Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykle yttersida av Senja


bobq

Anbefalte innlegg

Planlegger for harde livet sommerens utflukt, da vi er en nyfrelst sykkelfamilie med et barn på 10 år. Så vi tenkte å ta ferge fra Brennsholmen til Botnhamn, sykle til Gryllefjord, og så ta ferge til Andenes. Er noe kjent i området, nok til å vite at skal man sykle så sykler man yttersia. Men her er det en hel del tuneller, hvordan forserer man dem? Er det vanlig å ta sykkel inn i tunellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veien på yttersia er jo skiltet som sykkelvei.. Ser at de har begynt å montere et lyssystem i noen av tunnelene der du kan trykke på en knapp før du sykler inn i tunnelen, så blir det tent et lys i hver ende som viser bilister at det er syklist(er) i tunnelen. Tror i hvert fall at det er sånn det skal funke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er et par år siden jeg tok denne turen på sykkel, men jeg mener å huske at alle tunnellene var opplyste ...? Det var moderat trafikk (juli). Men den siste (eller de to siste) tunnellene går såvidt jeg husker i motbakke (hvis dere kjører mot Gryllefjord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Den så jeg aldri :) Men jeg husker ikke trafikken som særlig plagsom i det hele tatt på strekka, tross smale veier. Det er langt mellom bilene. Det er først når du kommer ned mot Sortland og Lofoten at det begynner å tetne seg til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg tok turen sist sommer, og tror nok dette kan bli en krevende tur for en 10-åring. Trafikken er riktignok ikke stor, men det er mange til dels lange tunneller - med eller uten lys. Det er også stedvis forholdsvis kuppert og øde. Jeg syklet over Senja i midten av juli med en maks dagtemperatur på +10, regn med sludd i bygene over diverse fjellpass, og med mer eller mindre konstant motvind. Dette kan jo også oppleves midt på sommeren. Min sykling over Senja var en del av en lengre tur mellom Tromsø og Bodø, via Vesterålen og Lofoten, men det var nok de to mest krevende dagene på hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan bli en fin tur. Ha godt med lys på syklene i tunelene. De er kalde på selv på det varmeste på sommern. Har oplevde at rein har stått i tunelene på Senja på det varmeste om sommeren. Tror Senja Trolet rett før Hamn er en motivasjon for en 10 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da har vi vært på Senja. Det ble ikke helt som planlagt, men vi koste oss lell. Vi hadde både refleksvester og lys foran og bak på hele sykkelturen. Desverre var vi skikkelig uheldige med været, og fuktige soveposer tok til slutt motet fra oss. Men vi var fra Lysnes, via Fjordgård til Mefjordvær og tilbake til Lysnes (siste etappe med buss vel og merke :cool: ), og 10-åringen taklet terrenget greit. Med ett unntak: Ene tunellen til Fjordgård var i overkant bratt, det var ikke noe hyggelig. Jeg var ganske fornøyd med tunellene ettersom det regnet ganske godt, men 10-åringen syntes de var noe skumle.... Men til neste år skal vi ut på tur igjen, det er vi veldig klar for begge to :) Og da skal vi ha med oss ei skikkelig fiskestang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.