. Det kan ikke sammenlignes med å kutte en line på en kite.

Å skifte liner på nasa-seilet er vanskelig, og ikke noe jeg ville ønske å gjøre på tur: det vil være som å bytte "bridles" på en kite - langt vanskeligere enn å bytte kite-liner.

Fischer-seilet har en langt mer komplisert design, og lengre liner - det er litt som en blanding av et nasa-seil og en kite. Siden du kun har ett seil, og ikke seil+kite (som jeg har på lengre dedikerte seil-turer) så er det kanskje lurt å ta med line og sølvtape.

(Nå skal det sies at jeg ikke har vært på alt for mange kite/seil-turer. 2-3/år de siste 5 årene. Maks 2 dager.)

Lurte på om den overgår hjemme-mekket (de fleste er vel det? vet ikke jeg) hjemme-sydd Nasa sail? og lenker til fremgangsmåte? Ser for meg at snø-kite må vente til minst neste år om ikke flere år (god HDSLR, skredsekk osv)...

Men kanksje det er ikke så billig allikevel (med DIY? - med tanke på symaskin, dyneema liner, harness osv...). Noen tanker (trodde NASA var strengt tatt DIY)...hvorfor dere brukte kjøpt NASA sail, hvor mye og annet nyttig...? Hvordan de funker i praksis vis-a-vis kite osv?

Fullstendig newb, men jaggumeg virker sail/kite noe mer lettvint enn å traske over vidden uten hjelp! (med alle forbehold dog! vind, sikkerhet, ski-oppsett osv)...jealous... :)

Venter på bilder/video...fascinerende! beklager norsken, ikke morsmål... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt nasa-seil fra http://www.skiseil.no/ en 8 kvm er ca passe som allround-seil. Har en 4 kvm også.

For å si det slik: jeg bruker ikke 6kvm foilkiten min lenger. Hvis det først blåser så mye at jeg ikke kan bruke 12 kvm kite, så fungerer skiseilet veldig bra. Jeg tar bra høyde og vet at jeg kan stoppe på meteren - f.eks hvis jeg er i ferd med å kjøre inn i en skavl.

Turkompisen min som lenge har sverget til kite, har nå kjøpt et nasa skiseil (han startet med et multi) fordi han ser hvor enkelt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei....

Han syntes den ble for stor, at det var mye styr og han slet mye med linesalat. Han er paraglider, så han har vanligvis veldig god kontroll på linene. Jeg tipper han ville ha kjørt seg inn mht linesalaten. Mht størrelse er jeg enig med han. Han kjøpte den etter først å ha prøvd Nasa - som han da syntes var for ustabil. Tror grunnen til at han nå kjøpte Nasa seil, etter flere år med kite-seiling, er at han ser at jeg tar det med på topptur m.m. i den lille topptursekken min og ikke kvier meg for å ta det opp i "farlig kite-vind" - dvs når det er mye turbulens og ugjevn vind.

Jeg har selv vurdert multi - og tror jeg hadde likt det. Jeg synes det er dumt at det har lukkede celler, da disse fylles med snø...håndterbart, men nok en ting å passe på.

Multi-seilet er nok bedre å seile enn nasa - jeg ser på det som noe mellom en kite og nasa.

4kvm nasa-seilet blir litt for lite for meg. Veldig trygt, men litt lite drag-kraft og en tendens til å slå tilbake i vindskyggen fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beringerseilet er etter min mening det beste seilet. Mindre trøbbel med linene enn Fischer. Nasa er et enduksseil, og blir dermed mindre sammenpakket, men UL-versjonen av Beringerseilet er heller ikke så stort. Det står stødigere når jeg krysser høyt, enn med Nasa-seilet pga luftfylte kanaler. Det går også å hoppe og leke litt mer med Beringer.. (Men for den som har kite bruker man heller denne til leking)

Redigert: 4 kvadrat Nasa-seilet har så korte liner at dette med egen vindskygge er et problem. 5 kv Beringer har en god del lengre liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøver meg på et svar:

Vil tro at det ikke er så vanskelig. Det er i prisnippet tre halve/kvarte pølser som er sydd sammen. Nedover sømmen mellom halv-pølsene går det tråder til en stikke som er festet slik at den står "i samme retning som seilet". Men, hvordan man lager halvpølser vet jeg ikke....

Skulle gjerne ha sett et seil som var godt å seile med, lett kunne anvendes som vindpose og brukte f.eks. spaden som stikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.