Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil Parispulken holde mål?


Hawk!

Anbefalte innlegg

Hei, etter kryssing av Hardangervidda i slutten av desember med over 30 kg på ryggen har jeg innsett at kanskje en pulk ikke ville vært den dummeste investeringen.

Har lest meg opp på ulike varianter og funnet flere som jeg mener burde dekke mitt behov, men etter som jeg ikke vasser i penger(for øyeblikket) har de falt bort en etter en.

Det er derfor jeg vurderer Paris pulken, dens kombinasjon av ekstremt slitesterk plast og smale konstruksjon, samt lav egenvekt og en hyggelig pris gjør at jeg føler meg fristet.

Leser at pulken er blitt brukt på begge polene og merker meg at den er hyppig avbildet på ulike Grønnlandskrysninger. Så noe må jo dette oransje brettet ha for seg.

Har sett at det florerer av hjemmesnekra varianter og tenker ved et eventuelt kjøp å lage noe lignende, usikker om jeg vil bruke en sele eller en mindre ryggsekk som ankerpunkt for pulkdraget. Ønsker å kunne benytte meg av fast drag samt mulighet for kun taudrag.

Bruksområdet vil være utenfor spor og løyper i ikke alt for kupert terreng(med fare for dyp snø), om alt går etter planen.

Mitt spørsmål er da som følger, vil Parispulken gjøre jobben, og hva får jeg egentlig igjen for å kjøpe en av de dyrere variantene? med unntak av at jeg her da får en komplett pulk, og ikke et fundament til et byggeprosjekt.

Så sett at en greier å bygge seg en pulk ut av dette skibrettet, hva vil det stå på i forholdt til flyteevne, hvor solid, vekt, gli, lasteevne, lastekapasitet sammenlignet med andre komplette pulker.

På forhånd takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, hva skal man si som ikke allerede er nevnt i andre tråder? Fordelene er pris, lav vekt, fleksibel, og ikke minst at man kan modifisere den etter eget behov og evne. Har hatt min i 3 år nå og er godt fornøyd. Mitt bruk er i kupert terreng og litt på snaufjellet, hovedsaklig på isfiske. I terrenget er den flott siden den bøyer og vrir seg, og i oppoverbakkene er det greit at den ikke veier mye. Sportsnett har 2 varianter av pulkbager som de har fått sydd til nettopp denne pulken (1/1 og 2x1/2). De er også veldig lette, og enkle å holde rene. Jeg har 2 drag på min (hvorfor ikke liksom :wink: ). Begynte med et taudrag som er veldig kjekk når det er bratt og man går på truger. Så meldte behovet seg for et ordentlig drag etter et år. Gjorde litt research her og der (mest på forumet her) og fant ut at Acapulca sin dragløsning passet best for meg. Drikker bare et par hull på hver side foran på hver side av pulken, og monterer 2 små flaps der. Det er i disse man fester resten av draget (stengene), så hvis man ønsker å fortsatt benytte taudraget så er det ikke noe mer spetakkel med det siden flapsene er små og ikke kommer i veien.

Det er mange finurlige løsninger med Paris pulken. Noen legger denne oppå den andre og skrur de fast, og andre lager tog av dem med små drag imellom. Stort sett tror jeg de aller fleste er fornøyd med sine. Helt perfekt er den jo ikke, og kan nok oppleves som litt spinkel hvis man er vant til tradisjonelle pulker.

Det er flere forhandlere, og man kan kjøpe enten en enkel eller ei pakke med 3 stk. Er iblant noen ut på finn.no og her inne på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bruker selv Paris og har ingen planer om å kjøpe noe annet. Prisforskjellen er for stor til da jeg ikke helt har sett hva som er mye bedre med glassfiberpulker(har ikke mange turene med det men et par). Den er lett å transportere, sklir bra(også på kladdeføre, glassfiberpulker med sliten bunn har jeg sett kladde som noen hadde smurt klister på dem), har god nok lastekapasitet til det aller meste og resten av systemet(bag, drag, festestropper) kan man lage etter smak og behag. (Stivt drag kan du forresten også montere på med litt fantasi.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke pulk så ofte så til mitt bruk har Paris vært super. Noe bruk i marka på pilketur og slikt.

Dra opp vannkanner ag annet tunggt fra p-plass til hytta til påsken etc.

Jeg har laget et drag selv som jeg stort sett bruker. Ikke like stict og slik som et orntlig drag men fungerer.

Består ev 2 elrør i kryss med seiltau inni. Så festet til sekk og pulk med karabiner. Kom vel på den nette sum av 75-80 kr i deler.

Har og montert noen ""automatiske" bremsetau på den.

Med mye last er den ikke alltid så god nedover når man ikke har stiv drag så jeg bruker gå med brukbart stor sekk i tillegg og så ha ting som isbor, vinterstøvler, drikke og slikt i pulken. Kjøpte en bag på Smartclub som passet oppi, tar ca halve pulken. Inni den er det 3 mindre tøybagger så et det er enkel å pakke ting opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Parispulk med Fjellpulken sine fester for drag popnaglet fast og selvsagt også draget til Fjellpulken.

