Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse fjellpulk


Taiga

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg skal ertsatte min gamle barnepulk med en ny Fjellpulk, men jeg er usikker på hvor stor (lang) pulken bør være.

Bruksområdet er kortere turer, to-tre dager og med utstyr til en familie på to voksne og to barn.

Fjellpulken har en rekke lengder: 144, 154, 168 og 188 cm.

Lurer fælt på hvilken lengde jeg bør gå for (men 168 cm er en ørliten favoritt i skivende stund).

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

118 er det mange som har beskrevet som for liten. Selv gikk jeg for 144. Kjempe bra pris på denne på xxl med drag og sele (men det har du kanskje fra før?) 4000kr Den ser jeg for meg er stor nok til mitt framtidige bruk som korte overnattingsturer med 2barn og kanskje en kone. Man kan jo ha litt småtteri i sekken i tillegg. Barna kan jo syns det er artig å bære soveposen og godteriet sitt for eksempel. Om du tar prisspranget opp til explorer så tror jeg 168 er en god ide. 188 blir en del breiere igjen. (43 vs 50)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert dumt spørsmål men er Paris pulken mye dårligare enn fjellpulken? syns den virker veldig enkel og billig og hvis man har "stag" eller hva det heter fra før,eller er det slik att skal man på tur og være sikker så er det fjellpulken som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paris pulken er i bunn og grunn ett litt solid og stort akebrett. Det går helt fint å bruke til nesten hva som helst. Forskjellen er at du har "bare" ett akebrett. Du mangler trekk med lukkefunksjon, strammefunksjon og hvil du trekke med stenger så er det litt styr for å få til det. Skal man ordne alt dette på en ikke alt for provisorisk måte, så er man fort oppi en pris i nærheten av en ferdig fjellpulken. Men har man sakene sine i bager og liker å trekke med tau så er den jo helt grei. Hvordan den går i snøen i forhold til Fjellpulken veit jeg ikke, men den har da blitt brukt de fleste steder i verden, så helt ille kan den da ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pulken skal transporteres:)

Varebiler skal ha minimum 140 lengde i lasterom. Hilux med kortest lasteplan er 155 i lengde.

Kanskje ikke det første man tenker på, men det er utrolig digg å slippe å ha den pulken på taket.

I en personbil blir det jo lengden med et nedslått bakesete, her vil jo bredde spille en rolle siden du gjerne vil slå ned det smaleste sete for å plass til alle 4:) Mener min Acapulka er for bred til å slå ned det smaleste sete i en passat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert dumt spørsmål men er Paris pulken mye dårligare enn fjellpulken? syns den virker veldig enkel og billig og hvis man har "stag" eller hva det heter fra før,eller er det slik att skal man på tur og være sikker så er det fjellpulken som gjelder?

Har tidligere brukt fjellpulken i flere år men har nylig testet ut Paris brettet. Du kan lese detaljert om mine erfaringer og justeringer her: http://villmarking.blogspot.com/2012/01/produkttest-paris-expedition-pulk_25.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pulken skal transporteres:)

Varebiler skal ha minimum 140 lengde i lasterom. Hilux med kortest lasteplan er 155 i lengde.

Kanskje ikke det første man tenker på, men det er utrolig digg å slippe å ha den pulken på taket.

I en personbil blir det jo lengden med et nedslått bakesete, her vil jo bredde spille en rolle siden du gjerne vil slå ned det smaleste sete for å plass til alle 4:) Mener min Acapulka er for bred til å slå ned det smaleste sete i en passat.

Løsning: kjøp større bil :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde er en variabel. Bredde en annen. Det er vel strengt tatt volum du bør se på. Ackapulca sine er bredere, og trenger dermed ikke være så lange. Hvis du vurderer type "brett" så er Fjellpulken sitt veldig fint. Litt større enn Paris, og med feste for drag (men en del dyrere). Så slipper man så mye mikkmakk for å lage dragfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Gikk til anskaffelse av en Fjellpulken 144 for 4 år siden og den er brukt flittig både på ukes turer samt korte dagsturer med familien.

Kjøpte min hos XXL for 3999.- pluss frakt. Er kjempe godt fornøyd med pulken, god latekapasitet selv når hele familien på fire drar på tur.

Nå leveres pulken med bærehåndtak både foran og bak og det gjør inn og utlasting av bil enkelt selv om pulken måtte veie 50 kilo pluss.

Skulle et være noe negativt så må det være at trekket ikke er 100% tett, men det kan kompenseres med vanntette pakkeposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei:-)

Blander meg litt her. Jeg har fjellpulken 144 transport og lurer på om andre irriterer sier stygge ord:-) (eller kun tenker dem event) over at den og mulig andre typer oxo vrir seg, i løssø og blir lett liggende skrått i d ene sporet av skia di, før den tilslutt event velger og velte. Er d andre typer som er bredere ?

Tips meg gjerne :smile:

Jenseman

Jeg har samme problemet med Paris`en. Utrolig irriterende, enda godt jeg kom over dette svaret, for jeg hadde tenkt å kjøpe fjellpulken, da jeg trodde den var bedre. Vrir den seg fordi den er for smal? Min er utrolig følsom for hvordan man pakker og stropper den, viktig å ikke stroppe for hardt foran, da blir den skjev, og velter etter kort tid.!!! Tror neste pulk blir bredere og lengere for min del, parisen blir for høyt lastet. Enda jeg går alene på tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med Paris`en. Utrolig irriterende, enda godt jeg kom over dette svaret, for jeg hadde tenkt å kjøpe fjellpulken, da jeg trodde den var bedre. Vrir den seg fordi den er for smal? Min er utrolig følsom for hvordan man pakker og stropper den, viktig å ikke stroppe for hardt foran, da blir den skjev, og velter etter kort tid.!!! Tror neste pulk blir bredere og lengere for min del, parisen blir for høyt lastet. Enda jeg går alene på tur:)

To pariserpulker ved siden av hverandre er løsningen.

post-4177-0-52196200-1338538084_thumb.jp

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

To pariserpulker ved siden av hverandre er løsningen.

Hei igjen :-)

Vet du det ? :-) har du testet det ? Trodde det blei litt rotete og dra to stykker. Liker du og gå i løs snø eller må du det i blandt, så vil den smale typen nok ganske sikkert plage deg.

Tor man må opp på en minimumsbredde på 60 cm før det ikke er noe problem. Lurt og rett og slett måle gjennomsnittsbredden i ytterkant ski til ski i løs snø og beregne hvor mye man trenger på ytter siden for at den skal ligge stabilt nok . Det avhenger jo også av hvor løs snøen er og selfølgelig hvor høyt lesset pulken er.

Jenseman :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert dumt spørsmål men er Paris pulken mye dårligare enn fjellpulken? syns den virker veldig enkel og billig og hvis man har "stag" eller hva det heter fra før,eller er det slik att skal man på tur og være sikker så er det fjellpulken som gjelder?

En parispulk med en god bag, alla sportnett sin funker stort sett utmerket. Jeg bruker som regel tau så det blir derfor en billig løsning. Syns tau fungerer bedre enn stag i alle situasjoner bortsett fra når man kjører slakt eller veldig skrått nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei :smile:

Da jeg planlegger langtur langs grensen så....Har jeg nå bestilt acapulka expedition 135 .??

Dette etter og ha lest endel tester. Tror rett og slett det vil bli løsningen på mitt behov.

Hva tror derer guttær?

Fjellpulken i seg selv er helt grei til "småturer" hvis det er hårdt underlag/ løyper og skuterspor. Og at den ikke er lastet for høyt

Selger min fjellpulk transport 144

kr : 2500,. brukt ca 2 uker mkomplett med sele og drag.

Mob : 41295365

Jenseman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:

Da jeg planlegger langtur langs grensen så....Har jeg nå bestilt acapulka expedition 135 .??

Dette etter og ha lest endel tester. Tror rett og slett det vil bli løsningen på mitt behov.

Hva tror derer guttær?

Man må vel ikke være gutt for å mene noe om dette.. ;-)

Har kikket på den pulken selv. Ser veldig fin ut, og skrogformen skulle tilsi mye bedre flyt og mindre velt. Feste/dragsystemet til Acapulca er det beste som fins.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.