Drag: 995,-

Dragfester: 125,-

Sele: ca 400,-

Paris: 1/2 pris i fjor, husker ikke prisen.

Veldig fornøyd med en lett pulk og når man pakker riktig, stabil.

Har også posen til Sportsnett, og den er genial. Kan også stroppe f.eks en Reconsekk fast, og bære den på ryggen, om man skal med tog ol.

Kommer ikke til å kjøpe en tung Fjellpulken med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til ikke å velge dette geniale sklibrettet som pulk. Kan modde og fixe i det uendelige. Og slitestyrke og kapasitet er det ingenting å si på. Tar deg maks en halvtime å sette dette opp for seriøse ekspedisjoner. Bare søk her inne så finner du varianter av hvordan du kan montere drag, stroppeløsning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Paris (kjøpt først) og Fjellpulken. Parisen er genial til sitt bruk. Den får større problemer enn vanlig pulk i skrålier, enten du bruker taudrag eller stivt drag. Fjellpulken er optimal i bratte områder (f.eks. Jotunheimen) mens Parisen klarer seg best i snillere fjellstrøk (f.eks. Hardangervidda Øst) Lav vekt er pluss for Paris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Paris (kjøpt først) og Fjellpulken. Parisen er genial til sitt bruk. Den får større problemer enn vanlig pulk i skrålier, enten du bruker taudrag eller stivt drag. Fjellpulken er optimal i bratte områder (f.eks. Jotunheimen) mens Parisen klarer seg best i snillere fjellstrøk (f.eks. Hardangervidda Øst) Lav vekt er pluss for Paris.

Hva gjør en 'vanlig' pulk bedre enn Parispulk i skråli? Har sett et par løsninger hvor det er satt på en slags 'kjøl' på hver side bak, for å gi den bedre feste sideveis. Vil ikke dette løse problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet løsningen du nevner, men tror nok at hjemmemekket kjøl sinker framdriften, og aldri blir så bra som "ekspertenes" løsninger. Formen på Fjellpulken er rett og slett bedre for retningstabilitet, svinger mm under mange forhold - og som jeg spesielt nevner - skrålier - og de er det ganske mange av på vandringer i alpint landsskap.

Sist påske hadde jeg skaffet meg noen kraftige Ingstadski med Voilebinding. Kunne kjøre fort nedover fjellskråninger med Fjellpulken - det hadde aldri gått med "Rulla" (navnet jeg ga Parispulken etter en nedkjøring fra Lille Nup, da lasten lå høyt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er bra med fjellpulken eller annet merke er at man får en komplett pakke fiks ferdig. En paris kan man mekke og fikse slik at den blir tilsvarende en fjellpulk. Om man må kjøpe alle små duppeditter samt sele og drag så blir ikke totalkostnaden veldig forskjellig samt mye mere jobb. Velger man en enklere mod eller rett og slett bare stropper på en ryggsekk/bag/pakksekk og drar med tau så blir det selvfølgelig mye billigere.

Komplett fjellpulk x country 144= 4000kr

Paris pulk 650kr

Sele 500kr

Drag 1000kr

dragfeste 150kr

Tøy 500kr?

Div reimer/strikker 300kr?

Poppnagler og tang (noe ikke alle har) 150kr

annet diverse 200kr?

Glidelås til lomme (om man velger å lage lomme slik det er på fjellpulken) 50kr?

Sum = 3550 I tillegg kommer kjøring for å skaffe alt som trengs eventuelt frakt og kjøring til post. Bare der vil der for mange passere totalkostnad på 4000kr (Nå kommer det jo frakt på fjellpulken også)

Og så kommer jobben oppå der. En del av oss vil sikkert ha litt hjelp til sying også.

Men som sagt velger man å holde det enkelt så er jo prisen enkel også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange saker om Paris om dagen, så du kan sikkert finne litt ekstra info rundt på forumet. Ellers er jeg veldig fornøyd med Paris etter tidligere å ha brukt fjellpulken. Bruker drag fra fjellpulken og festet dette med en enkel stropp løsning som holder knall godt. Bag fra sportsnett som er laget til Paris er også genialt. Har litt mer detaljer i bloggen min (se under)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva må jeg regne med å betale for denne paris pulken? Om jeg får den på tilbud vel å merke...

Tror jeg trenger en selv! :)

Si du kjøper fra sportsnett.no:

Paris Expedition Pack (pulk + spesial bag til Paris): 899,-

Fjellpulken standard drag: 1998,-

Standard sele: 599,-

Skal du bare ha pulken ligger den på 649,-

Om du vil feste draget med fjellpulkens egne dragfester blir det vel et par hundrelapper der pluss litt på bolter til å feste. Ellers kan du fint bruke tau eller helst en smal sterk stropp. Funker veldig bra og billig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drag koster under 1000-lappen på XXL

Festene betalte jeg 125,- for på XXL

Pulken ga jeg 399,- for

SPortsnett sin pulkbag ga jeg 299,- for

Sele rundt 500 (kan bruke en sekk man har fra før med O-ringer/D-ringer)

De fleste har festestropper og litt tau fra før, kan evt nagle bagen fast, men jeg synes det er digg å løfte hele bagen inn i teltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.